Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 81144 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #270 Gepost op: 19 August 2015, 18:50:42 »
Vanmiddag bezig geweest met de code 100 variant.
Vanwege de soldeer die op de railuiteinden zat was het een heel gekl**t om dat netjes schoon te krijgen.
Ik heb 2 bielzenlasjes gebroken omdat ze moeite hadden met de soldeerresten.

De megabiels ligt nu midden op de BB en zit met 2 schroeven vast:


Ik denk dat deze 2 schroeven voldoende zijn om straks de boel om te kunnen wisselen naar code 75.

Eén stuk code 100 ligt er al:


Dit is de bakovergang:

O, wat is-ie smooth.

Voor degenen die denken dat er weinig verschil zit tussen code 100 en code 75 rail:


Dat is de SL-113 overgang die ik ga gebruiken.
De aangesloten code 75 rail moet ondersteund worden met ca. 0,4mm dik spul.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 19:35:49 door St00mboy »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #271 Gepost op: 19 August 2015, 21:43:54 »
ziet er netjes uit Leen,Handig zo een verloop/overgang  ;)

Groet Ray
British Rail diesel Fan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #272 Gepost op: 20 August 2015, 23:14:02 »
Vandaag bezig geweest met het uitneembare spoor op de BB.
Het spoor met code 100 is gereed gekomen en het ziet er nu zo uit:


en recht van voren:


Die rare bocht in het linker rangeerspoor heb ik later nog wel gecorrigeerd.
Het lijkt slordig dat de draden op deze manier in de lucht hangen, maar op deze manier zie je er vanaf de voorkant van de bak nagenoeg niets van.

Als je van spoor wil verwisselen, dan schroef je de 2 boutjes los, en 1 minuut later:


Het spoor met de code 75 is nu geheel opnieuw gemaakt op basis van exact dezelfde megabiels als bij de code 100.
Ik heb nu 2 de 2 hoofdsporen liggen:


en wat meer met helicopterview:


De SL-113 overgang van code 100 naar 75 ligt direct achter de megabiels. Het stuk code 100 zit er al aan vast gesoldeerd.
Morgen verder: het linker rangeerspoor ernaast leggen en de megabiels bedraden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #273 Gepost op: 21 August 2015, 20:10:45 »
Zo.
De ene BB is nu klaar.
Hij is geschikt gemaakt voor zowel de BMB als de BNLS Forumbaan.
En is binnen een paar minuten om te bouwen door de rails met 2 boutjes los te maken.
Een eitje.
En de andere rails dan?
Die liggen zeker ergens te rollen?
Nee hoor, alles is geregeld.

Dit is de BMB-opstelling.
De draden zitten nu in elkaar gedraaid, dat ziet er professioneler uit, vind ik.  ::):




De overgangen, die zijn ècht supersmooth:


De code 100 rails voor de BNLS Forumbaan zitten lekker veilig vastgeschroefd onder in de BB.
Zo kan er niks mee gebeuren:


Het enige is dat de boutjes met 16mm een beetje lang zijn.
Ik ga op zoek naar een meer comfortabele oplossing, mogelijk M3 vleugelmoerbouten.  ???
Met de 16mm lange bouten kunnen op deze manier wel beide sporen op elkaar geschroefd veilig onder de BB vervoerd worden.
Het achterste rangeerspoortje zit nog wel met gewone houtschroeven vastgeschroefd op de BB ongeveer zoals op deze foto:


Eigenlijk kan dat nu niet meer
Dat moet ik nog even nader bekijken.

Als je met zulke dingen bezig bent, dan zie je telkens nieuwe mogelijkheden om het weer te verbeteren.
Jammer alleen dat het niet in één keer gaat.  :-\
Maar ik ben zelf nu wel aardig tevreden over deze oplossing voor de BB.
Qua rijden is het geen punt, de overgangen zijn op deze manier geen enkel probleem.
Qua transport denk ik op deze manier op weg te zijn naar een heel veilige oplossing.
OK , de bananenstekkers zijn een eyesore, maar ze zijn praktisch en staan uit het zicht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2015, 23:10:43 door St00mboy »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #274 Gepost op: 22 August 2015, 10:23:45 »
Mooie oplossing  (y)

Maar waarom niet zo gemaakt dat je het stuk van de plaat waar de rails op ligt geheel kan omdraaien , en zodoende van code 75 naar code 100 kan wisselen ?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #275 Gepost op: 22 August 2015, 11:09:11 »
Dat is een goed idee Ronald.  (y)

Mvg, Michel

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #276 Gepost op: 22 August 2015, 11:19:37 »
Dan moet je volgens mij de hele BB verbouwen.

Gaat qua hoogte niet passen.. (2x rails met dwarsliggers en tussenplaat)

Ik vind dit een hele mooie oplossing... Ga nu zelf even de code 75 rails nu op mijn BB maken...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #277 Gepost op: 22 August 2015, 22:44:47 »
Ik denk dat Michael gelijk heeft.
Ik zou niet weten hoe het omdraaien van de gehele BB-plaat - even los ervan dat de BB al in elkaar geplakt is - simpeler kan uitgevoerd worden dan zoals nu met de 2 boutjes van de megabiels.

Het voordeel zou misschien kunnen zitten in de permanente elektrische aansluiting, want die hoeft dan niet los. Maar met 2 bananenpluggen lijkt het me simpel genoeg.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #278 Gepost op: 22 August 2015, 23:08:19 »
Een gat in de bovenkant, wat kleiner dan de plank waar de rails op zitten en aan de andere zijde van de plank ook rails. Plank omdraaien betekent andere rails in functie.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #279 Gepost op: 22 August 2015, 23:21:47 »
Ja, dat is het idee, dat begrijp ik.
Maar hoe kun je dat uitvoeren zodanig dat het ook goed werkt?
De railuiteinden zitten boven de zijkanten van de BB.
Je moet dan de BB opnieuw ontwerpen, want bijv.ook de zijkanten zullen aangepast moeten worden om de onderste rails in te passen.
Het zal misschien best kunnen werken hoor, maar voor mijn BB die al gebouwd was, is het nogal een ingreep, denk ik.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #280 Gepost op: 23 August 2015, 00:28:40 »
Ja ook weer waar Leen. Op jouw manier ook prima en veilig opgelost binnen het huidige en al gebouwde ontwerp.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #281 Gepost op: 26 August 2015, 23:11:31 »
Vanavond het spoor op de rechter BB gesloopt en de railuiteinden op het landschap schoongemaakt.
Daarna op de rechter BB spoor met bielzenlasjes gemaakt: eerst een stuk code 100, dan de SL-113 en dan een stuk code 75.
De rails zitten nergens vast, maar de treinen lopen er prima overheen.

Ik was vandaag alleen en kon daarom niet goed mijn bak er tussenuit halen.
Morgen hoop ik dat wel te doen en dan kan ik de rechter BB verder in orde maken en ook de gaten dichtmaken om de boogbak straks met nieuwe gaten aan te kunnen sluiten.
Ik had de gaten voor de kleine opstelling in mijn BB geboord, maar dat is niet handig, want dat betekent dat in principe alle BB's extra gaten moeten krijgen.
Deze extra gaten komen nu in de 4 boogbakken, één is er al gedaan.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #282 Gepost op: 27 August 2015, 23:03:58 »
Vanmiddag de megabiels, die al een flink aantal weken ligt te rond te rollen, onder handen genomen met het oog op de a.s rijdag van de BNLS-forumbaan en Eurospoor.
Dat moet heel secuur, want de overgang met een megabiels vereist enige precisie.
Dus eerst het middelste gat uitmeten, dan een klein gaatje boren om te kijken waar je precies zit. dan steeds groter boren.
Ik ben tot 5mm gegaan, toen vond ik het welletjes met een boormachine met een lege accu gaten.
Daarna nog wat stukken kurk en blauw en grijs schuim gezocht om het hoogte verschil mee op te vangen.
Nu alleen nog even de gaten van de megabiels uitfrezen naar links en rechts zodat hij stelbaar wordt.
Dan ben ik voor Eurospoor technisch gereed.

Daarna de megabiels er weer afgehaald en de code 75 rails voor de BMB-rijdag van a.s. zaterdag erop gemaakt, maar dat is nog niet helemaal klaar....
Er ligt nu wel een printplaatje en de rails zijn op lengte afgeknipt.
Morgen alleen dus nog even solderen en bedraden om het voor zaterdag gereed te hebben.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #283 Gepost op: 02 September 2015, 21:11:29 »
De bak heeft de BMB-rijdag van afgelopen zaterdag goed doorstaan. Er zijn geen ontsporingen geweest.
Maandag heb ik 3 van de 4 sporen op de BB toch weer aangepast.
Ik heb de SL-113 van beide sporen op de rechter BB verplaatst, en op de linker BB heb ik het voorste spoor een mm of 2 verlegd, om een iets mooiere slinger te krijgen.
Ik had de SL-113's zodanig gelegd, dat er - overigens volgens de instructies van Peco - een stukje papier onder de code 75 rail gelegd moest worden. Nu hoeft dat niet.

A.s. weekend gaan Henk en ik onze beide bakken aan elkaar koppelen.
Het hoofdspoor was al gekoppeld, maar we hadden vorig jaar al het plan opgevat om ook mijn rangeerterrein en Henk zijn lokdepot aan elkaar te koppelen.
Dat hebben we toen niet gedaan, omdat het aanpassen nogal veel voeten in de aarde had, omdat het spoor bij Henk zijn depot met het hoofdspoor was verbonden, zowel electrisch als mechanisch met een wissel.
Wij gaan er nu helemaal een aparte sectie van maken. De wissel blijft weliswaar zitten, maar is buiten gebruik.

De bedoeling is dat het op de rijdag van 12 september klaar is.
Wij denken dat we er op deze manier op Eurospoor meer plezier aan gaan beleven, omdat je veel meer diverse treinbewegingen kan uitvoeren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 21:14:17 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #284 Gepost op: 02 September 2015, 22:20:11 »
Absolutely Fabulous! (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly