Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:26:08
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:22:47
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 23:21:02
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
Vandaag om 23:19:34
Bouw NS 532 spoor 1 door peterha
Vandaag om 23:06:49
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 23:05:54
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
Vandaag om 23:05:43
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 23:02:10
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door RICROO
Vandaag om 22:57:57
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
Vandaag om 22:57:25
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door 44
Vandaag om 22:54:07
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 22:53:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 22:35:28
25 jaar geleden door Martin Hornis
Vandaag om 22:35:05
Doornvliet door Deetrein
Vandaag om 22:29:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:16:53
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 22:14:44
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door stoombr38
Vandaag om 22:12:06
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door janw
Vandaag om 22:07:29
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlexanderR
Vandaag om 22:06:51
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:53:18
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Forever Rocofan
Vandaag om 21:43:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
Vandaag om 21:34:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Tulpendaal
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:26:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 21:24:47
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Remunj
Vandaag om 21:19:44
Groterdamse projecten door MartinH0
Vandaag om 21:13:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door meino
Vandaag om 21:12:48
  

Auteur Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal  (gelezen 3313 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.

De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.


Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.



De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.

Groet.


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5157
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:



Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5157
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;

- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.

- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter

- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.

- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.

- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.

- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.

- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)

- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.

Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.

Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.

Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 11:02:47 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!