Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Digitaal rijden maar analoog besturen dus 1 probleem om dat mogenlijk te maken  (gelezen 6014 keer)

Eelcoscheers

• Offline Offline
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Goede dag allen hier op het forum.

Ik ben nieuw hier ondanks toch veel gelezen hier ;) maar dit is mijn eerste bericht met vraag.

Ik wil met mijn fleischmann spoor digitaal gaan rijden met een digitale starters set van roco met de 10764 modulen en de wissels analoog sturen.
Maar de seinen analoog met schakelingen toch een beetje automatiseren en dat om de baan in blokken te maken, zo toch nog een beetje analoge automatisering erin te maken, aangezien ik het geweldig vind om printjes zelf te maken evenals schakelingen zelf te ontwerpen.

Nu mijn vraag:
Ik stuit op (tot nu toe dan ;D) 1 probleem.

En dat is.... als een loc aankomt bij een sein en of wissel die verkeerd staat of de beveiliging (zodat er geen botsing ontstaat) intreed, de loc dus moet afremmen in het blok voor de sein/wissel/beveiliging, dit is te doen om een blok een afrem vertraging in te bouwen in de voedingsspanning, maar dan gaat ook de verlichting in de personen wagons uit en dat is het gene wat ik niet wil.
Is er een mogelijkheid dat ik de loc door een digitaal seintje te geven via de analoge schakelingen van het sein/wissel/beveiliging toch afremt in dat blok, zodat de  verlichting in de personen wagons toch aan blijft en dat de baan realistisch blijft?
Zo nee, blijft mijn vraag helaas  :(
Zo ja, hoe kan ik dit in mijn analoge automatische schakelingen bouwen en heeft er iemand een schema hiervoor?
 Met vriendelijke groeten,

een bouwer die het analoge ook leuk vind om mee te rijden :)

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Eelco,

Er zijn digitale afrem modules, die de DCC wisselspanning in een te remmen sectie omzetten in asymmetrische wisselspanning of gelijkspanning, wat naar de decoders dan het signaal is om de remming in werking te zetten, volgens OF de per decoder CV ingestelde remvertraging OF een altijd vaste afstand (ongeacht de gereden snelheid). Mogelijkheden om dit te kunnen verschillen per decoder, dus verdiep je hier goed in qua decoder keuzes. Met het sein weer op veilig gaat de bewuste sectie weer terug naar normaal DCC signaal en kun je weer optrekken naar behoefte. Succes.

Mvg, Michel

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Hallo Eelco,

Allereerst: Welkom op het forum. Veel plezier met lezen hier! In de encyclopedie vind je veel informatie, BNLS Encyclopedie, op modelspoorgebied. Er is een hoofdstuk over baanbesturing.

Als antwoord op je vraag: Je hebt een mogelijkheid om met Asymetrisch DCC-signalen een lok te laten stoppen en wel baanspanning op de baan te houden voor de lampjes en geluid. Als je zoekt op het ABC-systeem dan kan je wel wat info op het forum vinden.

Bij Asymetrisch DCC worden een aantal diodes gebruikt om decoders te laten weten dat ze moeten stoppen of vertragen. Het moet wel ondersteund worden door de decoder. Lenz doet dat veelal. Ik dacht ook zimo. Van Esu weet ik het zo niet. Dat zal je even moeten nakijken.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
Werkt een echte remgenerator niet onafhankelijk van de gebruikte decoders?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RE465

• Offline Offline

Het Dioden princiep, door Lenz ABC-systeem genoemd.
Word beheerst naar mijn weten door Zimo, Lenz, ESU en  Umelec ATL+ .
Dit is vermoedelijk de goedkoopste methode om een stop te krijgen voor een signaal.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Eelcoscheers

• Offline Offline
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Michel van den Hof :
ik snap dat deze modules er zijn maar dit is weer digitaal en dat wil ik dus niet ,aar wel bedankt voor je reactie

Ronald Koerts:
Dank U, en dit is zeker iets  zoals RE465 verteld en hier heb ik zeker iets aan.

RE465:
Kijk dit is iets wat Ronald ook al zei.... dit zijn de schakelingen zoals ik bedoel maar zal dit de loc wel rustig doen afremmen of is het ineens bam de loc staat stil want heb eigenlijk geen idee hoe de decoder in de loc hierop gaat reageren?

Iemand dit toevallig al in praktijk gebruikt en mij dit ook met zekerheid kan vertellen?

P.S. bedankt voor de reacties

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Eelco,

DCC decoders zijn ook digitaal. Die DCC remmodules kun je analoog met een schakelaar activeren, gelijk met een sein en/of wisselbediening. Dan zet je de dus een sein op rood en/of wissel fout, analoog met een schakelaar, en de remmodule schakelt mee, om in de gewenste sectie het signaal naar de decoder zodanig anders door te zetten, dat de decoder er op reageert met een rem actie. Dus min of meer wat RE465 ook schetst.

Mvg, Michel

RE465

• Offline Offline
IK gebruik zelf ATl+2066 decoders.

Die heb ik zodanig ingesteld dat als se het Asymmetrische protocol ontvangen, de lok in 1.8 meter geleidelijk af remt en tot stilstand komt.(dit is de rem weg die bij ons op club gebruikt word)

Dit moet ook kunnen men Zimo, Lenz en ESU (Zie handleiding).

Als u Duits lezen kan, kan ik u het handboek van Umelec E-Mailen.

RE465
« Laatst bewerkt op: 09 March 2014, 22:39:05 door RE465 »
RE 465

Remunj

• Offline Offline
Als u Duits lezen kan, kan ik u het handboek van Umelec E-Mailen.
Of anders de Engelse versie downloaden als dat makkelijker leest  ;D
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
Kijk dit is iets wat Ronald ook al zei.... dit zijn de schakelingen zoals ik bedoel maar zal dit de loc wel rustig doen afremmen of is het ineens bam de loc staat stil want heb eigenlijk geen idee hoe de decoder in de loc hierop gaat reageren?

Iemand dit toevallig al in praktijk gebruikt en mij dit ook met zekerheid kan vertellen?

P.S. bedankt voor de reacties

Lok remt af met de in de decoder ingestelde vertraging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RE465

• Offline Offline
Re: Digitaal rijden maar analoog besturen dus 1 probleem om dat mogenlijk te maken
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2014, 13:32:16 »
Eric

Wat u aan geeft is alleen der handleiding van de decoder.
Het handboek  is normaal voor CHF 10.00 te koop (zo wel in Engels als in het Duits).
Ik heb dat handboek in het Duits als PDF .

RE465
RE 465

Remunj

• Offline Offline
Re: Digitaal rijden maar analoog besturen dus 1 probleem om dat mogenlijk te maken
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2014, 14:14:05 »
Voegt dat handboek veel toe aan de handleiding van de decoder?
Zoja, hoort dat naar mijn idee gewoon in de handleiding thuis of vrij te downloaden van de site.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2014, 15:08:18 »
Dat plaatje klopt niet. Als ik het schema vergelijk met het aansluitvoorbeeld rechts, dan staan de diodes andersom. Dat is wel erg slordig. Zo weet je als gebruiker nog niet in welke richting de diodes moeten staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RE465

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2014, 16:07:02 »
Klaas

Het Maakt in eerste instantie niet uit.
Alleen zulte men het bij iedere Blok gelijk doen.
Hier door kan men  als men het andersom monteert en de juiste decoder instelling heeft een langzaam rij sectie maken. (Wisselstraten, Langzaam rij sectie). Dit Kan tenminste met ATL+2066

Eric

Voor de decoder is de decoderhandleiding genoeg.
In het handboek is het uitgebreider beschreven, en ook de uitleg van de verschillende digitale stop methodes.
En als je het aanvraagt en teven Decoders of bloksturing modulen koopt is het handboek gratis.
Het is zo als de Duitse dat zeggen een “schutzgebühr”

RE465
RE 465

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2014, 16:28:49 »
Het Maakt in eerste instantie niet uit.
Best mogelijk dat je dat door een decoderinstelling kunt omdraaien. Maar ik vind het wel erg slordig als in één tekening twee tegengestelde richtingen worden aangegeven. En als het niet uitmaakt, waarom staat er dan zo uitdrukkelijk bij: "vom Verstärker" en "zum Anhaltegleis" ?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.