Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
Vandaag
om 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
Vandaag
om 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 23:00:48
Wat was jullie allereerste loc?
door
Joz
Vandaag
om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:38:42
Her-(her-)beginnen
door
meino
Vandaag
om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
Vandaag
om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
Vandaag
om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) (gelezen 44730 keer)
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #15 Gepost op:
25 July 2014, 22:10:09 »
Het is alweer een paar weken geleden sinds de laatste update.
Tijdens de warme dagen kon ik niet al te veel doen. Mijn treinenkamer ligt pal op het zuiden, dus het is daar al snel een kleine sauna.
Het bijgebouw is op z'n definitieve plaats neergezet, en al snel begon de klimop te woekeren. De toegangsweg naar het depot is aangelegd. Bij de locloods (nu even weggehaald, rechts op de foto) liggen nog kinderkopjes, verderop waren deze in zo'n slechte staat dat over de kinderkopjes heen een laag asfalt is aangebracht. Alleen tussen de sporen zijn de kinderkopjes blijven liggen. Het asfalt was van slechte kwaliteit, en eigenlijk alweer aan vervanging toe
.
De sporen aan de rechterkant. Het spoor rechts (spoor 1) is het in onbruik geraakte doorgaande spoor naar Freiburg. De twee aftakkende sporen (1b en 1c) dienen als opstelsporen. Ook ben ik bezig met een pad aan te leggen, de houten balken voor de overwegen zijn alleen nog niet naar mijn tevredenheid.
Een lokale aannemer (toevallig de neef van de stationschef) is opgetrommeld om een stukje beton neer te leggen. Over de kwaliteit van het afgeleverde werk is men het nog niet helemaal eens. Volgens de aannemer komt het allemaal goed als hier wat bebouwing staat en het gras tijd heeft gehad om te groeien. We zullen zien...
Hier komt in ieder geval het kolendepot en een dieseltankplaats. Het middenperron ligt ook op z'n plaats, maar ik ben nog niet tevreden over de hoogte. Nog wat werk aan de winkel.
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #16 Gepost op:
26 July 2014, 14:13:02 »
Hallo Simon, goed om weer een update van je te zien. Wat ik mooi vind om te zien is dat je station een bepaalde staat van verwering heeft, net alsof de spoordirectie niet meer investeerd vanwege naderende opheffing. Ik hoop dat dat ook je bedoeling is.
Wat doet die caboose achter die personentrein? Nog een vraag, in mijn draadje had je het over staand gras maken met een lege fles en een stofzuiger. Hoe werkt dat?
Groet, Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #17 Gepost op:
26 July 2014, 14:58:52 »
hoi Gert-Jan,
Ik zal bij een volgende update even wat foto's plaatsen over het gras leggen.
Van te voren had ik niet echt de gedachte om een oud, verwerd station te maken, maar gaandeweg ontstond dat. Het past ook wel in het geheel: vroeger een station waar maar liefst vier spoorlijnen elkaar ontmoeten, nu een kopstation met alleen nog lokaal en regionaal verkeer, afgezien van een incidentele andere omgeleide trein.
Die caboose moet ik maar eens weghalen... ik vind het gewoon een grappig wagentje en ik gebruik 'm vaak om even met de hand wat heen en weer te rijden, bijvoorbeeld bij de aanleg van het straatspoor, om te testen of alles goed ligt. Die auto's horen ook niet op het middenperron trouwens... soms moet ik even snel iets kwijt.
groeten Simon
«
Laatst bewerkt op: 26 July 2014, 19:56:08 door SimonH
»
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #18 Gepost op:
26 July 2014, 21:36:47 »
Nou Gert-Jan, daar komt-ie:
In een lege fles afwasmiddel doe ik het gras waarmee ik het veldje aan wil leggen
De opening heb ik wat groter gemaakt:
De ondergrond heb ik al een keer bruin geschilderd. Dit stukje ga ik onder handen nemen:
Even goed met houtlijm insmeren
Dan ziet het er zo uit
Daarna even flink schudden met de fles. Het gras kun je daarna uit de fles schudden (niet knijpen) op de met houtlijm ingesmeerde plek. Het ziet er dan zo uit:
Nu komt de stofzuiger in actie. Met een kousje zodat de overtolllige grasprietjes weer hergebruikt kunnen worden. Door de stofzuiger kort op de grassprietjes te houden, gaan ze mooi rechtop staan.
Ik heb korte en lange sprieten door elkaar gebruikt, zodat het een lekker rommelig veldje zou worden. De witte vlekken zijn van de houtlijm, na het opdrogen zijn het bruine plekken. Een grasveld is nooit helemaal groen (behalve bij de buren).
Optioneel: Nu zet ik er nog wat plukken wildgras in. Gewoon tussen duim en wijsvinger en in de nog natte lijm duwen.
En klaar is het veldje
Nog een struikje erbij voor de finishing touch
(de koe gaat snel weer terug naar zijn eigen weiland, die heeft natuurlijk niets te zoeken om een stationsemplacement)
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #19 Gepost op:
27 July 2014, 18:08:29 »
Hoi Simon, dank je voor je razendsnelle reactie. Ziet er inderdaad simpeler uit dan de vliegenmepper methode. Heb zelf dit weekend voor het eerst lopen begrassen. Valt me niet tegen. De door jou gebruikte methode ga ik zeker proberen.
Groet, Gert-Jan
Ps. mooi nostalgisch wagentje!
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8819
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #20 Gepost op:
27 July 2014, 19:46:58 »
Ziet er leuk uit.
Het principe is eigenlijk hetzelfde als met de grasmatser (vliegemepper) Daar gaat het meestal ook echt goed omhoog staan met de stofzuiger. Het resultaat mag er zijn.
Ga je het ballast nog op kleur brengen? Het lijkt mij iets te licht van kleur....
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #21 Gepost op:
27 July 2014, 21:49:53 »
@ Gert-Jan, graag gedaan! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Het wagentje is een (zeer oud) model van Märklin (maar dat laatste is wel duidelijk). Hij komt uit de collectie van mijn vader, waarvan het meeste eind jaren '50 - begin '60 is aangeschaft en een paar exemplaren eind jaren '80. Aangezien op het wagentje "made in Germany" staat, zal het wagentje vooroorlogs moeten zijn. In ieder geval behoort deze volgens de opschriften toe aan de D.R.B., dus eigenlijk past het wagentje helemaal niet op mijn baan. Maar goed, wie weet is men wel vergeten de opschriften aan te passen? Of kwam dat in de praktijk niet voor.
Hier komt het wagentje nog een keer:
@ Ronald,
De ballast ga ik zeker nog aanpakken. Ik gebruik hiervoor de poeders van Artitec. Ik heb alleen nog kleine stukjes gedaan, aangezien ik niet zeker wist of ik de poeders ook tussen de rails toe wilde passen (ik heb inmiddels besloten dat niet te doen).
Wat bracht de zonnige zondag verder nog?
Heel wat uurtjes in de tuin doorgebracht, niet om te luieren, maar druk getuinierd en een schutting (of wat ervan over was) tot kleine pakketjes teruggebracht.
En uiteindelijk nog lekker aan de slag kunnen gaan met Heußenstein.
Vandaag heb ik de loods aangepakt. Deze had ik tijdelijk weggehaald om in de omgeving te kunnen werken. De loods weer op zijn plek gezet, en direct is duidelijk dat er werk aan de winkel is:
De loods vanaf de zijkant gezien
Even lekker met wat groen geprutst, en:
Het gras woekert flink bij de loods. Tijd dat de tuinman langskomt... Het hoofd van de werkplaats had genoeg ruimte om zijn Wiking te parkeren
Ondertussen elders op het emplacement:
De Köf rangeert met een wagen van Evian. De ballast (uitgezonderd net het stukje op de voorgrond
) heft hier de uitstraling die het uiteindelijk overal zal krijgen.
Opschudding bij de loods: een streaker! ongekend in het Duitsland van 1957
Streaker bij de loods
De politie was niet ver weg, en is snel ter plaatse om de streaker in de kraag (nou ja, in de spreekwoordelijke kraag dan) te vatten
Politie bij de loods
Tot zover voor vandaag!
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #22 Gepost op:
30 July 2014, 14:33:49 »
Ziet er goed uit. Verrassend hoe je de metalen rails helemaal laat verzakken in de omgeving. Ik las je vraag over het seinhuis. Ik zou de grijze schotten voor de ramen weghalen. Volgens mij is dat meer iets van de jeugd van 1980 - 1990. Of het is na de modernisring aangebracht, om de zon van de computerschermen te houden. Zonder de grijze schermen past hij best in de jaren 50.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #23 Gepost op:
01 August 2014, 21:41:46 »
@ Gerard, dank je wel. Dat van het laten "verzakken" van de rails heb ik niet helemaal zelf bedacht, maar afgekeken van het 3-railforum... bedankt voor je tip m.b.t. het seinhuis. Iemand anders vond ook al dat ik ze het beste weg kon halen, dus ik denk inderdaad dat ik dat ga doen.
Tijd voor een kleine update.
Deze week niet bijzonder veel kunnen doen, mijn vrouw lag een paar dagen in het ziekenhuis en dan liggen de prioriteiten toch anders (geen zorgen, ze is weer thuis en maakt het goed). Vanavond eventjes geprobeerd wat te doen, maar het was mij toch te warm.
Sinds de vorige update heb ik mij met name bezig gehouden met het schilderen van de rails. In mijn vorige update schreef ik al dat ik had geëxperimenteerd met de poeders van Artitec. Dat gaf een mooi resultaat, maar het bleef niet echt op z'n plaats liggen (zacht uitgedrukt). Met een kwast en bruine verf kwam ik ook een heel eind.
Verder heb ik een deel van de loze ruimte tussen de sporen 1 en 2 ingericht. Of ingericht: in de loop van de tijd heft men hier allerlei rotzooi neergegooid. Ballast, bielzen, van alles. Het onkruid vindt dat wel fijn.
Rommel tussen de sporen.
Detailopname
De rijtuigen zijn fantasiemodellen van Märklin. Volgens Märklin waren deze ondergebracht bij een particuliere maatschappij: dit zal ik maar volgen. Ik had er twee al heel lang in bezit, ik heb er een derde bijgekocht, twee is wel heel weinig. Ik heb er ruiten ingezet en de daken opnieuw gespoten, en verder zie ik wel wat ik ermee ga doen. Met zulke goedkope modellen kun je eindeloos experimenteren.
De Köf rijdt over het emplacement
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #24 Gepost op:
18 August 2014, 11:15:57 »
Tijd voor een (korte) update.
Naast dit bouwdraadje, heb ik sinds kort ook een
rijdraadje
.
Keerlus
De werkzaamheden aan de baan zijn de afgelopen tijd wat beperkt geweest. Na alle lijm- en schilderklussen was het tijd de rails een keer goed schoon te maken. Gelukkig kan M-rails best tegen een stootje. Gewapend met een railgum, wasbenzine en een fijn schuurpapiertje voor de puko's ging ik aan de slag. Na veel testen en nog een keer schoonmaken, zeker de wissels lagen vaak dwars, reden de treinen vlekkeloos.
Het heen- en weer rijden over de sporen van het emplacement was een beetje beperkt. Ik heb al een tijd de tafel van de tweede module klaar staan, nog zonder rails. Aangezien ik niet verwacht dat ik binnenkort toekom aan het inrichten van de tweede module, heb ik hier nu snel een keerlus en een paar kopsporen aangelegd. En wonder boven wonder, bleek de stroomdoorgifte in de oude rails nog zo goed, dat ik geen enkel aansluitpunt hoefde te maken.
Even twee overzichtsfoto's
Het emplacement. Op de voorgrond drie oude rijtuigen die ik even uit een doos heb gehaald, om de rijeigenschappen te testen. Een druppeltje olie hier en daar op de assen bleek wonderen te doen
[/i] de tijdelijke rails op de tweede module. Het enige wat hier elektrisch is aangesloten, is het Engelse wissel. Op de plek van het kopspoortje (met de stoomlocomotief) komt in de definitieve situatie ook een kopspoor van dezelfde lengte, het Engelse wissel ligt ook op de plek waar die straks definitief komt te liggen, en de rest is tijdelijk
Locverzorging
Spoor 5 dient voor de verzorging van stoomlocomotieven. Hier komt een bezandingsinstallatie, waterkraan, koleninstallatie en tankplaats voor diesellocomotieven. De bezandingsinstallatie heb ik net in elkaar gezet (een model van Faller), en moet nog verder worden "verfraaid".
Het ziet er nu zo uit:
Het definitief inrichten van dit gebied gaat nu als eerste gebeuren.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #25 Gepost op:
18 August 2014, 21:12:38 »
De werkzaamheden zijn in volle gang...
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #26 Gepost op:
20 August 2014, 21:18:07 »
aankoop nieuw materieel
Mijn rijtuigen bestaan zonder uitzondering uit oude modellen (jaren '50 / 60). Leuk hoor en soms koop ik zelfs nog een oud rijtuig erbij. De Märklin-serie 346 heeft hierbij al een tijdje mijn aandacht, als het me lukt een rijtuig voor een zacht prijsje op de kop te tikken, zal ik dat niet nalaten.
De oude rijtuigen zijn toch niet de meest realistische (en soms zelfs regelrechte fantasie) en niet het best gedetailleerd. Tijd voor vernieuwing.
Vandaag arriveerden drie nieuwe rijtuigen. Het zijn allen modellen van Märklin en vormen samen een leuk setje voor de korte, regionale treinen die Heusenstein aandoen.
Ze mogen gelijk aan de bak, meer volgt in mijn
rijdraadje
.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #27 Gepost op:
23 August 2014, 20:54:48 »
Keerlus (2)
Na wat puzzelen, heb ik de keerlus uit kunnen breiden met een extra wissel, zodat spoor 1 van het emplacement ook bereikbaar is. Ik heb daarvoor een industriebocht gebruikt. Ik verwachtte dat de locomotieven hier niet blij mee zouden zijn, maar ze blijken allemaal moeiteloos de bocht te kunnen ronden. Weer wat extra rijmogelijkheden!
De nieuwe keerlus. Het nieuwe spoor dat naar spoor 1 van het emplacement leidt, takt onderaan af met de scherpe bocht
Locverzorging
De werkzaamheden aan de verzorgingssporen zijn nog in volle gang. Ik heb de belangrijkste bouwsels (de bezandingsinstallatie, het zandhuis, de koleninstallatie, twee waterkranen en de dieseltanksplaats) op de definitieve plek gezet.
Ik kan nu aan de slag met de verdere aankleding van dit gebied.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
NS264
Offline
Berichten: 8959
Het leven op de weg.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #28 Gepost op:
23 August 2014, 21:09:53 »
Erg leuk te zien dat iemand nog iets maakt van het bekende M-rail.
Krijg heimwee naar mijn jeugdtijd
.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #29 Gepost op:
27 August 2014, 20:46:44 »
Nieuw materieel (2)
Vandaag arriveerde met de (pakket)post, mijn eerste "grote" dieselloc (groot = groter dan de enige andere diesel die ik heb, de Köf. Maar dat is niet zo moeilijk).
Het is een model van Märklin, type 36080. Officieel tweedehands, maar alles oogt als nieuw.
De loc heeft natuurlijk alvast wat rondjes mogen rijden. De rijeigenschappen zijn erg prettig. Er zit een wat ouder type motor in die wat meer geluid maakt, maar dat is nauwelijks storend. Tot nu toe is het een topaankoop gebleken.
@ Koen, dank voor je reactie. Dit plaatje zal bij je dan ook wel heimwee opwekken
Deze rijtuigen zaten tientallen jaren in het assortiment van Märklin. Ik heb er drie. Vandaag ben ik begonnen met ze een beetje te verbouwen. (foto's volgen)
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)