Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinen in de Rotterdamse haven door Sean
Vandaag om 00:39:43
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 00:38:42
Hoe sierstrepen maken op een niet vlakke ondergrond? door Milocomarty
Vandaag om 00:13:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 00:09:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:08:37
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
21 juli 2018, 23:43:23
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Edsko Hekman
21 juli 2018, 23:20:46
Spoorvernieuwing tussen Zaandam en Uitgeest juli2018 door Thowra
21 juli 2018, 23:20:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door sncf231e
21 juli 2018, 22:54:34
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
21 juli 2018, 22:44:32
Opdracht fotowedstrijd juli/augustus: meerdere vormen van transport door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
21 juli 2018, 22:36:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door nkob
21 juli 2018, 22:27:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 juli 2018, 21:10:47
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
21 juli 2018, 20:49:09
Keerlus en detectie door vleesman
21 juli 2018, 19:46:12
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door RobertH
21 juli 2018, 19:38:46
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
21 juli 2018, 19:19:37
Ferrocarril del Nordeste in Colombia door Noordernet
21 juli 2018, 19:10:45
De toekomst van de modelspoorhobby door Hans van de Burgt
21 juli 2018, 17:17:57
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 167465 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2014, 11:50:57 »
Dag Hijlco,

Dank je voor je observaties. Het klopt dat bij het rangeerterrein met minder engelse wissels dezelfde treinbewegingen gedaan kunnen worden. Er wordt op de zijlijn toch maar met 1 lok tegelijkertijd gereden. De baan is analoog.
Maar ik vond het wel mooi zo al die engelse wissels bij elkaar.
En er komen nog meer wissels. Ik heb er een aantal besteld in NL, om een oude meegebogen wissel te vervangen, die is zoveel gekrompen dat de stoomlok 4175 uit het spoor gewipt wordt. Naast het vervangen komen er ook nog wat sporen bij, voor de loks die even niet mee mogen doen. Je hebt het ook over een schaduw station. Da is voor mij geen optie. A: ik wil geen hellingen in de sporen en B: ik vrees dat ik dat regelmatig onder de tafel moet kruipen om halstarrige loks aan te sporen.
Tis nu al veel meer geworden dan ik in gedachte had toen ik de dozen weer uitpakte. Een baantje om alles te laten rijden, dacht ik, maar het is alweer een kamer vol geworden.

Voor de bovenleiding heb ik wel genoeg op voorraad om de hoofdbaan te voorzien, maar... ik wil eigenlijk de draden echt met draad gaan doen. De zg draden van vollmer zijn in verhouding meer dan 150mm dik, dat is zo nadrukkelijk aanwezig. Ik zit te denken aan draden te spannen van stevig garen en dan de pantograven van de loks vast te zetten, net vrij van de rijdraad.
Maar mischien heb jij andere ideeen hierover? Ik hoor het graag.

Groeten,
Hans
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2014, 13:30:27 »
Hoi Hans,

Och, dat herken ik wel, je begint met een idee voor een klein baantje en voor je het weet heb je plannen voor een hele kamer. Dat houdt alleen maar in dat je veel ideeën hebt en je creativiteit groot is. Daar is niets mis mee.

Van bovenleidingen heb ik helaas geen verstand. Ik rij zelf smalspoor met alleen stoom en diesel. Maar op dit forum is natuurlijk van alles te vinden over bovenleiding. Als je het intikt in de zoekfunctie verschijnen er allerlei topics over bovenleiding, waarbij iedereen weer zijn eigen vragen heeft. Je zou ook een nieuw topic kunnen beginnen met uitsluitend die vraag. Krijg je vast gericht antwoord. Hoewel 'ongerichte' antwoorden komen ook veel voor  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

rvanderschagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #17 Gepost op: 02 april 2014, 17:00:08 »
Hallo Hans,
Hier even een tip uit Baarn wat betreft je te maken bovenleiding.
Je kan hiervoor ook 0,6mm lasdraad gebruiken deze is van koper en kan je solderen.
Deze zijn op rol te koop zal ook wel daar bij jou te koop zijn.
Knip een stuk van ongeveer 1,5mtr. van de rol en doe een kant in de bankschroef en de andere in de boormachine en dan langzaam draaien tot de draad recht is (blijft anders oprollen) en niet te ver doordraaien want dan breekt de draad.
Hier in Nederland zijn ook kleine rollen te koop weet alleen de prijs hier niet van.
Ik hoop dat je er wat meekan.

Succes Rob

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #18 Gepost op: 02 april 2014, 17:34:36 »
Selamat sore Pak Hans,


Bedankt voor de update. Het ziet er weer leuker uit dan de vorige keer. Succes met de verdere opbouw en het bijelkaar scharrelen van alles wat je daarvoor nodig hebt.

Hormat saya
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2014, 13:42:00 »
Dag Rob,
Wat leuk om een bericht uit Baarn te krijgen. Je had zeker al gelezen dat ik Barinees ben.  :D
Wel een goede tip, met lasdraad. Heb jij er foto's van? Ben wel benieuwd.
Btw heren, ik heb anyrail gekocht om het baanplan goed te tekenen. Ik heb lang alle functies niet gebruikt, maar het uittekenen van de sporen gaat erg gemakkelijk. Een aanrader voor de starters die een baan gaan ontwerpen.

Groeten, hans
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2014, 13:46:32 »
Dag Dirk,
Ja ik blijf zoeken naar materialen om te bouwen. Je heb het idee van Rob ook wel gelezen, lasdraad voor de bovenleiding. Ik wacht eerst de voorbeelden van Rob af, en ja dan kan ik weer gaan zoeken.  :D

Groeten,
hans.
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

rvanderschagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2014, 20:49:10 »
hallo Hans

Ik kan je helaas geen foto`s laten zien want ik ben zelf ook nog aan het bouwen.
Maar als je kijkt op Vierlandenbaan.nl staan daar ook hele goede tips ook wat betreft bovenleiding maken.
Ik weet alleen niet of de NL bovenleiding overeenkomt met jou Duitse baan dat zou even zelf moeten bekijken.
De vierlanden is opgebouwd als 3landen baan ziet er wel schitterend uit.

Groet uit Baarn Rob

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #22 Gepost op: 08 april 2014, 13:56:15 »
Dag dirk,

Een vraagje over de variacs: klopt het dat wanneer de inputspanning lager is (vandaag 200V, tja zo gaat dat in Indonesie)) dat dan ook de output lager is? Ik heb nu tussen de variacs en de wissels van die eenvoudige multimeters gezet en lees 15V af ipv het gebruikelijke 16-17 V. Het lijkt erop dat bij 10% lagere input er ook 10% lagere output is. Lijkt me logisch.
Maar... bij de output van de fleischmann trafos, lees ik 14,5V af, terwijl de specs een output van 14V opgeven. Hier had ik volgens de logica 0.9*14=12.6V verwacht.
Heb jij er een verklaring voor?

Groeten hans.
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #23 Gepost op: 08 april 2014, 14:00:14 »
Hans,

Meet je de output van de fleischmann trafos belast of onbelast ? Voor een juiste meting moet je de trafo op een verbruiker aansluiten zodat er belasting ontstaat.

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17338
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #24 Gepost op: 08 april 2014, 14:33:20 »
Maar verder klopt het. Lagere spanning primair, betekent een evenredig lagere spanning secundair.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #25 Gepost op: 08 april 2014, 14:46:29 »
Dag Sander, dag Henk,

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet nu waarom er variatie in de prestaties van de engelse wissels is. Ik dacht dat het hoofdzakelijk kwam door variatie in de luchtvochtigheid, maar nu denk ik dat het hoofdzakelijk komt door de variatie in spanning in het net van de PLN. Nu heb ik bij het googelen ook gelezen dat voedingen van laptops ongeveer 19V afgeven en dat die wel gestabiliseerd zijn, dus output altijd ca. 19V. nu weet ik niet of die voedingen wisselspanning afgeven. Maar als dat het geval zou zijn, kunnen die dan worden gebruikt voor voeding van de wissels?

Groeten, Hans
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17338
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #26 Gepost op: 08 april 2014, 14:51:14 »
Gestabiliseerd is altijd gelijkspanning, maar dat maakt die wissels niets uit. Die werken net zo goed op gelijkspanning. Je moet alleen kijken of de voeding wel voldoende stroom kan leveren. 1A of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2014, 14:58:48 »
Dag Henk,

Die voedingen van laptops leveren 3-4A. Ik ga dat eens testen.  (y)

Groeten,
Hans
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #28 Gepost op: 22 april 2014, 13:32:37 »
Dag Hans,

Ziet er goed uit. Ook nog volop aan het bouwen dus.

Groeten uit Thailand,

Ed

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2014, 13:06:46 »
Hi Hans,

Grappig om te lezen dat jij ook materiaal uit 1980 gebruikt. Heb ik hier ook veel.
Ik ben wel alles aan het digitaliseren wat ik wil helemaal omschakelen.
Ik heb straks ongeveer 100 meter rails liggen, dus wil ik alles lekker relaxed automatisch laten verlopen.

Groetjes, Ed