Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:38:38
Aachenau West door meino
Vandaag om 10:37:36
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:33:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 10:16:32
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 867154 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3615 Gepost op: 01 August 2021, 12:21:51 »
Heren, dank voor de leuke reacties.

Wat de frisse duik betreft, dat kan wel maar eigenlijk kan ik gewoon in de tuin gaan staan:





Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3616 Gepost op: 01 August 2021, 13:53:22 »
Toch te vroeg de hulp van de Aldi in geroepen voor je zwembad  :angel: ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26417
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3617 Gepost op: 01 August 2021, 13:57:09 »
Nou nou, wel erg luxe allemaal hoor.
Een fraai zwembad en ook nog een grote buiten douche  ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3618 Gepost op: 01 August 2021, 17:07:41 »
Hallo Hans,

Heel herkenbare plaatjes. Ik heb er nog wel ergens filmpjes van (die nu op stick staan). Dezelfde plaatjes zien we overigens de afgelopen weken hier ook regelmatig. Er komt gewoon een hele muur water van het dak. 10 mm neerslag binnen een bui komt regelmatig langs. Na een bui schijnt de zon weer volop. Net zo als vroeger in Bandung.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3619 Gepost op: 02 August 2021, 17:18:13 »
Dat van die tropische buien komt hier ook steeds vaker voor. Afgelopen zaterdag op de Waal zelfde beeld als van de foto's uit 2015 Zweden. Hoosbuien.







Maar ja de Zweden zeggen ook ""Slecht weer bestaat niet .... Slechte kleding wel"

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3620 Gepost op: 02 August 2021, 17:33:48 »
Dat waren toch de Schotten? ...

In Alaska geven ze nergens op af: Staat het weer je niet aan? ... Wacht 15 minuten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3621 Gepost op: 02 August 2021, 17:52:32 »
Kijk, dat is de houding die ik kan waarderen  (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3622 Gepost op: 07 August 2021, 12:42:16 »
De meeste eloks in Lenzkirch hebben een pantograaf, een schaarbeugel, bij DB STA genoemd, stromabnehmer.
Ook de eerste versie van de E03 had dat type.

In 1955 kwam de Einholmstromabnehmer, de halve schaar, ontwikkeld voor hoge snelheden.
Maar pas in medio jaren zeventig werd deze stroomafnemer op de 103 gemonteerd.
Ik heb in die tijd bij Steven Volp in Amersfoort dat type gekocht en op mijn FLM 103 geplaatst.

Die halve beugels zoals ik die maar voor het gemak noem, functioneren zonder bijzondere verschillen in zowel in kniegang, knik naar voren, als in spiessgang, knik naar achteren.

Maar wat bepaalt nu eigenlijk de montage van de beugels op het dak?
Je zie loks met de kniegang aan de voorzijde en spiessgang aan de achterzijde, als ook loks met de spiessgang aan de voorzijde en kniegang aan de achterzijde gemonteerd.

Zie hieronder de E03 vorserie, en daar achter de ÖBB 1043:



Ik heb alleen kunnen vinden dat de montage, kniegang of spiessgang, alleen afhankelijk is van de beschikbare ruimte en aanwezige onderdelen op het dak.

Wie meer argumenten weet voor de montagerichting mag het zeggen :)
Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3623 Gepost op: 07 August 2021, 14:28:21 »
Volgens mij speelt ook mee de rij richting van de loc.
ofwel het schijnt zo te zijn dat die opstaande afnemer altijd zo > op het dak moet staan als de rijrichting naar rechts is en < als de richting links is.
Dat ivm "haak gevaar" op de bovenleiding tijdens het rijden.
Als een panto(zoals ze ook wel worden genoemd) opstaat en zo gemonteerd is < ,en omhoog staat als de loc "de rechterkant"op rijd,en de ski/sleper heeft bramen of iets dergelijks en haakt in de bovenleiding,dan trekt door de kracht bij hogere snelheden men gelijk heel de panto (en wellicht meer) schoon van het dak af.
Maar goed dat is ook maar wat ik wel is voorbij heb zien komen op het www,in hoeverre het klopt/nog actueel is,dat weet ik ook niet  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3624 Gepost op: 07 August 2021, 16:49:41 »
Ik kan me wel voorstellen dat met zo'n halve panto zoiets kan gebeuren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3625 Gepost op: 07 August 2021, 22:26:07 »
Dat idee over haakgevaar had ik eigenlijk ook altijd maar als je foto's uit de praktijk bekijkt bijv. op bahnbilder.de dan zie je dat de 103 juist heel veel met de achterste panto in spiessgang onderweg was. Kennelijk is dat haakgevaar dus toch niet zo bepalend. Wat dan wel de reden was zou ik eerlijk gezegd niet weten maar wellicht zijn er hier deskundigen die daar meer over kunnen vertellen?

Groeten,
Bert

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3626 Gepost op: 08 August 2021, 03:16:12 »
Er is geen haakgevaar, sterker nog, juist de schaar veroorzaakte schade aan de bovenleiding, en dat leidde tot de ontwikkeling van de halve schaar.
Kniegang of Spiessgang maakt niet uit,
mijn vraag betreft waarom loks met <____> en loks met >____<

Tschuss Genossen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3627 Gepost op: 08 August 2021, 11:48:15 »
Hallo Hans, wellicht geven deze vraag en reacties het antwoord op jouw vraag: https://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/index.php?thread/19298-sta-knie-nach-vorne-oder-hinten/
« Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 11:50:17 door Arjen52 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3628 Gepost op: 08 August 2021, 14:08:37 »
Hi Arjen,
Bedankt voor deze link.
Ook hier staat dat de positie <____> of >____< wordt bepaald door de beschikbare ruimte of door de gewenste vormgeving.
Er valt verder weinig over te zeggen.
Tschuss Genossen

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3629 Gepost op: 08 August 2021, 14:45:36 »
Vaak ging men er vanuit dat de pantograaf in de rijrichting zo op moest staan :    _____<__    —Rijrichting-->

Zelfs bij de trams was dat zo :  https://www.flickr.com/photos/mars1940/6642376639/
Hier duidelijk te zien omdat het 1 richtings wagens zijn!

Dacht ook dat het iets typisch Frans was, maar ik kan het niet zo snel terug vinden / onderbouwen.










Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.