Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37008 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #45 Gepost op: 14 August 2007, 20:51:04 »
Maarten, waar ik nu ff heel erg benieuwd naar ben is het volgende:

Werken die BM2 en 3 ook zoals bedoeld met Lenz decoders met die Zimo's? Waar ik op doel is, waar ze dus met een Lenz decoder in stukken langzaam kunnen rijden, gebeurt dat ook met een Zimo? (en voor de volledigheid, bv. ook met Selectrix of Umelec decoders).

Zo niet, dan bewijst dat m.i. dat Lenz dus de variant "symmetrisch/asymmetrisch/meer asymmetrisch" (te vertalen met "groen/oranje/rood") gebruikt, gestuurd door een processor, die tevens de detektie en het schakelen van de spoorsektiedelen regelt. E.e.a. slechts bruikbaar met Lenz decoders, daar die als enige onderscheid kunnen maken tussen asymmetrisch en meer-asymmetrisch, tenzij je de optie "langzaam rijden" wilt laten vervallen. En in dat geval is ABC dus niet een simpel gekopieerd geintje van Umelec, maar een eigen doorontwikkeling daarvan.

Wie vertelt me nu dat ik in de verkeerde richting denk?
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 20:53:44 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #46 Gepost op: 15 August 2007, 11:30:17 »
Werken die BM2 en 3 ook zoals bedoeld met Lenz decoders met die Zimo's? Waar ik op doel is, waar ze dus met een Lenz decoder in stukken langzaam kunnen rijden, gebeurt dat ook met een Zimo? (en voor de volledigheid, bv. ook met Selectrix of Umelec decoders).
Geen idee, ik gebruik ze alleen om te stoppen. Ik zal testen of ze ook langzaam rijden doorgeven, maar alleen voor Zimo's (en Lenz natuurlijk). Andere merken heb ik niet, zelfs Lenz is een uitzondering bij mij (voor de testen).

Wie vertelt me nu dat ik in de verkeerde richting denk?

Niemand, maar je denkt hooguit wat voorbarig. Feit is, gezien de inhoud van de BM2 en 3, dat het bepaald niet simpel is. Naar mijn voorlopige conclusie, maar dat kan ik niet onderbouwen omdat ik geen bliepentechneut ben en geen meetapparatuur heb, bestaan er 2 zaken, die Lenz vooe het gemak in 1 naam noemt:
a/ asymmetrisch signaal, met de diodelus zoals de BM1 of zelfgemaakt (nogmaals: werkt dus niet goed met notabene Lenz decoders)
b/ signaalsturing met BM2 en 3.
Overigens is het niks nieuws onder de zon: Zimo doet dit al jaren en jaren met hun eigen HLU systeem (en veel beter regelbaar) en hebben ABC er alleen als extra bijgenomen (wel werkend) om aan de komende trend in de NMRA mee te kunnen doen en met Lenz samen een standaard te zetten.
Dus wie heeft nou eigenlijk van wie een systeem verder ontwikkeld, of zo je wilt, het idee overgenomen ?  (zonodig: "gestolen" ?)

Maarten.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #47 Gepost op: 15 August 2007, 14:13:10 »
Mmmm, voorbarig? Feit blijft, dat ik bij mijn eerste experimenten in april, constateerde dat bij gebruik van 4 diodes (1 in de ene richting en 3 in de andere) de Lenz decoders slechts langzaam gingen rijden. Toen ik daarna de BM1 specs zag, ontdekte ik dat Lenz 5 diodes gebruikte. Dat ging ik ook doen en voila, de treinen stopten. Niet verder over nagedacht tot eigenlijk het hele verhaal over die BM2 en 3 hier weer opdook, waarbij Lenz dus claimt dat langzaam rijden ook kan. Hé, dacht ik, dat doen ze vast door die 5e diode apart in en uit te schakelen. Ik zie nl. zelf zo 1 2 3 niet een andere digitale optie om een trein langzaam te laten rijden zonder zelf een stuursignaal te geven.
Ik heb hier inmiddels 5 Silver en Golds zo draaien met mijn zelfgebouwde systeem (5 diodes en alleen rood/groen condities) en dat gaat op zich prima, waarbij ik de blokscheiding dubbel heb uitgevoerd, twee isolaties op 15mm van elkaar zodat het overbruggen door wielen niet meer kan plaatsvinden.
Inmiddels een principe schema voor een "rood-geel-groen" systeem met dubbele bistabiele relais uitgedokterd http://www.holleman.demon.nl/treinen/bloksysteemgroenroodgeel.jpg en misschien ga ik dat wel op een paar blokken hier uittesten. De Zimo zal dan waarschijnlijk wel in een geel blok ook stoppen, maar je kunt niet alles hebben  ::)
En het laatste, over het al dan niet kopiëren van Umelec was meer omdat ik eerder in een draadje las: Lenz heeft het gewoon gejat en noemt het nu ABC. Dan denk ik: het is toch niet helemaal hetzelfde  ;)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #48 Gepost op: 15 August 2007, 14:24:14 »
Louis ik ga even tekenen. ben ook bezig met deze beveiliging en het kan heel simpel volgens mij.

Kees-jan

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #49 Gepost op: 15 August 2007, 14:44:58 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok_eenvoudig.gif



de drie diodes zorgen voor het remmen voor het rode sein.

de relais worden of door reedcontacten bestuurd of door s88 modules (zo werkt het bij mij).

Kees-Jan


NB in het schema zit nog een foutje, ever=n er uit halen
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 14:47:10 door Kees-Jan »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #50 Gepost op: 15 August 2007, 14:46:53 »
ontdekte ik dat Lenz 5 diodes gebruikte. Dat ging ik ook doen en voila, de treinen stopten.

Dat deed ik dus ook, en met mij nog andere(n), en het werd een grote bende van bijzonder vreemd rijgedrag. En alles behalve stoppen.
Ik verbaas mij dus geweldig, dat het bij jou wel werkt.
Ik ben benieuwd (zelf niet geprobeerd), hoe het je vergaat met de Zimo's in de "afremstand". Hou er wel rekening mee, dat Zimo sowieso al stopt met  de lus van 4 diodes, dus dat die mogelijk voor afremmen maar 3 diodes mag hebben.

Maarten.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #51 Gepost op: 15 August 2007, 14:49:36 »
de drie diodes zorgen voor het remmen voor het rode sein.

Ja, maar zo werkt Lenz er dus weer niet op, want die heeft 4 cq. 5 diodes nodig.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 14:51:19 door maarten van der burgt »

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #52 Gepost op: 15 August 2007, 14:51:21 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_poging.gif


ik zal het vanavond eens proberen.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #53 Gepost op: 15 August 2007, 14:52:00 »
Maarten, dan plak je er toch een diode bij.

Kees-Jan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #54 Gepost op: 15 August 2007, 14:55:35 »
Maarten, dan plak je er toch een diode bij.

Ja, maar dan stopt Zimo weer te vroeg.
Oftewel: wat een bende.

Maarten.

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #55 Gepost op: 15 August 2007, 14:58:38 »
Dat kun je weer instellen bij de zimo mbv CV 134, 140, 141 142 en 143.

Kees-Jan

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #56 Gepost op: 15 August 2007, 15:06:33 »

de relais worden of door reedcontacten bestuurd of door s88 modules (zo werkt het bij mij).

Kees-Jan


Hoe bestuur je een relais met een S88 ?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

ReesCees

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #57 Gepost op: 15 August 2007, 15:13:56 »
René:

Via een roco wisseldecoder en een ECoS met daaraan Viessmann S88 modules.

zie

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5516.0

Kees-Jan

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #58 Gepost op: 15 August 2007, 15:23:19 »
Ik ben benieuwd (zelf niet geprobeerd), hoe het je vergaat met de Zimo's in de "afremstand". Hou er wel rekening mee, dat Zimo sowieso al stopt met  de lus van 4 diodes, dus dat die mogelijk voor afremmen maar 3 diodes mag hebben.

Ik weet zo ff niet of Zimo wel een afremstand kent, überhaupt. De manual spreekt slechts over "asymmetrisch" wat remmen-tot-stop tot gevolg heeft. M.i. is er geen langzaam rijden conditie.
Voor de goede orde: bij mij is een "blok" 1 lang stuk spoor van 2m70, zonder inrij-, uitrij- of separate stopsectie. De seinen staan dan ook ongeveer 1m achter het begin, zodat bij reguliere snelheid de lok voor de paal komt te staan. Da's slechts voor den optiek. Het voordeel bij mij is dan ook dat ik onbegrensd ben in treinlengte, aangezien de zg. sluitwagen van een magneet is voorzien om de zooi te schakelen. Werkt dus ook als er een stuk trein losraakt.
O ja, en dat principeschema mist natuurlijk nog een aantal verbindingen, t.w. de geel-lijn vanaf reed-1 naar het vorige blok, en de groen-lijnen vanaf reeds-1 en 2 naar vorige blokken. En de reeds schakelen uiteraard in treinlooprichting: 1, dan 2, dan 3 enz.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #59 Gepost op: 15 August 2007, 16:16:40 »
René:

Via een roco wisseldecoder en een ECoS met daaraan Viessmann S88 modules.

zie

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5516.0

Kees-Jan

Kees-Jan, wat daar in dat schema staat zijn geen S88 modules, maar Viessmann 5233 modules, daar zit een groot verschil tussen.

De 5233 werken volgens het princiepe van stroommeting.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.