Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 125283 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #45 Gepost op: 06 februari 2014, 17:21:15 »
 ;D

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #46 Gepost op: 06 februari 2014, 18:27:02 »
De Kaiser Wilhelm-zug optie is wel een hele makkelijke Eelco, het moet niet té makkelijk worden, dan is de uitdaging eraf en zitten er mensen gapend achter hun modules  ;D .
Helaas is de Kaiserzug de enig juiste en in model verkijgbare trein om achter de BB ( dus géén BRABO want dat is iets Antwerps). te hangen.
Alleen de NBDS D is correct. Na overleg met mijn goeroe achterban komen we allemaal tot dezelfde conclusie: een mailtrein is zelfs bij benadering in model NIET te maken. Voor een juiste ( bij benadering) samenstelling moet je de repartitions in de CIWL archieven te Parijs napluizen net zoals de KPeV archieven in het museum in Neurenberg. En dan ben je er nog niet want dan zit je nog met de Oldenburgse, Badische en Sachsische rijtuigen.
Ik heb de VPM's en de dienstregelingen geraadpleegd; maar series, nummers en typen vind je niet. Alles met Duitse tekst op de rijtuigen die verwijst naar DESG en Mitropa is uit den boze want dat is van na 1916.
En om de agitatie in het anti monarchistische karakter  van onze huis- Brabo hier wat op te wakkeren; er reden maar twee "hoftreinen" over de NBDS lijn. De Duitse keizerlijke trein die Wilhelm ook aan zijn neefjes en oom ter beschikking stelde en de Nederlandse Koninklijke Trein. zelfs die laatste stelt een probleem als je hem in model zou hebben; voor de schutwagen werd een (voorlopig ondefinieerbaar) coupé rijtuig gebruikt van een andere maatschappij dan de NBDS. Er bestaan twee foto's van een BB met de Koninklijke Trein. Niet verwonderlijk want sinds eind 1914 lag het grootste deel van het gemobioliseerde Nederlandse leger in "NBDS-gebied".
Gr.
Frank 
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #47 Gepost op: 06 februari 2014, 18:35:47 »
Je hoort het Tom, gewoon lekker je fantasie aan het werk zetten  :)

Blauwe brabo, NBDS E en dan gewoon bakken er achter die het juiste gevoel van een mailtrein geven. Ik ben heel benieuwd naar de foto's!

Eelco

(misschien toch maar eens iets gaan doen met de koninklijke trein van Wilhelmina, als ik me niet vergis was een forumgenoot deze aan het ontwikkelen als 3D model ofzo)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #48 Gepost op: 06 februari 2014, 18:46:51 »
Je hoort het Tom, gewoon lekker je fantasie aan het werk zetten  :)

Blauwe brabo, NBDS E en dan gewoon bakken er achter die het juiste gevoel van een mailtrein geven. Ik ben heel benieuwd naar de foto's!

Eelco

(misschien toch maar eens iets gaan doen met de koninklijke trein van Wilhelmina, als ik me niet vergis was een forumgenoot deze aan het ontwikkelen als 3D model ofzo)
Ik hou me aanbevolen.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #49 Gepost op: 06 februari 2014, 21:07:19 »
Die Hofzug kleurt mooi bij de locomotief.
De sets van MaTrix zijn de tweede of derde generatie van die trein, de drieassers zijn nooit in Nederland geweest. De wagons zijn in 1919 teruggestuurd en wat makkelijk te verbouwen was is omgebouwd tot Mitropa slaapwagens en restaurants.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #50 Gepost op: 06 februari 2014, 21:08:06 »
Die trein van Wilhelmina zou etchmodels gaan uitbrengen. Stond toendertijd in de railmagazine. Helaas nooit meer wat van etchmodels gehoord of gezien ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #51 Gepost op: 06 februari 2014, 21:13:50 »
Eh Ivan, nou kan ik eens wat zinnigs zeggen ;D

Ik heb hier een foto voor me van de blauw-crème hoftrein in Vlissingen achter een SS 800 loc (de latere NS 1700) bestaande uit een heleboel 3 assige rijtuigen. De foto is gedateerd in 1911. Dus die set kan (gelukkig woohoo!!!) prima ;D
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:45:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #52 Gepost op: 06 februari 2014, 21:16:09 »
Evenjou  verbeteren, Tom,  ;) het zijn niet allemaal rijtuigen met 3-as draaistellen. Het eerste achter de loc heeft 2-assige draaistellen, het tweede heeft 3-assige, de rest is wat lastiger te zien.

Eelco

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #53 Gepost op: 06 februari 2014, 21:23:33 »
Die trein van Wilhelmina zou etchmodels gaan uitbrengen. Stond toendertijd in de railmagazine. Helaas nooit meer wat van etchmodels gehoord of gezien ;D
Die trein zou een vermogen moeten gaan kosten. Er is een proefetsing geweest van een bagagerijtuig ( kan ook keukenrijtuig geweest zin) en het salonrijtuig van Wilhelmina. Etchmodels is gestopt wegens problemen van buitenaf. Er was een sterfgeval en na enige tijd werd de etsfirma overgenomen en nam alleen nog maar etswerk van boven de BP 500,= aan. Dan was er nog de moeilijkheid van het maken van de belijning, nummers en monogrammen. Dat koopt geen hond, zelfs niet voor de kostprijs. Heel jammer want alle etstekeningen zijn/waren aanwezig.
Gr. Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #54 Gepost op: 06 februari 2014, 21:32:03 »
Effe de vitrine opengezet,
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #55 Gepost op: 06 februari 2014, 21:35:15 »
Fraai  (y)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #56 Gepost op: 06 februari 2014, 21:40:14 »


Bron: http://farm8.staticflickr.com/7011/6563661421_abd824d779_z.jpg

Deze zou inzetbaar zijn voor 1918 als ik het goed begrepen heb, na 1918 waren ze blauw geschilderd. Heb hem inmiddels ook al gevonden, weet alleen niet of het dan een Frans rijtuig is...

Boeiende discussie dit; ik haak even in op de opmerking hierboven. Heeft iemand hier meer exacte informatie over, bruin of blauw van die CIWL-latjesrijtuigen. Ook in de NS-tijd reden die restauratiewagens veel in Nederland, je ziet ze regelmatig op vooroorlogse foto's. Waren die dan blauw? En hoe zit 't met de latjes-slaaprijtuigen? Ook blauw?
De Lilliput-wagens van dit soort zijn trouwens aantrekkelijk; redelijk vindbaar tweedehands en, bij vergelijking met tekeningen in de diverse publicaties, ook goed op schaal en goed pimpbaar met betere details.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:42:44 door janw »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #57 Gepost op: 06 februari 2014, 21:40:31 »
En nu heb ik ook nog wat te zeuren. De blauwe Brabander komt toch uit 1908? De hofzug is maar inzetbaar tussen 1901 en 1906 (alleen vanwege de nummering), dus helemaal klopt het jammer genoeg niet. Nou ja, tijdens het rijden ziet niemand die nummers, maarre, is net weer jammer dit ;D

Anyway, dan maar geen purist gloeiende gloeiende, of eh, op naar een mooie SS 800 loc ;D
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:43:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #58 Gepost op: 06 februari 2014, 21:46:01 »
Evenjou  verbeteren, Tom,  ;) het zijn niet allemaal rijtuigen met 3-as draaistellen. Het eerste achter de loc heeft 2-assige draaistellen, het tweede heeft 3-assige, de rest is wat lastiger te zien.

Eelco

Boeie, wie zegt dan dat het allemaal 6 assers zijn? ;D
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #59 Gepost op: 06 februari 2014, 21:51:00 »
Beste Thom,
a. de latjes rijtuigen voor WO I waren naturel of creme/bruin. Blauw kwam in de 20-er jaren.
b. de hofzug is gebouwd tussen 1890 en 1907. De samenstelling was wisselend. De foto Vlissingen is uit 1911.
Dus:
Alle rijtuigen hebben achter de BB gehangen en ik kan zelfs de gebruikte rijtuigen voor de verschillende ritjes naar/van Vlissingen nog wel uitzoeken. (Liever niet).
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens