Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 81140 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #225 Gepost op: 09 January 2015, 23:40:18 »
Vandaag weer eens naar de modulebak gekeken.
Er zijn dingen:
1) die me niet bevallen.
2) die beter moeten.
3) die er nog niet zijn.

Wat me niet bevalt is o.a. dat je eigenlijk met zijn tweeën moet zijn om het dak erop te krijgen. Daarom heb ik nu de gaten van de zijschotten naar boven toe uitgezaagd, zodat het met de bouten gemonteerde dak er zo in valt. Natuurlijk had ik bij de constructie de zijplaat in eerste instantie helemaal naar voren, vandaar die rare dubbele gaten:

Wat me ook niet bevalt zijn de veel te donkere bomen. WeHonest van Ebay levert ze maar in één kleur  en ze waren te lichtgroen naar mijn zin. Het leek voorjaar i.p.v. de herfst die ik probeer uit te beelden. En om ze snel wat donkerder te krijgen heb ik een tijdje geleden een spuitbus gekocht, maar gòòòmpie  >:(, toen werden ze bijna blauw. Inmiddels zit er al bijna een hele tube acrylverf in, maar ze zijn nog steeds niet goed, en dat blauwe blijf je maar zien.
Dus ben ik vanmiddag om ze nog een beetje te redden maar weer een tijdje met verf aan het kliederen geweest, het was er mooi weer voor, dat wel.
Dit is het resultaat, hier sta ik op de brug te kijken naar wat er allemaal gebeurt in Butlin's Holiday Camp ;):

Hier kijk je naar de brug:

Dit is de andere boom, die achter de goods shed staat:

Het blauw is nu aardig gecamoufleerd en ze lijken nu aardig op herfstbomen. Dat glimmende dak van de goods shed moet ook nog een keer aangepakt worden, er moet mos en vogelpoep op.  :P

Er moet ook nog meer groen op de goods yard komen. Op dit moment staat er nergens een grassprietje, dat kan natuurlijk niet. De greppel naast de hoofdbaan moet ook vorm krijgen en een klein beetje glimmen. Ik heb er al wat Johnsons Klear opgesmeerd, maar ik denk te weinig.

Nog zàt te doen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 23:49:10 door St00mboy »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #226 Gepost op: 09 January 2015, 23:44:18 »
Pffffffff, schrok al, denk er komt nog meer over de bak  ;)

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #227 Gepost op: 09 January 2015, 23:47:51 »
Hoi,

Handige oplossing voor het dak vd module. Overigens moet je niet met zijn 2en zijn... want het is me altijd nog alleen gelukt (al ging het alweer een paar keer bijna fout :) ).

Groet,
Chris

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 09 January 2015, 23:50:18 »
Nee, dat is waar, maar lastig is het wel en als hij op je bomen of huisjes valt ben je niet blij. Ik heb de tekst aangepast.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 31 January 2015, 23:29:15 »
Vanavond  zo zachtjes mogelijk met een paar 2-assertjes, nl. de L&Y pug en de Sentinel en de Beattie Well tank (2 aandrijfassen en een loopwiel) over het rangeerterrein heen gereden om de plekjes te vinden waar ze af en toe stil blijven staan. Voor de Beattie en de Sentinel is dat stapvoets, de pug gaat iets sneller in zijn langzaamste stand. Op een show is dat plotselinge stilstaan altijd vervelend. Er staan dan net een paar toeschouwers naar het rangeren te kijken en ja hoor, hij stopt ineens.  >:(  Dan moet je dus gelijk met je grote hijskraan van op schaal zo'n 40 meter lang met aan het einde een paar vingers voor de toeschouwers langs om de lok weer op gang te helpen. Daar zit je niet op te wachten.

In Rijswijk is het maar een paar keer gebeurd, en steeds op de wissels. Ik heb nu de plekken gevonden waar het gebeurt en ben er met de fijne vijl overheen gegaan om ze zo perfect mogelijk glad te krijgen en met een fijn beiteltje om de plastic isolatie ongeveer gelijk met de bovenkant van de rails te krijgen. Dat lijkt aardig succes te hebben, want ze stoppen daar nu niet meer.
Alleen zit er bij de frog een vrij breed gat waar het kleine wiel van de sentinel in "duikt". Op dat moment staan er nog maar 2 van de 4 wielen op de rails en als er dan net een muggenpoepie precies onder een wiel zit dan ben je de pineut. Daar is niets aan te doen, behalve goed schoonmaken. De flenzen zijn niet allemaal exact even hoog, anders kon ik het gat een beetje opvullen.

Ik heb in Rijswijk ATF op het rangeerterrein gebruikt en ben er buitengewoon over te spreken. Het lijkt erop dat de wielen en de rails minder vuil worden, maar het belangrijkste is, dat alles gewoon blijft rijden of er nou vuil ligt of niet. Ik heb alleen vorige week woensdag nog een wattip met een likje ATF op één plekje op de rails gesmeerd en daarna alleen af en toe een beetje heen en weer gereden. Vanavond heb ik bij één wissel waar de lok af en toe stopte een plekje van een cm of 3 schoongemaakt aan beide kanten.

In Houten had ik grafiet gebruikt en dat ging ook goed, alleen ben ik vóór Rijswijk een paar uur bezig geweest om alle wielen schoon te maken want die waren echt heel smerig geworden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 31 January 2015, 23:32:06 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 31 January 2015, 23:55:54 »
Het hierboven vermelde "gat", waar het wiel van de Sentinel in duikt heb ik nog eens wat verder onderzocht. het lijkt erop, dat hij dat bij wissel 3 erger doet dan bij wissel 1 en 2.
Dus eerst maar eens foto's gemaakt om te vergelijken:
Wissel 1:

Wissel 2:

Wissel 3, hier gebeurde het het vaakst:

Als je rekent dat je lok vanaf links komt en hij neemt dan het bovenste spoor, dan zie je dat bij wissel 3 de afstand van de "kniek", waar het rechter wiel van de rail afgaat, tot aan de rechter rail van het bovenste spoor iets groter is dan bij wissel 1 en 2. Het smalle Ultrascale wiel duikt daar iets dieper het gat in. Alle 3 de wissels zijn Peco electrofrog medium radius points van hetzelfde type.

Nou ja, er zijn ergere dingen op de wereld.  :-\

Leen.

Edsko Hekman

• Moderator
  • Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #231 Gepost op: 01 February 2015, 12:09:23 »
Hup, wissel eruit Leen! Slopen met die hap! <insert duivels smiley>  ;D

Tsja, hoe dat op te lossen. Het scheelt idd niet veel, maar wel voldoende denk ik. Ik denk dat je dan er niet aan ontkomt om je wissel te vervangen.

Gr.

Edsko

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 01 February 2015, 12:15:07 »
Leen,

wat mij opvalt is dat wissel 1 en 2 een isolatiepunt hebben voor het hartstuk en wissel 3 niet... Wissel 1 en 2 zijn nieuwer en "DCC proof" volgens Peco.. De oudere versies konden storing geven.... Misschien het proberen waard om wissel 3 ook door een nieuwe versie te vervangen...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

guest7823

• Gast
« Reactie #233 Gepost op: 01 February 2015, 12:18:26 »
Leen,

Gooi OOK even je wielstellen over een NMRA mal heen. (Been there, done that ..........)

Misschien zoek je de oorzaak aan de verkeerde kant. In ieder geval is de aanname: "is fabrieksspul, dus is goed qua maatvoering" niet echt verstandig  :-[

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 01 February 2015, 13:09:56 »
Bedankt voor jullie meedenken.  (y)

Ik had de B2B al gemeten en die is keurig netjes 14,4 - 14,5mm.
Zou ook wel moeten, want ik heb de wielen er zelf onder gezet.
Die aanname van dat perfecte fabrieksspul doe ik al jaren niet meer. Guess why??  ;D

Wissel 1 en 2 zijn van het oudere niet DCC-ready type en daarbij heb ik zelf o.a. de isolatiespleet in de railstaven moeten zagen om ze geschikt voor DCC te maken. Ik heb deze spleten bovendien een beetje opgevuld met UHU.
Wissel 3 is van het nieuwere DCC-ready type en daarvan ligt de isolatiespleet iets verderop links net buiten de foto.

Als je op de foto's goed naar de frogs kijkt, dan zie je dat ze niet alle drie 100% identiek zijn, er is ook hier sprake van toleranties. Bij wissel 3 zou ik met een wiel van 3mm breed minder diep "duiken"dan bij wissel 2. Het smallere fijnere wiel van Ultrascale duikt daarentegen bij wissel 3 weer ietsje dieper. De L&Y pug heeft wat plompere wielen en die duikt er nauwelijks in.

Ik heb gisteravond na het posten nog een aantal keer over het wissel gereden en ondanks het duikje bleef hij het nu (dat is: na het schoonmaken van het plekje waar hij stopte) gewoon doen. Dus daarna nog een likje ATF erop gedaan en flink uitgereden en vanavond nog maar eens proberen.

Het stoppen is nu niet echt een probleem meer, maar ik heb er wel het volgende van geleerd over onze Peco code 75 (en waarschijnlijk ook code 100) wissels :
1) De plastic isolatie gap kan iets boven de rails uitsteken, dus bril +5 opzetten en afsteken met een beiteltje en/of afvijlen.
2) Bij het scharnierpunt van de schakelrail zijn de rails wel eens niet helemaal 100% vlak. Denk daarbij niet alleen aan de bovenkant, maar ook aan de binnenkant van de railstaaf waar het wiel langsloopt. Glad vijlen dus met een zo fijn mogelijk vijltje.
3) De schakelrail zelf is een dubbel gevouwen plaatje. Op het punt waar het dubbele railgedeelte overgaat in het enkele, dus waar hij smaller wordt, daar moet je even met de vijl langs om die vouw mooi egaal te maken met de boven- en binnenkant van de rail. Ook daar wil wel eens een hobbeltje zitten.
4) Op de plek waar de schakelrail tegen de stock rail aankomt ook even met de fijne vijl zorgen dat de overgang van de boven- en binnenkant op die plek lekker smooth (spreek uit: smoot) verloopt. Ook daar wil wel eens een klein hobbeltje voorkomen.
5) Het gat bij de frog. Als al je materiaal dezelfde flenshoogte heeft, dan kun je dat gat mooi opvullen. Het gat is dermate klein, dat het bij een electrofrog wissel alleen bij materieel met kleine wielen en met de stroomopname van 1 of 2 assen bij stapvoets rijden voor problemen kan zorgen. Bij goed schoonhouden is het niet zo'n groot probleem.

Dit zijn de plekken waar mijn 2-assertjes het in Rijswijk af en toe lieten afweten. Een dag of zo vóór Houten poets ik de hele boel weer schoon om problemen voor te zijn. Door het gebruik van ATF (N.B. alleen op het rangeerterrein) verwacht ik dat het hardnekkige vuil wat er nog zat losgekomen is en ook, dat het aardig los op de railstaven ligt.
M.a.w. in Houten heb ik ultraschone rails.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 13:13:38 door St00mboy »

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 21 February 2015, 09:20:18 »
Dag Leen,
Ik heb gisterochtend in Houten een tijdje met je staan praten  naast de modules.
je attendeerde me op jouw module.
Dus vanmorgen maar even aan het plaatjes kijken  ;D
Is inderdaad erg leuk en goed geslaagd  (y)

groet van Ben
Groet van Ben

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 21 February 2015, 16:11:25 »
Bedankt Ben.
Leuk even met je gesproken te hebben.

Ik ga proberen om de bak nog een stukje leuker te krijgen voor het nieuwe seizoen.
Er is nog zàt te bedenken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2015, 16:13:40 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 21 February 2015, 16:42:47 »
Natúúrlijk was de grote sensatie in Houten dat de Backwater Goods Yard er dit jaar niet bij was.  ::)  ;D

Nee, ik heb deze keer even overgeslagen en wil de bak een update geven voor het volgende seizoen.
Ik wil graag de Kadee koppelingen operationeel krijgen, zodat je de wagons op een paar plekken kan ont- en aankoppelen.
Verder zou ik graag op de black box een wissel willen maken zodat ik een grotere niet-rangeerlok - iets als een J11 of een 3F - af en toe een treintje kan laten bezorgen en meepikken.
Eens kijken of daar voldoende plek voor is.....
Er moeten karretjes met lading komen. Nu heb ik alleen lege.

Verder ga ik bij een deskundige een cursus groen doen en daarna wil ik de bak van meer groen voorzien. Behalve de gebruikte grasmat en stukken basket liner (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) staat er geen enkele grasspriet op de bak. Ik wil ook meer rommel zoals losse takken, afgewaaide blaadjes en zo zien. Ik wil in de kolenhoek ook graag meer rommel zien zoals bijv. kolen die tussen de rails liggen. Misschien kan er nog een klein houten kantoorgebouwtje geplaatst worden. Ik wil ook kijken of ik nog een hooi afdeling kan maken naast de kolenboeren. Achter de kolenboeren moet een heg komen als afbakening van het terrein.

Er moeten houten whisky- en biervaten en zo rond schuur te zien zijn en misschien een rolletje kabel en ook een krijshaantje om wat te kunnen optakelen.

De gebouwtjes moeten geweatherd worden. Het dak mag alleen nog glimmen van de regen. Er moeten een paar vogels op het dak komen met kleine witte plekjes.

Het cattle dock moet uitgebreid worden, dus ik moet stukken hek gaan maken op dat tweede stuk. Er moet ook vee in en een beetje stro en ook poep.
Er moet een aantal paard en wagentjes en poppetjes op de bak komen met hier en daar een paardenhoop (ik zal eens kijken of ik een spuitbus met de juiste geur kan vinden).
Nu is het er eigenlijk nacht bij daglicht.

Langs het voetpad moet ook nog wat rommel komen. Nu ligt er alleen een ouwe krant. Misschien komt er ook een beest in het gras.

Ik wil graag een stripje RGB licht toevoegen om het licht iets minder geel te krijgen.

Je ziet het, er is nog zàt te doen.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2015, 16:44:46 door St00mboy »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #238 Gepost op: 21 February 2015, 23:44:27 »
Citaat
Er moeten houten whisky- en biervaten en zo rond schuur te zien zijn

Dat zijn nog eens prioriteiten (y)

Een hele to-do-list, Leen.
Ik ben benieuwd, het komt vast goed.

cheers from the North
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 13 April 2015, 13:00:37 »
Ik heb besloten dat ik niet meer deelneem aan de BNLS-forumbaan.

Leen.