Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tramfan
Vandaag om 21:32:59
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Eelco Storm
Vandaag om 21:29:21
Rondom Charlois door NS1220
Vandaag om 21:25:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:22:14
Komt er weer een nieuwe fotowedstijd ? door MiHe
Vandaag om 21:20:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 21:15:49
Begin informatie door Ronald Koerts
Vandaag om 21:15:31
Zoeken in archieven naar referentiemateriaal door Rob Bennis
Vandaag om 21:12:18
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:00:25
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door orientexpress
Vandaag om 20:38:56
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:37
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door Rob Bennis
Vandaag om 20:20:52
Wagenlading voor H0 door Frank 123
Vandaag om 19:38:08
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Sven
Vandaag om 19:22:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:39:57
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ArjanB
Vandaag om 18:02:09
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 17:57:41
Stop/vertrek schema door Mark D.
Vandaag om 17:26:08
The revival of "The Shop"! door tijgernootje
Vandaag om 16:31:31
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
Vandaag om 16:29:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 16:07:39
Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 15:58:13
Onbekende storing door VvKan
Vandaag om 15:23:55
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:18:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 14:11:55
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door nighttrain1
Vandaag om 12:20:39
Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978 door Benelux795
Vandaag om 11:05:58
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje  (gelezen 29912 keer)

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
BNLS Werkspoor - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Gepost op: 15 januari 2014, 21:48:36 »
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een enige tijd en ik heb hier dan ook veel van kunnen leren. Zelf ben ik al een lange tijd bezig met et bouwen van banen. Sinds enige tijd ben ik ook bezig met het (ver)bouwen van treinen.
Op internet heb ik een aantal spoorcuriosa sprinter tussen bakken kunnen vinden, en ik dacht 'laat ik ook maar eens een blog beginnen'. ;D

Ik hoop dat jullie dit blog met plezier kunnen volgen en dat ik zelf het een en ander nog kan leren van tips en trucs.

Laat ik maar eens beginnen bij het begin:

Zoals ik al verteld had,had ik een aantal tussen bakken gekocht, één van deze bakken zal ik voor dit verslag gaan gebruiken, de andere ga ik alter in elkaar zetten (o.a. voor een SGMIII).


De bak na aankomst, nog niks aan gedaan.

Als eerste ben ik begonnen met het monteren van de wanden. De kopstukken stelen ietsje door, we veilen ging niet, dan paste deze niet meer op het onderstel. Dit los ik lster wel met wat plamuur op.
Vervolgens ben ik bezig geweest met het plaatsen van de lossen onderdelen op het onderstel, In de handleiding is duidelijk te vinden waar wat moet.





De wielen liepen erg stroef, er stond dan ook in de beschrijving dat je het een en ander weg moest vijlen. Zo gezegd zo gedaan,


Hier zijn er nog wat uitsteeksels te zien, bij het verwijderen van deze en het vijlen van de randen lopen de wielen weer soepel




Vervolgens heb ik mijn city-pendel er bij gepakt en deze ontdaan van haar verf. De verf heb ik verwijderd met wat Revell Airbrush cleaner, even de bakken in dit spul laten weken en de verf vliegt er van af.


Wel moet er goed opgepast worden met dit spul, één van de bakken heeft er iets te lang in gelegen waardoor er breuken kwamen aan de voorzijde van de ramen, gelukkig niet ernstig.


Hier zijn de bakken ontdaan van de verf en ven ik ook begonnen met het plamuren. De twee raampjes op de city-pendel worden dicht geplamuurd, aan de ahterkan een styren plaatje geplaats, wat plamuur er in en wachten tot het droog is. Na flink wat schuren plamuren en herhalen was ik tevreden met het resultaat.  ;D



Morgen ga ik beginnen met de primer.

Tot dan!
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 14:09:19 door 44 »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2014, 02:14:54 »
Leuk onderwerp. Dit ga ik volgen. Zelf heb ik ook een paar driedelige sprinters.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2014, 06:12:26 »
Leuke ombouw! Zeker omdat die hier nog op de 'to do list' staat  ;D

Miniature Holland

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2014, 08:01:50 »
Leuk project. Ik ga je volgen. Wie weet kan je mij overhalen om dit ook ooit te gaan doen.

Gr jason

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2014, 11:07:37 »
Kijk dit is een leuk project en ga ik zeker volgen!
Ik zou in de toekomst nog eens een drietje willen.. :-)

Groetjes,

Antal

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5967
  • ***
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2014, 11:20:00 »
Zeker een leuk project. Staat ook nog op mijn verlanglijstje........tenzij roco een nieuwe versie in 1:87 gaat uitbrengen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2014, 20:28:12 »
Hallo iedereen,

Bedankt voor de positieve reacties! :)

Vandaag heb ik weer het een en ander gedaan aan mijn sprinter.
Als eerste ben ik begonnen met de bakken spuitklaar maken. Eerst even in goed otnvetten in een bak met sop (beetje dreft doet het werk). Vervolgens laten drogen (NIET met een doek afdrogen, zo komen er kleine stofjes op en dit ga je zien) eventueel met behulp van een föhn als je geduld opraakt  ;D wel oppassen dat de kap niet smelt.
Na het wassen moet je er voor zorgen da tje ze niet meer met je handen vast pakt, zo ontstaan er vet vlekken.

Na het wassen en drogen is het tijd om kappen in de primer te zetten:



Jammer genoeg had ik niet genoeg primer om de andere bakken te spuiten...  Meteen nieuwe besteld dus morgen kan de rest in de primer  :P

's avonds was de tussenbak droog genoeg om deze vast te houden. Vervolgens ben ik het onderstel en het dak gaan passen. Hier bleek dat het dak niet goed paste. Uiteindelijk een dak van een ander set gepakt, omdat het dak een dunnen binnenrand had en hier dus niks meer vanaf kon schaven.

         

Hier is goed te zien hoeveel de zijwand uitsteekt, na behoorlijk wat schaven, schuren en vijlen past het dak al een stuk beter. Als ik de kap later ga vast lijmen zal deze perfect aansluiten.

Hopelijk krijg ik morgen de primer binnen, dan kan de rest ook in de primer en de tussenbak alvast in de gele verf  ;)

Groetjes Thijs


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20532
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2014, 20:47:05 »
Leuk.  (y)

In het kader van de tips en zo. Hoe wil je de bakken koppelen? De meegeleverde koppelbomen is niet zo'n goed idee. De intertijd beschikbare print voor de tussenbak slaat al helemaal nergens op.
Maar misschien weet je dat allemaal al.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2014, 22:28:47 »
Hallo Henk,

Ik zat zelf ook al met dit probleem. Ik had al even gezocht naar een oplossing hiervoor. Ik kwam wat tegen over stroomdoorvoerende koppelingen van Viesmann.
Als je nog goede tips hebt, dan hoor ik deze maar al te graag  :)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2014, 22:53:30 door Ronald Koerts. Reden: Citaat verwijderd. Je hoeft niet het vorige bericht volledig te citeren »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5967
  • ***
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2014, 22:42:40 »
Of zo met pennen, ik zou nu wel voor een maatje kleiner gaan dan raster 2.54 ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2014, 23:45:09 »
Mooi werk! Maar even een opmerking de dakrand is volgens mij juist niet strak met de zijwand, het fungeert namelijk als regengoot, op dit plaatje van Google redelijk te zien:

http://i1.ytimg.com/vi/2y5JRIEFYx0/maxresdefault.jpg

Succes!

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20532
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2014, 06:43:02 »
Mijn kopbakken hebben kortkoppelmechanieken en het geheel is verbonden met elektrisch geleidende koppelingen. Voor de mechanieken kun je gewoon Symoba gebruiken (zitten al bij de tussenbak) en onder de kopbak plakken. Als koppelingen dan Roco of de Viessmann/Heljan koppelingen (Viessmann 5071).
Voordeel van mechanieken is dat je aansluitende vouwbalgen kunt plaatsen en dat moet toch eigenlijk wel bij een Sprinter drietje.

Ook het elektrisch circuit maar aangepast. Zoals Fleischmann het heeft bedacht, is de stekker vooral bedoeld om gebruik te kunnen maken van de pantograaf. In mijn exemplaar geven de koppelingen gewoon beide polen van de rijstroom door. Bij digitaal en vierpolige koppelingen kun je ook nog de verlichting doorgeven. Ik heb tweepolige koppelingen en dus maar twee decoders ingebouwd.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2014, 09:31:05 »
Mijn kopbakken hebben kortkoppelmechanieken en het geheel is verbonden met elektrisch geleidende koppelingen. Voor de mechanieken kun je gewoon Symoba gebruiken (zitten al bij de tussenbak) en onder de kopbak plakken. Als koppelingen dan Roco of de Viessmann/Heljan koppelingen (Viessmann 5071).
Voordeel van mechanieken is dat je aansluitende vouwbalgen kunt plaatsen en dat moet toch eigenlijk wel bij een Sprinter drietje.

Ook het elektrisch circuit maar aangepast. Zoals Fleischmann het heeft bedacht, is de stekker vooral bedoeld om gebruik te kunnen maken van de pantograaf. In mijn exemplaar geven de koppelingen gewoon beide polen van de rijstroom door. Bij digitaal en vierpolige koppelingen kun je ook nog de verlichting doorgeven. Ik heb tweepolige koppelingen en dus maar twee decoders ingebouwd.

Hoi Henk,

Heb je misschien iets van een foto voor mij waar ik op kan zien hoe jij dit heb opgelost? ;D

Mooi werk! Maar even een opmerking de dakrand is volgens mij juist niet strak met de zijwand, het fungeert namelijk als regengoot, op dit plaatje van Google redelijk te zien:

http://i1.ytimg.com/vi/2y5JRIEFYx0/maxresdefault.jpg

Succes!

Groeten Edwin.

Hoi Edwin,

Hier kan je nog wel eens groot gelijk in hebben. hier ga ik nog eens goed naar kijken



Groetjes Thijs

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20532
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2014, 10:41:09 »
Ik heb wel een plaatje, maar niet alle onderdelen zijn zoals ik eerder aanraadde.  ;D



Deze Sprinter heeft een kortkoppelmechanisme dat van een Duits treinstel van Fleischmann afkomstig is. Frank Oude Elferink heeft deze bak voor me gemaakt en die deed dat zo. Zelf heb ik bij een ander exemplaar weleens gewone Symoba's geplaatst en dat gaat ook. Gewoon tegen de bodem lijmen. Wat hetzelfde is, is dat je wat materiaal van het draaistel moet verwijderen om de schacht ruimte te geven.

Verder hier Tams koppelingen (ook ooit door Viessmann uitgebracht) en die zou ik denk ik niet meer gebruiken. De Heljan koppelingen vind ik veel beter. Maar ook hierbij is het idee natuurlijk hetzelfde.

En tot slot heb ik van die flexibele balgen met magneetjes gemonteerd. Deze zijn van een of ander smalspoormerk dat al lang niet meer bestaat. Maar bij het gebruik van kortkoppelmechanieken kun je ook gewoon harde balgen plaatsen van Roco plan d of de Blokkendoos zoiets. Een beetje inkorten denk ik, maar niet teveel want de koppelafstand moet omgerekend bijna een centimeter zijn.

Als je nog plaatjes wil, dan heb ik aan het einde van de middag wel tijd om het model op te zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2014, 11:46:42 »
Ik heb wel een plaatje, maar niet alle onderdelen zijn zoals ik eerder aanraadde.  ;D

Ik ga dan voor jouw advies  :)
Voor het koppelingsmechaniek ga ik voor symoba, alleen moet ik dan nog de koppelingsschachten aanschaffen. Verder zal ik dan ook voor stroomdoorvoerendekoppelingen van viessmann gaan. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit moet aansluiten.
Heb jij anders nog een foto van de printplaten o.i.d.?

Ik heb nog wel wat vouwbalgen van Roco liggen die ik kan gebruiken. Hopelijk kan ik nog aan flexibele komen.

Groetjes