Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 748112 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Update: baan in de tropen
« Gepost op: 07 maart 2014, 09:03:55 »
In augustus 2013 ben ik gestart met het bouwen van een modelbaan. Ik gebruik hiervoor de onderdelen die ik al sinds 1980 heb. Dus alles nog analoog.
Inmiddels al heel wat uren besteed aan de opbouw'. De sporen zijn gelegd, wissels aangesloten, de seinen slechts voor een deel. Het blokbeveiligingssysteem moet nog worden aangesloten, de hoofdbaan wordt in 4 delen ogedeeld.

Ik heb wat foto's gemaakt:
































« Laatst bewerkt op: 07 maart 2014, 09:45:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2014, 17:13:02 »
Hallo Hans,

Dat ziet er al heel aardig uit. Zo te zien heb je ook nog weinig last van vocht en corrosie.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2014, 01:11:32 »
Dag Dirk,
De AC haalt veel vocht uit de lucht en daarnaast heb ik ook een dehumifier (nog uit nl) aan staan. Die haalt ongeveer 5 liter water per week uit de lucht. Het is nu regenseizoen dus erg vochtig. Maar inderdaad weinig last van het vocht.
Groeten, Hans
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2014, 06:32:05 »
Ziet er leuk uit. Goeie hobby om in zo'n regenseizoen mee bezig te zijn.

Is er (behalve via internet) een beetje aan materialen lokaal te komen? Zijn er sowieso mensen bezig met een hobby als modelspoor of andere..... Bestaan er verenigingen, interesse groepen?
Ik kan mij zo voorstellen dat de financiële middelen grotendeels zullen ontbreken en er andere prioriteiten zijn.

Lid:
OMC Hilversum

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2014, 13:06:46 »
Dag Noordpool,

Ik zie dat je uit Hilversum komt. Ik ben een Baarinees, maar dus al meer dan 10 jaar woonachtig in Jakarta. Wat je op de fotos ziet heeft 10 jaar in dozen gelegen. En nu weer tot leven gekomen. Hier zijn geen onderdelen. Wel 2 winkels maar slechts een zeer beperkt aanbod en geen reserve onderdelen. Die bestel ik in nl, dat wordt soms via dhl, soms via collega's uit nl naar hier gebracht. Omslachtig dus. Er zijn hier geen clubs, althans ik ben ze niet tegengekomen. Er is hier weinig animo om zelf iets op te bouwen en het is voor de meeste mensen hier erg kostbaar, dus andere prioriteiten. Ik vind het leuk om deze hobby te delen, vandaar dat ik hier actief ben. Ik ben wel benieuwd naar jou modelbaan, in club verband als ik het goed zie? Hebben jullie een website misschien?
Groeten, hans
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2014, 11:04:02 »
Nu snap ik wat men bedoelde met mooie start en geen last van vocht,had even niet door dat het hier ging om iemand die een baan aan het bouwen is ,hier redelijk ver vandaan  :-[
Welkom bij de baan bouw club trouwens  ;D
Even een misschien geke vraag,maar hoe kom je daar nou aan bv electronica draad voor je baan of aan spullen om de baan mee te bouwen ?
Heb je daar lokaal wel winkels voor of moet dat ook via dhl/internet of mensen vanuit NL die op visite komen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2014, 14:13:40 »
Hoi Floris,

Ik gebruik telefoondraad (4 draden 0,6mm) voor de bekabeling. De tafels zijn van 18mm mulitiplex met zinken u-profielen versterkt en langs de rand aluminium u-profielen. De tafels staan op frames van een rekken systeem op wieltjes die ik bij de ACE (locale bouwmarkt winkel) heb gekocht. Via internet heb ik in midden jakarta een fabriek die polystyreen platen maakt gevonden. Voor de scenery. Er zijn hier geen hobby winkels, dus alles zelf zoeken. Maakt het wel leuk  :). Voor de stroom voorziening voor de wissels, seinen, etc heb ik 2 krachtige volt regulators variac gevonden.
Groeten, Hans
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2014, 20:39:51 »
Dag Hans daar ver over zee,

Dacht bij de titel direkt aan een modelbaan die een stukje tropen uitbeeld, maar dat bleek niet het geval. Je woont zelf in de tropen en je bouwt een Duitse baan (denk ik). Heb je een baanplan ergens die je kan delen met ons?

Je vertelde al dat je op hobbygebied een beetje eenzaam bent daar. Maar daar is dit forum dan weer makkelijk voor. Je kunt elkaar alles vragen en uitleggen en het geklets onderling via persoonlijke berichten is ook heel stimulerend. We zitten wel in verschillende tijdszones, maar dat maakt niets uit toch.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2014, 21:28:43 »
Hi All,

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat men in Indonesië heel creatief is in het kunnen maken van allerlei spullen. Zo hebben we nog steeds een keurige kattenververvoerskooi, precies op specs van de KLM gemaakt. Als je echter specifieke onderdelen nodig hebt, dan wil het wel eens lastig zijn. Ik heb er ooit een recorder gehad, die gemaakt was voor de VS, dus 60Hz. Die liep dus niet goed op 50 Hz en er moest een nieuw tandwielsetje in. Dat hebben we uiteindelijk uit Nederland moeten laten overkomen. Aan de andere kant ging het nieuwe horloge van mijn vrouw, dat nog mechanisch was, stuk, omdat het hoofdasje brak. Dat is daar keurig hersteld en het horloge heeft nog jaren perfect gelopen.
Zoals Hans zegt is het inderdaad een leuke uitdaging om voor je wensen een oplossing te bedenken. Het leuke is dat het vaak ook wel lukt en tegen redelijke kosten.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2014, 10:05:06 »
Hijlco heeft mij gevraagd het sporenplan te uploaden. Dat doe ik graag. Zie hieronder het plan. De rijrichting staat aangegeven. Ik heb voor een kleinschalige baan gekozen. Thema: Duitsland, Hunsrueck, licht heuvelachtig, era: mn jeugdjaren, 1960-1980. Enkelspoor, in 1 rijrichting en het spoor zonder hoogteverschillen, plat op de tafel. Het relief wordt bereikt met polystyreenplaten rondom de sporen. Het voordeel hiervan is dat de aanleg van de sporen eenvoudig en snel te maken is. En het relief met de polystreen platen, die je snel en netjes kunt modelleren met een gloeiend ijzerdraadje, is ook snel en gemakkelijk te maken.
Er is een hoofdspoor, dat in 4 blokken is verdeeld. Het "hoofdstation" kent 3 sporen, het middelste spoor is voor de doorgaande treinen. Het buurtstation heeft slechts 1 halte-spoor voor korte treinen zoals de schienenbus.
Het hoofdspoor is met blauw aangegeven, het zijspoor met rood. Beide sporen hebben elk een trafo zodat op het hoofdspoor, met 4 blokken, 3 treinen kunnen rijden, terwijl op het zijspoor hoofdzakelijk gerangeerd kan worden met de 2e trafo.
Het hoofdspoor zal worden geelektrificeerd, hier kunnen dan eloks en dieselloks rijden. Het zijspoor is alleen geschikt voor dieselloks. Er zijn ook 2 stoomloks, laten we zeggen voor de "stoomdagen". Er komen nog 4 oude elloks, E44, E19, E69 en 132, met bijbehorende wagens uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw. Die worden dan ook als museum treinen ingezet.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2014, 10:12:05 »
Het sporenplan:
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2014, 10:18:39 »
En nieuwe fotos:




Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

bink79

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2014, 13:51:25 »
het ziet er heel mooi uit zo je modelbaan  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2014, 21:17:45 »
Hoi Hans,

Dank voor het plaatsen van je sporenplan en de extra foto's. Zo gaan de dingen al veel beter "leven".  (y)
(Hoewel, ik zie voor mijn ogen nog steeds palmbomen in de wind wiegen als ik je topic lees, maar dat ligt aan mij en dat gaat vast wel over.  ;))

Omdat je zijlijn niet geelektri......geëlectri......  bovenleiding heeft, kunnen je Elocs dan nog wel in het locdepot komen? Of hoeft dat niet?

Misschien zou je nog eens na kunnen denken over het aantal wissels dat je gebruikt in het deel waar de wachtsporen bij de rangeersporen komen. Dezelfde rijmogelijkheden kun je ook realiseren, terwijl je iets minder wissels gebruikt. Daarentegen kun je met dit aantal wissels en de plaatsing er van wel meer treinbewegingen tegelijkertijd uitvoeren, zonder dat ze elkaar hinderen. Kan ook een voordeel zijn.

Maar met iets minder wissels hier kun je misschien ergens anders nog een rangeerspoortje naar een fabriek ofzo maken. Zeg maar wat, 't is jouw baan en jouw plan. Meer ter inspiratie bedoeld ;D

Heb je overigens geen behoefte aan een schaduwstation, om materieel wat op dat moment niet ingezet wordt even buiten het zicht te plaatsen?

Zo, dat was dan wat 'gezeur' uit het verre Nederland ;D 8)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2014, 21:56:51 »
Je zal er wel bekijks mee hebben bij de plaatselijke bevolking schat ik zo  ;D