Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 02:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 02:02:47
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door Gabriël Bergsma
Vandaag om 01:49:30
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 00:18:52
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Bahnstrecke 5867 door Frans Peeters
22 November 2025, 23:59:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
22 November 2025, 22:36:47
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
22 November 2025, 16:37:46
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD door Ben
22 November 2025, 13:44:22
  

Auteur Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding  (gelezen 3364 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Gepost op: 07 February 2014, 19:18:02 »
Ik wil graag 2-rail en 3-rail over een baan laten rijden en dan 3-rail treinstellen en locomotieven via bovenleiding laten rijden. Kan dit wel op deze manier? ik wil Somerfield bovenleiding aanleggen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2014, 21:00:45 »
Ik neem aan dat je tegelijk ook tweerail wilt rijden? Ik vermoed dat je dan te.maken krijgt met kortsluiting.

Groeten Simon



Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2014, 21:10:27 »
Bij gebruik van Marklin k-rails kun je zowel 2- als 3-rail rijden.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2014, 21:36:25 »
Ik  wilde eigenlijk 2-rail via de rails laten rijden  en 3-rail via de bovenleiding en als rails van fleischmann. Ik dacht stroom van de 3-rail loopt via de bovenleiding dus krijgt geen stroom van de rails, maar ik heb het dus mis?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2014, 21:40:51 »
Die stroom moet wel via een van de railstaven terug.
Dus eigenlijk ga je gewoon 2-rail met bovenleiding doen?

Of ga je digitaal rijden? Dan moet je die hele bovenleiding vergeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2014, 22:15:07 »
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.

Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2014, 22:17:46 »
Simon H bedoelt dat je niet met 3 rail wielstellen ( =elektrisch doorverbonden wielen op een as ) onder  de Marklin treinen niet kan rijden op 2 rail spoor , tenzij je het omschakelbaar maakt.
 Dit heb ik op mijn schaal 0  baan zo  gehad, zodat ik ook met stoommodellen kon rijden zonder een middenrail.
 In de praktijk werkte het wel ,maar het bleek erg onhandig te zijn.... :'(

 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 23:40:36 »
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.

Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.

Hoe zou het nu het beste kunnen en met welke soort rails?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2014, 00:02:08 »
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2014, 00:07:45 »
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.

Dus zoals iemand al zei met K-rails? ik had juist andersom gekozen ivm dat markllin locs en treinstellen bovenleiding bediening hebben en gelijkstroom modellen niet. En hoe gebruik je 1 van de railstaven moet je nog iets aanpassen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

lutje

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
    • Hevalu
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2014, 09:12:37 »
Wij gebruiken ook K-rails, wij willen ook met gelijk en wisselstroom trienen doorelkaar gaan rijden op onze modulebaan
 
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56613.new.html#new

De elektro techneut van onze groep heeft een plan ontwikkeld dat het mogelijk is
De spullen die hier voor nodig zijn worden op dit moment aangeschaft en dan kunnen we gaan proef rijden
Als het rijd kan ik je misschien er meer over vertellen
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2014, 09:48:14 »
Bij onze club rijden beide systemen perfect op Marklin k-rails.

En door het werken met sub-d connectoren kunnen we elk systeem eraan hangen wat we zelf willen.

Analoog, digitaal, 2-rail, 3 rail, dinamo.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22701
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2014, 10:08:23 »
Ja maar Meppel wil het echt door elkaar gebruiken.
Bij K-rail heb je drie geïsoleerde polen dus dan moet het kunnen. Moet je alleen in je drierailmaterieel de railpolen isoleren en dat zal niet altijd eenvoudig zijn. Hetzelfde geldt voor bovenleiding met Fleischmann rail. Met bovenleiding en k-rail heb je een vierde pool en dat maakt het gemakkelijker.
Resteert nog de loopproblemen. Het 'slanke' K-rail wissel is ook volledig geïsoleerd. Wel doen sommige tweerailwielstellen moeilijk op zo'n wissel en lopen de koppelingen soms klem op de puko's van het wissel. Dat is afhankelijk van de positie van de koppelschacht en de gebruikte koppeling.
Hoe drierailmaterieel zich op Fleischmann wissels gedraagt weet ik niet, maar ik kan me ook wat loopproblemen voorstellen.

Is allemaal wel op te lossen en voor clubs snap ik heel goed waarom ze zoiets zouden willen. Maar voor thuis zou ik met toch afvragen of je je al dat gedoe op de hals wilt halen. Tweerail en drierail op dezelfde baan, maar niet tegelijk maakt het al gemakkelijker.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 10:33:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2014, 11:44:31 »
Als je met blokken werkt dan zou je het per blok kunnen doen. Je hebt dan elektronica nodig die kijkt of het een 2- of 3-rail trein is en dan de juiste spanning op de rails zetten, maar dat is niet simpel.

Maar waarom zou je het thuis willen, alles is toch om te bouwen naar zowel 2- als 3-rail, als het door de fabrikant niet geleverd wordt.

 
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2014, 16:07:59 »
ik heb eigenlijk maar een punt waar ze elkaar moeten kunnen treffen en dat is bij het station, zodat beide stroom soorten alle sporen kunnen gebruiken op het station.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.