Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17159 keer)

StevenDV

• Offline Offline
Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Gepost op: 22 January 2014, 09:20:36 »
Hallo,

ik ben dus een baan aan het plannen (zie mijn andere topics) en was helemaal voor marklin K rails aan het gaan, nu is het zo dat ik eigenlijk van niks start, of toch bijna niks.
Ik heb op dit moment 2 locomotieven van marklin, en wil deze graag laten rijden op de nieuwe baan, maar nu lees ik op verschillende plaatsen dat het mischien beter is om met een 2 rail systeem te starten en dat ik de 2 locomotieven die ik nu heb zou kunnen ombouwen.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er niet uit wat in mijn geval het beste zou zijn.
Kan iemand mij op weg helpen en wat tips geven, ik hoor graag van iedereen de persoonlijke voor en nadelen.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf de keuze zal moeten maken, maar op dit moment heb ik niet genoeg informatie om dit correct te doen (naar mijn gevoel). Ik heb ook geen zin om nu aan mijn baan te beginnen om halverwege te beseffen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt op basis van te weinig informatie.

alvast bedankt

dh3201

• Offline Offline
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2014, 09:44:27 »
Begin eerst eens met een los ovaaltje en kijk of het je bevalt.
Zo niet, dan ben je slechts de rails voor een ovaaltje kwijt en niet gelijk alle rails voor een hele baan.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2014, 09:58:52 »
Als ik nu zou moeten beginnen zou ik met 2 rail beginnen. Komt beter overeen met de werkelijkheid, waar ze ook die punten in het midden niet hebben. Veel modern 3 rail producten valt het helemaal niet zo heel erg op. Alleen bij wissels altijd wel. Daar moet het toch de rail over. En een mooie wissel straat op je station wordt zo altijd ontsiert.

Is mijn persoonlijke mening.

Ander voordeel is merk onafhankelijkheid. Je kunt kiezen uit verschillende merken die materiaal leveren.
Nu zijn er wel merken die ook voor 3 rail producten leveren, maar toch is hun hoofdproduct voor 2 rail.

Ook vind ik toch op beurzen dat 2 rail modellen rustiger rijden. Die sleper hoor je toch regelmatig wel meer metaal geluid maken.

Staat wel wat tegenover. keerlus problemen heb je bij 3 rail eigenlijk niet. Dus vrij in je baanplan. Al is dit bij 2 rail in de meeste gevallen ook redelijk eenvoudig op te lossen.
Ook kan terugmelding op basis van massa detectie makkelijker dan op basis van stroom detectie.

En je hebt natuurlijk al 2 loks, dus kun je bij 3 rail zo inzetten. Bij 2 rail moet je toch actie ondernemen. En het zal altijd wel kunnen, maar of het de rijeigenschappen ten goede komen is wel de vraag. Zal ook afhankelijk zijn van de leeftijd van de modellen.

Succes met je keuze,
Roelco

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2014, 10:29:57 »
Steven,

Het is niet eeenvoudig om een keuze te bepalen. Veel hangt af van wat je zelf mooi vind. 3 rail,wisselstroom, is voornamelijk Marklin. Andere merken leveren enkele modelen ook in 3 rail. De keuze in locomotieven en trein stellen is daardoor enigzins beperkt. Met 2 rail, gelijkstroom, zijn er uitgebreidere keuze mogelijkheden in locomotieven. Ook voor het rail materiaal zijn de keuze mogelijkheden voor 2 rail groter dan voor 3 rail.
Soms spoor ik, soms niet

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2014, 10:49:20 »
Als ik naar je baanplan topic kijk is dat wel erg ambitieus voor een starter. Je weet nu al niet helemaal wat je leuk en/of mooi vindt dus het risico is groot dat dat in de loop der tijd, al bouwende, ook nog verandert. Verdiep je eerst verder in wat de mogelijkheden zijn en probeer uit te vinden wat je leuk en mooi vindt. Keuze 2 of 3-rail is redelijk persoonlijk en een klassieke discussie in de modelspoorwereld.
No dress rehearsel, this is our life.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2014, 10:57:01 »
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...
Spoor 0 adept

Joop V

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2014, 11:28:00 »
Beste Steven,

normaal gesproken ben ik hoofdzakelijk alleen lezer maar wil toch reageren.Als het gaat om het "zicht" bekijk dan op Youtube de mogelijkheden van
2-rail en 3-rail , het mooiste voorbeeld vind ik zelf Miniatur Wunderland in Hamburg , deze staan met talloze filmpjes op Youtube met zowel 2-rail als 3-rail.

m.vr.gr.
Joop

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2014, 11:29:21 »
Ik weet dat mijn baanplan redelijk ambitieus is, daarom dat ik het ook in stukken zal opbouwen alles stap voor stap. Het is zo dat ik (een beetje noodgedwongen) met een andere hobby gestopt ben en mij hier wel helemaal wil op toeleggen.

Er mag voor mij zeker wel wat realisme inzitten al hoeft het niet allemaal perfect te zijn maar de redenen dat ik over 2 rail begon te twijfelen zijn een aantal ven de dingen die jullie ook al aangehaald hebben, blijkt dan ook nog eens dat de rails een pak goedkoper zijn zal ik toch eerder die richting uitgaan.

Voor het treintje uit mijn jeugd en dat uit de jeugd van mijn vader zal ook wel een oplossing zijn.

Ik denk dat ik de tip voor een ovaaltje aan te schaffen maar eens ga opvolgen heb gezien dat in Pico A rail bij conrad een setje bestaat.

Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?

Wat heb ik nog nodig om in 2 rail te starten, ik vermoed dat de marklin trafo en delta controler niet meer zullen werken dan?

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2014, 11:47:03 »
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.

Mijn eigen mening:

Ben je professioneel en goed technisch onderbouwd, kies 2-rail. Wil je makkelijk spelen met de treinen, vaak je baanplan veranderen, plug en play kies dan voor C-rails en Märklin.... Kost wel wat meer ;)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2014, 11:53:33 »
Zelf ben ik een overtuigd 2-railer. Maar als iemand iets anders wil zal ik hem niet tegenhouden. :)

De voordelen van 3-rail zijn al genoemd: geen keerlusproblemen, en makkelijke detectie.
Nadeel: die foeilelijke pukkeltjes in het spoor. Maar als je je daar niet aan stoort zou je 3-rail kunnen kiezen.

Verder kan je eens rondkijken op websites van winkels en fabrikanten, om te zien wat het sortiment van de verschillende merken is, en wat het allemaal kost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2014, 12:17:32 »
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.

Dat denk ik toch niet hoor. Kijk daar ook nog wel eens rond als 2 railer. En zie daar mensen ook omstappen naar 2 rail, maar wel op dat forum blijven.
En er zijn er ook die de overstap niet meer maken, te veel materiaal, maar als ze opnieuw moesten kiezen toch voor 2 rail zouden gaan. Dus iedereen daar zal je geen 3 rail aanraden, wel de meerderheid denk ik :).

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2014, 12:27:32 »
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...

Dit is wel erg gekleurd. Ik rij toch 2 rail, maar dan toch echt geen gelijkstroom. Ik rij digitaal, en daarmee is het geen gelijkstroom meer.
Dit verklaart ook een beetje het prijs verschil. Die 2 rail versie van dat model heeft vaak nog een decoder nodig, dus komt nog een bedrag bij. Die 3 rail versie is voorzien van decoder, dus kopen en rijden. Koop je de 2 rail variant ook digitaal is dat prijs verschil opeens weg, en bijna weg.

Ben zelf 2 rail rijder, en voorstander van 2 rail, maar zo extreem als hierboven is het toch echt niet.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2014, 12:36:44 »
De youtube tip was een goeie, en idd het is gewoon veel mooier zonder die contactpunten in het midden van de rails.

Mijn technische kennis, ook al is het niet noodzakelijk electronica, maar het inzicht helpt en handigheid zullen mij niet tegenhouden om een bepaalde keuze te maken.

Tot ik gisteren avond ging twijfelen was ik overtuigd dat ik voor de K rails van marklin zou gaan, na goed te beginnen beseffen dat er meer in de wereld was als 3 rail sloeg de twijfel toe.

Vaak mijn baanplan veranderen is zeker niet de bedoeling ik dacht zelfs ergens gezien te hebben dat het met K rails aan te raden was deze aan elkaar te solderen, wat ik dus ook van plan was.

Ik blijf begrijpen dat het eerder een persoonlijke keuze is, maar probeer gewoon aan de hand van de meningen van mensen met kennis en ervaring mijn keuze te maken.
Ik heb op dit moment geen echte referentie enkel wat M rails van marklin, maar niet de moeite om daar echt mee verder te doen.

Dat er in de 2 rail modellen geen decoder zit wist ik niet maar zie ik dan weer eerder als een voordeel, als ik bij marklin een model zou kopen betaal je voor de decoder die er in zit zonder vrij te zijn in de keuze ik vond dit al een beetje vreemd, maar ja een merk moet proberen zijn deel van de markt te beschermen natuurlijk.

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2014, 12:42:12 »
Ik ben het met rjr eens. De prijzen vallen erg mee voor 3-rail. Het nadeel is inderdaad de puko's en de beperkte geometrie in wissels. Ik heb toch 3-rail vanwege de makkelijker detectie, want voor wagon/rijtuig detectie moet je bij 2-rail elke as iets geleidend maken, terwijl dit bij 3-rail standaard is. Ook de keerlusproblematiek geeft mij hoofdbrekens, want een keerlus moet groter zijn, dan de langste trein en dat lukt bij mij niet. Mijn langste trein is 7 meter lang. Je hebt ook altijd minimaal 2 keerlussen nodig, want anders kan een getrokken trein nooit meer omkeren.

Op k-rails kun je met gemak ook 2-rail tegelijkertijd met 3-rail rijden. Aswin Krol heeft er speciale printjes voor ontworpen. Ook met Dinamo kun je alle kanten op. Op onze club, DigiMRC, rijden we Hybride.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2014, 12:51:05 »
Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?
Ik heb zelf Piko A-rail. Dat vind ik zelf prima en die zoveel duidelijkere door sommigen 'lelijke' hoogte van de railstaaf zal mij echt worst wezen. Roco vind ik weer te duur, Fleischmann onrealistisch, dus ja, dan is de keus snel gemaakt.

@ Bart Mengerink: een beetje een drogreden in mijn ogen, dat keerlusverhaal: een keerlus die kleiner is dan de langste trein werkt überhaupt niet, omdat de trein z'n eigen eind tegenkomt...