Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 524388 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #45 Gepost op: 06 augustus 2014, 23:31:23 »
.. nog een aanvullende foto:
Om deze bevestiging gaat het:


PECO heeft zulke maar niet voor code 100. De voet is te smal en de rails schuift dan niet erin.

Gr. Joke

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #46 Gepost op: 07 augustus 2014, 13:30:41 »


Hallo Joke,

ik heb even bij een collega geinformeerd, met veel meer kennis van het groot bedrijf qua sporen dan ik.
De platen zijn "Indirecte spoorstaaf bevestigingen", deze leverancier levert ze o.a. in 1:1 :http://www.alom.eu/topmenu/hoofdbaan/producten/spoorstaaf-bevestiging-systeem/spoorstaaf-bevestiging-systeem/
De betonrand dient als geluidscherm, omdat het meeste geluid ook op die hoogte geproduceerd wordt.

Groeten en succes met je nabouw,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #47 Gepost op: 21 september 2014, 22:23:37 »
Goedenavond allemaal,
Eindelijk kan ik weer eens een update geven van mijn Westlandbaan. De reden is naast een zeer drukke baan ook dat het omzetten van bielzen vrije rails moeilijker is als ik had gedacht. Na wat mislukte probeersels, het verder aanschaffen van nog meer gereedschap, geloof ik dat ik nu langzaam in de buurt kom.

Allereerst het baanverloop, ik heb de plaat voor het viaduct vervangen met een dikkere plaat en tevens een flauwe bocht eraan toegevoegd (eigenlijk laten toevoegen door een goede lokale Schreiner.) De bocht komt overeen met een stuk van het viaduct, en is een 1:87 kopie van het orgineel. Daarvoor is het geheel iets verschoven.
De plaat heeft de neiging te gaan buigen/krom te trekken. Daarom is hij nu in de verf gezet aan beide kanten. Witte muurverf als grondverf, mijn zoon heeft krachtig meegeholpen?

Door nog eens te kijken naar mijn eerder geposte foto's te kijken is me opgevallen dat de plaat die onder de rails loopt en met de daarnaast liggende betonbalk verbonden is. Hoewel er nog een sleuf aan de onderkant zit, gaf dit me een mogelijkheid om een vereenvoudigde versie uit te proberen.
In 1:87 ziet het er dan zo uit:


De railverbinders zijn Pandrols van PECO, de railstaven zijn CODE 75 ook van PECO. De plaat eronder is 1.5 mm dik. Het ligt nog los, dus niet elke rail verbinder is al uitgericht.



Nog een beeld met een wagen, om te kijken of de rails afstand klopt. Lang leven de uitricht tools van Fohrman voor flexrails en rails eigenbouw. Zonder die zou het onmogelijk worden.
De balk aan de zijkant stabiliseert de grondplaten en maakt het bouwen ook makkelijker, dan met losse platen.



Vraag me alleen af wat voor kleur die spoorstaaf bevestiging in Delft werkelijk heeft, Het zwart van nu vind ik hard en ik heb van de situatie in het echt alleen zwart wit foto's.

Christoph nog bedankt voor je reacties, heb er echt wat aan gehad.  (y)

Groetjes en een zonnige week,
Joke

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Westlandbaan
« Reactie #48 Gepost op: 21 september 2014, 22:37:40 »
Ziet er leuk uit! Misschien moet je eens mee met de Beneluxtrein van Den Haag naar Rotterdam (of andersom). Dit zijn de enige getrokken treinen nog en vanuit het achterste rijtuig kan je op het balkon misschien wat opnamen maken door het raam...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #49 Gepost op: 22 september 2014, 10:58:40 »
Het lijkt me een gepiel van jewelste,maar het ziet er erg goed uit  (y)
Misschien kan je via deze link:
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=21155&start=30
Nog wat fotos vinden waar je wat aan hebt.
Dat draadje in die link beslaat nu iets van 25 pagina's waar men dmv fotos de voortgang van het bouwproject station delft laat zien.
Ook deze foto kan misschien handig zijn voor je:
https://www.flickr.com/photos/20762304@N00/14257382622
Of anders even zoeken met google op afbeeldingen met de zoekterm:spoor viaduct delft
Dan kom je ook zat plaatjes tegen die je misschien kunnen helpen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2014, 11:49:06 »
Hi Chris, dat idee met de trein meerijden is leuk, maar ik kom waarscheinlijk dit jaar niet meer in Delft, hopelijk nog in Nederland.

Hi tijgernootje, bedankt voor de links, die laatste foto geeft de kleur tamelijk goed weer, roest/zwart/bruin verweert wat orgineel eens grijs beton geweest is. Ik geloof dat ik met die kleur wat kan proberen.
En ja het is een gepriegel en ik hoop dat ik de moet pas opgeef als het klaar is ;)

Dit zijn pas de "stelprobe" ik ben nog steeds niet zeker wie ik die verbinderstukken zo kan opplakken dat ze goed zitten en de rails niet verschoven wordt. ??? Ik moet de werkvolgorde nog overleggen voordat de serie geproduceert gaat worden. Daar denkwerk slecht op de foto gaat, zijn er hier zo weinig updates de laatste tijd ;D.
Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #51 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:55:16 »
Goedenavond, gisteren avond aan een update begonnen die uiteindelijk door een valse knop verdween. :'( tja vroeger in bed schijnt te helpen.
Vandaag een tweede poging,
allereerst hier in Zwitserland heerst een soort verkouding die een week gaat, dan heb je geen energie om ergens iets op te pakken. Afijn die is bij mij voorbij. Nu vraagt de lezer zich af wat dat met mijn baan te doen heeft, tja het volgende citaat helpt misschien:
 
Ziet er leuk uit! Misschien moet je eens mee met de Beneluxtrein van Den Haag naar Rotterdam (of andersom). Dit zijn de enige getrokken treinen nog en vanuit het achterste rijtuig kan je op het balkon misschien wat opnamen maken door het raam...
Noodgedwongen in bed heb ik virtueel in de cabine van een trein gezeten die van Den Haag naar Rotterdam over Delft reed.  (y) Daar zijn weer "etliche" details naar voren gekomen die nu ik ze weet ook op het viaduct moeten komen.
Bijvoorbeeld is  de linker kant en de rechter kant niet gelijk, verder staat er onkruid tussen de rails en....
zijn er driehoekige constructies in der rails net nadat het viaduct opgehouden is.
Nu heb ik een vraag wat voor constructies dat kunnen zijn, Driehoekig, ziet uit als gemaakt van staal, bevestigt op de bielzen, de randen opstaaand en de punt van de driehoek wijst weg van het viaduct.
Ik zelf tip erop dat daarmee de laatste bielzen bij elkaar gehouden worden. Heeft iemand misschien een beter idee, en belangrijker nog, heeft iemand een tekening of schets hoe zon driehoek eruitziet. Helaas heb ik geen foto.

Verder ben ik verder gegaan met de bouw. Het prototype voor de rails is opzij gelegt tot de goede strips in huis zijn, en daarom heb ik me de onderkant van het viaduct gewidmet.

Toen ik deze zomer in Delft was heb ik uitgebreid foto's gemaakt van elk detail dat ik van de grond kon bereiken.

Zo ziet het viaduct er aan de onderkant uit:


Dus moet er ook iets onder op het viaduct dat dat benaderd, de kleur variatie EN de markante smalle strepen, die van de beplanking van het beton komen:
Dit was mijn eerste proefplankje:

uiteindelijk kwam een stempel van een stuk structuur styreen het er dichtste bij, probleem was dat ik alleen maar een blauw stempelkussen in huis had.
Tevreden naar bed, het resultaat zag er al aardig uit, maar nog niet helemaal.


Toevallig kwam ik op zoek naar geschikte inkt een plakkaat tegen die beschreef hoe je zelf drucker kopie transfers kan maken.
Tja dat zou nog een beter idee zijn, de eigenlijk structuur, die ik gelukkig recht van onder ook gefotografeerd had, direct op het plafond transfereren.

Tube Amsterdam medium gel gekocht, prints gemaakt en ....... een zeer gefrustreerd weekend >:(
op de plank liet zich met geen enkele methode iets transfers. Het rubbelen van de papieren achtergrond gaf gaten alles schoof weg. kortom  >:(
Allerdings merkte ik dat de medium gel niet slecht is als men de plank insmeert kan men het als lijm gebruiken en als men de voorkant van het beeld insmeert, wordt het beeld ingebed in het medium maar behoudt zijn kleur zonder papier te werken.
Dat ziet er dan zo uit:


Aan het einde van een gefrustreerd weekend heb ik dan de knoop doorgehakt en zo het hele stuk gedaan, en dat ziet er dan zo uit:

zo en nu is het stuk aan het drogen.....
Tot slot nog een plaatje met een andere bestrating:


Gr. Joke

ps. Inmiddels ben ik verder met de diverse transfer methodes, NOCH lijm voor gras, werkt niet voor gras maar wel als transfer medium voor inktjet op karton
Terwijl de haarlak methode goed werkt samen met inktjet op een styreen plaat. maar daarover meer in een andere post.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Westlandbaan
« Reactie #52 Gepost op: 01 oktober 2014, 22:17:05 »
Wow, die laatste foto is heel veelbelovend! Kun je eens op een rijtje zetten wat je precies gebruikt en hoe je dat doet met die gel en transfers? Het klinkt heel interessant allemaal!

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #53 Gepost op: 02 oktober 2014, 17:31:03 »
Het ziet er in elk geval goed uit  (y)

Bijvoorbeeld is  de linker kant en de rechter kant niet gelijk, verder staat er onkruid tussen de rails en....
zijn er driehoekige constructies in der rails net nadat het viaduct opgehouden is.
Nu heb ik een vraag wat voor constructies dat kunnen zijn, Driehoekig, ziet uit als gemaakt van staal, bevestigt op de bielzen, de randen opstaaand en de punt van de driehoek wijst weg van het viaduct.

Als linker en rechterkant niet gelijk zijn hoe bedoel je dat dan ?
Verschil in hoogte of ??
Dan die driehoekige constructies waar je t over hebt,je hebt dat ergens op gezien,kun je dat plaatje hier plaatsen eventueel ?
Dat maakt makkelijker om te achterhalen wat je hebt gezien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: Westlandbaan
« Reactie #54 Gepost op: 02 oktober 2014, 17:46:15 »
Die driehoekige railconstructie lijken mij contrarails. Het volgende komt ook van de site van Nico Spilt:
Citaat
Tussen de rails zijn contrarails gemonteerd. Deze zorgen ervoor dat als een trein (gedeeltelijk) ontspoort, deze niet helemaal van de baan kan gaan, maar over de dwarsliggers blijft voorthobbelen. Contrarails worden aangebracht op plaatsen waar een ontsporing gevaarlijke gevolgen zou kunnen hebben, dus op bruggen, maar bijvoorbeeld ook bij pilaren die vlak bij het spoor staan.

Dus als je de brug opgaat en de trein ontspoort, dan blijft ie min of meer het traject volgen in plaats ervan direct af te storten of het andere spoor op te duiken.

Groet,
michel

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re: Westlandbaan
« Reactie #55 Gepost op: 02 oktober 2014, 18:18:48 »
Joke

Ik moet zondag toch in Delft zijn, zal ik wat foto's maken?
Heb je mailadres nog als het goed is, en geef dan even aan
wat je gaarne op den gevoelige plaat gehad wilde hebben.
Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #56 Gepost op: 02 oktober 2014, 22:31:22 »
Goedenavond, bedankt voor alle belangstelling, het gaat langzaam voorwaarts,

Steef, bedankt voor het aanbod, deze zomer was ik een dag in Delft en heb tonnen foto 's van de straatkant van het viaduct, foto's die ik graag zou willen hebben zijn van de bovenkant en het spoor, maar daar mag je normaal niet komen, helaas. En ik wil niet de schuld ervan zijn dat iemand onder de trein komt.....

Michel, je kan gelijk hebben , contrarails kunnen het daadwerkelijk zijn, hoewel ze er groter uitzien.
Op het filmpje in de link is de cabine rit vanaf DenHaag over Delft, Delft is in het beginstuk ongeveer van 3 minuten.

http://youtu.be/dsZAzUxwXDc

Het verschil tussen links en rechts is aan de bovenkant van het viaduct, Aan de kant van de molen ziet het eruit alsof er ongeveer een 2 meter breed asfalt achtige weg is gemaakt, terwijl aan de andere kant men betonne tegls kan waarnemen en tegels met een soort postzegel kartel rand. Ook loopt aan de molenkant de rand tot aan de opstaande geluidsband terwijl aan de amdere kant dat niet het geval is.

Jan , die image transfer methode zal ik een volgende post behandelen, moet nog een paar dingen uitproberen, misschien in een eigen draadtje, ik ben nameijk benieuwt of andere het ook al eens geprobeerd hebben.

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #57 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:00:38 »
Goedenavond geachte lezer (mv)

Vanavond wil ik graag met een raadplaatje beginnen,


(fotograaf: W.N.T. Jansen bron: https://www.flickr.com/photos/mmdlft/14269862936/)

Ja ik geloof dat het Delft is 8) en ja het is hetzelfde viaduct als ik probeer te bouwen. Deze mooie foto heb ik laatstleden op Flickr gevonden en het is momentaan mijn favoriet. Het viaduct is duidelijk nieuw en schoon, geen vervuiling....
Verder geef het mooi de bouw van de bovenleiding weer. Nu komt mijn vraag, welke SIK is hier gebruikt en wat zijn dat voor wagens. Heeft misschien iemand een bouwtekening of schets van de bovenbouw, of is zoiets al eens als bouwkit (messing) verschenen.

ik heb zo een idee of ik de bouw van de bovenleiding uitbeelden zal, voordat ik naar mijn tijdperk reis.
Zolang de rest nog neutraal gebouwd wordt wat met een stad als Delft met eeuwenoude gebouwen niet zo moeilijk is, kan ik meerdere tijdperiode uitbeelden.

...eigenlijk interesseert het me gewoon omdat het beeld zo mooi is.

Een update van mijn bouw komt later, ben de foto's al aan het uitzoeken.

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2014, 17:22:53 door Tulpendaal »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #58 Gepost op: 06 oktober 2014, 22:17:17 »
... en dan nu de bouwupdate:
In mijn prototype had ik oorspronkelijk voor de viaduct pilaren een grijstoon voor gezien. Maar nadere analyse van nieuwe foto genomen deze zomer viel op dat het meer een geel toon is. Okee het was een zonnige dag maar ik wil ook geen regen op mijn baan. ;D



Daarom een aangepaste kleur:
De eerste laag is geverfd worden met Revel email nummer, 88 en 67, een voor de voet gedeeltelijk 43

Vergelijk oude kleur en nieuwe kleur:


Samen met het nieuwe betonnen plafond:
Foto 1

Foto 2

Foto 4

Het was het nog niet helemaal, vooral de zijkanten van het viaduct hebben in het beton zeer zichtbare kiezelstenen in alle kleuren.
Also mijn hele voorraad aan vallejo en stippelen maar. En na een avond heb je volgend resultaat:


Kleurvergelijk met de bekleding van het plafond

De viaduct pijlers zijn klaar:
Foto 8
Foto 9

Nu nog voor alle een regenpijp die ook gekleurd en verweerd moet worden.

Inmiddels is duidelijk dat tussen de pilaren een gipsstraat (mallen van Langmesser) komt, die geeft het meest de stijl weer van het viaduct van die tijd. De komende tijd dus elke avond een paar gieten....

Verder ben ik nog aan het nadenken of ik een soort dubbele bodem op het viaduct zal maken. Het hout lijmt slecht en een kleine ruimte, heeft als voordeel dat ik bedrading voor de lampen tussen de pilaren mooi kan wegwerken, er komt geen schotter of bielzen tussen de rails en daarom kan ik daar niets verstoppen. Verder is styreen misschien beter om de rails constructie op te bouwen. Foam heb ik ook aan gedacht, maar dan is het nog moeilijker die fijne rails structuur te bevestigen,
Tja er zijn nog genoeg open vragen en open bouwstellen, dat wordt wel kerst 20..

Zover mijn update.
gr. Joke

naslag: ik ben nu niet meer zeker of het verschil tussen links en rechts op het viaduct een film artefact is, iets dat is ontstaan in de loop der tijd of dat het iedere 100 m anders zijn kan..... ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Westlandbaan
« Reactie #59 Gepost op: 06 oktober 2014, 22:25:28 »
Heel grote bioscoop, Joke!

Zo zie je maar, geduld loont!
Ik ben heel benieuwd hoe het totaalplaatje er straks uitziet!  :D