Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 19:23:59
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Poll

Voor hoeveel participaties van €100 doe je mee als crowdfunding voor een Hondekop 4 haalbaar is?

ik heb wel belangstelling voor een Hondekop 4, maar ik doe niet mee
83 (42.6%)
ik wil wel mee doen voor 1 participatie
78 (40%)
ik wil wel mee doen voor 2 participaties
25 (12.8%)
ik wil wel mee doen voor 3 participaties
4 (2.1%)
ik wil wel mee doen voor 4 participaties
5 (2.6%)

Totaal aantal stemmen: 192

Auteur Topic: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4  (gelezen 64420 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #90 Gepost op: 13 February 2014, 23:25:41 »
@ATB. Je plan is mooi, en zo te lezen zijn er aardig wat enthousiaste deelnemers die met je mee willen doen.
Alleen vraag ik mij af waarom er niet eerst contact is opgenomen met Artitec om te kijken wat hun van het plan vinden.
Het gaat om een boel geld, die men zo te lezen graag zou willen investeren. Als je van een koude kermis thuis komt, zijn die potentiële investeerders ook teleurgesteld. Het lijkt mij dat je het andersom te werk had moeten gaan.

Eerst met een goed uitgewerkt plan navraag doen hoe Artitec er tegenover staat, en dan op diverse fora's lanceren.

In ieder geval veel succes.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat Artitec misschien helemaal niet zit te wachten op deze 'bemoeienis' en hier misschien wel helemaal geen tijd voor beschikbaar heeft en misschien dus geen brood in ziet... ?

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #91 Gepost op: 13 February 2014, 23:27:49 »
Hoi

Dan snap ik niet helemaal waarom je ATT wil inschakelen als het zover komt dat er geld is. Je zou het toch ook gewoon in eigen beheer, onder een eigen merknaam, kunnen doen?

Bart

Bart,

er zijn mensen die prachtige dingen kunnen maken en mensen die dat niet kunnen, maar wel kunnen proberen geld in te zamelen. Vergis je daarnaast niet in de logistiek die een eigen merk met zich meebrengt. Laat mij maar dienstbaar zijn, dat ligt mij beter.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 13 February 2014, 23:34:25 »
Ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat Artitec misschien helemaal niet zit te wachten op deze 'bemoeienis' en hier misschien wel helemaal geen tijd voor beschikbaar heeft en misschien dus geen brood in ziet... ?

Stel nou eens dat je gelijk hebt en er zijn hier 1.000 participanten die zo'n model willen hebben, denk jij dan echt dat er geen enkele firma in geïnteresseerd zou zijn om het dan te gaan maken?

Groeten
Ted

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 13 February 2014, 23:49:08 »
Dus het is helemaal niet zeker dat deze actie een ATT gaat opleveren ....

Sander

Thom

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 14 February 2014, 00:08:50 »
Stel nou eens dat je gelijk hebt en er zijn hier 1.000 participanten die zo'n model willen hebben, denk jij dan echt dat er geen enkele firma in geïnteresseerd zou zijn om het dan te gaan maken?

Groeten
Ted
Nee, maar ik kan me voorstellen dat Artitec gewoon een bedrijfsbeleid en planning heeft en komende tijd al genoeg te doen heeft en op de rol heeft staan.

Een klein bedrijfje heeft natuurlijk ook maar beperkt de tijd, en die tijd kunnen ze maar 1x besteden. Ongetwijfeld zal Artitec dondersgoed nadenken over de projecten die ze beginnen en kiezen voor het financieel aantrekkelijkste plaatje.

Heel bot gezegd kan ik me iets voor stellen dat ze niet zo hun eigen planning aan de kant gooien als jij binnen komt lopen om hun jouw ideeën uit te laten voeren.

Tenminste, dat zou ik me goed voor kunnen stellen als reëel antwoord van hun, ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar het is een reële optie lijkt me...

Luit

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 14 February 2014, 00:27:40 »
Waarom zien velen nu alleen beren op het spoor.
Dit is nu net een mogelijk om een gewenst model te laten produceren door een financieele worst voor te houden.
En dan is het nog maar een schijntje van de werkelijke kosten.
Ik hoop dat het succesvol blijkt en kan er in 2015 een volgend project starten.
Nee ik doe niet mee want niet mijn schaal(N)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #96 Gepost op: 14 February 2014, 01:01:34 »
Bart,

er zijn mensen die prachtige dingen kunnen maken en mensen die dat niet kunnen, maar wel kunnen proberen geld in te zamelen. Vergis je daarnaast niet in de logistiek die een eigen merk met zich meebrengt. Laat mij maar dienstbaar zijn, dat ligt mij beter.

Ted

Ik weet niet of het wel zo van dienstbaarheid getuigt om een dergelijke actie op te zetten  ::) Ik heb respect voor het enthousiasme maar dat is iets anders als realisme.
De wens naar bepaalde modellen zoals die op beurzen, fora en in de media door de markt wordt geuit, zal door de fabrikanten (en dus ook door Artitec mag ik aannemen) heus wel nauwlettend in de gaten worden gehouden. Kijk je naar Nederlands materieel dan zijn al heel veel types in model zijn uitgebracht. Willen fabrikanten dus nog steeds met iets nieuws komen dan wordt de vijver waarin ze allemaal vissen steeds kleiner. Om dan geforceerd de ontwikkeling van een model financieel  bijna af te dwingen vind ik geen reële benadering. Ik juich een mooie Hondekop toe, maar laat me wel verrassen op Nürnberg 201...

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #97 Gepost op: 14 February 2014, 08:34:04 »
Ik begrijp niet dat een dergelijk initiatief niet vol enthousiasme wordt ontvangen  ??? Op de één of andere manier zien velen alleen beren op de (spoor)weg. Natuurlijk zijn er een paar "uitdagingen", maar ik zeg "Nee heb je en een klap voor je kop kun je krijgen". Als hier dit initiatief vol overgave omarmd wordt is er echt geen fabrikant meer die gaat wachten tot al die 800 participaties gehaald zijn. Ik vind 100 participaties in een paar dagen tijd al een bemoedigende score. Laten we die koers vasthouden. Gáán dus met die banaan!  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 February 2014, 09:03:09 door 1200blauw. Reden: even een sub/sup-je verwijderd - zelfmoderatie zeg maar »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #98 Gepost op: 14 February 2014, 08:43:20 »
Hi,

volgens mij wordt er voorlopig ook nog niets anders ondernomen dan het peilen van interesse en het bijeen proberen te sprokkelen van gelden. ATT is hier nog helemaal niet bij betrokken, maar zal het wel weten.
Als er een "kant en klaar" model wordt aangeboden ter productie en verspreiding, waar alle voorbereidingen dus al klaar zijn, is het voor een fabrikant als ATT volgens mij best aantrekkelijk om in te stappen. Ze hoeven zelf niet veel tijd meer te investeren in het voorbereiden van het model. Volgens mij is Ted dus bezig met het laagdrempelig aanbieden van een project aan een fabrikant. Hij neemt ze werk uit handen, waardoor het aantrekkelijk wordt om in te stappen.
Concreet gebeurd er echter nog niets volgens mij. Er is volgens mij nog geen tekening gemaakt. Het is nu wellicht idd beter om nu niet te veel beren op de weg te zien, maar eens te kijken hoe het wel mogelijk is om hiervan een succes te maken. Beren schieten kan altijd nog als het project eenmaal echt van start gaat. Het gaat nu per slot van rekening alleen nog maar om het bereiken van 800 participaties. En daar wordt hulp bij gevraagd. Meer niet.

Gr.

Edsko

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #99 Gepost op: 14 February 2014, 09:50:20 »
Ik heb zojuist in elk geval op een ander forum even ruchtbaarheid gegeven aan dit draadje  ;D
Wie weet helpt het.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 14 February 2014, 10:05:09 »
Terecht merkt Edsko op dat het gaat om het peilen van belangstelling en het proberen om gelden bijeen te sprokkelen. Maar het gaat wel om een 100.000 Euro, best wel een fors bedrag. Een ton is voor een groep modelspoorders knap veel geld.

ATT wordt vaak genoemd in het initiatief. En dan lees je dat ATT niet betrokken is, "maar zal het wel weten". En de veronderstelling dat het voor ATT "best aantrekkelijk is om in te stappen". Hier kom ik wat vaagheden en vermoedens tegen.
Niemand weet, zoals Thom en Wim (Sneek) schrijven, of ATT de eigen planning zou willen omgooien of dat geforceerd een bepaald model doorgedrukt wordt. Sterker nog, Ted gaat er van uit dat hij met een ton euro in de hand vast wel een firma kan vinden, die geinteresseerd is.

Zou het niet beter zijn om eerst een reactie van ATT wordt afgewacht. Met een formeel commitment aan deze actie. Gezien de betrokkenheid van BNLS als initiatief-platform kan ik me voorstellen dat het Bestuur zich vergewist van enige zekerheid onder deze actie op dit forum.

Sander

ATB

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 14 February 2014, 10:41:28 »
Lezen is een, het tot je laten doordringen is twee. De intentie van deze actie is om Att in staat te stellen om in 2016, dat is 2 tot 2,5 jaar na nu, een schitterend model van een Hondekop 4 in de markt te kunnen zetten. Ik weet zeker dat hun huidige plannen daardoor niet in de war worden geschopt. Het is maar dat jullie je dat ook realiseren, de doorlooptijd voor de realisatie van een model van start project tot uitlevering aan de winkel is minimaal 1,5 jaar. Overigens wat die € 100.000 euro betreft, als je goed gelezen hebt is dat € 100.000 (mijn inbreng) + € 100.000 van jullie allemaal tezamen (in partities van € 100). Volgens mij is dat € 200.000.

Voor de zekerheid herhaal ik ook nog maar iets anders: het gaat hier om het peilen van de haalbaarheid van crowdfunding. Dat ziet er op dit moment niet onverdienstelijk uit. Daarvoor dank. Over uitvoeringen en/of nummervarianten heb ik überhaupt nog niet nagedacht of onderzoek naar gedaan. Alles op zijn tijd. Eerst de haalbaarheid duidelijk krijgen.

Ted

P.S. Ik ben geen miljonair, maar gewoon gek (op mooie dingen in h0). Het geld klotst hier thuis (gewoon een doorzonwoning) niet tegen de plinten zodat een potentiële inbreker hier weinig van zijn gading zal vinden. Ik hoop natuurlijk wel dat deze dit niet alleen leest, maar ook tot zich door laat dringen ;D ;D

lokpaint

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 14 February 2014, 11:27:00 »
Hoi

Volgens mij haal je met de participaties maar 50.000 op. ???
Je geeft immers 50 euro extra korting bij aankoop van het model.

Ga je van een winkelprijs van 400 euro uit, dan mag je hoogstens 200.000 investeren om het model klaar te hebben (bij 1000 stuks).
Dit lijkt me niet realistisch.
Net zomin als dat je veel meer dan 1000 stuks kan afzetten.

Bart

ATB

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 14 February 2014, 12:17:18 »
Lokpaint,

je kunt geweldig schilderen, maar rekenen is niet je sterkste kant. Participanten participeren in de productie van een model. Tussen kostprijs en verkoopprijs zit ook nog zoiets als marge (en niet te vergeten BTW). Je hebt wel gelijk dat als de verkoop straks bij 1.000 exemplaren stopt het voor de producent een verliesgevend project wordt. Niet voor de participanten, die krijgen altijd een model met korting op de (nog vast te stellen) verkoopprijs.

Is het glas half vol of half leeg?

Groeten
Ted

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #104 Gepost op: 14 February 2014, 15:05:21 »
Heb het altijd al jammer gevonden dat de Artitec Hk niet doorging door dat foutieve Pikoding, dus ja, ik doe mee!
Geweldig initiatief, Ted!