Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 523103 keer)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2014, 08:11:02 »
Gaaf idee, ik ga het volgen als pseudo Westlander.

Groeten,

Christoph

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Westlandbaan
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2014, 08:20:54 »
Hallo Joke,

Door jouw reactie in het draadje "show hier jouw VAM overslag " ben ik even een beetje in jouw draadjes gaan lezen. Leuk om een vrouw te zien op het forum die actief bezig is met de bouw van een spoorbaan en allerlei scenery  (y) Mijn vriendin heeft 1 keer wat poppetjes geverft en we zijn samen bij miniworld Rotterdam, maar verder lukt het me helaas nog niet om haar voor modelspoor te interesseren.

Ik las in je draadje ook dat je de VAM overslag die vroeger in Delft stond wilt gaan bouwen. Helemaal leuk omdat het dezelfde type overslag is als die in Schiedam stond. Ik ben gisteren begonnen met bouwen en het is leuk als we straks hetzelfde model overslag hebben. Met die van CKLX erbij hebben we er dan straks 3 van hetzelfde type. Wie volgt ?

Veel plezier met de bouw van je baan. Ik blijf je volgen.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Westlandbaan
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2014, 09:26:05 »
Leuk project.

Gr Jason

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Westlandbaan
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2014, 13:11:47 »
Jij bent een hoekenees christoph.
Dat is wat anders als een westlander.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Westlandbaan
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2014, 13:14:05 »
Leuk topic en ik ben razend benieuwd want dit ziet er al tof uit!
Veel succes met de bouw en ga je volgen. (y)

Groetjes,

Antal

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Westlandbaan
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2014, 19:58:41 »
Als echte ZoeDEL(ft)laar ben ik natuurlijk heel benieuwd hoe dat hier allemaal gaat worden...... Alweer een volger erbij!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2014, 20:03:07 »
Jij bent een hoekenees christoph.
Dat is wat anders als een westlander.

Hoi Arnout,

geboren in Delft, opgegroeid in Hoek van Holland, naar school gegaan in Naaldwijk dus toch een pseudo westlander.  ;D ;)

Groeten,

Christoph

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Westlandbaan
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2014, 20:07:37 »
Prachtig mooi hok, Joke! En wat een vreselijk mooie foute bak die er in staat.
Als ik inspecteur was bij die blauwe floppenhandel, zou ik met zekere regelmaat even een kijkje gaan nemen.
Wie weet hoe ze het afgeroomde part van de "omzet" naar hun Zwitserse rekening schuiven... tenslotte is het met caravans net als met koeien, zet er een stel bij elkaar en je ziet niet meer hoeveel het er zijn.

Groet,
Jan  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Westlandbaan
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2014, 20:14:06 »
Mooie ruimte voor een modelbaan. (y)
Heb je al een plannetje om de baan van licht te voorzien?

Groet,
Bas

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2014, 20:42:25 »
Iedereen bedankt voor de reacties, dat spoort aan verder te bouwen.

Ruud, ik ken het probleem, mijn man heeft ook 1 huisje gebouwd en we staan in Miniworld Rotterdam. Nu houdt hij zich hoofdzakelijk bezig met fotografie als hobby. Hoewel dat mij en dit forum goed uitkomt. De bouwfoto's zijn van mij, de actiefoto's van hem.

alle pseudo en echte Westlanders, misschien moet ik me ook als een pseudo outen, hoewel mijn familie echte Westlanders zijn.
Ben opgegroeid aan de Heenweg en Pijnacker, en in Delft op de middelbare school. De omgeving ken ik goed en als ik in Nederland ben ga ik ook naar het Westland terug.
Het is nu eenmaal makkelijker een baan te bouwen naar een omgeving die men kent. Verder is het spannend over die omgeving meer te leren.

Bas, daar mijn man veel aan belichting bij de fotografie doet en hij graag fotografeert overneemt hij de belichting en de achtergrond.
Het liefste zou ik zoiets willen doen als in Hollands licht - de film. Veel banen zijn te egaal uitgelicht waardoor zonnestralen op het landschap en voorbijschuivende schaduwen van wolken missen en juist dat maakt een landschap Hollands. Verder komt op mijn baan een windroos, de ligging van de huizen, de waethering en beplanting wordt daarop dan aangepast.

Gr. Joke


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Westlandbaan
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2014, 22:11:16 »
Hier een (redelijk off-topic) opmerking, nav de opmerking van Koen over Tigo Gerland  ;D
Ja, het klopt, Tigo speelt altijd de meest verschrikkelijke criminelen. En meestal ook op een gruwelijk enge manier.

Maar sinds vorig jaar speelt hij ook in de Nederlandse serie 'Dokter Tinus"(met allemaal goeie Nederlandse acteurs, Tom Hoffman o.a.) en dan is Tigo opeens een bijzonder sullige politieman (met soms aanvallen van pleinvrees haha). En echt, dat speelt hij meesterlijk. Heb direct meer bewondering voor hem gekregen als acteur.

Zo en nu maar weer terug naar waar het echt omdraait hier, modelbouw!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2014, 22:34:24 »
okee om ook even off topic te blijven, de auto is een Ford Cortina en speelt mee in een andere TV serie, met super muziek.....

Sorry Nederlandse filmen halen het niet tot in Zwitserland, behalve jeugdfilmen op KIKA. Tigo is daarom voor mij geen begrip.

nu weer on topic, ik ben met de weidemolen begonnen....morgen komen de eerste fotos.

Gr. Joke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2014, 10:39:53 »
Ik ben benieuwd naar de 1ste plaatjes van de echte opbouw van je baan  ;D  (y)
Is er overigens al een baanplan(sorry ben te lui om te zoeken  :-[ ) of doe je het uit het hoofd en via fotos van het grote voorbeeld ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2014, 20:41:06 »

Citaat van: tijgernootjelink=topic=57366.msg3221438566#msg3221438566 date=1392716393
Ik ben benieuwd naar de 1ste plaatjes van de echte opbouw van je baan  ;D  (y)
Is er overigens al een baanplan(sorry ben te lui om te zoeken  :-[ ) of doe je het uit het hoofd en via fotos van het grote voorbeeld ?
Floris ik ben ook benieuwd   ;D Het baanplan begint vorm aan te nemen, het probleem is het omzetten van het idee naar de rails. Het wordt een kruizing tussen het echte plan van Delft in 1989, VAM en viadukt, en zeker 2 keerlussen. Eventueel aan de achterste rand van de tafel een "onzichbaar" stuk om een wisselend treinbeeld te krijgen. Momentaan ben ik met mockups zie de foto in #1 aan het bekijken waar het viadukt en de Vam het beste kunnen komen. Verder ben ik aan het onderzoeken hoe de gebouwen en de rails precies lag bij de VAM en welke ik kan weglaten.
In de tussentijd ben ik bezig met bebouwing en komponenten die dan in het geheel ingeplant kunnen worden.
( en ik ben aan het sparen voor wissels.  :))
Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2014, 12:55:26 »
...tja al meer als 30 dagen geen bericht geplaatst, schande ;D
Helaas heeft een allergie en rugklachten de laatste maand een streep door het bouwen gezet. Verder als bouwen in gedachte is het niet gekomen. Maar het rechercheren heeft niet stil gelegen.

Ik heb meermaals mockups op de tafel gemaakt met kaarten van Delft in 1:87. Het is daardoor duidelijk geworden dat het gebied met de VAM achter het station eigenlijk niet mooi weer te geven is. Of het wordt een "railswüste" wat ik niet mooi vindt of het is niet meer Delft. Daarom heb ik me nu op het noordelijke deel van het viaduct dat nog steeds geplant is gestort en een van mijn lieflings-gebouwen dat helaas gesloopt is, wordt nu in model omgezet: het BACINOL gebouw. Deze ligt direkt parallel met het eind van het viaduct en wordt dan een mooi gebouw om de trein achter te laten verdwijnen.

Ik heb al een bouwtekening gemaakt van de voorkant, en realiseer me dat het gebouw zeer groot wordt. Daarom heb ik me naar nieuwe bouw mogelijkheden omgezien die het gebouw stabiel maken. Gisteren heb ik eindelijk 3 mm foam boards kopen kunnen. Maar eens kijken hoe het daarmee lukt.

Ook heeft het gebouw een zeer markante brandtrap aan de achterkant van het gebouw. .... en hoe maak je zo'n trap.
Verder zijn de ramen groot, veel en zeer fijn van structuur, iets dat waarschijnlijk om een ets techniek vraagt. Of geprinte folie ? Kant en klaar heb ik deze nog niet gevonden.

Allereerst de trap, als ik die niet kan maken kan ik het gebouw ook niet maken.
De trap is een wenteltrap die 7 verdiepingen hoog is en vrij staat. Naar elke verdieping loopt een bordes en de trap is aan de buitenkant van platen voorzien. Hoe maak je zon trap??? also google is je beste vriend. (y)
Hierbij ben ik op de website gestoten van David Neat. Een modelbouwer van beroep die voor het theater en de film modellen bouwt, maar ook cursussen geeft. Zijn web en zijn boek zijn een aanrader. Vooral met een andere kijk op modelbouwen geeft hij zeer bruikbare ideeën.

http://davidneat.wordpress.com/2013/09/19/model-making-basics-main-construction/

Zo ook zeer uitvoerige beschrijvingen hoe een wenteltrap gemaakt kan worden:
Hier mijn eerste poging om zon trap te bouwen, De foto is opgenomen voor een foto van het gebouw in 1:87. De dimensie van het gebouw wordt daardoor ook duidelijk.


De techniek is de losse treden te snijden uit styreen platen, deze worden dan rond gevijld. Vervolgens word een gat geboord waardoor een dunne koper draad gevoerd word daarmee het stijver wordt. tussen de treden komt dan elke keer een stukje styreen buis om de middel paal meer dikte te geven. Dit is de eerste proef om de theorie uit te proberen. Nu gaat het erom de juiste aantal treden te berekenen en te snijden. Ik ben me daar aan het overleggen of het niet beter is de tree in een tekenprogram te tekenen en deze dan te laten plotten (maar waar??) het zij nl heel veel treden.....
De tussenbuisjes en de treden worden geplakt zodat de kieren verdwijnen.
Misschien is een 3D print ook een mogelijkheid??

In ieder geval is de bouw weer begonnen...

MfG Joke