Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 16:06:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 16:00:38
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
  

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 135109 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #60 Gepost op: 06 February 2014, 22:10:58 »
Ha Frank, dat hoeft niet hoor. Het gaat meer om de set van Trix/marklin, die is vanwege de gebruikte nummers op de rijtuigen maar inzetbaar tussen 1901-1906. Maar goed, dan maar lekker niet naar die nummers kijken ;D

Oh ja, ben van de arme thak hahaha, Tom zonder h ;D
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #61 Gepost op: 06 February 2014, 22:20:42 »
Tom,
weet je waar die nummers staan? Pietepetieterig op de stelbalk. Effe nr 15 uit de vitrine gepakt (at random noemen ze dat) Is van 1897 en nooit vernummerd dus ik weet echt niet wat het probleem is. Het zal met de andere rijtuigen ook wel zo zijn.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #62 Gepost op: 06 February 2014, 22:27:10 »
Ik weet ook niet alles van mezelf hoor, sterker nog, ik weet niks van mezelf, maar heb hier toevallig een mooi artikel voor me liggen van de railmagazine van januari/februari 2014 waar het uitgebreid in beschreven staat per rijtuig. Het klopt ook hoor, niet alle rijtuigen zijn inzetbaar tot 1906, sommige ook langer, maar als complete set wel. Nou ja, mooi dat het lekker kleine lettertjes zijn ;D
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #63 Gepost op: 06 February 2014, 22:32:51 »
Ik zeg niks meer. ;D
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • Bruggen-IG:
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #64 Gepost op: 06 February 2014, 22:59:01 »
a. de latjes rijtuigen voor WO I waren naturel of creme/bruin. Blauw kwam in de 20-er jaren.

Aha, dank --waar vindt men dit?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #65 Gepost op: 06 February 2014, 23:25:57 »
Wikipedia, en alle VSOE foto's, want die wagens zijn in aflever staat gerestaureerd.
In ieder geval is alle nieuwbouw van na 1920 in blauw geleverd.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • Bruggen-IG:
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #66 Gepost op: 06 February 2014, 23:36:27 »
Latjesrijtuigen bij de VSOE?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #67 Gepost op: 06 February 2014, 23:43:30 »
is blauw creme dan ook van na 1920?

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #68 Gepost op: 07 February 2014, 11:39:00 »
Dit loopt dus echt de spuigaten uit.
Latjesrijtuigen werden na 1920 ook blauw, net als alle stalen nieuwbouw rijtuigen. Wat heeft de VSOE hier nu mee te maken? Niks dus! want dat waren/zijn stalen nieuwbouw rijtuigen.
Creme-bruine latjesrijtuigen in NL laten rijden is gevaarlijk, liever de naturel latjesrijtuigen.
En waar mijn wijsheid vandaan komt? Niet van Nonsenspedia maar van
a. VPM-en
b. Dinstregelingen,
C. Het standaardwerk over de CIWL
D. Info van mijn CIWL maatjes
E. De CIWL archieven in Parijs
F. Spoorwegmuseum in Mulhouse
En dan nog iets,
Ik snap met de beste wil ter wereld niet waarom die periode 1901-1906 zon dominante rol speelt.
De BB hebben tussen 1908 en 1914 de keizerlijke trein gereden, dus met alle boerenlogica kunnen alle rijtuigen ongestraft achter de BB gehangen worden, want toen was de trieen compleet en werden er in die period geen nieuwe gebouwd of oude afgevoerd. Het volledige bestand, waaruit de zes Ma/Trix rijtuigen een selectie van zijn kunnen er zonder meer achter. Ook kan er vanaf 1911 een S10 voor.
Jammer voor de auteur van het artikel maar 1901-1906 is in mijn perceptie grote kul.
Gr.
Frank

fly with the eagle or scratch with the chickens

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #69 Gepost op: 07 February 2014, 12:38:21 »
Ik lees aandachtig mee en probeer tussen de ruis de nuttige info te vinden.
Conclusies tot nu toe;

A de Hofzug kan probleemloos achter de BB

B een boottrein kan er ook achter mits bijeengesprokkeld vlg de VRM’s van Frank, aanwijzingen hiervoor:
1 beschikbaar reizigersmaterieel zou vnl van de KPEV moeten zijn, AB’s die bij Fleischmann of Brawa te vinden zijn. ( zie pag 2 en 3 van dit draadje)
2 een NBDS-bagagerijtuig zal zelf vervaardigd moeten worden vanuit een Fl bagagerijtuig; omspuiten en nieuwe opschriften.
3 Restauratie- en slaaprijtuigen zouden latjesrijtuigen moeten zijn met CIWL – opschriften, de Mä / Trix-en zijn goed, maar de revisiedata kunnen beperkend werken ( de 1901-1906-discussie, voor de preciezen onder ons; als je je eraan stoort ga aan de poetsmiddelen en vervangende decals)
4 het is onwaarschijnlijk dat materieel al met zwanehals-draaistellen was uitgerust, zelfs drieassige pruissische draaistellen zijn nog zeldzaam voor 1914 uitgesloten. Daarom; ga uit van tweeassige pruissische draaistellen.

C drieassig materieel zou kunnen op de lijn tussen de grens en Boxtel, maar dan niet met een BB ervoor.

Klopt dit een beetje?

Foutje  :-[ ; vanaf Boxtel tot Vlissingen was niet in eigendom van de NBDS maar van de Staats.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 12:59:54 door Gert Arkema. Reden: aangepast nav correcties door Frank aka Pullmanneke »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #70 Gepost op: 07 February 2014, 12:44:19 »
C drieassig materieel zou kunnen op de lijn naar Vlissingen, maar dan niet met een BB ervoor.
 @Ger
zeker geen BB's tussen Boxtel en Vlissingen tenzij tijdens de testperiode van de BB's door de SS. Drie-assige draaistellen vóór 1914 uitgesloten.
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #71 Gepost op: 07 February 2014, 23:25:57 »
Dat laatste is niet helemaal waar.
De 6 assige pruisische slaapwagen welke nu bij de SGB staat, is in 1907 gebouwd voor de boottrein Hoek van Holland - Berlijn. Dus rijtuigen met drieassige draaistellen waren er ook al voor 1914.
Meer informatie, inclusief treinnummers zijn ook te vinden in de boeken over de slaaprijtuigen 

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 07:57:53 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #72 Gepost op: 08 February 2014, 00:06:29 »
 Ok, er gaat een uitgangspunt aan gort.... ::) ?
Ik heb trouwens even gekeken in de Erfenis, maar kom maar een foto tegen van een NBDS bagagerijtuig. Het betreft een exemplaar uit de serie D 7576-7584 ( ex NBDS 970,971, 977 -984). agage. Is er een foto beschikbaar van de andere serie 972-976?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 16:14:24 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #73 Gepost op: 08 February 2014, 00:38:50 »
Ja, pag. 164 in het grote NBDS boek. Maar als NSser, helaas niet in NBDS livrei.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #74 Gepost op: 08 February 2014, 13:41:20 »
Dat laatste is niet helemaal waar.
De 6 assige pruisische slaapwagen welke nu bij de SGB staat, is in 1907 gebouwd voor de boottrein Hoek van Holland - Berlijn. Dus rijtuigen met drieassige draaistellen waren er ook al voor 1914.
Meer informatie, inclusief treinnummers zijn ook te vinden in de boeken over de slaaprijtuigen 

Groeten Arjen

@Arjen
het gaat hier om de mailtreinen op de zeeuwse en duitse lijn. Wat er op de HvH lijn gebeurde doet hier niet ter zake.
De rijtuigen die op de hoekse lijn reden waren zeker geen CIWL rijtuigen.
Bewijs:
In de Voorschriften staat voor D86 (want dat was de enige met restauratie- en slaaprijtuigen) "materieel te stellen door CIWL" en dan staan de WR en WL aangeduid als CIWL materieel.
Conclusie 1. ander dan CIWL materieel voor de WR en WL is uitgesloten.
Vervolg:
De CIWL heeft voor de WL-en NOOIT wagens voor de normale dienst op drie-assige draaistellen laten bouwen. (uitzonderingen waren een "voiture royale en een WL latjes in bruin-creme voor een tentoonstelling en de serie die van de AL is overgenomen)
Conclusie2. 3 assige draaisel WL-en zijn niet in NL in de Vlissingse treinen aanwezig geweest.
We gaan nog verder;
De CIWL is pas in 1906 begonnen om drie-assige WR-en te laten bouwen (ook weer afgezien van twee rijtuigen voor de tentoonstelling) In 1906 kwamen twee serie van Van der Zypen en van MAN. Hiervan zijn in 1916 5 stuks naar de MITROPA gegaan. En nu begint iedereen in zijn handjes te wrijven maar ijdele hoop, voor 1914 reden deze rijtuigen in de Riviera Express en de Marienbad Express.
In 1907 zijn nog eens een serie van 10 rijtuigen, ditmaal latjes in creme bruin gebouwd door CGC maar die reden in Frankrijk in naar Deauville en in de Mediteranee Expres en als een presidentieel rijtuig.
Eindconclusie:
De restauratie- en slaaprijtuigen zijn dus naturel latjes rijtuigen van de CIWL op twee-assige draaistellen
Dus ook jammer voor de TRIX Orient Express sets
Dan nog een opmerking over de keizerlijke trein.
Ik ben ervan uitgegaan dat de periode 1901-1906 een NEM vastgestelde periode was die door marklin was aangehouden maar nu blijkt dat het jaartal bepaald is door de omnummering van rijtuig 4A in Bln 67 zodat dit rijtuig niet meer in de hofzug opgenomen was.
Wie dus de keizerlijke trein achter een BB wil hangen zal rijtuig 4A op een zijspoortje moeten zetten.
De inventarisatie tot nu: voor dienst achter een BB hebben we een NBDS D en naturel latjes CIWL WL- en WR rijtuigen op twee-assige draaistellen.
En tot slot nog een aardige bijkomstigheid;
sinds een tweetal weken weet ik voor de volle 100% zeker wat de juiste beschildering van de BB ( en van de SS-loc'n) was.
Hij is wel blauw en Derens zat wel in de buurt maar het heeft weinig met de gangbare theorieën te maken.
Gr.
Frank 
 
fly with the eagle or scratch with the chickens