Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 15:34:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13

Poll

Voor hoeveel participaties van €100 doe je mee als crowdfunding voor een Hondekop 4 haalbaar is?

ik heb wel belangstelling voor een Hondekop 4, maar ik doe niet mee
83 (42.6%)
ik wil wel mee doen voor 1 participatie
78 (40%)
ik wil wel mee doen voor 2 participaties
25 (12.8%)
ik wil wel mee doen voor 3 participaties
4 (2.1%)
ik wil wel mee doen voor 4 participaties
5 (2.6%)

Totaal aantal stemmen: 192

Auteur Topic: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4  (gelezen 64449 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #45 Gepost op: 12 February 2014, 10:42:59 »
Aan hoeveel varianten kunnen we rekenen? want daar hangt voor mij het aantal participaties af.
En wat gebeurd er met de inleg als het project voor wat voor reden dan ook afgeblazen wordt?
Vr. groeten,
Bob

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #46 Gepost op: 12 February 2014, 10:57:29 »
Hoe verschrikkelijk mooi het Artitec handmonster model ook is en hoe mooi ook alle portentiële Hondekop varianten die uit te brengen zullen zijn, ik ben slechts in de markt voor een NS Benelux 2-tje (laatste variant), een NMBS Benelux 2-tje (laatste variant) en een NS 2-tje in geel/A-sein (correct voor mijn periode) of NS 2-tje in groen/snor/reclamebanen/A-sein (eigenlijk net voor mijn periode).
Alleen als AL DEZE 3 modellen gegarandeerd komen, ben ik er voor in de markt, zo niet, heeft het voor mij geen zin.

In dat geval red ik me prima met de Piko modellen (dan niet geel, want die naad hè!?!?  ;) , maar in groen, want veel minder zichtbare naad), voor een fractie van de kosten.

Uiteraard wel alle succes met het hele avontuur.

Mvg, Michel

Maglev

• Offline Offline
  • Ik verzamel NS treinen,tram,bus,auto periode IV
« Reactie #47 Gepost op: 12 February 2014, 11:14:48 »
Ik hoop dat Artitec  ooit met verschillende uitvoeringen gaat komen van de mat 54. Zowel de 2tjes als de 4tjes. Ik vind de Piko net niet goed genoeg. Maar ook dat ze de mat 46 2 en 4 gaan uitbrengen. Dit omdat de Rivarossi uitvoering niet goed genoeg is. En de DE1 en DE2 hebben dezelfde neuzen als de mat 46. Dit wil ik ook in het model zien. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is en succes ermee.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 12 February 2014, 11:22:53 »
Ik denk dat dit ook gewoon wachten is op een reactie van artitec. Ted, wat is het verdere plan van aanpak? Hoe lang ga je bijvoorbeeld de poll open laten staan? Hoe ga je alle mensen die nu hebben gestemd, ook daadwerkelijk 'contracteren'? Je zegt in het andere draadje geen contact met Artitec te hebben of althans geen belanghebbende te zijn. Hoe gaat het verdere contact verlopen?

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #49 Gepost op: 12 February 2014, 11:26:39 »
Aan hoeveel varianten kunnen we rekenen? want daar hangt voor mij het aantal participaties af.
En wat gebeurd er met de inleg als het project voor wat voor reden dan ook afgeblazen wordt?

Over het aantal varianten is op dit moment nog niets te zeggen. Eerst moet de haalbaarheid van crowdfunding voor de Hondekop 4 blijken. Overigens kun je, mocht je t.z.t. meer participaties hebben aangekocht dan dat er varianten komen die je wilt hebben, deze altijd aan andere geïnteresseerden verkopen. Zie mijn opmerkingen hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57409.msg3221436664.html#new

Het project gaat pas van start als er een gerede kans is dat er op 1.000 participaties ingetekend zal worden. De kans dat het project daarna nog wordt afgeblazen is nagenoeg nihil. Wel is er natuurlijk altijd de kans dat de (Chinese?) fabrikant failliet gaat tijdens het produceren van de modellen. Dan mag je meehuilen met een bekende Nederlandse producent ergens in Amsterdam Noord die een veelvoud van een participatie in rook ziet opgaan. Gedeelde smart is halve smart, of je daar blij van wordt waag ik te betwijfelen. Echter als alles gaat zoals gehoopt, dan mag je een risicobonus van 50% van je inleg tegemoet zien (€100 inleg, € 150 korting). Ik ken slechtere beleggingen. Hoe dan ook, er wordt pas om geld gevraagd als de haalbaarheid is gebleken.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 12 February 2014, 11:33:42 »
Ik denk dat dit ook gewoon wachten is op een reactie van artitec. Ted, wat is het verdere plan van aanpak? Hoe lang ga je bijvoorbeeld de poll open laten staan? Hoe ga je alle mensen die nu hebben gestemd, ook daadwerkelijk 'contracteren'? Je zegt in het andere draadje geen contact met Artitec te hebben of althans geen belanghebbende te zijn. Hoe gaat het verdere contact verlopen?

Daan,

ik neem over dit project pas contact op met Artitec als er een potentiële inleg is voor 800 participaties. Verwacht dus niet dat er op korte termijn al om geld gevraagd gaat worden. Ik schat in dat dat op zijn vroegst pas september wordt. Overigens sta ik zowel op Rail als op Ontrax 1 of meerdere dagen in de stand van Artitec als hulpje. Het is dus niet zo dat ik geen contact met ze heb.

Ted

Robert Stremming

• Offline Offline
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
« Reactie #51 Gepost op: 12 February 2014, 11:43:10 »
In mijn verlanglijst staan Hondekoppen ook enorm hoog genoteerd. Zou het geweldig vinden als dit oerdegelijke en typische Nederlandse materieeltype eindelijk eens heel mooi in model verkrijgbaar zou zijn. De kop is zo bepalend en zo karakteristiek bij deze treinstellen, die moeten gewoon goed. Bij Piko storen mij de kopvorm, de naad en de cabineramen aan de zijkanten. Daarom nog geen Hondekop in mijn vitrine.

En als rasechte liefhebber van het materieel uit de jaren '50 en '60, staan er liefst 4 treinstellen op mijn wensenlijst. Een geel tweetje (mag asbest of glaswol zijn), viertje met reclamebanen (bij voorkeur een asbeststel), een coachstel (bij voorkeur een glaswolstel) èn een Benelux tweetje.

Ik doe dan ook dolgraag mee met dit plan om een en ander van de grond te krijgen!  (y) (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 11:45:56 door Robert Stremming »

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #52 Gepost op: 12 February 2014, 12:25:57 »
Ted, in je uitleg schrijf je dat Artitec momenteel zelf het kapitaal niet heeft om dit project op te starten. Nu wil je zelf al een goga bedrag inleggen en de andere helft door de rest van Mat'54 minnend Nederland laten inleggen. Nu vroeg ik mij af af we met elkaar dan de gehele ontwikkeling van het treinstel gaan financieren of dat Artitec wellicht een gedeelte kan meefinancieren. Of zijn er wellicht winkels die mee willen doen en daarmee het recht op verkoop van het model verwerven??

Ook ben ik even benieuwd of er nog heel veel ontwikkelingskosten voor het tweetje gemnaakt moeten worden, immers het prototype stond er al in 2006. Ik lees in dit draadje dat de belangstelling voor xorrecte Mat'54 tweetjes minstens net zo groot is als een correct viertje. Wellicht dat het realiseren van een tweetje met al het voorwerk dat Artitec al heeft gedaan, momenteel makkelijker gaat en daarmee weer geld gegenereerd kan worden samen met dit initiatief voor het viertje?

Ik hoop in ieder geval dat velen dit initiatief van harte toejuichen en mee gaan doen! Mat'54, jarenlang de bakermat van zowel Neerlands stop- en sneltrein alsmede intercity. Dat verdient een fatsoenlijke modelweergave!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 12 February 2014, 13:31:28 »
Een van de leuke aspecten van dit project voor mij is dat het (hopelijk) een eye-opener is voor een aantal mensen. Namelijk diegene die standaard roepen dat de hedendaagse modellen allemaal veel te duur zijn en dat de fabrikanten, zich wentelend in de zon op een tropisch eiland een bult lachen om die stomme modelspoorders in Nederland die zich zoveel geld laten aftroggelen. In het openingsbericht van dit topic scheef ik "Mijn eerste inschatting is dat voor het ontwikkelen van dit model circa € 200.000 nodig is. Voor de productie is vervolgens minimaal nog eens dit bedrag nodig, maar dat is later zorg van de fabrikant die hem gaat produceren." Maak je geen zorgen, de voorziene producent zal zijn nek nog ver moeten uitsteken voordat de modellen in de winkel liggen. De participanten financieren naar mijn inschatting hoogsten 20% van het gehele project. En ja, het is goed mogelijk dat er voor de voorziene producent een spin-off inzit als er ook Hondekop 2-tjes uit dit project kunnen voortkomen. Dat gun ik hun van harte na al het mooi's waarvoor ze tot nu toe hun nek hebben durven uitsteken. Er is geen grootserie-producent geweest die het ooit heeft aangedurfd een echte NS-stomer op de markt te brengen.

Wat betreft het prototype van 2006. Dit was een handgemaakt, resin model. Om in China te kunnen produceren zul je echter 3D-tekeningen moeten aanleveren en daar matrijzen laten maken. De voorhanden documentatie uit 2006 is ongetwijfeld nog aanwezig en kan natuurlijk gebruikt worden. Maar ook die gedane inspanningen zullen ze graag in de kosten van het model terug zien. Voor niets gaat de zon op. Laten we ons nu eerst richten op het bijeenbrengen van voldoende participanten We zitten nu op een kleine honderd, nog minimaal 700 te gaan. De "winst" kan later verdeeld worden en kan ook bestaan uit het beschikbaar komen van prachtige, betaalbare modellen. En ja, ik ga ook winkeliers direct benaderen voor deelname. Maar jullie kunnen daarbij ook helpen door je winkelier te wijzen op dit initiatief.

Ted
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 16:25:13 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd: klik op Reageer in plaats van Citaat »

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 12 February 2014, 13:33:48 »
Om in China te kunnen produceren zul je echter 3D-tekeningen moeten aanleveren en daar matrijzen laten maken.

Een paar jaar terug is een fabrikant (Oskar geloof ik?)met de hondekoppen bezig geweest. Er zijn op dit forum destijds ook fraaie 3d-tekeningen getoond, van een Benelux-versie en een viertje. Misschien dat daar nog wat mee kan? Scheelt al weer het ontwerpen...

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #55 Gepost op: 12 February 2014, 13:53:14 »
Laten we ons nu eerst richten op het bijeenbrengen van voldoende participanten We zitten nu op een kleine honderd, nog minimaal 700 te gaan.
Ga niet te veel uit van de "kracht" van dit forum, deze bereikt hoogstens 10% van de Nederlandse modelspoorders. Daar ga ik van uit dat veel regelmatige bnls bezoekers de poll over het hoofd zullen zien...
Dus misschien alleen maar uitgaan van een schatting en om meer potentiële deelnemers te vinden op zo veel mogelijk andere sites en media adverteren.
Vr. groeten,
Bob

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 12 February 2014, 14:36:57 »
Ik vind het toch allemaal iets te ondoordacht overkomen. Uitwisselbare participaties... Er is geen onderscheid gemaakt in tijdperk en uitvoeringen dus kans is groot dat daar ook problemen ontstaan als mensen participeren maar niet hun geliefde uitvoering terugkrijgen. En 5 ton voor het model in de winkel kan liggen, uitgegaan van een vierwagenstel à 350 eur is dat al 1428 verkochte stellen. Nou ken ik de markt niet maar ik vind het een behoorlijk aantal.

Ik zal hiervoor wel afgebrand worden maar ik ben bang dat u hier iets te enthousiast aan begonnen bent zonder een goede begroting en klein businessplan met gefundeerde getallen. Bovendien is er nog heel wat onzekerheid, ook al is een participatie maar 100 eur (welke bij faillissement van de producent ineens weg is???). Het idee vind ik goed en kan echt werken maar ik raad u aan dit iets beter door te rekenen. Ik denk dat het ook het beste is om vooraf te overleggen met Artitec (ik begrijp dat u ze kent), wellicht helpt dat met in kaart brengen welke uitvoeringen het makkelijkste met een basismal gemaakt kunnen worden en wat de voor/nadelen zijn van aanpassingen/toevoegingen voor afwijkende uitvoeringen of tweewagenstellen.

Misschien is er af te leiden hoeveel Piko hondekoppen er verkocht zijn van welk model. Er zitten hier op het forum 3D tekenaars, misschien kunnen die wel van betekenis zijn. En lees nog eens mijn eerdere post over Kickstarter door, al zou u alleen nog maar uitgaan van 100 eur participaties denk ik dat platform het makkelijker, betrouwbaarder en sneller mensen over de streep trekt (al geld dit dan wel weer alleen voor de internetgeneratie) maar u maakt het u zelf ook een stuk makkelijker.

Het bovenstaande klinkt wellicht erg kritisch en dat vind niet iedereen leuk om te horen bij een enthousiast plan, maar het gaat uiteindelijk wel over een potentiële investering van 2 ton waarvan u ook nog eens de helft zelf van wilt bijdragen. Het is zonde als dat uiteindelijk mislukt of niet doorgaat omdat de basis al niet goed was en daarmee is uiteindelijk niemand gebaad. Dus mijn advies blijft breng eerst in kaart welke uitvoering(en) relatief eenvoudig mogelijk zijn, specificeer ontwikkel-, productie- en overige kosten en maak aan de hand daarvan een participatiesysteem welke betrouwbaar en eenvoudig werkt (voor zowel participant als u als administrator). Succes.

Joop_L

• Offline Offline
Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #57 Gepost op: 12 February 2014, 14:59:35 »
@ATB. Je plan is mooi, en zo te lezen zijn er aardig wat enthousiaste deelnemers die met je mee willen doen.
Alleen vraag ik mij af waarom er niet eerst contact is opgenomen met Artitec om te kijken wat hun van het plan vinden.
Het gaat om een boel geld, die men zo te lezen graag zou willen investeren. Als je van een koude kermis thuis komt, zijn die potentiële investeerders ook teleurgesteld. Het lijkt mij dat je het andersom te werk had moeten gaan.

Eerst met een goed uitgewerkt plan navraag doen hoe Artitec er tegenover staat, en dan op diverse fora's lanceren.

In ieder geval veel succes.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

ATB

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 12 February 2014, 15:07:57 »
L.S.,

ik ben financieel betrokken bij zowel het NS3700- als het NS6300-project van Artitec. Ik denk dus dat ik redelijk ben ingevoerd in zowel de kosten als de risico's van zo'n project.

Ted

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 12 February 2014, 15:23:26 »
Dat is mooi! Neemt niet weg dat je misschien het toch anders om had mogen/moeten doen.

Maar goed, het is maar een mening. De risico's zijn voor mij veel te groot. ;)

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls