Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
sncf231e
Vandaag
om 22:01:49
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 22:01:30
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:54:14
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:46:29
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 21:24:36
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 21:18:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:13:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 20:49:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Gouda
Vandaag
om 20:23:34
Aachenau West
door
einte
Vandaag
om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 19:23:47
Exact-Train 2025
door
ModelWessel
Vandaag
om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0
door
Ben
Vandaag
om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:19:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
Wim1969
Vandaag
om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:23:11
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG
door
Jelmer
Vandaag
om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
Vandaag
om 15:34:29
Frans loodsje et cetera
door
Erik_omBC
Vandaag
om 15:19:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard" (gelezen 82449 keer)
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9395
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #240 Gepost op:
13 April 2015, 13:44:19 »
What's up Leen
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #241 Gepost op:
13 April 2015, 15:08:38 »
@Martin
Je hebt een PM.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Jan Bouwman
Offline
Berichten: 236
Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #242 Gepost op:
13 April 2015, 16:29:13 »
Leen... Wat doe je nu?
We hebben zaterdag nog wel zo leuk gekletst. Over vrouwentaal en zo ... 😊
Enneh... Als 't niet gaat zoals 't mot, dan mot 't maar zoals 't gaat... Toch?
Bye
Jan
Gelogd
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #243 Gepost op:
13 April 2015, 17:04:34 »
Jan, je hebt een PM.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2321
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #244 Gepost op:
13 April 2015, 17:45:12 »
Doe mij die PM dan ook maar...
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #245 Gepost op:
13 April 2015, 19:04:56 »
Sjonge, wat een hoop berichten.
Het lijkt wel of ik jarig ben.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #246 Gepost op:
14 April 2015, 13:02:51 »
Zojuist de bak weer bij René gebracht en opgesteld zonder dak, achter- en zijkanten.
Hij moet de komende tijd o.a. begrast worden met de electrostaat.
De locatie bij René biedt daarvoor de beste faciliteiten.
De ruimte heeft nl. een gladde vloer en het is niet in een woonruimte.
En de kroeg is daar om de hoek.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Joop_L
Offline
Berichten: 1587
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #247 Gepost op:
14 April 2015, 13:06:25 »
Vooral het laatste is, als je het ff zat bent, een uitkomst
Gelogd
Groeten Joop, machinist Lls
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6551
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #248 Gepost op:
14 April 2015, 13:12:53 »
@Leen,
Goed oefenen, dan kom ik boj jou het kunstje leren.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #249 Gepost op:
14 April 2015, 13:22:00 »
Kom maar gerust hoor.
Het kunstje in de kroeg is snel geleerd.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #250 Gepost op:
19 May 2015, 18:37:06 »
Vandaag eindelijk het spoor op mijn ene Black Box definitief gemonteerd.
Tijdens de eerste aanleg van voorjaar 2014 had ik de railuiteinden van het spoor op het landschap op een paar PCB bielsjes gesoldeerd m.u.v. van de buitenste biels.
Zo kon er nog een raillasje op en op alle beurzen was er tot nu toe sprake van provisorische stukken code 100 op de BB die met lasjes met het landschap verbonden waren.
Aangezien er nog geen definitieve goed werkende bakovergang was wachtte ik geduldig met rails vastmaken tot die er zou komen.
Nu het eindelijk definitief gemaakt kan worden kan ik het beste met het oorspronkelijke plan, nl. een "megabiels" met 2 stukken code 100 erop gesoldeerd verdergaan. Anders zou ik de hele bak moeten veranderen. Op de BB komt nu alleen code 75 i.p.v. code 100 rail. Dus op die manier is het nu gemaakt.
Het rangeer terrein is al geheel met Peco code 75 gelegd en bij de overgangen op de BB maak ik dan ook gebruik van mijn nieuwe bielzenlas.
Dit is het resultaat:
Op ca. 8 cm vanaf de voorkant ligt de vastgeschroefde printplaat. De bielzen richting de kijker zijn zodanig geconfigureerd, dat het bielzenlasje (helemaal vooraan) op de rails geschoven kan worden t.b.v. de aansluiting op een andere BB. De railuiteinden moeten daar nog op lengte geknipt worden.
Achteraan zie je rechts de 2 sporen van het hoofdspoor op een vastgeschroefde PCB gesoldeerd. Op de overgang is er bij 2 staven sprake van iets hoogteverschil, ik denk iets van max. 0,3mm.
Dat betreft de twee hoofdsporen.
De overgang van het linkerspoor is geheel code 75 en zit vast met het bielzenlasje. Daar is dus geen sprake van hoogteverschil.
Vanaf deze overgang komt het spoor een mm of 4 naar beneden, want op het landschap gebruik ik een ballastbed van 3mm, wat op een aluminium plaat ligt.
Op de BB-BB overgang is het "zeeniveau".
Als het gemaakt is kan ik een demo geven over het nieuwe type overgang: "het ei van Columbus".
De twee rangeersporen aan de achterkant van het rangeerterrein zijn code 75 en worden later pas gedaan.
Vanavond en donderdag ga ik de andere BB "besporen".
Ik zit nou in een "vlo"
en wil ermee door.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2015, 20:19:45 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #251 Gepost op:
19 May 2015, 22:46:51 »
Het hoofdspoor op de tweede BB is nu ook gedaan.
Eind deze week kijken of de overgangen werken zoals ik denk en of ik ze goed gemaakt heb.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #252 Gepost op:
21 May 2015, 22:58:03 »
Vanavond had ik eindelijk weer eens een uurtje tijd.
Ik heb een lineaal meegenomen om langs de zijkant van de BB te houden met als doel om de rails op exact de juiste lengte te kunnen afknippen.
Dat is aardig gelukt en daarna heb ik de beide BB's aan één kant van de bak aan elkaar vastgeschroefd en ongeveer precies de hoogte uitgelijnd.
Op beide hoofdsporen op de rechter BB zat een bielzenlasje, nadat ik de rails van een hoofdspoor tegenover elkaar uitgelijnd had, kon het lasje van rechts naar links worden geschoven, zodat het precies op de spleet tussen de BB's hangt. Het functioneert als een gewone raillas en het zit heel solide.
Tussen de railstaven op de overgang zit een spleet van ca. 1 mm t.b.v. een evt. isolatielas. De verbinding met de isolatielas moet ik nog maken. Ik heb een manier bedacht om dat eenvoudig te kunnen doen.
Ik was mijn camera vergeten, dus kon er helaas geen foto van maken.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #253 Gepost op:
22 May 2015, 22:43:27 »
Vanavond heb ik voor het eerst een BB-BB overgang gezien zoals ik hem op basis van de laatste inzichten wil hebben.
Hier liggen de rails op lengte tegenover elkaar:
Hmmm, de uitlijning kan beter:
Hier is de verbinding gemaakt:
Niet sterk? Nou, probeer het zelf maar eens.
Niet recht? Het up-spoor:
En het downspoor:
En nu de verbinding met de isoleerlas.
De isoleerlas van Peco is een flodderig stukje plastic. Het lasje is nog net geen papier en het is lastig om er in een keer goed je rail in te frommelen. Bovendien moet je steeds goed met je bril van +4 kijken of het wel goed op de rail geschoven zit.
Kortom, eigenlijk is het een kol@$#@ ding!
Ik moet eens kijken of bijv. een code 83 lasje van Tillig, Roco of ook Peco wat steviger is en of die ook bruikbaar is voor Peco code 75.
Maar goed, met een Peco lasje ging het ook, al waren er 3 problemen:
1) Je komt met de tweede BB aan, en moet dan 4 railstaven tegelijk in de lasjes frommelen. Dat gaat niet, en dus heb ik er twee iets korter gemaakt, zodat je eerst het ene, en daarna het andere spoor kan doen. Dat ging wel, maar het blijft lastig, vooral omdat de lasjes van papier lijken te zijn.
2) De tweede BB hangt a.h.w. in de lucht en je kan zo niet de rails in de lassen geschoven krijgen. In de eerste BB heb ik "van achteren" de bouten in inslagmoeren gedraaid. Zo was de tweede BB automatisch uitgelijnd en kon ik hem langzaam naar de lassen toe schuiven.
3) De plastic lasjes zijn erg flodderig en als ze op hun plek zitten houden ze de rails niet op hun plek. Dat heb ik opgelost door op alle 4 de sporen op de BB's eerst een bielzenlas te schuiven. Die houden de sporen prima in positie en exact op 16,6mm als je dat zou willen.
Ik zou nog graag een betere oplossing vinden om met mijn railuiteinde het plastic lasje goed te "voelen", maar zoals het nu ging is het werkbaar en dit is het resultaat:
Achteraan zie je de twee ingekorte lasjes. Dat ze korter zijn maakt voor de stevigheid geen bal uit, want ten eerste zijn ze niet stevig en ten tweede houden de koperen bielzenlassen aan weerszijden van het isoleerlasje de boel in bedwang.
Is het recht genoeg?:
Dat is nu geen probleem meer, want dat kun je regelen door met de koperen bielzen te schuiven.
Het is misschien geen gek idee om dit bij de niet-geïsoleerde overgang ook op die manier te doen. Het helpt om de boel goed op zijn plek te houden.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2015, 20:21:13 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
geer63
Offline
Berichten: 222
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #254 Gepost op:
25 May 2015, 23:53:48 »
Hoi Leen,
Ik ben ook zover om de BB met rails te leggen. Ik zie dat jij drie sporen op het 1 printplaatje gesoldeerd heb. Ik had het idee in mijn geval heb ik twee sporen ze niet samen op 1 printplaatje te solderen maar ieder spoor op 1printplaatje zo kan je dan elkaar spoor los van elkaar uitlijnen. Wil het printplaatje dan vooraan de rand hebben dan heb je ongeveer 30 cm flexrails aan lengte om te bewegen. O ja die geisoleerde lasstukje vindt ik wel een goede uitvinding vanje ik heb ze ook is goed mee te werken. Zodra ik wat heb maak ik foto's en plaats deze.
Hoe denk jij hier over? Gewoon maar proberen denk ik.
Gr Gerard
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2015, 23:56:47 door geer63
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"