Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 19:37:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 524610 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Westlandbaan
« Reactie #30 Gepost op: 13 april 2014, 13:06:32 »
Hoi,

WimMesu heeft een mooie kooiladder, Auhagen heeft tegenwordig ook trappen in assortiment die je misschien kan gebruiken. Jeffry van DutchIronWorks bereikt heel wat met zelfbouw in styreen.
Diverse mogelijkheden om zoiets te maken. Laten printen kan bv bij Mitchell.

Dat je consessies moet maken is inderdaad soms jammer. Maar je kan beter 1 deel goed overbrengen dan een heleboel stukjes die niet de werkelijkheid benaderen. Soms volstaat 1 spoortje als je een groot iets wil nabootsen.

Beterschap.

Koen.

 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #31 Gepost op: 03 mei 2014, 22:41:53 »
Goedenavond,

Hier eindelijk weer een bouwbericht."mühsam ernährt sich das Eichhörnchen" wie men in Zwitserland pleegt te zeggen. (voor die het niet kennen "nootje voor nootje")

Ik ben momentaan aan 3 projecten aan het bouwen:
1. de poldermolen
2. het Hoogspoor in Delft
3- Het Bacinol gebouw dat helaas afgebroken is.

Over de laatste 2 wil ik hier berichten.

voor het Hoogspoor heb ik nu een stuk triplex op maat gezaagd. Het probleem is dat het gebouw, want dat is het eigenlijk wel, in H0 een zeer fijne structuur wordt, die op vele kleine muurtjes staat. In H0 moeten deze nog steeds stabiel genoeg zijn. Van foto's ben ik op een 1:1 maat gekomen van rond 50 cm dikte en rond 165 breedte, omgezet in H0 zijn dit erg dunne staanders. Voor mijn 1.5 m viaduct kom je dan op over 20 staanders.
Na lang denken heb ik me een Micromot gekocht, en de staanders uit een houten lat gemaakt van 5mm dikte.
Alled delen bij elkaar krijg je volgend beeld:





Het Bacinol gebouw:

"Als je een maat hebt dan heb je alle andere maten ook" Na lang nadenken over de grote van het gebouw, kreeg ik de beslissende maat van een website die uitgerekend de afbraak van het gebouw beschreef, het gebouw is 40 m hoog.
Met deze maat aan het rekenen en tekenen gegaan. Origineel is het gebouw door een medewerker van de voormalige Gist en spiritus fabriek designed. En dat merk je in het gebouw terug. Simpele bouwvormen alsof hij het op een blad ruitjespapier getekend heeft. Begrijp me niet verkeerd, juist die eenvoud maakt het zon mooi gebouw met klare lijnen en structuren.


De eerste zijde is op mm papier getekend en op een stuk FoamX geplakt (3mm) Omdat het zon groot gebouw is heb ik dit keer gekozen voor een body van schuimplaat 3mm.

Na het uitsnijden komt het beplakken. Hier voor heb ik voor de muurplaten van Volmer gekozen. Ooit een keer een stapel kunnen kopen bij een modelspoor winkel die dicht ging. Voor zon groot gebouw geen slecht alternatief, hoewel de kleur nog wel wat bewerking nodig heeft.




Voor de ramen heb ik van een foto een raam zo verkleinend dat het precies past en afgedrukt op een overheadfolie.
Voor het grote middenraam waar het trappenhuis zit heb ik een groot stuk vensterfolie genomen, met strips worden daar de dikke vensterramen opgezet. De dunne will ik weer drukken die zijn zo dun dat het anders moeilijk wordt.


 (sorry merk nu pas dat het plaatje onscherp is)

En tenslotte nog beide op de baan:


De staanders van het viaduct moeten nog aangekleed gaan worden, daarvoor heb ik nu verschillende evergreen platen met ribbels, zoals het organel die ik wil gaan uitproberen. En stukje bij beetje komt het Bacinol gebouw voorwaarts. Momentaan ben ik nog niet zeker of alle 4 kanten of dat 2 van de 4 kanten gebouwd gaan worden. Dat is even afwachten....

Met vriendelijk groeten
Joke


Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Westlandbaan
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2014, 07:13:24 »
Ziet er goed uit  (y) ik ben benieuwd naar je volgende resultaten.

Gr Jason

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2014, 00:21:48 »
Goedenavond,

na veel geduld hier weer een update van de bouw van het hoogspoor dit keer.
Omdat het hoogspoor van relatief dunne maar brede pijlers wordt gedragen moesten deze van een sterker bouwmateriaal zijn, daarom is er voor een kern uit hout gekozen worden.
Diegene onder de lezer die het hoogspoor kent. heeft verder bemerkt dat de brede zijde van een ribbel struktuur voorzien zijn, waarschijnlijk om wild plakateren tegen te gaan. Daarom wordt deze kanten met geribbeld styreen bekleedt. Vervolgens wordt de pijler ook nog op een verbrede voet gezet en met driehoekig styreen afgemaakt.

Het eerste prototype had eerst het geribbelde styreen over de hele zijde en werd dan in de voet gezet.
Bij het 1:1 model is er allerdings een kleine spalt tussen de voet en de verschaling. Daarom worden in de serie modellen een kleine streep zwart geverfd zodat er een donkere spleet achtige schaduw ontstaat.
En dan nu de fotos:
Proef of de verhoudingen kloppen:
en

Het prototype geverfd en vervuild (vraag me niet naar de oorsprong maar ik zag een hond weglopen)


NB ben nog niet helemaal zeker over de kleur.

Het prototype naast de aangepaste vorm:


De eerste pijlers onder de baan als test:


En de serie productie, voor het stuk dat ik wil bouwen ben ik op 26 stuks gekomen.



Verder heb ik besloten om Sommerfeldt  enkele masten voor de bovenleiding te gebruiken, die komen na aan diegene die op het hoogspoor staan.
Heb al 4 bestellt for tests.

Ook heb ik besloten om een stabilere plank voor de bovenkant te nemen. Het triplex is zeer dun en buigt snel.

Nu nog een vraag: op het hoogspoor ligt de rails zonder bielzen. Ik heb me overlegt of Peco met beton bielzen te gebruiken en de bielzen tussen de 2 rail stafen weg te snijden, dus ein stuks rails met aan weerskanten kleine stukjes biels, nu mijn vraag, als ik beide kanten aan het hout plak, loop ik dan gevaar dat de staven bij veel rijden uitklaar gaan ERGO heb ik een verbinding tussen de beide rail staven nodig voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van de baan.

Alle lezers nog een prettige avond,
Gr. Joke

ps, ik was deze week voor een stipvisite in Rijswijk en had gelukkig nog tijd om in Wapstadt een ROCO muis te kopen  (y) en een boek over de HTM buitenlijnen. Nu nog aansluiten.
Als alles lukt kan ik in july eindelijk weer naar Houten.  (y)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #34 Gepost op: 24 mei 2014, 07:51:20 »
Nu nog een vraag: op het hoogspoor ligt de rails zonder bielzen. Ik heb me overlegt of Peco met beton bielzen te gebruiken en de bielzen tussen de 2 rail stafen weg te snijden, dus ein stuks rails met aan weerskanten kleine stukjes biels, nu mijn vraag, als ik beide kanten aan het hout plak, loop ik dan gevaar dat de staven bij veel rijden uitklaar gaan ERGO heb ik een verbinding tussen de beide rail staven nodig voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van de baan.

Hallo Joke,

Als ik het goed begrijp, wil je de betonnen dwarsliggers tussen de spoorstaven verwijderen.
Dit kan, maar ik zou er toch om de 10 á 15 cm een aantal laten zitten.
Heeft de temperatuur in je hobby ruimte grootte variaties tussen de zomer en winter periode? zo ja, houd dan rekening met enige werking vanwege spoorspatting.

Dan nog even over het golf idee over de pijlers, deze lijken mij een beetje te groot. Ik dacht dat dit in werkelijkheid maar ongeveer 1cm is, misschien kan een ander dit bevestigen?
Succes met de verdere bouw.

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2014, 08:40:44 »
Goedenmorgen Christoph,

Bedankt voor je reaktie, ik had ook al het vermoeden dat ik de railstaven regelmatig verbinden moet, wat is spoorspatting ???

Dit is een foto van het hoogspoor in aanbouw van het utrechts archief. De ribbels zijn hier duidelijk groter als 1 cm. Bij 1 cm zou het detail van de ribbels niet op de foto overkomen. Verder kan men de ribbels tellen, net als straat tegels in andere fotos.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/169111

Ik heb fijnere ribbels bekeken in model, maar het effect van de zichtbare ribbels verdwijnt zeer snel.

Gr. Joke
Von meinem iPad gesendet
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2014, 08:42:43 door Tulpendaal »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2014, 14:37:24 »
Je vooruitgangen zijn groot te noemen,het begint echt vorm aan te nemen  (y)
Naar wat ik zie (voor zover ik let op die ribbels van de steunpilaren van dat "viaduct"),zit je wel aardig in de buurt geloof ik.
En laten we eerlijk wezen,compromissen sluiten moeten we allemaal hier en daar als we iets zelfbouwen in model  ;)
Ga zo door,is mijn mening  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Westlandbaan
« Reactie #37 Gepost op: 24 mei 2014, 14:53:05 »
Hoi Joke,

Jen bent erg goed bezig en begint nu toch al heelw at moois te worden. (y) Ook het begin van je Bacinol gebouw ziet er al goed uit.

Citaat
Voor de ramen heb ik van een foto een raam zo verkleinend dat het precies past en afgedrukt op een overheadfolie.

Kan je uitleggen hoe je dit precies hebt gedaan?

Groeten,
Rienk

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #38 Gepost op: 24 mei 2014, 20:31:26 »
wat is spoorspatting ???

Hoi Joke,

spoorspatting is het uitzetten van de rails bij temperatuur veranderingen, in de winter wordt deze door de kou korter en in de zomer door de warmte langer. Ik heb even via google een linkje gevonden: http://noralaura.webklik.nl/page/vraag-6
Als je nu de dwarsliggers verwijderd in het midden zorg je dat de beide spoorstaven elkaar niet meer hoeven te volgen.

Dit is een foto van het hoogspoor in aanbouw van het utrechts archief. De ribbels zijn hier duidelijk groter als 1 cm. Bij 1 cm zou het detail van de ribbels niet op de foto overkomen. Verder kan men de ribbels tellen, net als straat tegels in andere fotos.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/169111

Ik heb fijnere ribbels bekeken in model, maar het effect van de zichtbare ribbels verdwijnt zeer snel.
Ohh, dat is een leuke en duidelijke foto  (y). De ribbels zijn inderdaad beter te zien dan ik dacht, ik moet toch maar weer eens gaan kijken bij dat viaduct voordat het weg is  :'(.

Groeten,

Christoph

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Westlandbaan
« Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2014, 00:51:01 »
Yep lekker, ondanks 10 graden verschil, stoken oa een hout kachel  ligt mijn peco code 100 er super strak in, zo'n gelul die spoorspatting...

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Westlandbaan
« Reactie #40 Gepost op: 25 mei 2014, 10:27:15 »
Ik ben onder de indruk! Het spoorviaduct begint al bekende verschijningsvormen aan te nemen. Echt benieuwd hoe er met de volgende uitdagingen wordt omgegaan.

Heel veel succes!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2014, 10:09:33 »
Hoi Joke,

Jen bent erg goed bezig en begint nu toch al heelw at moois te worden. (y) Ook het begin van je Bacinol gebouw ziet er al goed uit.

Kan je uitleggen hoe je dit precies hebt gedaan?

Groeten,
Rienk

Hallo Rienk,
bedankt voor het compliment.
Hier een beschrijving van de ramen:
Ik heb op het net een foto gezocht van het Bacinol gebouw die zo veel als mogelijk van voren gemaakt is. Deze heb ik vergroot naar 1:87 (Deze heb ik ook uitgedrukt en gebruik ik als voorbeeld voor de bouw.
Daarna heb ik uit dit beeld een venster genomen (uitsnit uit het beeld) die het meest recht is, en copy paste naar powerpoint.
Dan krijg je dit:



In het echt natuurlijk kleiner. De grote is aangepast op het raam zoals ik die in mijn gebouw gemaakt heb.
Als tweede stap heb ik een frame in powerpoint getekend, die het frame van het raam gelijk komt.



Die beide beelden heb ik dan over elkaar gelegd. Dan krijg je dit:



Deze dan copy paste tot je genoeg vensters heb op een A4, voor variatie kan de venster voorlagen gespiegeld worden, voordat het frame erop komt. Printen op de klassieke overhead folie. en klaar zijn je vensters.

Voor deze venster werkt het goed omdat de vensters van Bacinol van een zeer dun metaalframe gemaakt zijn, teruggerekend op 1:87 kom je dan op een te fijne structuur om werkelijk in styreen te maken. Verder geeft het gelijk de indruk die de echte venster ook geven.

Hoop dat dit je verder helpt,
De vensters in het gebouw plak ik er pas in als de andere onderdelen gemaakt zijn, anders krassen ze teveel. Allereerst moet ik nog de vensterrand maken.

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #42 Gepost op: 06 augustus 2014, 22:38:13 »
Goedenavond,
eerst maar eens het stof wegblazen, zo een lange pauze was niet geplant maar langzaam kom ik weer op gang. Helaas kwam mijn echte werk en een vakantie ertussen.
Gelukkig heeft de vakantie veel Hollandse en vooral delftse fotos opgeleverd. Het viadukt staat ervan alle kanten en in detail op, de komende tijd zal ik dan ook fotos plaatsen ter vergelijk.

Nu ben ik hoofdzakelijk aan het plannen van de bovenkant van het viadukt. De rails ligt niet op dwarsleggers maar op platen, steeds 2 bevestigingen per plaat.
Nu wil ik die zo ook nabouwen, code 100 als railstaaf en dan de passende "rippenplatten" Nu is mijn vraag wie verkoopt zulke bevestiging passend voor code 100, en hoe heten deze in het Nederlands.
 ( ja ik weet, nog geen meter gereden en al over zelfbouw van rails nadenken, straks bouwt ze nog een tram...:-))

NB in Nederland ook nog ingekocht daarover later meer als ik eindelijk fotos gemaakt heb.

Iedereen die op vakantie gaat of is nog een prettige vakantie, alle andere: geniet de zomer,

Prettige avond
Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #43 Gepost op: 06 augustus 2014, 22:47:07 »
Hallo Joke,

zou je een foto van de bevestigingsplaten kunnen plaatsen?

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #44 Gepost op: 06 augustus 2014, 23:11:02 »
Hoi Christoph

Toch maar even de combi aangesmeten.
Hier een foto met verklaring:



Het gaat me om die metalen bevestiging.

Verder ben ik benieuwd voor wat de betonrand aan weerszijde van de rails is en waarvoor die opening zijn? Onder andere staan deze betonblokken op dezelfde plaat als de rails?

Groetjes Joke