Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 559091 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Westlandbaan
« Reactie #90 Gepost op: 23 December 2014, 23:03:45 »
Joke,

Mijn advies is om de intelligente weerstanden weg te laten en te vervangen door enkele gewone weerstandjes.

Koop 50 of 100 weerstandjes van 470 Ohm, dat is zelfs goedkoper dan een enkele intelligente weerstand. Sluit de ledjes aan volgens jouw tekening, maar dan met 4 weerstandjes. (De weerstandjes achter elkaar als een soort kralensnoer).

Kijk vervolgens hoe fel de ledjes branden en ga naar keuze weerstandjes weghalen of toevoegen. Op die manier kun je perfect de juiste lichtsterkte instellen. Gewoon even uitproberen.

Sander

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #91 Gepost op: 27 December 2014, 13:25:02 »
Goedemiddag, uit een besneeuwd Zwitserland. tot 50cm vanmorgen, maar de treinen rijden op tijd!

Bedankt voor alle reacties, met betrekking tot het lampenproject:
Die berekening gaat niet op .
De trafo geeft 15 volt  , en volgens dat sommetje zouden je ledjes dus door branden (tenzij de trafospanning regelbaar is).

Echter wat ik van dat printje begrijp is dat dat deze de spanning terug regelt naar een tevoren gekozen waarde (je moet dus wel het juiste printje voor jou toepassing kiezen)
En dan zou het dus wel kunnen . (Je moet dat printje dus niet als een simpele weerstand zien, maar echt als een schakeling)

@Ronald1956 zover ik het begrijp is de grap dat deze soort weerstand onafhankelijk van stroom veranderingen altijd dezelfde stroom aan de lampjes verder geeft. Dus ja het is meer dan een gewone weerstand.

als ik de berekening zo ziet dan moet het ook met 4 smd LEDs per weerstand lukken.

Voor 10 of 20 mA moet er een ander gekocht worden, deze waarde is vast.

@Santerdam, ik weet dat gewone weerstandjes goedkoper zijn, dat was hier niet het punt. Met deze intelligente dingen blijft de stroom dus het schijnen van de lampjes stabiel ook als er veranderingen plaats vinden. Plus dat ik hier niet overleggen of experimenteren moet. En zo ver ben ik nog niet dat ik electro als hobby wil bedrijven. Ik wil het simpel houden met een minimaal aantal componenten. ::)

Afijn ik overdenkt het geheel nog een keer.

Deel project Rails leggen:
Deze week is eindelijk de knoop doorgehakt en het eerste stuk rails gelegd op het viaduct:
Tada..................

okee ik weet het ziet eruit als een van mijn vroegere beelden, maar hier zijn de raillstoeltjes alle geplakt.

Voordat ik met dit plakken begonnen ben heb ik eerste een onderbouw van strips geplakt, hierdoor wordt de styreen plaat zwaarder en trekt niet meer krom. Tevens zijn er uitsparingen voor de kabels van de belichting die van de onderzijde komt. Dit deel komt op een houten plank te leggen die de lengte van het gehele viaduct heeft: rond 2 meter in lengte, dubbelsporig.

..en gelijk een test met een kerst cadeautje dat ik dit jaar onder de boom gevonden heb:

Na een hele dag werken, is 25% van de rails voor het viaduct gelegd:

Tot aan de rail klemmen is het geplakt, daarachter is nu de onderbouw klaar en de twee platen samengebouwd en verstevigt. Nu kan ik daar verder met railstoeltjes plakken....

Gelukkig nog een week vakantie.....

Gr. Joke

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 27 December 2014, 14:02:46 »
Joke,

Mijn tip om gewone weerstandjes te gebruiken is niet gegeven omdat het goedkoper is (binnen redelijke grenzen). De essentie is veel meer dat je de lichtsterkte een beetje kunt regelen.

Een ledje geeft bij de opgegeven maximale stroomsterkte (bv 20 mA) maximaal licht. En dat is meestal veel te fel. Bij jouw oplossing moet je vooraf kiezen welke stroomsterkte je nodig hebt, bv 10 mA of 20 mA. Maar dan kun je eigenlijk niet te bepalen hoeveel licht dat in feite zal geven.

Door enkele kleinere weerstandjes achter elkaar te plaatsen, kun je de lichtsterkte een beetje regelen. Een weerstandje meer of minder, je kunt zelf instellen hoeveel je gaat dimmen. De lichtsterkte van verschillende partijen ledjes (zeker de goedkope) wisselt sterk.

Sander

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #93 Gepost op: 27 December 2014, 14:26:15 »
Sander, sorry dat had ik fout begrepen, tja dan koop ik beide en een batch weerstandjes, dan toch een elektro experimenteer weekend plannen, :-))
bedankt, gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #94 Gepost op: 31 December 2014, 12:35:05 »
Goedendag geachte lezer,

op de valreep van het oude jaar kan ik meedelen dat de eerste trein op het viaduct heeft gereden. Het dubbelspoor ligt en de trein rijdt zonder problemen op beide sporen.

Voor de statistiek: 10 lengtes rails PECO code 75, rond 1500 railschoentjes geplakt...
de open stukken zijn de raillassen, daar moet ik nog kijken wat ik daar doe. Aan het begin en eind gaat het viaduct over op een klein stukje code 75 met bielzen, en daarna komt weer een overgang naar code 100 voor de rest van de baan.
Volgende stappen is de afwerking van de randen en de zijkant, en natuurlijk het verven en verweren van het bovengedeelte.

Zo nu is het tijd om de oliebollen te bakken ...
Rest me een prettige Sylvesterabend te wensen und ein gute Rutsch in 2015.

Gr. Joke

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #95 Gepost op: 31 December 2014, 15:02:51 »
Ziet er goed uit!!!
Dat dit nog maar veel mooier mag worden in 2015, het beste voor het nieuwe jaar!!!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 31 December 2014, 21:25:10 »
 (y)
Mvh Steef

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 31 December 2014, 22:12:31 »
Wat een volharding! Complimenten!

Auch für Dich alles Gute im neuen Jahr, Joke!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #98 Gepost op: 01 January 2015, 13:05:37 »
 Ziet er goed uit,wat een gepriegel zeg,ga zo door  (y)
En de beste wensen nog  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #99 Gepost op: 02 January 2015, 16:17:38 »
Geachte lezer,
Bedankt voor alle reacties,

Nu weer verder met de bouw, mijn vakantie is bijna voorbij en de laatste 3 dagen probeer ik nog een stap verder te komen:

Nu de rails er ligt gaat het om de zijkant betegeling op het viaduct en de afsluitrand aan de zijkant. Tevens het hekwerk is weer een thema.

allereerst de bovenkant van het viaduct in Delft:
  (foto van het Spoorwegarchief in Utrecht)

En hier hoe ik het in model wil omzetten:

Trouwe lezer merken dat ik vaak een prototype bouw om dingen uit te proberen. Van het viaduct heb ik nu een mini variante gebouwd om de verf kleuren en verwering uit te proberen
Maar ik heb het ook gebruikt om de verhoudingen van de boven betegeling en het bouwen van het hekwerk uit te proberen-

Het hekwerk is von epoke modeller, gemaakt uit messing en komt op een platine met 3 varianten, links is de variante met een gebogen voorkant, doet moet lijken op een gietijzeren hekwerk, rechts is een variante die bestaat uit 2 vlakke stukken messing die tegen elkaar geplakt moeten worden.
Her originelle hekwerk lijkt meer op het rechte hekwerk, en de verwerking van de rechte is ook makkelijker.
Het hekwerk wordt aan de zijkant van een styreen staafje geplakt en die worden dan tegen elkaar als rand geplakt. Aan het eind wordt dan het messing draad erdoorheen geregen. Per zijde zo'n 100 stuk, die buigen zoals bij de eerste variante is me daar een stap te veel. (heb het geprobeerd en is zeer lastig, daar de rand die gebogen worden moet schuin toeloopt, had men steeds minder grip op het messing)
Door de platte vorm te kiezen kan ik ook een lager staafje nemen, zie geheel rechts, wat het compleet beeld beter maakt.

Dan nog tot de betegeling,
Direct aansluitend komt eerst een smalle iets hogere strook, en dan een strip die gekrast wordt om betonnen tegels te vormen, op het viaduct vormt dit de afdekking van het kabelkanaal.
en vervolgens die getande tegelrand. Deze heb ik laten maken bij Lüdtke Modelbahn in Olching bij München. De herr Lüdtke had ik getroffen op de modelbaanmesse in Friedrichshafen. Bij hem komen alle strips vandaan en kan ik ook afwijkende maten bestellen. Zo stelde hij mij voor deze speciale strip te laseren, en het resultaat kunnen jullie hier zien.  (y)Dat had ik met een boor niet zo precies kunnen maken ;D.
Nu hoop ik dat hij me ook een tweede soort rand wil maken, namelijk opstaande rand bij de rails, die met de driehoekige gaten is het prototype.

De tegels heb ik zelf gekrast:
passende strips zijn met papier plakband aan elkaar geplakt tot een groot stuk, zodat ik die alle gelijk kon doen:

Zo nu verder met het uitkiezen van de verf...
Opmerkingen of kritiek welkom, nu kan ik het nog aanpassen..... ;D

Mfg Joke
« Laatst bewerkt op: 02 January 2015, 18:44:21 door Tulpendaal »

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #100 Gepost op: 11 January 2015, 20:59:59 »
Goedenavond, vanavond weer een kleine update.

Allereerst, ik heb de Bagijnetoren binnen en die komt zeker bij het viaduct te staan, in welke vorm is nog onzeker. Daarover later meer.

Voor vandaag De kleur van beton, oftewel wie zal ik de bovenkant schilderen.

Het orginele viaduct is zwart wit in de oude foto's, waaruit alleen maar opgemaakt kan worden dat het nog niet zo vervuild was maar verder niets.
Fotos van de huidige toestand, laten de originele betonkleur alleen maar vaag erkennen, terwijl een duidelijke vervuiling van stadsvuil, rook, roet en roest aanwezig is.

Het probleem is de juiste basis kleur te vinden, de originele betonkleur en van daaruit de vervuiling te maken.
het nog grotere probleem is de structuur te krijgen van de kiezelstenen in de voorkant.
en als laatste criteria, het geheel moet kloppen met de onderkant en de steunpilaren die al klaar zijn.

Om niet het hele viaduct iedere keer in de afbijt te moeten zetten, heb ik een klein prototype die ik voor de verftesten gebruik en eerste verfproefen worden op afval stukken styreen gemaakt.

Hier de eerste tests:
Test 1: de basiskleur

Na verschillende verfcombinaties en verfsoorten uitgeprobeerd te hebben, ben ik gefrustreerd naar mijn lokale treindealer en heb me 2 potten Noch gekocht, beton en asphalt verf. De eerste tests op styreen resten laat ik hier niet zien, hoewel Noch Beton de beste was, is de kleur nog te geel en de struktuur nog te vlak. Daarom heb ik deze vermengt met Vallejo poeders in slade - hel en donker - en nog wat as voor structuur erin gegooid. En mijn prototype daarmee geverfd met dit als resultaat: de oppervlakte struktuur heb ik met een schuimkwast gemaakt en meer gestipt dan gestreken:

Test 2 meer kleur:
De struktuur ziet er niet slecht uit maar de kleur is het nog niet helemaal.....
Als tweede step maar geprobeerd die kleurschakeringen van de kiezels na te bootsen en de eerste beginsels voor de roest bovenop het viaduct:

.. het is nog steeds te plat, het leeft nog niet er mist meer structuur. en andere basiskleur....

Test 3: meer structuur
Om meer structuur te krijgen heb ik iets nodig wat fijn genoeg is en niet onder de volgende verflaag verdwijnt.
Ik heb transparante medium van Amsterdam verdunt en vermengt met as uit the BBQ, zie links of met as en fijn zaagsel rechts:

Het voordeel van de Gesso is dat het geen kleur heeft en mat opdroogt, verder functioneert het als een soort lijm voor de partikels die erin geroerd worden. Voor het mengen nog een drupje ontspant water en ook de as lost op in de Transparente medium.
Het zaagsel is definitief te grof, de as kan een mogelijkheid zijn structuur te krijgen, maar dan moet het fijn gezeefd worden.
Op het viaduct ziet dat dan zo uit.
Beeld van de voorkant, boven as alleen onder het mengsel met as en zaagsel

Nog een van de bovenkant, het roest poeder wordt hier ook vermengt met de gesso:

Het is het nog niet helemaal, en ik ben me niet zeker wat ik veranderen zal, de as structuur in de bovenste rand aan de voorkant gaat in de goede richting...

Als een nieuw idee geprobeerd met gips - gekregen door een rest gips afgebonden met water, tot poeder te drukken en dit met het medium en ontspant water en witte lijm te vermengen, dat geeft deze structuur:

Daarboven op nog een tweede test, het poeder op de nog natte Gesso gestrooid. Daarna geen behandeling.

De struktuur is nu al meer rond maar ik ben nog niet tevreden met het resultaat.

Vandaar dat ik vandaag maar eens verschillende verf poeders en materiaal gekocht heb alsmede andere kleuren, in de hoop een meer realistisch (ja daar is het woord weer  ;D) geheel te krijgen dat dichter bij het origineel komt.

Daarmee sluit ik deze update af, als iemand een tip heeft hoe men kiezelbeton kan maken in H0 of hoe men de structuur krijgt alsmede een idee voor de betonkleur die minder geel is dan graag. (Ik wil niet het image van een vergeelde postkaart op mijn baan)

met vriendelijke groet en prettige week gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 05:09:51 door Tulpendaal »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 11 January 2015, 21:07:59 »
Je kunt beter geen roestkleur pigment gebruiken, maar reebruine aarde Joke.
Zie ook mijn draadje 'weatheren van materieel'. Deze kleur geeft meer diepte
dan normale roestkleur. Ook goed te gebruiken voor de onderzijde van wagons.
Mvh Steef

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #102 Gepost op: 11 January 2015, 22:36:23 »
Citaat
Het voordeel van de Gesso is dat het geen kleur heeft

Even wat uit de wereld helpen, je hebt transparante Gesso, maar in het algemeen is ie wit en droogt ook wit. Traditioneel grondeermiddel in de kunst..

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #103 Gepost op: 12 January 2015, 05:07:45 »
oei, Martin je hebt gelijk ik bedoel geen Gesso maar transparente medium. Die ik gebruikt heb is van Amsterdam en droogt mat transparent op.
Bedankt ik zal het gelijk in de text veranderen.
Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #104 Gepost op: 12 January 2015, 13:37:53 »
Om de korrelstructuur op de zijkanten van je brug te imiteren: Bloem of fijne plaaster door je verf mengen, oppervlak schilderen en dan tamponeren met een tamponeerborstel (korte stugge haren).
Ook zou ik de vertikale verdelingen eerst in het plaatwerk zagen of slijpen. Die naden mag je accentueren met een donkere wash.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025