Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52

Auteur Topic: The Big Bull Rail Road  (gelezen 54841 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: The Big Bull Rail Road
« Reactie #60 Gepost op: 19 August 2014, 03:28:21 »
Je hebt aardig wat rails Hans. Pas op dat je niet helemaal gek wordt van al die andere dingen die daar rond slingeren. Ik heb hetzelfde gehad. Op een gegeven moment heb je er geen zin meer in omdat je dan steeds dingen aan het verplaatsen bent. Mijn advies: Weg ermee. Plannetje maken voor wat je wil doen voor een dag. Spulletjes en gereedschap hiervoor klaar leggen. Na het karwei alles weer opruimen en een nieuw plan maken voor de volgende dag. Werkt voor mij perfect! Succes.

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 19 August 2014, 11:39:33 »
Ed, alles wat daar op dit ogenblik slingert staat op hondjes, dus mocht het in de weg liggen dan verrijd ik het even snel naar ander stukje.
Dan worden niet alle sporen al neergelegd alleen het doorgaande spoor nog maar die het dichtst tegen de andere aanligt, de andere 4 komen pas als de tafels staan erboven, deze komt namelijk weer uit op het spoor wat onder de verhoogde vloer ligt. is dat eenmaal aangesloten dan ga ik beginnen met de opbouw van de H0 baan en dan ben ik het meeste kwijt wat je nu nog allemaal in en op elkaar ziet staan.
Ook bureau zal dan ingericht zijn, ben alleen nu een muis kwijt, zeker gevangen door de katten :D
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 20 August 2014, 21:59:51 »
Zo vanavond eens een paar andere op het spoor gezet boven, ook Opa rijd met de "NS" reden deze kasten hier maar trouwens :)

en nog maar 1 op te genieten.

Uiteraard hebben we vandaag niet stil gezeten en na veel poets en schuurwerk is de baan aangesloten, op de opstel sporen na dus, daarvoor ga ik eerst de H0 treinbaan platen in elkaar schroeven en poten ervoor maken van 44 x 44 cm.

Vandaag begonnen met de rails van 21 cm naar o cm, boven in de foto die linker wissel gaat omlaag.

Om vervolgens na een meter of 6.

en een bocht onder de stijgende baan door op 0 cm uit te komen.

Vervolgens gaan we richting trapgat.

En komen we uit op de begin wissels van de opstelsporen, die dus nog niet aangelegd gaan worden nu. na een bocht krijgen we weer een stuk rails van bijna 6 meter.
Oeps foto van 4 wissels vergeten :)

En komen we uit waar we via de wissels uit bij het punt waar we 2 weken geleden dacht ik begonnen zijn, de 2 sporen die onder mijn verhoogde bureauvloer liggen.

Ik ben trouwens benieuwd of iemand ziet wat er zo op het eerste gezicht niet klopt bij de opstelsporen :D

Morgen gaan we als we de laatste wissels en wat recht gepoetst te hebben een kijken wat de Stainz ervan vind, liever liet ik eerst de schuur loc rijden maar die is digitaal en zover ben ik nog lang niet.

wordt vervolgt,....

« Laatst bewerkt op: 20 August 2014, 23:31:34 door opa-bullcat »

Vriendelijke groet,

Hans

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 20 August 2014, 23:01:09 »
Het wisselmechaniek zit in de weg?
groeten,
Auke

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 August 2014, 23:25:04 »
Nee dat mechniek kan je zo aand e andere kant zetten, die ga ik trouwens niet gebruiken, komen servo's te staan bij ze, en misschien ga ik die kant waar ze nu zitten wel open rijden ook.

Maar ik was 1 foto vergeten, bij begin opstel sporen staan 4 wissels en aan het einde maar 3 :( ik kom er 1 te kort, dat word dus even puzzelen vannacht weer om er een R% wissel tussen te zetten op het binnenste opstel spoor, scheelt alleen 60 cm aan wisselruimte dan.

we zullen anyrail eens raadplegen hoe dat uit gaat komen ermee.

Vriendelijke groet,

Hans

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 21 August 2014, 19:06:59 »
Dames en Heren, vanmorgen hebben diverse loc's complete rondjes op de baan gereden, dus ook onder mijn bureauvloer, alles liep op rolletjes tot er 1, uiteraard onder die vloer ontspoorde, gelukkig kon ik er vanaf de zijkant bij dus scheelde me dat vloer loshalen, die staat namelijk vol met spullen die eerst op een paar hondjes met platen stonden maar die had ik nu nodig dus alle dozen op die vloer gezet.

Afijn toen alles weer normaal reed zonder ontsporingen enzo vond ik het tijd worden om dan toch maar eens aan de platen voor de H0 baan te gaan beginnen, wat een werk zeg, 10 frames maken die bestaan uit 2 lange 250 cm latten en 4 korte ertussen, dan ben je wel even zoet elke verbinding 2 schroeven erin en gaan met die banaan, die schroeven zijn nu bijna op.

Na deze frames gelijk maar begonnen aan de toplaag van die baan delen.

En dan zit in elke plaat 50 schroefjes ook nog eens.

Dit is mijn tijdelijke werk/zet bank, allemaal klosjes erop zodat ik frame en plaat exact op elkaar leg en kan aftekenen, werkt wel lekker zo op deze manier moet ik zeggen.

Gelukkig hebben we nog genoeg plaat materiaal en gaan we dus gewoon vanavond nog eens als een dolle te keer :D tenminste als ik zin heb om een paar honderd schroefjes te gaan halen bij Karwei :D :D

Trouwens voor jullie zeggen die platen zijn breder als dat frame wel dat klop, in het overstekende stuk past namelijk precies een kabel goot, die met al die gaatjes aan de zijkant, Opa ligt namelijk niet graag onder de baan te solderen of te verbinden, vind het al erg genoeg dat ik voor de ringleiding daar moet bevestigen, de wissels moeten ergens stroom vandaan krijgen he, de rest van de baan komt via de blokbeveiliging aan stroom.

Iemand soms een idee voor die ringleiding zodat je niet onder je baan hoeft te liggen ik ben nu toch nog bezig.

wordt vervolgt,.....

Vriendelijke groet,

Hans

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #66 Gepost op: 21 August 2014, 20:23:08 »
Ja hoor je kunt tegelijk met het Frame al een stuk ringleiding monteren. Je neemt 5 of 6 schroefogen per ringleiding. 2.5mm 220 v draad , die strip je een stukje af en draait die om het eerste schroef oog ( als je wilt kun je de las nog even solderen voor een optimaal resultaat dan naar de andere kant van het frame door de schroefogen heen leiden en op de laatste weer vastzetten.

Tegelijk prepareer je een aantal losse stukken , die maak je al vast aan de laatste schroefogen , dan hoef je straks maar 1 keer onder de baan om de losse stukken aan het schroefoog van het volgende segment te bevestigen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #67 Gepost op: 22 August 2014, 09:05:55 »
Nou Hans, ook nog eens beginnen met je H0 baan? Is er nog plek? Of ga je straks weer verbouwen  ;D

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 22 August 2014, 11:43:54 »
Ed, ik wil van die stapel platen af die nu telkens in de weg liggen, dus maak ik daar maar baan delen van zodat ik die neer kan leggen op 1 mtr hoogte, kruip ik er wel even onderdoor voor de rest van de LGB baan :)

Ondertussen zijn er 10 delen klaar en na wat ik vanacht in mijn hoofd had gaat mijn H0 baan nu al op de schop ik wilde een M baan maken maar het word een U baan links en recht rangeer en in het midden scenery gebeuren van de grand canyon. en een mooi parade spoor.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 17:37:36 door opa-bullcat »

Vriendelijke groet,

Hans

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 22 August 2014, 17:39:43 »
Vandaag eens begonnen met de opbouw van mijn H0 baan, zoals ik het voor ogen heb.

Ik heb vandaag eens wat foto's gemaakt, oja JA :D :D

Eerste een foto vanaf de plek waar ik de treinen ga zie rijden als ik op mijn werkplek zit op de verhoogde vloer dus

en schaduwstation eronder, staat ook al op bovenste foto trouwens.

schaduw station de hoek in gezet,

en 5 meter schaduwstation

en dan ga ik zitten en denk NEE, NEE en nog eens NEE

Het begint verdacht veel op het zelf maken van boompjes te lijken zo met die poten onder de baan, normaal valt dat niet zo op maar als je er geen dozen en andere zaken neerzet maar een LGB treinbaan vind ik die palen niet zo'n erg fraai gezicht.
Dus ging Opa zijn denktank in en bedacht mezelf, hé ouwe je wilde ooit eens met die LGB baan tot op 2 meter hoogte gaan rijden, dus je hebt draadeinden en koppelstukken en moeren en ringen en plafond ankers zat van 8 mm, waarom hang je die tafels niet aan diverse draadeinden aan het plafond aan de voorkant en aan de achterkant op steunen( liggen ze nu ook al )

Dus ik zoeken waar ik dat zware spul gelaten had en 2 draadeinden aan elkaar geknoopt en even een test opstelling gemaakt zie onderstaande foto.

vraag is nu dus wat denken jullie ervan, ik zie liever een dunne draad van boven naar beneden lopen die misschien nog wat te camoufleren is, als die palen van 44x44 die voor mijn LGB baan staan.
Ok je moet niet over de tafel willen kruipen, maar daar had ik toch al geen zin in :D, en veel gewicht zal het ook niet zijn, 4 per draadeinden per plaat lijkt me genoeg.

Vriendelijke groet,

Hans

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #70 Gepost op: 23 August 2014, 18:18:47 »
Of je met draadeind zo gelukig wordt weet ik niet.
Het moet goed in het plafond worden bevestigd,hoe doe je dat ?
Waar is dat plafond van gemaakt ?
Als t gips is of dun hout en er komt echt ongemerkt aardig wat kilo's aan te hangen.
Dan ligt alles straks op mekaar gestapeld omdat de draadeind uit je plafond is komen zeilen,en dan heb je meer problemen,want zeker met scenery erbij gaat t hard met gewicht.
Kortom ik zou daar niet voor gaan.
Je moet compromissen sluiten als je veel diverse dingen op dezelfde oppervlakte wilt laten rijden.
Het enigste wat je anders kan proberen,is de palen van de diverse zaken uit telijnen achter elkaar,dan ziet het er al minder "rommelig" uit.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 24 August 2014, 01:55:11 »
Hallo Floris, het plafond bestaat uit een balken laag waar ik stokbouten in kan schroeven die er echt niet meer uit komen, ik weet zelfs precies waar deze balken zitten ik was bij de opbouw van alles hier boven. omderstaande foto is van de plafond balken.

Mij lijkt het dat je daar toch wel iets aan kunt hangen, als ik an de baan ga werken zet ik er uiteraard wel een versteviging onder en ook als ik er niet bij ben.

Ondertussen si het hele banenplan op de schop hier, tenminste het tafelplan ervoor, morgen of eigenlijk al vandaag eens kijken of het ook staat wat ik in gedachten heb en getekend heb hier. 80 cm diep zat de bovenbaan worden in ieder geval dat is beter werkbaar .

Vriendelijke groet,

Hans

moonshine73

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 24 August 2014, 04:10:10 »
Heej Hans.

Ik zou niet met draad einden gaan werken. Volgens mij ga je je daar aan ergeren op den duur.
Zelf zou ik het anders aan pakken.

Ik zou dit systeem gebruiken en dan in het liggende gedeelte van de steun (waar de plank op ligt) een paar gaten
boren en dan een lat van zeg 44x12 mm er aan vast schroeven als verlenging van de steun en daar dan je bakken op leggen.

Resultaat: lgb baan vrij zicht en geen ergenis van draadeinden bij de h0 baan. (y)

Mijn suggestie dus :)

mvg Richard

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 24 August 2014, 11:32:25 »
Hallo Richard, ik ben juist bang dat dit systeem niet gaat werken, die bakken worden 80 cm diep, de langste steun die er voor dit systeem is, is volgens mij 50 cm gaat dat niet veel doorhangen dan die laatste 30 cm ?
« Laatst bewerkt op: 24 August 2014, 11:36:28 door opa-bullcat »

Vriendelijke groet,

Hans

guest7823

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 24 August 2014, 12:01:31 »
Volgens mij zijn er langere steunen als 50 cm. Verder ik heb hier (voor een andere toepassing) lamineerspaanplaat planken van 30 cm diep die via een muurklemming opgehangen zijn. Die hebben dus een vrij uithang van 30 cm (lengte 4 mtr) en dat gaat al jaren goed

« Laatst bewerkt op: 24 August 2014, 12:07:46 door guest7823 »