Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 13:42:34
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding (gelezen 3292 keer)
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #15 Gepost op:
10 February 2014, 01:39:22 »
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.
Groeten Simon
Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Te 2/2
Offline
Berichten: 1008
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #16 Gepost op:
03 March 2014, 18:06:58 »
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.
Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Henkietrein
Offline
Berichten: 13
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #17 Gepost op:
09 March 2014, 16:04:23 »
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.
groetjes
Henk
Gelogd
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #18 Gepost op:
09 March 2014, 16:49:50 »
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.
Groetjes,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1008
Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
«
Reactie #19 Gepost op:
01 April 2014, 16:39:34 »
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.
Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.
Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok). De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding