Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.