Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding  (gelezen 3216 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Gepost op: 07 February 2014, 19:18:02 »
Ik wil graag 2-rail en 3-rail over een baan laten rijden en dan 3-rail treinstellen en locomotieven via bovenleiding laten rijden. Kan dit wel op deze manier? ik wil Somerfield bovenleiding aanleggen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2014, 21:00:45 »
Ik neem aan dat je tegelijk ook tweerail wilt rijden? Ik vermoed dat je dan te.maken krijgt met kortsluiting.

Groeten Simon



Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2014, 21:10:27 »
Bij gebruik van Marklin k-rails kun je zowel 2- als 3-rail rijden.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2014, 21:36:25 »
Ik  wilde eigenlijk 2-rail via de rails laten rijden  en 3-rail via de bovenleiding en als rails van fleischmann. Ik dacht stroom van de 3-rail loopt via de bovenleiding dus krijgt geen stroom van de rails, maar ik heb het dus mis?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2014, 21:40:51 »
Die stroom moet wel via een van de railstaven terug.
Dus eigenlijk ga je gewoon 2-rail met bovenleiding doen?

Of ga je digitaal rijden? Dan moet je die hele bovenleiding vergeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2014, 22:15:07 »
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.

Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2014, 22:17:46 »
Simon H bedoelt dat je niet met 3 rail wielstellen ( =elektrisch doorverbonden wielen op een as ) onder  de Marklin treinen niet kan rijden op 2 rail spoor , tenzij je het omschakelbaar maakt.
 Dit heb ik op mijn schaal 0  baan zo  gehad, zodat ik ook met stoommodellen kon rijden zonder een middenrail.
 In de praktijk werkte het wel ,maar het bleek erg onhandig te zijn.... :'(

 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 23:40:36 »
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.

Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.

Hoe zou het nu het beste kunnen en met welke soort rails?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2014, 00:02:08 »
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2014, 00:07:45 »
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.

Dus zoals iemand al zei met K-rails? ik had juist andersom gekozen ivm dat markllin locs en treinstellen bovenleiding bediening hebben en gelijkstroom modellen niet. En hoe gebruik je 1 van de railstaven moet je nog iets aanpassen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

lutje

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
    • Hevalu
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2014, 09:12:37 »
Wij gebruiken ook K-rails, wij willen ook met gelijk en wisselstroom trienen doorelkaar gaan rijden op onze modulebaan
 
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56613.new.html#new

De elektro techneut van onze groep heeft een plan ontwikkeld dat het mogelijk is
De spullen die hier voor nodig zijn worden op dit moment aangeschaft en dan kunnen we gaan proef rijden
Als het rijd kan ik je misschien er meer over vertellen
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2014, 09:48:14 »
Bij onze club rijden beide systemen perfect op Marklin k-rails.

En door het werken met sub-d connectoren kunnen we elk systeem eraan hangen wat we zelf willen.

Analoog, digitaal, 2-rail, 3 rail, dinamo.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2014, 10:08:23 »
Ja maar Meppel wil het echt door elkaar gebruiken.
Bij K-rail heb je drie geïsoleerde polen dus dan moet het kunnen. Moet je alleen in je drierailmaterieel de railpolen isoleren en dat zal niet altijd eenvoudig zijn. Hetzelfde geldt voor bovenleiding met Fleischmann rail. Met bovenleiding en k-rail heb je een vierde pool en dat maakt het gemakkelijker.
Resteert nog de loopproblemen. Het 'slanke' K-rail wissel is ook volledig geïsoleerd. Wel doen sommige tweerailwielstellen moeilijk op zo'n wissel en lopen de koppelingen soms klem op de puko's van het wissel. Dat is afhankelijk van de positie van de koppelschacht en de gebruikte koppeling.
Hoe drierailmaterieel zich op Fleischmann wissels gedraagt weet ik niet, maar ik kan me ook wat loopproblemen voorstellen.

Is allemaal wel op te lossen en voor clubs snap ik heel goed waarom ze zoiets zouden willen. Maar voor thuis zou ik met toch afvragen of je je al dat gedoe op de hals wilt halen. Tweerail en drierail op dezelfde baan, maar niet tegelijk maakt het al gemakkelijker.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 10:33:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2014, 11:44:31 »
Als je met blokken werkt dan zou je het per blok kunnen doen. Je hebt dan elektronica nodig die kijkt of het een 2- of 3-rail trein is en dan de juiste spanning op de rails zetten, maar dat is niet simpel.

Maar waarom zou je het thuis willen, alles is toch om te bouwen naar zowel 2- als 3-rail, als het door de fabrikant niet geleverd wordt.

 
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2014, 16:07:59 »
ik heb eigenlijk maar een punt waar ze elkaar moeten kunnen treffen en dat is bij het station, zodat beide stroom soorten alle sporen kunnen gebruiken op het station.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.