Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 09:42:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 09:42:18
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 09:19:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 877945 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3615 Gepost op: 01 August 2021, 12:21:51 »
Heren, dank voor de leuke reacties.

Wat de frisse duik betreft, dat kan wel maar eigenlijk kan ik gewoon in de tuin gaan staan:





Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3616 Gepost op: 01 August 2021, 13:53:22 »
Toch te vroeg de hulp van de Aldi in geroepen voor je zwembad  :angel: ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26544
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3617 Gepost op: 01 August 2021, 13:57:09 »
Nou nou, wel erg luxe allemaal hoor.
Een fraai zwembad en ook nog een grote buiten douche  ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3618 Gepost op: 01 August 2021, 17:07:41 »
Hallo Hans,

Heel herkenbare plaatjes. Ik heb er nog wel ergens filmpjes van (die nu op stick staan). Dezelfde plaatjes zien we overigens de afgelopen weken hier ook regelmatig. Er komt gewoon een hele muur water van het dak. 10 mm neerslag binnen een bui komt regelmatig langs. Na een bui schijnt de zon weer volop. Net zo als vroeger in Bandung.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3619 Gepost op: 02 August 2021, 17:18:13 »
Dat van die tropische buien komt hier ook steeds vaker voor. Afgelopen zaterdag op de Waal zelfde beeld als van de foto's uit 2015 Zweden. Hoosbuien.







Maar ja de Zweden zeggen ook ""Slecht weer bestaat niet .... Slechte kleding wel"

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7966
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3620 Gepost op: 02 August 2021, 17:33:48 »
Dat waren toch de Schotten? ...

In Alaska geven ze nergens op af: Staat het weer je niet aan? ... Wacht 15 minuten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3621 Gepost op: 02 August 2021, 17:52:32 »
Kijk, dat is de houding die ik kan waarderen  (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3622 Gepost op: 07 August 2021, 12:42:16 »
De meeste eloks in Lenzkirch hebben een pantograaf, een schaarbeugel, bij DB STA genoemd, stromabnehmer.
Ook de eerste versie van de E03 had dat type.

In 1955 kwam de Einholmstromabnehmer, de halve schaar, ontwikkeld voor hoge snelheden.
Maar pas in medio jaren zeventig werd deze stroomafnemer op de 103 gemonteerd.
Ik heb in die tijd bij Steven Volp in Amersfoort dat type gekocht en op mijn FLM 103 geplaatst.

Die halve beugels zoals ik die maar voor het gemak noem, functioneren zonder bijzondere verschillen in zowel in kniegang, knik naar voren, als in spiessgang, knik naar achteren.

Maar wat bepaalt nu eigenlijk de montage van de beugels op het dak?
Je zie loks met de kniegang aan de voorzijde en spiessgang aan de achterzijde, als ook loks met de spiessgang aan de voorzijde en kniegang aan de achterzijde gemonteerd.

Zie hieronder de E03 vorserie, en daar achter de ÖBB 1043:



Ik heb alleen kunnen vinden dat de montage, kniegang of spiessgang, alleen afhankelijk is van de beschikbare ruimte en aanwezige onderdelen op het dak.

Wie meer argumenten weet voor de montagerichting mag het zeggen :)
Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3623 Gepost op: 07 August 2021, 14:28:21 »
Volgens mij speelt ook mee de rij richting van de loc.
ofwel het schijnt zo te zijn dat die opstaande afnemer altijd zo > op het dak moet staan als de rijrichting naar rechts is en < als de richting links is.
Dat ivm "haak gevaar" op de bovenleiding tijdens het rijden.
Als een panto(zoals ze ook wel worden genoemd) opstaat en zo gemonteerd is < ,en omhoog staat als de loc "de rechterkant"op rijd,en de ski/sleper heeft bramen of iets dergelijks en haakt in de bovenleiding,dan trekt door de kracht bij hogere snelheden men gelijk heel de panto (en wellicht meer) schoon van het dak af.
Maar goed dat is ook maar wat ik wel is voorbij heb zien komen op het www,in hoeverre het klopt/nog actueel is,dat weet ik ook niet  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6322
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3624 Gepost op: 07 August 2021, 16:49:41 »
Ik kan me wel voorstellen dat met zo'n halve panto zoiets kan gebeuren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3625 Gepost op: 07 August 2021, 22:26:07 »
Dat idee over haakgevaar had ik eigenlijk ook altijd maar als je foto's uit de praktijk bekijkt bijv. op bahnbilder.de dan zie je dat de 103 juist heel veel met de achterste panto in spiessgang onderweg was. Kennelijk is dat haakgevaar dus toch niet zo bepalend. Wat dan wel de reden was zou ik eerlijk gezegd niet weten maar wellicht zijn er hier deskundigen die daar meer over kunnen vertellen?

Groeten,
Bert

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3626 Gepost op: 08 August 2021, 03:16:12 »
Er is geen haakgevaar, sterker nog, juist de schaar veroorzaakte schade aan de bovenleiding, en dat leidde tot de ontwikkeling van de halve schaar.
Kniegang of Spiessgang maakt niet uit,
mijn vraag betreft waarom loks met <____> en loks met >____<

Tschuss Genossen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3627 Gepost op: 08 August 2021, 11:48:15 »
Hallo Hans, wellicht geven deze vraag en reacties het antwoord op jouw vraag: https://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/index.php?thread/19298-sta-knie-nach-vorne-oder-hinten/
« Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 11:50:17 door Arjen52 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3628 Gepost op: 08 August 2021, 14:08:37 »
Hi Arjen,
Bedankt voor deze link.
Ook hier staat dat de positie <____> of >____< wordt bepaald door de beschikbare ruimte of door de gewenste vormgeving.
Er valt verder weinig over te zeggen.
Tschuss Genossen

Spoor010

  • Online Online
  • Berichten: 696
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3629 Gepost op: 08 August 2021, 14:45:36 »
Vaak ging men er vanuit dat de pantograaf in de rijrichting zo op moest staan :    _____<__    —Rijrichting-->

Zelfs bij de trams was dat zo :  https://www.flickr.com/photos/mars1940/6642376639/
Hier duidelijk te zien omdat het 1 richtings wagens zijn!

Dacht ook dat het iets typisch Frans was, maar ik kan het niet zo snel terug vinden / onderbouwen.










Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.