Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door zuylen
Vandaag om 13:15:19
Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 13:11:34
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Fredtherock
Vandaag om 13:09:45
Oeps door BartvD
Vandaag om 13:08:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:54:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Kleine boutjes vastzetten? door Gerke
Vandaag om 12:40:04
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:35:02
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:32:46
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door Mitchell
Vandaag om 12:28:43
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:24:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:20:31
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door henk
Vandaag om 11:08:23
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:40:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:33:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:41:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 07:34:35
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 308610 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Update: baan in de tropen
« Gepost op: 07 maart 2014, 09:03:55 »
In augustus 2013 ben ik gestart met het bouwen van een modelbaan. Ik gebruik hiervoor de onderdelen die ik al sinds 1980 heb. Dus alles nog analoog.
Inmiddels al heel wat uren besteed aan de opbouw'. De sporen zijn gelegd, wissels aangesloten, de seinen slechts voor een deel. Het blokbeveiligingssysteem moet nog worden aangesloten, de hoofdbaan wordt in 4 delen ogedeeld.

Ik heb wat foto's gemaakt:
































« Laatst bewerkt op: 07 maart 2014, 09:45:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2014, 17:13:02 »
Hallo Hans,

Dat ziet er al heel aardig uit. Zo te zien heb je ook nog weinig last van vocht en corrosie.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2014, 01:11:32 »
Dag Dirk,
De AC haalt veel vocht uit de lucht en daarnaast heb ik ook een dehumifier (nog uit nl) aan staan. Die haalt ongeveer 5 liter water per week uit de lucht. Het is nu regenseizoen dus erg vochtig. Maar inderdaad weinig last van het vocht.
Groeten, Hans
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2014, 06:32:05 »
Ziet er leuk uit. Goeie hobby om in zo'n regenseizoen mee bezig te zijn.

Is er (behalve via internet) een beetje aan materialen lokaal te komen? Zijn er sowieso mensen bezig met een hobby als modelspoor of andere..... Bestaan er verenigingen, interesse groepen?
Ik kan mij zo voorstellen dat de financiële middelen grotendeels zullen ontbreken en er andere prioriteiten zijn.

Lid:
OMC Hilversum

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2014, 13:06:46 »
Dag Noordpool,

Ik zie dat je uit Hilversum komt. Ik ben een Baarinees, maar dus al meer dan 10 jaar woonachtig in Jakarta. Wat je op de fotos ziet heeft 10 jaar in dozen gelegen. En nu weer tot leven gekomen. Hier zijn geen onderdelen. Wel 2 winkels maar slechts een zeer beperkt aanbod en geen reserve onderdelen. Die bestel ik in nl, dat wordt soms via dhl, soms via collega's uit nl naar hier gebracht. Omslachtig dus. Er zijn hier geen clubs, althans ik ben ze niet tegengekomen. Er is hier weinig animo om zelf iets op te bouwen en het is voor de meeste mensen hier erg kostbaar, dus andere prioriteiten. Ik vind het leuk om deze hobby te delen, vandaar dat ik hier actief ben. Ik ben wel benieuwd naar jou modelbaan, in club verband als ik het goed zie? Hebben jullie een website misschien?
Groeten, hans
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8538
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2014, 11:04:02 »
Nu snap ik wat men bedoelde met mooie start en geen last van vocht,had even niet door dat het hier ging om iemand die een baan aan het bouwen is ,hier redelijk ver vandaan  :-[
Welkom bij de baan bouw club trouwens  ;D
Even een misschien geke vraag,maar hoe kom je daar nou aan bv electronica draad voor je baan of aan spullen om de baan mee te bouwen ?
Heb je daar lokaal wel winkels voor of moet dat ook via dhl/internet of mensen vanuit NL die op visite komen ?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2014, 14:13:40 »
Hoi Floris,

Ik gebruik telefoondraad (4 draden 0,6mm) voor de bekabeling. De tafels zijn van 18mm mulitiplex met zinken u-profielen versterkt en langs de rand aluminium u-profielen. De tafels staan op frames van een rekken systeem op wieltjes die ik bij de ACE (locale bouwmarkt winkel) heb gekocht. Via internet heb ik in midden jakarta een fabriek die polystyreen platen maakt gevonden. Voor de scenery. Er zijn hier geen hobby winkels, dus alles zelf zoeken. Maakt het wel leuk  :). Voor de stroom voorziening voor de wissels, seinen, etc heb ik 2 krachtige volt regulators variac gevonden.
Groeten, Hans
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2014, 20:39:51 »
Dag Hans daar ver over zee,

Dacht bij de titel direkt aan een modelbaan die een stukje tropen uitbeeld, maar dat bleek niet het geval. Je woont zelf in de tropen en je bouwt een Duitse baan (denk ik). Heb je een baanplan ergens die je kan delen met ons?

Je vertelde al dat je op hobbygebied een beetje eenzaam bent daar. Maar daar is dit forum dan weer makkelijk voor. Je kunt elkaar alles vragen en uitleggen en het geklets onderling via persoonlijke berichten is ook heel stimulerend. We zitten wel in verschillende tijdszones, maar dat maakt niets uit toch.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2014, 21:28:43 »
Hi All,

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat men in Indonesië heel creatief is in het kunnen maken van allerlei spullen. Zo hebben we nog steeds een keurige kattenververvoerskooi, precies op specs van de KLM gemaakt. Als je echter specifieke onderdelen nodig hebt, dan wil het wel eens lastig zijn. Ik heb er ooit een recorder gehad, die gemaakt was voor de VS, dus 60Hz. Die liep dus niet goed op 50 Hz en er moest een nieuw tandwielsetje in. Dat hebben we uiteindelijk uit Nederland moeten laten overkomen. Aan de andere kant ging het nieuwe horloge van mijn vrouw, dat nog mechanisch was, stuk, omdat het hoofdasje brak. Dat is daar keurig hersteld en het horloge heeft nog jaren perfect gelopen.
Zoals Hans zegt is het inderdaad een leuke uitdaging om voor je wensen een oplossing te bedenken. Het leuke is dat het vaak ook wel lukt en tegen redelijke kosten.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2014, 10:05:06 »
Hijlco heeft mij gevraagd het sporenplan te uploaden. Dat doe ik graag. Zie hieronder het plan. De rijrichting staat aangegeven. Ik heb voor een kleinschalige baan gekozen. Thema: Duitsland, Hunsrueck, licht heuvelachtig, era: mn jeugdjaren, 1960-1980. Enkelspoor, in 1 rijrichting en het spoor zonder hoogteverschillen, plat op de tafel. Het relief wordt bereikt met polystyreenplaten rondom de sporen. Het voordeel hiervan is dat de aanleg van de sporen eenvoudig en snel te maken is. En het relief met de polystreen platen, die je snel en netjes kunt modelleren met een gloeiend ijzerdraadje, is ook snel en gemakkelijk te maken.
Er is een hoofdspoor, dat in 4 blokken is verdeeld. Het "hoofdstation" kent 3 sporen, het middelste spoor is voor de doorgaande treinen. Het buurtstation heeft slechts 1 halte-spoor voor korte treinen zoals de schienenbus.
Het hoofdspoor is met blauw aangegeven, het zijspoor met rood. Beide sporen hebben elk een trafo zodat op het hoofdspoor, met 4 blokken, 3 treinen kunnen rijden, terwijl op het zijspoor hoofdzakelijk gerangeerd kan worden met de 2e trafo.
Het hoofdspoor zal worden geelektrificeerd, hier kunnen dan eloks en dieselloks rijden. Het zijspoor is alleen geschikt voor dieselloks. Er zijn ook 2 stoomloks, laten we zeggen voor de "stoomdagen". Er komen nog 4 oude elloks, E44, E19, E69 en 132, met bijbehorende wagens uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw. Die worden dan ook als museum treinen ingezet.
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2014, 10:12:05 »
Het sporenplan:
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2014, 10:18:39 »
En nieuwe fotos:




Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

bink79

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2014, 13:51:25 »
het ziet er heel mooi uit zo je modelbaan  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2014, 21:17:45 »
Hoi Hans,

Dank voor het plaatsen van je sporenplan en de extra foto's. Zo gaan de dingen al veel beter "leven".  (y)
(Hoewel, ik zie voor mijn ogen nog steeds palmbomen in de wind wiegen als ik je topic lees, maar dat ligt aan mij en dat gaat vast wel over.  ;))

Omdat je zijlijn niet geelektri......geëlectri......  bovenleiding heeft, kunnen je Elocs dan nog wel in het locdepot komen? Of hoeft dat niet?

Misschien zou je nog eens na kunnen denken over het aantal wissels dat je gebruikt in het deel waar de wachtsporen bij de rangeersporen komen. Dezelfde rijmogelijkheden kun je ook realiseren, terwijl je iets minder wissels gebruikt. Daarentegen kun je met dit aantal wissels en de plaatsing er van wel meer treinbewegingen tegelijkertijd uitvoeren, zonder dat ze elkaar hinderen. Kan ook een voordeel zijn.

Maar met iets minder wissels hier kun je misschien ergens anders nog een rangeerspoortje naar een fabriek ofzo maken. Zeg maar wat, 't is jouw baan en jouw plan. Meer ter inspiratie bedoeld ;D

Heb je overigens geen behoefte aan een schaduwstation, om materieel wat op dat moment niet ingezet wordt even buiten het zicht te plaatsen?

Zo, dat was dan wat 'gezeur' uit het verre Nederland ;D 8)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
  • Team Mitropa
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2014, 21:56:51 »
Je zal er wel bekijks mee hebben bij de plaatselijke bevolking schat ik zo  ;D