BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: tibezemer op 15 januari 2014, 21:48:36

Titel: BNLS Werkspoor - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 15 januari 2014, 21:48:36
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een enige tijd en ik heb hier dan ook veel van kunnen leren. Zelf ben ik al een lange tijd bezig met et bouwen van banen. Sinds enige tijd ben ik ook bezig met het (ver)bouwen van treinen.
Op internet heb ik een aantal spoorcuriosa sprinter tussen bakken kunnen vinden, en ik dacht 'laat ik ook maar eens een blog beginnen'. ;D

Ik hoop dat jullie dit blog met plezier kunnen volgen en dat ik zelf het een en ander nog kan leren van tips en trucs.

Laat ik maar eens beginnen bij het begin:

Zoals ik al verteld had,had ik een aantal tussen bakken gekocht, één van deze bakken zal ik voor dit verslag gaan gebruiken, de andere ga ik alter in elkaar zetten (o.a. voor een SGMIII).

(https://lh5.googleusercontent.com/-1B6L9FagmW4/UtbvPbjp01I/AAAAAAAAK50/62DwZtKwiy0/s498/%2524_84.JPG)
De bak na aankomst, nog niks aan gedaan.

Als eerste ben ik begonnen met het monteren van de wanden. De kopstukken stelen ietsje door, we veilen ging niet, dan paste deze niet meer op het onderstel. Dit los ik lster wel met wat plamuur op.
Vervolgens ben ik bezig geweest met het plaatsen van de lossen onderdelen op het onderstel, In de handleiding is duidelijk te vinden waar wat moet.

(https://lh5.googleusercontent.com/-iArIjsoz9ts/UtbvQzsX5bI/AAAAAAAAK6Q/hALOePaemPY/s512/2014-01-13%252013.34.36.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Aw0X17fqV6E/UtbvSdZ2F3I/AAAAAAAAK6o/Ikt49TNlx98/s512/2014-01-13%252013.36.24.jpg)

De wielen liepen erg stroef, er stond dan ook in de beschrijving dat je het een en ander weg moest vijlen. Zo gezegd zo gedaan,

(https://lh3.googleusercontent.com/-qq__rHTglZw/UtbvdXKXuGI/AAAAAAAAK-A/eoTgLvY4SKo/s220/DSC02957.JPG)
Hier zijn er nog wat uitsteeksels te zien, bij het verwijderen van deze en het vijlen van de randen lopen de wielen weer soepel

(https://lh6.googleusercontent.com/-x9S868Oy22I/UtbvdSaOg-I/AAAAAAAAK94/ESB5e1dMk0I/s220/DSC02958.JPG)


Vervolgens heb ik mijn city-pendel er bij gepakt en deze ontdaan van haar verf. De verf heb ik verwijderd met wat Revell Airbrush cleaner, even de bakken in dit spul laten weken en de verf vliegt er van af.
(https://lh4.googleusercontent.com/-TdIa5JPCFkk/UtbvPWmogiI/AAAAAAAAK54/SMYMDddTjCY/s220/%24T2eC16FHJF4FFkvY7oPYBSBJqQOwBw~~60_57.JPG)

Wel moet er goed opgepast worden met dit spul, één van de bakken heeft er iets te lang in gelegen waardoor er breuken kwamen aan de voorzijde van de ramen, gelukkig niet ernstig.

(https://lh5.googleusercontent.com/-clk4wxrQ9Jg/UtbvVQIdmqI/AAAAAAAAK7c/IqVKknaLWPQ/s512/2014-01-14%252019.13.03.jpg)
Hier zijn de bakken ontdaan van de verf en ven ik ook begonnen met het plamuren. De twee raampjes op de city-pendel worden dicht geplamuurd, aan de ahterkan een styren plaatje geplaats, wat plamuur er in en wachten tot het droog is. Na flink wat schuren plamuren en herhalen was ik tevreden met het resultaat.  ;D

(https://lh6.googleusercontent.com/-Tuq8z8akgPg/UtbvW-tM4PI/AAAAAAAAK78/q07QO53LJ2w/s512/DSC02941.JPG)

Morgen ga ik beginnen met de primer.

Tot dan!
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Marc Riswick op 16 januari 2014, 02:14:54
Leuk onderwerp. Dit ga ik volgen. Zelf heb ik ook een paar driedelige sprinters.

Marc
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 16 januari 2014, 06:12:26
Leuke ombouw! Zeker omdat die hier nog op de 'to do list' staat  ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Miniature Holland op 16 januari 2014, 08:01:50
Leuk project. Ik ga je volgen. Wie weet kan je mij overhalen om dit ook ooit te gaan doen.

Gr jason
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Antal op 16 januari 2014, 11:07:37
Kijk dit is een leuk project en ga ik zeker volgen!
Ik zou in de toekomst nog eens een drietje willen.. :-)

Groetjes,

Antal
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: ruudns op 16 januari 2014, 11:20:00
Zeker een leuk project. Staat ook nog op mijn verlanglijstje........tenzij roco een nieuwe versie in 1:87 gaat uitbrengen ;D.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 16 januari 2014, 20:28:12
Hallo iedereen,

Bedankt voor de positieve reacties! :)

Vandaag heb ik weer het een en ander gedaan aan mijn sprinter.
Als eerste ben ik begonnen met de bakken spuitklaar maken. Eerst even in goed otnvetten in een bak met sop (beetje dreft doet het werk). Vervolgens laten drogen (NIET met een doek afdrogen, zo komen er kleine stofjes op en dit ga je zien) eventueel met behulp van een föhn als je geduld opraakt  ;D wel oppassen dat de kap niet smelt.
Na het wassen moet je er voor zorgen da tje ze niet meer met je handen vast pakt, zo ontstaan er vet vlekken.

Na het wassen en drogen is het tijd om kappen in de primer te zetten:

(https://lh4.googleusercontent.com/-0ZyYxR1gjlY/UtbvZ117cnI/AAAAAAAAK8s/trniOkJz8Mg/w737-h553-no/DSC02948.JPG)

Jammer genoeg had ik niet genoeg primer om de andere bakken te spuiten...  Meteen nieuwe besteld dus morgen kan de rest in de primer  :P

's avonds was de tussenbak droog genoeg om deze vast te houden. Vervolgens ben ik het onderstel en het dak gaan passen. Hier bleek dat het dak niet goed paste. Uiteindelijk een dak van een ander set gepakt, omdat het dak een dunnen binnenrand had en hier dus niks meer vanaf kon schaven.

(https://lh6.googleusercontent.com/OfKCTIeKn9O6fwXnkuGskcax6U8k7PgnzkDfmeYTN2E=w260-h195-p-no)         (https://lh3.googleusercontent.com/A-GXnVYL1ZbZ4XaT9KlVXaauWS0w9QWB1DQKsbirX0Q=w261-h195-p-no)

Hier is goed te zien hoeveel de zijwand uitsteekt, na behoorlijk wat schaven, schuren en vijlen past het dak al een stuk beter. Als ik de kap later ga vast lijmen zal deze perfect aansluiten.

Hopelijk krijg ik morgen de primer binnen, dan kan de rest ook in de primer en de tussenbak alvast in de gele verf  ;)

Groetjes Thijs

Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 16 januari 2014, 20:47:05
Leuk.  (y)

In het kader van de tips en zo. Hoe wil je de bakken koppelen? De meegeleverde koppelbomen is niet zo'n goed idee. De intertijd beschikbare print voor de tussenbak slaat al helemaal nergens op.
Maar misschien weet je dat allemaal al.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 16 januari 2014, 22:28:47
Hallo Henk,

Ik zat zelf ook al met dit probleem. Ik had al even gezocht naar een oplossing hiervoor. Ik kwam wat tegen over stroomdoorvoerende koppelingen van Viesmann.
Als je nog goede tips hebt, dan hoor ik deze maar al te graag  :)

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: ruudns op 16 januari 2014, 22:42:40
Of zo (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43338.msg690793.html#msg690793) met pennen, ik zou nu wel voor een maatje kleiner gaan dan raster 2.54 ;).
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Edwin2121992 op 16 januari 2014, 23:45:09
Mooi werk! Maar even een opmerking de dakrand is volgens mij juist niet strak met de zijwand, het fungeert namelijk als regengoot, op dit plaatje van Google redelijk te zien:

http://i1.ytimg.com/vi/2y5JRIEFYx0/maxresdefault.jpg

Succes!

Groeten Edwin.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 17 januari 2014, 06:43:02
Mijn kopbakken hebben kortkoppelmechanieken en het geheel is verbonden met elektrisch geleidende koppelingen. Voor de mechanieken kun je gewoon Symoba gebruiken (zitten al bij de tussenbak) en onder de kopbak plakken. Als koppelingen dan Roco of de Viessmann/Heljan koppelingen (Viessmann 5071).
Voordeel van mechanieken is dat je aansluitende vouwbalgen kunt plaatsen en dat moet toch eigenlijk wel bij een Sprinter drietje.

Ook het elektrisch circuit maar aangepast. Zoals Fleischmann het heeft bedacht, is de stekker vooral bedoeld om gebruik te kunnen maken van de pantograaf. In mijn exemplaar geven de koppelingen gewoon beide polen van de rijstroom door. Bij digitaal en vierpolige koppelingen kun je ook nog de verlichting doorgeven. Ik heb tweepolige koppelingen en dus maar twee decoders ingebouwd.

Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 17 januari 2014, 09:31:05
Mijn kopbakken hebben kortkoppelmechanieken en het geheel is verbonden met elektrisch geleidende koppelingen. Voor de mechanieken kun je gewoon Symoba gebruiken (zitten al bij de tussenbak) en onder de kopbak plakken. Als koppelingen dan Roco of de Viessmann/Heljan koppelingen (Viessmann 5071).
Voordeel van mechanieken is dat je aansluitende vouwbalgen kunt plaatsen en dat moet toch eigenlijk wel bij een Sprinter drietje.

Ook het elektrisch circuit maar aangepast. Zoals Fleischmann het heeft bedacht, is de stekker vooral bedoeld om gebruik te kunnen maken van de pantograaf. In mijn exemplaar geven de koppelingen gewoon beide polen van de rijstroom door. Bij digitaal en vierpolige koppelingen kun je ook nog de verlichting doorgeven. Ik heb tweepolige koppelingen en dus maar twee decoders ingebouwd.

Hoi Henk,

Heb je misschien iets van een foto voor mij waar ik op kan zien hoe jij dit heb opgelost? ;D

Mooi werk! Maar even een opmerking de dakrand is volgens mij juist niet strak met de zijwand, het fungeert namelijk als regengoot, op dit plaatje van Google redelijk te zien:

http://i1.ytimg.com/vi/2y5JRIEFYx0/maxresdefault.jpg

Succes!

Groeten Edwin.

Hoi Edwin,

Hier kan je nog wel eens groot gelijk in hebben. hier ga ik nog eens goed naar kijken



Groetjes Thijs
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 17 januari 2014, 10:41:09
Ik heb wel een plaatje, maar niet alle onderdelen zijn zoals ik eerder aanraadde.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter1_1.jpg)

Deze Sprinter heeft een kortkoppelmechanisme dat van een Duits treinstel van Fleischmann afkomstig is. Frank Oude Elferink heeft deze bak voor me gemaakt en die deed dat zo. Zelf heb ik bij een ander exemplaar weleens gewone Symoba's geplaatst en dat gaat ook. Gewoon tegen de bodem lijmen. Wat hetzelfde is, is dat je wat materiaal van het draaistel moet verwijderen om de schacht ruimte te geven.

Verder hier Tams koppelingen (ook ooit door Viessmann uitgebracht) en die zou ik denk ik niet meer gebruiken. De Heljan koppelingen vind ik veel beter. Maar ook hierbij is het idee natuurlijk hetzelfde.

En tot slot heb ik van die flexibele balgen met magneetjes gemonteerd. Deze zijn van een of ander smalspoormerk dat al lang niet meer bestaat. Maar bij het gebruik van kortkoppelmechanieken kun je ook gewoon harde balgen plaatsen van Roco plan d of de Blokkendoos zoiets. Een beetje inkorten denk ik, maar niet teveel want de koppelafstand moet omgerekend bijna een centimeter zijn.

Als je nog plaatjes wil, dan heb ik aan het einde van de middag wel tijd om het model op te zoeken.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 17 januari 2014, 11:46:42
Ik heb wel een plaatje, maar niet alle onderdelen zijn zoals ik eerder aanraadde.  ;D

Ik ga dan voor jouw advies  :)
Voor het koppelingsmechaniek ga ik voor symoba, alleen moet ik dan nog de koppelingsschachten aanschaffen. Verder zal ik dan ook voor stroomdoorvoerendekoppelingen van viessmann gaan. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit moet aansluiten.
Heb jij anders nog een foto van de printplaten o.i.d.?

Ik heb nog wel wat vouwbalgen van Roco liggen die ik kan gebruiken. Hopelijk kan ik nog aan flexibele komen.

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 17 januari 2014, 20:05:09
Foto's van de printen heb ik niet en ik ben er niet zo dol op om de Sprinter open te maken. Maar elektrisch is het allemaal niet zo ingewikkeld. Als je analoog rijdt, dan kun je gewoon de draden van de koppelingen aansluiten waar eerst het Fleischmann stekkertje zat. Bij digitaal moet de boel toch aangepast en kan je beter gewoon beide stroomafnamepolen doorvoeren. Dat wijst zichzelf bij de middelste draaistellen. De ene pool gaat via het schroefje naar de print en de andere pool via een draadje. Verder zijn er heel wat Sprinter digitale ombouwdraadjes.

Ik heb het stel opgezocht en na een jaar of twee niet rijden moet de motor bij wijze van spreken worden aangeslingerd. Het duurt een kwartiertje voordat het ding warm is. Maar de bakovergangen zien er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter3_1.jpg)

De tussenbak staat een halve millimeter lager, omdat ik kleinere wielen heb geplaatst in plaats van wat materiaal van de draaistellen te verwijderen. Dat moet toch nog eens anders. En misschien een andere motor? Ja, zo blijf ik bezig.  ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 17 januari 2014, 20:17:29
Hier weer een (kleine) update.

Jammer genoeg een primer binnen gekregen vandaag, hopelijk komt er morgen nog wat binnen.
Wel alvast begonnen met het spuiten van het geel. Als eerste weer even de bak wassen en weer laten drogen.

(https://lh6.googleusercontent.com/-27b192Sag_Y/UtbvlsFgjGI/AAAAAAAAK_c/wGpW3AWD12A/w680-h510-no/DSC02969.JPG)
De verf die ik gebruik is Vallejo air. De kleuren geel en blauw heb ik zelf gemengd. Voor grijs gebruik ik een standaard kleur. Ik zelf ben zeer te spreken over Vallejo air, Je hoeft het niet te mengen, het stinkt niet (het ruikt zelfs wel lekker  :P) en het is weer met water schoon te maken. Ook droogt het behoorlijk snel echter is het pas na een week echt uitgehard.

Vervolgens heb ik de eerste laag geel erop gezet:

(https://lh6.googleusercontent.com/-iVsTpNVzT1w/UtbvmPHGGsI/AAAAAAAAK_k/ZM2D2CI46HI/w680-h510-no/DSC02971.JPG)

Nadat het droog was bedacht ik me dat ik beter eerst de binnenkant kon spuiten.Dit heb ik later alsnog gedaan.

(https://lh3.googleusercontent.com/-7vxEzpeBZR0/Utl-yvZWb6I/AAAAAAAALCM/o4giwrnPM1Q/w680-h510-no/DSC02973.JPG)

Terwijl de binnenkant nog aan het drogen was beni k alvast begonnen met de randen van de ramen zwart te maken. Dit heb ik gedaan met een watervaste stift.
(https://lh4.googleusercontent.com/-B7TB6-wKETA/UtbvVbaBgvI/AAAAAAAAK7Q/2ycJHiUjjx4/w383-h510-no/2014-01-14+19.25.47.jpg)

En na een tijdje waren de ramen klaar:
(https://lh4.googleusercontent.com/-K4VpE0-kUHw/UtbvWHvIdCI/AAAAAAAAK7k/XxK8CjHJo0g/w680-h510-no/2014-01-14+19.45.10.jpg)


Nadat de binnekant droog was kon ik het het model weer wassen en drogen. Dit keer maar de binnenkant van het model afgeplakt voordat de tweede laag erop ging.

(https://lh5.googleusercontent.com/-Wjcs19s6UYY/Utl-zd4RjkI/AAAAAAAALCw/CPPSWjYLqJE/w680-h510-no/DSC02977.JPG)

Tot zover ben ik tevreden met het resultaat:

(https://lh5.googleusercontent.com/-E075gAw47V0/Utl-1XmpHcI/AAAAAAAALDM/ZC9UrjRNONU/w680-h510-no/DSC02982.JPG)
De stofjes die je ziet liggen er los op en zitten niet in verf  ;D

Tot zover weer voor vandaag en hopelijk krijg ik morgen de primer binnen :P
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 17 januari 2014, 20:23:39
Foto's van de printen heb ik niet en ik ben er niet zo dol op om de Sprinter open te maken. Maar elektrisch is het allemaal niet zo ingewikkeld. Als je analoog rijdt, dan kun je gewoon de draden van de koppelingen aansluiten waar eerst het Fleischmann stekkertje zat. Bij digitaal moet de boel toch aangepast en kan je beter gewoon beide stroomafnamepolen doorvoeren. Dat wijst zichzelf bij de middelste draaistellen. De ene pool gaat via het schroefje naar de print en de andere pool via een draadje. Verder zijn er heel wat Sprinter digitale ombouwdraadjes.

Ik heb het stel opgezocht en na een jaar of twee niet rijden moet de motor bij wijze van spreken worden aangeslingerd. Het duurt een kwartiertje voordat het ding warm is. Maar de bakovergangen zien er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter3_1.jpg)

De tussenbak staat een halve millimeter lager, omdat ik kleinere wielen heb geplaatst in plaats van wat materiaal van de draaistellen te verwijderen. Dat moet toch nog eens anders. En misschien een andere motor? Ja, zo blijf ik bezig.  ;D

Bedankt voor de foto! de balgen en de koppelingen zien er goed uit, een stuk beter dan wat het orgineel is. Ik heb nog gekeken naar wat andere topics over digitaal ombouwen. Ik denk dat ik het model toch maar analoog laat en als ik het ooit snap kan ik het nog veranderen. (of laten doen  ;D)

Groetjes

 
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 17 januari 2014, 21:02:04
De verf die ik gebruik is Vallejo air. De kleuren geel en blauw heb ik zelf gemengd. Voor grijs gebruik ik een standaard kleur. Ik zelf ben zeer te spreken over Vallejo air, Je hoeft het niet te mengen, het stinkt niet (het ruikt zelfs wel lekker  :P) en het is weer met water schoon te maken. Ook droogt het behoorlijk snel echter is het pas na een week

Mogen wij die mengverhouding en ingrediënten weten?

Je hebt het tempo er in! Mooi boor.
Trouwens die Sprinter van Henk ook  ;)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 17 januari 2014, 21:39:50
Ja, alleen zit de tussenbak op de foto verkeerd om gekoppeld zie ik, sssssstt.

Ik denk dat ik het model toch maar analoog laat en als ik het ooit snap kan ik het nog veranderen. (of laten doen  ;D)


Als je hem echt digitaal wilt hebben, dan hoor ik het wel.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 18 januari 2014, 18:58:55
Mogen wij die mengverhouding en ingrediënten weten?

Je hebt het tempo er in! Mooi boor.
Trouwens die Sprinter van Henk ook  ;)

Voor de gele verf heb ik 3 kleuren geel van Vallejo Air gebruikt:
71002 Medium Yellow - 2 delen
71033 Yellow Ochre - 3.5 delen
71078 Gold Yellow - 7 delen

Voor grijs heb ik rechtreeks uit de fles 71052 German Grey gebruikt.

Voor de blauwe verf heb ik 2 soorten blauw gebruikt:
71004 Blue - 1 deel
71089 Light Sea Blue - 1 deel

De mengverhouding kan net ietjes verschillen. Ik zelf heb proef stukjes opgezet op roerstaafjes, als deze niet naar mijn zin waren, dan deed ik er nog wat van een andere kleur bij.

(https://lh3.googleusercontent.com/0ME5oBqMqnWmdbjhGV8dN0mB2_RqAeAG0C891IJu4xA=w260-h195-p-no) (https://lh5.googleusercontent.com/0zmarNXMxYRAhMhsj3IcXbaI6Wl3fkwixq00UqsxLCw=w261-h195-p-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/GwaNnlDAGDJZZSN9_SO44Dq-xBHj5GupWjMcYeXN-WM=w260-h195-p-no) (https://lh6.googleusercontent.com/7gQ6o9ZTg0nmbsHjdsnyKkeT1dlTlpkcXZ5ZusLvJLc=w261-h195-p-no)




Dan nog een update van vandaag ;D:

Vanochtend kwam dan eindelijk de primer binnen, dus ik kon hier gelijk mee aan de slag. Als primer gebruik ik een spuitbus van Citadel Skull white. Ik heb het ook met de Vallejo primer voor in de airbrush geprobeerd, maar ik vind het 3x niks. Ook hier de bakken eerst weer gewasen voor het spuiten

(https://lh6.googleusercontent.com/-YU4o_a7kkRw/Utq5Wpb8-BI/AAAAAAAALIQ/Qqt63fUnqHg/w680-h510-no/DSC03016.JPG)

Terwijl de bakken aan het drogen waren, ben ik begonnen met het afplakken van de deuren op het tussenrijtuig. Voor de rondingen op de deuren hbe ik wat tape op bakfolie gedaan en vervolgens met een perforator wt aatjes gemaakt. Deze gaatjes knipte ik in vieren en zo had ik mooie hoekjes.

(https://lh3.googleusercontent.com/L1iZIUPoYgAuVQ12W-3qIhYui1z-pU8krK6XHxxVXdE=w286-h213-p-no)   (https://lh6.googleusercontent.com/W8tPGX8GaQ9JrUS7Dt4rWsc33zbzMnC1jT4czuRi3ns=w285-h213-p-no)

Ik gebruik voor het afplakken Kip-tape. Om de rest van het model af te plakken gebruik ik de goedkoopste tape van de Action. Zo kan je lang met een rol doen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-ocHTv8fafCg/Utq5NMPG4bI/AAAAAAAALEI/aYVtjpWhae8/w520-h390-no/DSC02989.JPG)

Nadat ik klaar was met het spuiten van het grijs, haalde ik meteen het tape eraf. Ik ben zelf tevreden met het resultaat:
(https://lh3.googleusercontent.com/-4TIh9gMjR9c/Utq5REByinI/AAAAAAAALFo/JMw37e2m8g0/w608-h456-no/DSC03000.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-cNSaXzRV-YY/Utq5PVsZT6I/AAAAAAAALE8/maP4f1OWN5M/w608-h456-no/DSC02996.JPG)


Ook nog de onderkant klaar gemaakt voor het spuitwerk en nog de airco units gespoten:
(https://lh5.googleusercontent.com/G5mIEHibTVg30K6BkQ_e1aEJhsuYBFQKhgIfcnkp5jk=w306-h229-p-no)   (https://lh4.googleusercontent.com/WshbWU7MNEouhVL_6lDKOIBw6vlf1YDixggDV88sBNQ=w299-h223-p-no)   (https://lh6.googleusercontent.com/jOgt3iqWefIY6PO3Gke9GsolB2vYPP7ILlpCxiQiFwY=w298-h223-p-no)

En als laatse ook nog de daken en de onderkanten grijs gespoten:

(https://lh4.googleusercontent.com/-F4f33aj2378/Utq5YQRV64I/AAAAAAAALIM/czaYeii81mk/w342-h456-no/DSC03021.JPG)   (https://lh5.googleusercontent.com/-KPUR6qLmqFg/Utq5bEZ0UFI/AAAAAAAALJg/dSnlXjon_Zo/w608-h456-no/DSC03029.JPG)


Dit was het weer voor vandaag :)

Groetjes
 
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 18 januari 2014, 19:32:19
Hey Thijs,

Dank je voor het recept. Ik ga die Valejo eens proberen.
Ik zag trouwens dat je een plaatsgenoot bent  ;D

Dit draadje gaat iig in mijn archief voor het moment dat ik mijn sprinter(s) ga aanpakken.

Jakop
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Fritsprt op 18 januari 2014, 19:43:15
Hallo Thijs,
Deze draadjes zijn altijd weer leuk. Mijn complimenten voor het tempo en de kwaliteit waarmee je het doet. Ik blijf het volgen.

gr. Frits
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: vrijbuiter55 op 18 januari 2014, 21:13:49
Mooi stukje werk, maar bij mij weten heeft de tussenbak van de Sprinter toch ook drie deuren ?

Ik zie er hier maar twee, of heb ik wat gemist ?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 18 januari 2014, 21:19:36
Met de verbouwing naar vlaflip kwam die derde deur er bij.
In de gele uitvoering is 2 deuren correct  ;)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: rene w. op 18 januari 2014, 21:21:19
Goed bezig  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: vrijbuiter55 op 18 januari 2014, 21:25:35
Met de verbouwing naar vlaflip kwam die derde deur er bij.
In de gele uitvoering is 2 deuren correct  ;)

Dank u, weer wat bijgeleerd op m,n oude dag. ;D ;D ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Floris op 18 januari 2014, 21:33:17
Ben benieuwd naar het resultaat! Valt en staat in mijn ogen altijd met het spuitwerk! Overigens erg jammer dat die tussenbakken van Mastica zo moeilijk te verkrijgen zijn. Zag vandaag in Houten er een liggen, al gebouwd en verschrikkelijk slecht met de kwast geverfd voor het luttele bedrag van 65Euro  :-X
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: JK in H0 op 18 januari 2014, 23:14:05
Ahem... die heb ik maar meegenomen...  :-X Zoek al jaaaaaaaren zo'n tussenrijtuig. Ik ga binnenkort de gehele bende opnieuw spuiten en beplakken, dus voor mij maakte het niet uit hoe het eruit zag. Het was in ieder geval compleet. Gelijk voorzien van interieur, binnenverlichting, decoder... de hele make-over.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Menno op 18 januari 2014, 23:18:29
Voor de gele verf heb ik 3 kleuren geel van Vallejo Air gebruikt:
71002 Medium Yellow - 2 delen
71033 Yellow Ochre - 3.5 delen
71078 Gold Yellow - 7 delen

Voor grijs heb ik rechtreeks uit de fles 71052 German Grey gebruikt.

Voor de blauwe verf heb ik 2 soorten blauw gebruikt:
71004 Blue - 1 deel
71089 Light Sea Blue - 1 deel
En ik me maar afvragen of ik de enige was die dat spul in het vizier had om te gebruiken voor NS-geel en reclamebaanblauw...

Vraagje: ik moet dat spul zo'n beetje in het cupje druppelen en er meteen mee gaan spuiten om uitharden tegen te gaan: hoe doe jij dat?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 januari 2014, 00:46:56

Iedereen weer bedankt voor de reacties!


Hey Thijs,

Dank je voor het recept. Ik ga die Valejo eens proberen.
Ik zag trouwens dat je een plaatsgenoot bent  ;D

Dit draadje gaat iig in mijn archief voor het moment dat ik mijn sprinter(s) ga aanpakken.

Jakop

Als je je er niet uit komt met die verf kan je altijd langskomen. Lekker dichtbij  :P

Mooi stukje werk, maar bij mij weten heeft de tussenbak van de Sprinter toch ook drie deuren ?

Ik zie er hier maar twee, of heb ik wat gemist ?


Inderdaad wat Jakop zei. Voor de de vlaflip kom je af en toe nog messing opleg deurtjes tegen. k heb gelukkig een setje te pakken kunnen krijgen  ;D

Ben benieuwd naar het resultaat! Valt en staat in mijn ogen altijd met het spuitwerk! Overigens erg jammer dat die tussenbakken van Mastica zo moeilijk te verkrijgen zijn. Zag vandaag in Houten er een liggen, al gebouwd en verschrikkelijk slecht met de kwast geverfd voor het luttele bedrag van 65Euro  :-X

Ik heb er ook ooit zo een gekocht, maar dan voor een stuk minder. De verf zat er bijna net o dik op als die roosters bij de deuren. Ik heb het voor een behoorlijke lange tijd in de Revell airbrush cleaner gelegd, de verf kwam er af, maar er kwamen ook behoorlijk wat scheuren in. Dit heb ik uiteindelijk gerepareerd met een hoop plamuur en schuur werk ;D. Tevens zaten hier ook nog extra deurtjes bij.

(https://lh5.googleusercontent.com/-fq4MrL3TIig/UtsOrJvwDUI/AAAAAAAALKI/GUWfd-F_M5g/w669-h502-no/2014-01-13+13.34.02.jpg)
Het resultaat na het repareren van de zijwanden. De achterwanden waren ook afgebroken

En ik me maar afvragen of ik de enige was die dat spul in het vizier had om te gebruiken voor NS-geel en reclamebaanblauw...

Vraagje: ik moet dat spul zo'n beetje in het cupje druppelen en er meteen mee gaan spuiten om uitharden tegen te gaan: hoe doe jij dat?

Ik heb mezelf  ook lange tijd afgevraagd als er andere waren die dit spul gebruikte of als ik de enige was :P. Ik heb er veel over kunnen vinden van mensen die er mee verweren, maar niemand die er complete treinstellen mee spoot. Zelf heb ik een soort van de trial & error methode toegepast. En uiteindelijk beviel het mij wel.

De verf heeft inderdaad de neiging op snel te drogen, bepaalde kleuren zijn ook eigenlijk te dik, of toevallig bij sommige potjes. De Grijze verf die ik gebruik (German Grey) is hier een voorbeeld van. Deze 'druppel' ik direct vanuit het flesje in het cupje van de airbrush. Om ophoping van verf in het mondstuk te voorkomen is het belangrijk om eerst wat lucht te laten gaan, dan de verf en ook weer eindigen met lucht. (Lucht - Verf - Lucht). Zo voorkom je spetters of uitdroging in het mondstuk. Verder als het wat dikker is kan het verdund worden met Vallejo Thinner, het schijnt dat kraanwater of gedestilleerd water net zo goed werkt. Ikzelf heb dat nog niet uitgeprobeerd.

Het mengen van de verf doe ik niet in het cupje van de airbrush, ik 'druppel'het in een groter potje en dan meng ik het door goed te schudden. De grotere mengpotjes die ik gebruik zijn ook van Vallejo en zijn voorzien van maatvoering (ml) en ook een druppelaar.

Ook niet onbelangrijk is de druk waarmee je spuit. Ik spuit met een druk van 1,5 bar op een afstand van 15 cm. Als je met een te hoge druk spuit, is de verf al droog voordat het het model bereikt en zal het niet goed hechten en dus ook geen mooi resultaat geven.

Hopelijk bedoelde je dit met je vraag en heb ik het kunnen beantwoorden. Zo niet, dan hoor ik het wel weer.  :)



 
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 januari 2014, 00:51:29
Hallo allemaal,

Ik had zelf ook nog een klein vraagje.
Weet er iemand ook als zowel eerste klas als tweede klas de zelfde rode interieur heeft?

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: AlfaArjen op 19 januari 2014, 01:08:46
Neen, in de verbouwde vlaflipversie heeft de eerste klasse rood/oranje achtige bekleding, de tweede klasse is blauw met een motiefje. Bij de originele versie was de tweede klasse rode skai, de eerste klasse was bekleed met stof in een iets andere rood met grijze hoofdsteunen als ik het goed heb.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Menno op 19 januari 2014, 01:27:21
De verf heeft inderdaad de neiging op snel te drogen, bepaalde kleuren zijn ook eigenlijk te dik, of toevallig bij sommige potjes.
Gunst, alle potjes die ik heb zijn spuitklaar. Daar hoef ik niets aan te doen.
Om ophoping van verf in het mondstuk te voorkomen is het belangrijk om eerst wat lucht te laten gaan, dan de verf en ook weer eindigen met lucht. (Lucht - Verf - Lucht). Zo voorkom je spetters of uitdroging in het mondstuk. Verder als het wat dikker is kan het verdund worden met Vallejo Thinner, het schijnt dat kraanwater of gedestilleerd water net zo goed werkt. Ikzelf heb dat nog niet uitgeprobeerd.
Ik spuit altijd wat lucht voor en na verf, maar het helpt helaas niet. Kraanwater heb ik wel eens geprobeerd om de droging tegen te gaan: dat leek iets te helpen, maar niet veel.

Zelfs spuit ik met 1,2 tot 1,3 bar. De spuitafstand weet ik niet eens precies maar zal haast wel overeenkomen. Het is bij mij meer het probleem dat ik er een stuk mee spuit en ik even, om wat voor reden voor een seconde of 5-10 het spuiten moet onderbreken.
Daarna lukt verder spuiten vaak niet: ik moet de druk even opvoeren en weer terugdraaien of een druppel water zo goed mogelijk mengen met de verf in het cupje om er weer mee te kunnen werken.

Nu probeer ik me te herinneren of ik het al eens met m'n Evolution geprobeerd heb, maar volgens mij wel (het veel kleinere cupje deed me besluiten het eens met dat Vallejo spul te proberen omdat het veel fijner doseerde: bij m'n Badger 150 morste ik vaak verf vanuit het cupje (toegegeven, dat zat vaak wat voller dan nodig was, maar erg handig heb ik de badger met mijn formaat handen, nooit gevonden)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 januari 2014, 14:58:53
Neen, in de verbouwde vlaflipversie heeft de eerste klasse rood/oranje achtige bekleding, de tweede klasse is blauw met een motiefje. Bij de originele versie was de tweede klasse rode skai, de eerste klasse was bekleed met stof in een iets andere rood met grijze hoofdsteunen als ik het goed heb.

Bedankt voor de informatie!


Zelfs spuit ik met 1,2 tot 1,3 bar. De spuitafstand weet ik niet eens precies maar zal haast wel overeenkomen. Het is bij mij meer het probleem dat ik er een stuk mee spuit en ik even, om wat voor reden voor een seconde of 5-10 het spuiten moet onderbreken.
Daarna lukt verder spuiten vaak niet: ik moet de druk even opvoeren en weer terugdraaien of een druppel water zo goed mogelijk mengen met de verf in het cupje om er weer mee te kunnen werken.

Nu probeer ik me te herinneren of ik het al eens met m'n Evolution geprobeerd heb, maar volgens mij wel (het veel kleinere cupje deed me besluiten het eens met dat Vallejo spul te proberen omdat het veel fijner doseerde: bij m'n Badger 150 morste ik vaak verf vanuit het cupje (toegegeven, dat zat vaak wat voller dan nodig was, maar erg handig heb ik de badger met mijn formaat handen, nooit gevonden)

Raar dat het bij jou zo snel opdroogt. Ik mer zelf ook wel dat het snel wil drogen, maar ik hoef nooit de druk op te voeren o.i.d. Heel soms komt het wel eens voor bij mij dat het ook wat stroever gaat, dan maak ik het mondstuk schoon en dan doet ie het weer.

Misschien kan het ook wel met de naalddikte te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker als dat enige invloed kan hebben. De airbrush die ik gebruik is een Iwata Neo met een naald dikte van 0.35 mm.



Dan heb ik zelf ook nog een vraag. Ik wil namelijk het interieur maken voor de tussenbak. Hiervoor gebruik ik het zelfde interieur als in de originele sprinter, ik heb ze uit een 'donor' bak. Ik ben gaan zoeken naar afbeeldingen en indelingstekeningen, maar dit is tevergeefs. Wel kan ik foto's van tweede klas vinden. Wel heb ik antwoord gekregen over de kleur van de eerste klas stoelen.

Mijn uiteindelijke vraag is als er iemand weet hoe de indeling in elkaar zit of als er iemand foto's en/of indelingstekeningen heeft.

Zelf heb ik alvast een indeling gemaakt aan de hand van de raamindeling:

(https://lh4.googleusercontent.com/--BkJB3tfYo0/UtvZxdseL-I/AAAAAAAALKc/kFQep9nCOz0/w727-h545-no/2014-01-19+14.55.11.jpg)

Uiteindelijk ben ik ook van plan om er een mal van te maken zodat ik die kan gebruiken voor de andere tussenbakken die ik nog heb liggen.

Alvast bedankt! ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Bart Zegers op 19 januari 2014, 18:30:18
Hoi Thijs,

In het boek elektrische treinen in Nederland deel 3 staat op pagina 125 o.a. een plattegrond van een tussenbak. Mocht je dat boek niet hebben, dan kan ik die pagina wel voor je scannen. Ik volg je werkzaamheden op de voet, ben zelf ook een tijdje geleden begonnen met dit rijtuig, maar door verschillende oorzaken niet verder af kunnen maken.

Groeten,
Bart
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 januari 2014, 19:02:43
Hoi Thijs,

In het boek elektrische treinen in Nederland deel 3 staat op pagina 125 o.a. een plattegrond van een tussenbak. Mocht je dat boek niet hebben, dan kan ik die pagina wel voor je scannen. Ik volg je werkzaamheden op de voet, ben zelf ook een tijdje geleden begonnen met dit rijtuig, maar door verschillende oorzaken niet verder af kunnen maken.

Groeten,
Bart

Hoi Bart,

Ik heb dit boek jammer genoeg niet, als je het voor mij zou kunnen scannen zou dat super zijn. Ik ga zelf ook nog kijken als ik dit boek nog ergens kan kopen ;D.

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 januari 2014, 21:11:02
Hier is weer een status update van de werkzaamheden van vandaag  (en gister avond) :)

Gisteravond had ik nog even 'snel' de binnenkant van de sprinterbakken gespoten. Zo konden deze de nacht drogen.
De volgende dag (vandaag) kon de eerste laag geel, na het wassen en afplakken van de binnenkant, erop. Vervolgens haal ik de tape er weer vanaf en laat ik de bakken drogen tot morgen, dan kan de volgende laag erop.

Tussen alle spuitlagen schuur ik de bakken heel lichtjes en nat met korrel 2500. Wel is het goed oppassen voor de randen, omdat hier altijd minder verf zit kan je hier sneller dooreen gaan. De laatste laag wordt niet meer gepolijst, omdat je nooit overal evenveel kan schuren en evenveel druk kan geven en krijg je dus vegen.
Dit heb ik ook bij de tussenbak gedaan.

(https://lh3.googleusercontent.com/Wu2OnTcD4yR-I5j2l9Ty98brS_2b9X3cVt_lR_p6XQo=w325-h244-p-no)   (https://lh3.googleusercontent.com/UHSAFvoh_ttA6X5DYwc2L1KwNSjEoga4NLwsdJHEQIo=w325-h244-p-no)   (https://lh4.googleusercontent.com/NaDeOdLrK_mKuMUWrJYfVlZmQs26C2Tp54sprAgCJgo=w326-h244-p-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/-5H7Og2sPyXw/UtwsDLF1J3I/AAAAAAAALMU/jD2r3_jklYQ/w727-h545-no/DSC03052.JPG)

Terwijl de gele verf aanhet drogen is, ben ik begonnen met het afplakken van de blauwe banen. Als eerste had ik een mal gemaakt uit styreen van één baan. Deze kon ik op de juiste positie leggen en hierlangs de tape plakken. Langs de ramen drukte ik de tape met een satéprikker aan. Dit voorkomt dat de verf eronder zal gaan lopen.
Als eerste heb ik dus de onderkant en de bovenkant getapet. Vervolgens de zijkant. Voor de tussenruimte heb ik strookjes gesneden en deze er vervolgens opgeplakt.

Daarna de rest van het model weer met action tape afgedekt en het spuitwerk kan beginnen. Bij het spuitwerk moet je er vooral op letten dat je haaks op het model spuit. Als je onder een hoek spuit kan je de verf onder het tape spuiten en zo ontstaan er bloedingen.
Na het spuiten verwijder ik weer direct de tape. De tape trek ik van de verf weg. Ik haal de tape meteen na het spuiten weg om te voorkomen dat ik de blauwe verf 'kapot' trek doordat de verf ook op de tape droogt.

(https://lh5.googleusercontent.com/KTCbbXnAOvo9uykts-TL0U8jDmL5KInA_2OODxs9QO4=w325-h244-p-no)   (https://lh3.googleusercontent.com/i_aTzl5GLvtkC6JIYgQsHabmeuq-S-QroLQuZPfM98E=w326-h244-p-no)

(https://lh4.googleusercontent.com/m4oHs5m6vt7RPRR3W6ZZ1Jaqbif0QwIOLvFdbJKrO3c=w325-h244-p-no)   (https://lh5.googleusercontent.com/Ef6T87KcY6HQMUpjGMe-i2hm2k9DStkm_duI6CbIh2A=w325-h244-p-no)

(https://lh6.googleusercontent.com/-f4kLxhQwm1U/UtwsKDMQ1UI/AAAAAAAALPA/p_MkN2qAbos/w727-h545-no/DSC03072.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-IpqnXPuvftQ/UtwsLS4__2I/AAAAAAAALPM/2N3lmOLvtkQ/w727-h545-no/DSC03075.JPG)

Onder de deur moet ik nog een beetje grijs zien te krijgen  ;D. Verder ben ik tevreden met het resultaat.

Tot zover voor vandaag, hopelijk heb ik morgen nog tijd om de tweede laag geel erop te spuiten.

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Miniature Holland op 19 januari 2014, 21:15:53
Het ziet er strak uit. Ga zo door! (y)   Ik volg je met mijn volle aandacht.

Gr Jason
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Bart Zegers op 19 januari 2014, 21:20:01
Hoi Thijs,

Je gaat lekker snel zeg. Als je mij je e-mailadres per pb doorgeeft kan ik je de scans met plattegronden van de tweetjes en drietjes toesturen. Trouwens, je hebt de indeling volgens mij helemaal goed.

Groeten,
Bart
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Zoedelaar op 19 januari 2014, 21:21:28
Indrukwekkend! Meer hoef ik niet te zeggen.......
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 19 januari 2014, 21:25:21
Mooi man! Je hebt de kleuren goed te pakken met je mengelarij  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 22 januari 2014, 00:41:51
Goedemorgen allemaal ;D

Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.

Vandaag ben ik bezig geweest met met spuiten van de tweede laag geel en het interieur van de tussenbak. Voor het interieur van de tussenbak heb ik gebruikt gemaakt van de tekeningen van Bart, hartstikke bedankt hiervoor. Op deze tekening ontdekte ik ook dat er op 1 van de bakken her raampje achter gewoon nog open was. Dus nog even wat plaatjes gezegd en het klopte inderdaad. eentje is er nog open. Dit heb ik dan maar ook meteen aangepast.

Voor het interieur heb ik als eerste een styreen plaatje op maat gesneden die in de bak past. vervolgens heb ik de bankjes uit een sprinter gebruikt. Omdat in de tussenbak het gewichtsplaatje en een extra styreen plaatje zitten, zaten de stoelen hoger dan de andere bakken. Ik heb van alle stoeltjes een maar millimeter aan de onderkant verwijderd zodat deze mooi op gelijke hoogte zitten.

(https://lh4.googleusercontent.com/qk5Bcwr7M9Rc9W0g2Jbk-Qtw3R2IHJvV_Xu-xD89Q20=w325-h244-p-no)   (https://lh6.googleusercontent.com/0exoUbw0pjPcOvqLTtKW1O4SCSFe_DRLCnhGNW738yc=w325-h244-p-no)

(https://lh4.googleusercontent.com/dTlbw3huo5Wtv38IG66usYcqNJtSTesb6Zs_AYAlpD4=w325-h244-p-no)  (https://lh3.googleusercontent.com/XY05iFiTvbRjVUZlJ0ClpSsoyygnd6yEJzXGB-uReMY=w326-h244-p-no)

(https://lh5.googleusercontent.com/-kN0sUeFA8Fc/Ut7-4uQnJ9I/AAAAAAAALQ8/7TUmH3XtGhM/w727-h545-no/DSC03086.JPG)

 Terwijl de lijm aan het drogen was ben ik begonnen met het spuitwerk. Eerst de voorbereidingen getroffen; licht schuren, wassen, drogen, afplakken en spuiten.

(https://lh3.googleusercontent.com/-PypGM36ar7U/Ut7-4QEOmgI/AAAAAAAALQw/G6qWbxc_iB4/w727-h545-no/DSC03087.JPG)

Na het spuiten was de lijm van het interieur goed uitgehard. Ik had eerder in dit blog verteld dat ik misschien een mal zou aan maken van het interieur. Na het inkorten van de stoeltjes wist ik het zeker dat ik een mal ging maken.

Eerst had ik een bakje gemaakt waarin het interieur wordt geplaatst. Dit heb ik wel met dubbelzijdig tape vastgemaakt zodat het niet gaat schuiven. Even wat silicone-rubber aangemaakt en het bakje kan vol gegoten worden. nu maar hopen dat het goed gaat  :P.

(https://lh6.googleusercontent.com/-vWujamQOBPs/Ut7-5nG8KxI/AAAAAAAALRM/jbE3eMgUKlw/w727-h545-no/DSC03089.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-IW8zjCMGv7A/Ut7-57GNh7I/AAAAAAAALRQ/PBqCLi5Cw5g/w727-h545-no/DSC03090.JPG)

Over de luchtbellen maak ik mij geen zorgen, deze gaan groot en deels weg door er op de onderkant te kloppen. De rest gaat wel in de loop van de nacht weg. Belangrijk is dat de ondergrond waterpas is bij het gieten.
Nu maar hopen dat het goed gaat  ;D

Dit was het weer.

Groetjes!
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 22 januari 2014, 06:17:01
Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.

Dat is mij ook een paar keer overkomen, vandaar dat ik dergelijke verslagen tegenwoordig eerst in Word type en als het klaar is, incl. uploaden van foto's, copy-paste plaats.

Als die gieterij lukt is er hier een serieuze belangstellende voor 1 stuks....  :D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Bart Zegers op 22 januari 2014, 07:47:27
Graag gedaan Thijs, ik ben blij dat je er wat aan hebt.
Ik heb ook zeker interesse in een gegoten interieur voor de tussenbak, ben benieuwd hoe het wordt.

Groeten,
Bart
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Menno op 22 januari 2014, 12:30:55
Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.
Daarom doe ik vaak om de zoveel woorden even alles in blok zetten en vervolgens 'Ctrl + C' : als ik dan de verkeerde knop in druk (op sommige fora is per ongeluk 'vorige' doen ook een garantie je hele bericht kwijt te raken) kan ik het altijd zo weer tevoorschijn toveren met 'Ctrl + V'
Even wat silicone-rubber aangemaakt en het bakje kan vol gegoten worden. nu maar hopen dat het goed gaat  :P.

[2 afbeeldingen]

Over de luchtbellen maak ik mij een zorgen, deze gaan groot en deels weg door er op de onderkant te kloppen. De rest gaat wel in de loop van de nacht weg. Belangrijk is dat de ondergrond waterpas is bij het gieten.
Nu maar hopen dat het goed gaat  ;D
Je hebt toch wel je werkstuk eerst ingesmeerd met rubber op een kwastje? Die kleine luchtbelletjes blijven namelijk aan je werkstuk 'plakken' en zullen zo goed als niet door het rubber omhoog komen. Vraag me niet hoe ik dat weet...
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 22 januari 2014, 12:43:00
Daarom doe ik vaak om de zoveel woorden even alles in blok zetten en vervolgens 'Ctrl + C' : als ik dan de verkeerde knop in druk (op sommige fora is per ongeluk 'vorige' doen ook een garantie je hele bericht kwijt te raken) kan ik het altijd zo weer tevoorschijn toveren met 'Ctrl + V'

Ja dit heb ik uiteindelijk ook gedaan  ;D

'Je hebt toch wel je werkstuk eerst ingesmeerd met rubber op een kwastje? Die kleine luchtbelletjes blijven namelijk aan je werkstuk 'plakken' en zullen zo goed als niet door het rubber omhoog komen. Vraag me niet hoe ik dat weet...

Goede opmerking. Dit heb ik ook gedaan, ik was alleen even veret dit er bij te vermelden. Ik heb vaker een mal gemaakt, voornamelijk van plaatmaterialen. Deze zijn er prachtig uitgekomen:

(https://lh6.googleusercontent.com/-dA0gnQu8i4Q/Ut-tvV8-BzI/AAAAAAAALRg/XAAjCeKxYiA/w727-h545-no/2014-01-04+17.26.54.jpg)

Voor de liefhebbers voor het interieur wil ik er wel een paar gieten tegen een kleine vergoeding. Ik weet nog niet hoeveel, ligt eraan hoeveel hars ik nodig heb en hoe duur de hars is. Ik denk zelf dat het rond de €2,50 exclusief verzendkosten zal zijn. Dit laat ik weten zodra ik meer weet.  ;)



Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 23 januari 2014, 23:15:50
Hier is weer een update van vandaag.

Ik heb vandaag weer het een en ander kunnen doen aan alle drie de bakken. De twee koppen zijn voorzien van een tweede laag geel.
Ik ben alleen vergeten hier een foto van te maken ;D

De tussenbak heb ik voorzien van transfers van Kleinspoor. Na het plaatsen van de blokbanen viel deze mij erg tegen. De kleur van was veel te donker, het was bijna zwart en absoluut geen blauw. De rest van de transfers zijn uitstekend.

(https://lh5.googleusercontent.com/-hEmzZq2fFUU/UuGPWP8CCFI/AAAAAAAALSk/dWkeyeqeF8k/w727-h545-no/DSC03093.JPG)

Ook zag ik later dat de rechtse nummer 1 verkeerd stond, deze moest nog een raam opzei. Ik heb besloten op de blokbaan te verwijderen en de originele transfers van het spoorcuriosa setje te gebruiken. Deze transfers zijn wat moeilijker te plaatsen en zijn wat 'breekbaarder'. Door een stukje tape over de transfer te plaatsen kan je de transfer op de juiste plek plaatsen zonder dat deze verschuift.
(https://lh5.googleusercontent.com/fzRYUztpEQOUAfJimCd7NESu4iApTWTrhsP_bMSh17s=w325-h244-p-no)   
Het resultaat van de blokbaan was een stuk beter qua kleur en qua vorm. Ook heb ik meteen de 1 veranderd.

(https://lh3.googleusercontent.com/-BD9tgTqXkXU/UuGPXB3Io9I/AAAAAAAALTA/KdqicJtUmMk/w727-h545-no/DSC03096.JPG)

Ik heb ook nog de transfers van spoorcuriosa gebruikt voor die boven de deuren, deze zijn niet bij kleinspoor te verkrijgen.
Ik heb de tussenbak nog even los in elkaar gezet om een beeld te krijgen van het resultaat:

(https://lh5.googleusercontent.com/-uHe-JKquO8c/UuGPXfNRuKI/AAAAAAAALTE/2VnHfxVpHIY/w727-h545-no/DSC03097.JPG)
Op de achtergrond zie je toch nog de andere bakken in hun tweede laag geel  :P

En een foto van de andere kant:

(https://lh5.googleusercontent.com/-CgXswNlOdRw/UuGPYZbJlJI/AAAAAAAALTw/BACXwYSCy4M/w727-h545-no/DSC03099.JPG)

et is nu alleen nog wachten tot ik de lak binnen krijg.
Ik had ook nog transfers met niet roken symbolen aangeschaft alleen weet ik niet zeker als deze er ook op moeten. is er iemand die dit weet? het betreft de volgende transfers:
(https://lh3.googleusercontent.com/s6w1iBC7agN7BWdbVds7GObkoe4-bS5b4zbYzWvwgck=w325-h244-p-no)

Als er nog andere transfers missen, of andere opmerkingen, dan hoor ik ze graag.

De mal van het interieur is ook goed gelukt. Jammer genoeg had ik geen hars meer om er eentje te gieten, dt zal ik morgen dan nog even bestellen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-9WOw9UMSkzI/UuGPcGqexkI/AAAAAAAALU0/hDpxlgYng8w/w727-h545-no/DSC03110.JPG)


Dit was het weer. Nu is het wachten op de hars en op de lak. Morgen wil ik de deuren van de andere twee bakken spuiten.
Groetjes  :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: ruudns op 24 januari 2014, 00:08:51
 (y) Je gaat als een speer. Nette mal. Ben benieuwd hoe de stoelen er straks uit komen.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Edwin2121992 op 24 januari 2014, 01:13:03
Ziet er mooi uit de tussenbak! Alleen denk ik dat het nog iets echter kan gaan lijken, door de rechter boven raampjes zilver te maken. Hier aardig te zien: http://farm9.staticflickr.com/8179/7995298511_a4c464b919.jpg

Groeten Edwin.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 24 januari 2014, 01:16:00
Eeeh, dat is een plan V Edwin.
De tussenbak van de Sprinter 3 kreeg wel degelijk volledig zwarte raamrubbers. De kopbakken niet.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Edwin2121992 op 24 januari 2014, 01:32:56
Sprinter ramen zijn sprinter ramen, ik had ook een foto van de 766 extra coupé met sprinterramen kunnen nemen, dat maakt verder niet uit, allemaal even groot (jaja eerste klas is groter). Maar je hebt wat betreft de middenbak van SGM III wel gelijk, kon net even geen plaatjes vinden waar het goed zichtbaar is, nu wel gevonden (ook een met allemaal zwarte en een raam er tussen met wel een zilver schuifraam, vervangen blijkbaar). Echter is het gewoon het raam frame, en niet de rubbers, want dat zou het raam wat slap maken, als het allemaal rubber zou zijn en het raampje zou wat stroef schuiven ;)

Groeten Edwin.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 24 januari 2014, 01:45:55
Sprinter ramen zijn sprinter ramen

Niet dus.
Ten minste, niet als je een opmerking over de kleurstelling wilt plaatsen.
De eerste Sprinters hadden zelfs volledig zilverkleurige raamstijlen. Als je een drietje uit een Fleischmann 2011 maakt, moet je ook nog de ramen van de kopbakken bijkleuren. Dat is een pokkewerk, omdat de binnenste raamstijlen nauwelijks boven het vensterglas uitsteken. Handiger is gewoon de ramen van de Citypendel te bestellen.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Chris Westerduin op 24 januari 2014, 07:37:16
Snap de ramenkwestie niet helemaal dus maar ff een opsomming:
Geleverd aan NS zijn:
2001-2015 (zonder overgang tussen bakken en toiltet), 2021-2080 (met overgang en toilet). Van de tweede serie zijn de 2036-2080 verlengd met de tussenbak en vernummerd in 2836-2880. Deze behielden de 'zilveren' schuiframen. Van de tussenbak waren deze helemaal zwart. Daarbij werd ook de serie 2881-2895 nieuw besteld en hadden natuurlijk alle bakken zwarte raamstijlen.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 24 januari 2014, 07:50:27
Edwin suggereerde dat de tussenbak een schuifraam met zilverkleurige sponning nodig had, maar dat is dus niet zo. Dat is alles eigenlijk.

Wel een vraag van deze kant. Fleischmann gaf de 2011 en 2012 ramen met geheel zilverkleurige sponningen. Klopt dat eigenlijk voor die eerste serie? De Fleischmann Citypendel en de recente gele varianten kreeg zwarte sponningen met een schuifraam met zilverkleurige sponningen. Die heb ik maar in de kopbakken van mijn Sprinter 3 gezet en dat is correct voor het gekozen nummer.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Chris Westerduin op 24 januari 2014, 09:12:05
Bij de Citypendels waren de schuiframen ook nog zilverkleurig. Pas bij de laatste revisie bij het 'verVlaflippen' zijn ze zwart geworden! Dan zijn ook niet alle ruiten voorzien van een schuif mogelijkheid!
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 24 januari 2014, 09:30:56
Ja, dat weet ik wel, maar zijn de sponningen ooit geheel zilverkleurig geweest?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 24 januari 2014, 10:34:30
Bedankt voor de reacties.

Snap de ramenkwestie niet helemaal dus maar ff een opsomming:
Geleverd aan NS zijn:
2001-2015 (zonder overgang tussen bakken en toiltet), 2021-2080 (met overgang en toilet). Van de tweede serie zijn de 2036-2080 verlengd met de tussenbak en vernummerd in 2836-2880. Deze behielden de 'zilveren' schuiframen. Van de tussenbak waren deze helemaal zwart. Daarbij werd ook de serie 2881-2895 nieuw besteld en hadden natuurlijk alle bakken zwarte raamstijlen.

Ik ben nog even gaan kijken naar de de kleur van de schuiframen en zag inderdaad dat sommige zwarte schuif ramen hadden Het originele treinstel is een citypendel, dus als het goed is kan ik de schuiframen zilver laten? Ik heb het nummer 2853 gebruikt.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Menno op 24 januari 2014, 11:55:31
(https://lh5.googleusercontent.com/-9WOw9UMSkzI/UuGPcGqexkI/AAAAAAAALU0/hDpxlgYng8w/w727-h545-no/DSC03110.JPG)
Als ik een tipje mag geven wat betreft het gieten in de mal. Van mallen die ik tegenwoordig maak, maar ik ook altijd een iets grotere 'loze' versie.

Ik maak een tweede gietmal voor het rubber, alleen dan zonder enig opbject erin. Het is dus puur een lap rubber na het uitharden. Na het uitharden snij ik de omhoogstaande randjes (door de oppervlaktespanning ontstaan) weg en gebruik het als 'afdek-strook' voor de echte mal. Op die manier kun je de onderzijde van je gietmal veel netter vlak maken en overtollige hars eruit drukken.

Tegen luchtbellen is het misschien handig de mal op een schuurmachine te plaatsen en dan te vullen, want de smalle strookjes die de rugleuningen van de stoelen voorstellen zouden nog wel eens vervelende luchtopsluitingen kunnen gaan opleveren.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 24 januari 2014, 12:19:26
Als ik een tipje mag geven wat betreft het gieten in de mal. Van mallen die ik tegenwoordig maak, maar ik ook altijd een iets grotere 'loze' versie.

Ik maak een tweede gietmal voor het rubber, alleen dan zonder enig opbject erin. Het is dus puur een lap rubber na het uitharden. Na het uitharden snij ik de omhoogstaande randjes (door de oppervlaktespanning ontstaan) weg en gebruik het als 'afdek-strook' voor de echte mal. Op die manier kun je de onderzijde van je gietmal veel netter vlak maken en overtollige hars eruit drukken.

Tegen luchtbellen is het misschien handig de mal op een schuurmachine te plaatsen en dan te vullen, want de smalle strookjes die de rugleuningen van de stoelen voorstellen zouden nog wel eens vervelende luchtopsluitingen kunnen gaan opleveren.

Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat je geen bandschuurmachine bedoeld, maar eentje die trilt  zodat het mooi gaat vloeien  :P. Ik dacht zelf ook nog om de stoeltjes met een spuit in te spuiten zodat je de hars goed erin krijgt.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 24 januari 2014, 13:16:38
Bedankt voor de reacties.

Ik ben nog even gaan kijken naar de de kleur van de schuiframen en zag inderdaad dat sommige zwarte schuif ramen hadden Het originele treinstel is een citypendel, dus als het goed is kan ik de schuiframen zilver laten? Ik heb het nummer 2853 gebruikt.

Yep.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 25 januari 2014, 00:01:00
Hier nog een kleine update van vandaag.
Ik ben bezig geweest met het spuiten van de deuren op de andere bakken. Ik heb het afplakken op de zelfde manier gedaan als de tussenbak.

Hier het resultaat:

(https://lh5.googleusercontent.com/-aIqdqV_P7Ts/UuLwDDYlpXI/AAAAAAAALV4/xUua6zGPq5g/w727-h545-no/DSC03118.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-Q56HtkqCsqg/UuLwEZcECgI/AAAAAAAALWM/IkSyjjADNQo/w727-h545-no/DSC03121.JPG)

Morgen ga ik de grijze randen aan de onderkant spuiten :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 26 januari 2014, 18:18:48
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik weer veel kunnen doen.

Ik ben bezig geweest met het spuiten van de grijze randen aan de onderkant:

(https://lh4.googleusercontent.com/QYSs_nHy9tF5fYsXSTu4W8ZS6SkAdZaENh3V5HXVh4g=w325-h244-p-no)   (https://lh5.googleusercontent.com/CzXiI_7g7z3wdFxmAEUTZW9-D09Mg9gJUcOI_EFbRRQ=w326-h244-p-no)

(https://lh5.googleusercontent.com/-MOTjCkhVW1E/UuVBGr6gbPI/AAAAAAAALao/czXUMWuLZOU/w727-h545-no/DSC03129.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-_RUl8RvauFs/UuVBG-g0LpI/AAAAAAAALac/zpDHeLLpUZs/w727-h545-no/DSC03130.JPG)


Vervolgens het spuiten van de blauwe banen:

(https://lh3.googleusercontent.com/adoVCxTqAbZzQfFUaJA5j4CEy8bETSTn3FbjxnqqtoI=w328-h246-p-no)   (https://lh4.googleusercontent.com/cYfWGigfXKEfaTlsntcJBPK3ltc879Yoa-eQIgOsdwI=w328-h246-p-no)

(https://lh6.googleusercontent.com/-09Nutk7y040/UuVBIqZRZ0I/AAAAAAAALa8/62VpjcZWMKs/w727-h545-no/DSC03232.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-6N9xTeJe0dA/UuVBL_90fzI/AAAAAAAALcA/QzcZF8q-Ywc/w727-h545-no/DSC03241.JPG)

Ik ben daarna bezig geweest om de kleine priegel dingen te doen. Zo zijn de rossters gespoten, de deurrubbers gespoten en zijn de transfers geplaatst:

(https://lh3.googleusercontent.com/-GWHsRQ-6ROE/UuVADV8rXVI/AAAAAAAALYk/U3n_Qwy6IjQ/w727-h545-no/DSC03254.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-Wy1sl0-ztu0/UuVACpOgxsI/AAAAAAAALYI/f_-yMGP6V7k/w727-h545-no/DSC03252.JPG)

En nog een plaatje van het geheel ;D


(https://lh6.googleusercontent.com/-NvD6Ybe4aAQ/UuVABcXSt-I/AAAAAAAALXk/lkrK7eqVCsg/w727-h545-no/DSC03249.JPG)

Dit was het dan weer  :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 26 januari 2014, 19:17:01
 (y) top!
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Bart Zegers op 26 januari 2014, 20:16:01
Mooi Thijs! Heb je de onderdelen met de tyfoonroosters en front-/sluitseinunits ook nog gespoten, of komt dat grijs overeen met het grijs dat je gespoten hebt?

Groeten,
Bart
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 26 januari 2014, 22:07:33


Die onderdelen worden ook gespoten, net als de draaistellen. Misschien nog een mooi klusje als ik morgen nog wat tijd heb  ;D

Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tinus op 26 januari 2014, 22:29:59
Strak spuitwerk (y)

Tinus.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Hollandspoor op 27 januari 2014, 14:02:39
Zeker zeer net spuitwerk. Ben overigens benieuwd naar het gietwerk resultaat. Welk merk siliconenrubber heb je gebruikt en welk merk hars ga je gebruiken?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Arno V op 27 januari 2014, 14:09:34
Ja, daar was ik ook wel benieuwd naar! Mocht je er meer maken heb ik zeker interesse (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 27 januari 2014, 14:23:41
Zeker zeer net spuitwerk. Ben overigens benieuwd naar het gietwerk resultaat. Welk merk siliconenrubber heb je gebruikt en welk merk hars ga je gebruiken?

Dankjewel. Ik krijg deze week de giethars binnen, dus het is nog even afwachten op het resultaat. Zowel de gietrubber als hars komen bij Polyservice vandaan. Daar hebben ze verschillende soorten hars. Als ik het goed zeg heb ik polyurethaan 115. Ze hebben er maar 1 soort gietrubber, als uitharder heb ik de standaard gebruikt met een hardingstijd van 24 uur.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 28 januari 2014, 22:11:09
Hallo iedereen,

Vandaag heb ik de giethars binnen gekregen. Ik ben direct hiermee aan de gang gegaan. De eerste poging ging niet al te best. De hars brak op verschillende plekken af tijdens het eruit halen. Dus toen een nieuwe poging gedaan. Dezeging beter, maar er zat nog wat lucht erbij. Toen herinnerde ik mij de tip over een schuurmachine gebruiken, dus deze er maar eens bijgepakt. Dit ging al een stuk beter. Het probleem ligt denk ik ook bij de hars. De hars heeft een verwerkingstijd van 5 minuten. Volgende keer koop ik er eentje met een langere verwerkingstijd (als deze er is :))

De luchtbellen
(https://lh4.googleusercontent.com/-U1DO4ilkypA/UugY7wZzcEI/AAAAAAAALc4/wQsUBJBj_RQ/w727-h545-no/DSC03259.JPG)

De verschillende pogingen.
(https://lh4.googleusercontent.com/-f2kSyss35VM/UugY7dwZWAI/AAAAAAAALcs/HgCaRZY11pM/w727-h545-no/DSC03256.JPG)

Vervolgens heb ik het interieur grijs gespoten. Hierbij kreeg ik nog inspectie van de baas ;D:

(https://lh6.googleusercontent.com/-Qjt8POuQPAU/UugZAl2aU7I/AAAAAAAALeg/bjmFub93XkA/w727-h545-no/DSC03272.JPG)

De bak paste goed op het onderstel en de hond was er ook tevreden mee:

(https://lh5.googleusercontent.com/YdLNqWhSlB9XOM9kEG0llDS_atJeopuoGntntuSyugM=w295-h221-p-no) 

Nadat het grijs droog was, ben ik begonnen met het afplakken van de vloeren en heb de stoelen rood gespoten. Ook nog even de eerste klas hoofdsteunen grijs gemaakt en de handvatten op de de stoelen zilverkleurig.

(https://lh5.googleusercontent.com/-jqJPg1aSgKc/UugZD94oOhI/AAAAAAAALfo/lJcSgCBGfMc/w727-h545-no/DSC03281.JPG)

Nog even de kap erover gezet:

(https://lh6.googleusercontent.com/-CFlwMSqZDtE/UugZEqCqcWI/AAAAAAAALf4/FD5IWfrFSZg/w727-h545-no/DSC03284.JPG)

Tot zover voor vandaag  :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Menno op 28 januari 2014, 23:20:06
Je kunt PS 114 gebruiken, die een iets langere verwerkingstijd kent.

http://www.polyservice.nl/PU-Giethars-PS-114--p-16229.html

Wat betreft het gieten. Bij dit soort fragiele afgietsels moet je voor het lossen van de mal gaan zoeken naar oplossingen.

Het voordeel is dat je gemakkelijk de zijkanten iets uit elkaar kan trekken na het gieten (de zijkanten in de breedterichting, niet de kopse kanten)
Als je dit om de paar centimeter doet, zorg je dat de mal al een beetje los waardoor je met minder kans op breuk je afgietsel kan verwijderen.

Ik heb ook wel eens aan los-middelen zitten denken, maar ze vanwege het feit 'te weinig nodig' nooit aangeschaft.

Hoe meng jij component A en B? Ik doe dat zelf in een siliconen bakvorm van de blokker (zo'n 6-muffin bakvorm die ik in 6 stukken geknipt heb)
Het voordeel is dat het tegen de hars kan, de resthars in de vorm uit kan harden en er daarna met buigen van de vorm gemakkelijk uit te halen is om de boel te reinigen.

Ik heb het een tijdje in kunststof koffiebekertjes gemengd, tot er blijkbaar iets aan de samenstelling van de bekertjes of de hars veranderde en de bekertjes tijdens het mengen 'smolten' en je de boel in draden uit elkaar trok ;)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 29 januari 2014, 11:30:31
Je kunt PS 114 gebruiken, die een iets langere verwerkingstijd kent.

http://www.polyservice.nl/PU-Giethars-PS-114--p-16229.html

Hoe meng jij component A en B? Ik doe dat zelf in een siliconen bakvorm van de blokker (zo'n 6-muffin bakvorm die ik in 6 stukken geknipt heb)
Het voordeel is dat het tegen de hars kan, de resthars in de vorm uit kan harden en er daarna met buigen van de vorm gemakkelijk uit te halen is om de boel te reinigen.


Volgende keer maar inderdaad P-114 gebruiken. Ik had bij latere pogingen, zoals jij zei, de kantjes uit elkaar trekken en het afgietsel kwam er heel uit. Dan had ik alleen nog hier en daar een luchtbelletje. Opvallend was wel dat de luchtbellen altijd bij de stoelleuningen zitten

Ik meng de componenten met de mengbekers van polyservice (http://polyservice.nl/Mengbeker--p-16478.html). Ik laat de resten in de beker zitten en trek dit er zo weer uit als het eenmaal uitgehard is. Zo kan je de zelfde beker keer op keer gebruiken. Ook makkelijk is dat er verschillende mengverhoudingen en maatvoeringen op de beker staat.


Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: klusser op 29 januari 2014, 14:45:53
Wil even reageren op luchtbellen,

Aan je afgietsels te zien zitten bijna alle luchtbellen op hoeken,d.w.z. er raakt lucht ingesloten tijdens het gieten van de hars,dus niet tijdens uitharding!
Wat je kunt proberen is dit: Meng zo rustig mogelijk je hars en harder,giet dit mengsel uit in de mal MAAR giet vanuit 1 punt,zodat de hars IN de stoel openingen loopt en niet EROVER.
Dit bereik je door de mal aan 1 kopkant wat hoger te zetten zodat de hars er langzaam in loopt, en zo de ingesloten lucht eruit kan.
Soms is trillen een optie maar soms ook niet.
De uitharding kun je vertragen door de hars te koelen( uurtje in de koelkast) niet verwerken bij kamertemperatuur. liefs 15 gr C.

Hoop weer van je te horen,zien :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: nighttrain1 op 29 januari 2014, 22:35:27
Hoi Tibezemer,
Zijn die interieur delen ook los bij jouw te koop?
Wat kost deze dan?
Reactie mag eventueel via pb
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 30 januari 2014, 12:19:36
Hoi Tibezemer,
Zijn die interieur delen ook los bij jouw te koop?
Wat kost deze dan?
Reactie mag eventueel via pb

De losse interieur wil ik maken tegen vergoeding van de materiaal kosten en de verzendkosten. Materialenkosten bedraagt €2,-. Verzenden is op eigen risico. Ik ben bang dat het zal breken in een bubbelenvelop. Misschien kan het nog in een doosje wat door de brievenbus past, dan zijn de verzendkosten €2,56 of €3,64. Dit hangt van het gewicht af. Als het niet in zo'n doosje past dan wordt het via pakketpost. Afhalen in uitgeest mag natuurlijk ook  :)

Ik zal nog de tips opvolgen die ik hier heb gekregen om de luchtbellen te voorkomen. Anders kan ik niet garanderen dat het gietsel luchtbelvrij is.

Vanavond zet ik nog wel wat foto's van nieuwe pogingen erop en of het past ik een kleiner doosje voor de brievenbus.

Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 30 januari 2014, 13:14:33
Afhalen in uitgeest mag natuurlijk ook  :)

Da's wel een eind lopen....  ;)  ;D
PB me maar wanneer en waar ik er één mag afhalen  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 30 januari 2014, 22:01:35
Vandaag weer een nieuwe poging gedaan voor het gieten van het interieur.  Het ging  al wat beter maar helaas niet 100% luchtbel vrij.  Ik heb nog geen tijd gehad om ze op mn pc te zetten, deze zullen dan morgen komen  :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 31 januari 2014, 07:59:29
En bij deze de foto's. Ik hoop dat ze duidelijk zijn.

(https://lh4.googleusercontent.com/-22UGv-KVI4U/UutH2fmaKkI/AAAAAAAALgc/aCdpp_8isH8/w727-h545-no/DSC03288.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-YRv8LkjeOuM/UutIGVxhjWI/AAAAAAAALjM/AJwG80k9HbQ/w727-h545-no/DSC03310.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-1IDA2oYgUOA/UutH8xLQY9I/AAAAAAAALhs/jNUMSZVQnHQ/w727-h545-
no/DSC03298.JPG)

Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Jan-Peter op 31 januari 2014, 09:37:34
Hallo Thijs,

Dat ziet toch echt niet verkeerd uit. Zeker als basis om verder te hobbyen.  (y)
Hier en daar met veiltje of krashaak wat oneffenheden verwijderen, en dan aankleden.
Verf en Preisertjes er op, dan krijgt het gelijk al een heel ander aanzicht.

Jan-Peter
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: jakop op 31 januari 2014, 10:16:58
Daar valt niet aan toe te voegen  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Jeroen Water op 31 januari 2014, 10:44:11
Dat wordt een prachtige Sprinter Thijs!

Voor de kopbakken heb ik nog een kleine tip voor je, de verdiepte delen achter de handgrepen van de cabinedeuren, dienen ook nog grijs te zijn.

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 31 januari 2014, 10:48:42
Hallo Thijs,

Dat ziet toch echt niet verkeerd uit. Zeker als basis om verder te hobbyen.  (y)
Hier en daar met veiltje of krashaak wat oneffenheden verwijderen, en dan aankleden.
Verf en Preisertjes er op, dan krijgt het gelijk al een heel ander aanzicht.

Jan-Peter

Daar heb je zeker gelijk in! Ik denk ook als alles erop en eraan zit dat de luchtbellen niet meer opvallen.

Dat wordt een prachtige Sprinter Thijs!

Voor de kopbakken heb ik nog een kleine tip voor je, de verdiepte delen achter de handgrepen van de cabinedeuren, dienen ook nog grijs te zijn.

Jeroen

Dankjewel. Ik zal zit ook nog doen :).
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: klusser op 31 januari 2014, 12:23:14
sluit mij bij de vorige'spreker' aan wordt een snoepie (zal mijn vrouw zeggen)

Nou.........dat interieur ziet er toch goed uit hoor. (y)

Heb je alleen vanuit 1 punt gegoten of moest je meer truks toepassen.
Ik vindt het er goed uitzien.

Vr.Gr. Wim
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 05 februari 2014, 20:12:18
Hallo iedereen,

Hier is weer een update. Ik heb afgelopen dagen weer het een een en ander aan mijn sprinter kunnen doen.

Ik was gebleven bij het interieur van de tussenbak. deze was zo goed als af, het enige wat er nog aan gedaan is, is het grijs maken van de stoelleuningen bij de eerste klas.
Ik ben vervolgens begonnen met het afplakken van het interieur in de andere twee bakken. Ik heb stroken tape van 8 en 5 millimeter gesneden welke tussen de stoelen paste. Natuurlijk de rest van het model ook afgeplakt:

(https://lh5.googleusercontent.com/-DKpG5JKLfQQ/UvKK22mKu3I/AAAAAAAALkk/A1A-CINiWlk/w727-h545-no/DSC03318.JPG)

Daarna even de roze verf eroverheen. Na het verwijderen van de tape waren alle stoeltjes keurig netjes rood.

(https://lh5.googleusercontent.com/F5ubLKyqWs29zKM6LlAhkr35jFnY2nPTtG2WH-uRD8w=w167-h221-p-no)   (https://lh5.googleusercontent.com/pF03ZhEWHVv9eEHKzls8wszaZw3Ad50tedHGz1IZC6w=w168-h221-p-no)

Nadat de rode verf droog was konden de leuningen en de grepen geschilderd worden:
(https://lh6.googleusercontent.com/-baLynODlH7U/UvKK5_cbPSI/AAAAAAAALlU/-cF9VgYCopM/w727-h545-no/DSC03325.JPG)

Nadat het interieur droog was kregen de pakken een sopje, naast de bakken kregen alle andere onderdelen (daken onderstellen etc.) ook nog een sopje. Even drogen en de lak kon erop. Toen de lak droog was kon het monteren beginnen van de ramen en het dak. De verlichting en electra zullen later volgens als ik alle onderdelen binnen heb gekregen.

(https://lh6.googleusercontent.com/-95bDmgA0V7s/UvKK7bgxVQI/AAAAAAAALl8/HURnnRUXKks/w727-h545-no/DSC03330.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-vIzoidiRZsI/UvKK8O2OjjI/AAAAAAAALmI/19nWl5HAfHc/w727-h545-no/DSC03332.JPG)

Verder heb ik nog van wat Roco plan D rijtuigen de vouwbalgen genomen en ingekort.

(https://lh6.googleusercontent.com/hBJbJI-35vl03o-2NA-Wl2hmAe2Ai3Z2DL5UL47ccBg=w314-h236-p-no)    (https://lh4.googleusercontent.com/Bl-H9yun9mr_32sLMt434_u9ysPP9PA5JqFq-3q9e-I=w314-h236-p-no)

Vervolgens op de bakken plaatsen:

(https://lh6.googleusercontent.com/-U_Aw_nrTft0/UvKK-d49auI/AAAAAAAALm4/mCGE-nDU7nY/w727-h545-no/DSC03339.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-r-olxheusKo/UvKK_HymiHI/AAAAAAAALnE/X0-2kxQl6t0/w727-h545-no/DSC03340.JPG)

En tot zo ver weer voor nu. Nu is het wachten op de koppelingen en nog wat andere materiaal  ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Bart Zegers op 05 februari 2014, 20:25:42
Ziet er erg goed uit Thijs! Ik hoop dat die van mij er ooit ook zo uit komt te zien ;). Is het interieur van de tussenbak al bij je te bestellen?

Bart
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 05 februari 2014, 20:29:58


Dankjewel! Tussenbak is te bestellen  ;D stuur maar een pm als je deze wilt komen halen of laten versturen :)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: ikbenik79 op 07 februari 2014, 17:48:04
he tibezemer.

ziet er strak uit.
wat voor lak (varnish) heb je gebruik ?

groetjes ronald
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: piet-spoor op 10 februari 2014, 13:38:04
ben ook wel geïnteresseerd in twee stuks interieurtjes voor een sprinter tussenbak
stuur mij een PBtje
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 10 februari 2014, 20:30:15
he tibezemer.

ziet er strak uit.
wat voor lak (varnish) heb je gebruik ?

groetjes ronald

Hoi Ronald,

Ik heb de lak van Phildie gebruikt. De lak van Vallejo vind ik vervelend om mee te spuiten en komt nog een beetje melkachtig over.

Groetjes Thijs
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 01 maart 2014, 19:30:10
Hallo allemaal,

Na lang wachten is er bij deze weer een update   ;D

Ik heb een behoorlijke lange tijd op wat onderdelen gewacht en ik was ook nog op vakantie.

Ik heb het treinstel zo goed als af gemaakt.

Ik heb de symoba koppelingen geplaats. hier en daar een beetje snijden en doen tot het past:

(https://lh5.googleusercontent.com/-ti-k58xs6zM/UxIkyERZImI/AAAAAAAALno/F04nHfi57ek/w727-h545-no/DSC03989.JPG)

de trein gaat ook prima door de bocht.
Een plaatje van het totaal:

(https://lh4.googleusercontent.com/-mGV_nO-bJZM/UxIk1BZMTiI/AAAAAAAALoY/ZVPoSQY0wDo/w727-h545-no/DSC03996.JPG)

en nog een plaatje van het treinstel bij de rest in mn vitrine:

(https://lh4.googleusercontent.com/-Ed2Cri5O5Sw/UxIk5SajIzI/AAAAAAAALpY/BEFIvFgANj4/w727-h545-no/DSC04005.JPG)

Er moeten nog enkele dingen aan gebeuren, zoals het grijs maken achter de handrailing bij de cabine en het op kleur brengen van de front en sluit verlichting. Ook worden de koppelingen nog gepimpt, deze zijn al rood gemaakt maar er valt nog wel het een en ander aan te doen.


Groetjes
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: rene w. op 02 maart 2014, 22:15:46
En alweer in de verkoop op marktplaats  :o
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 02 maart 2014, 22:36:27


Ik heb nog 3 tussenbakken liggen. Hiervan maak ik nog eentje in deze kleursamenstellen en nog twee als een vlaflip waarvan er nog eentje wordt verkocht.   :P

Maar eerst zien wat het oplevert.  Misschien hou ik ze allemaal wel  ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: rene w. op 02 maart 2014, 23:02:58
Dus de tussenbakken groot ingeslagen  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Dennis1984 op 03 maart 2014, 08:14:03
Thijs,

Dit is echt grote klasse wat je hier hebt gemaakt, hopelijk krijg je loon naar werken!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Casmir op 13 maart 2014, 11:31:15
Ik zou wel eens willen weten waar deze sprinter 3 naar toe gaat.
Ik zie geen bestemming op de trein.
Marcus
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: tibezemer op 19 maart 2014, 14:54:49


Ik denk dat de trein naar Uitgeest zal gaan   ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Ventovice op 21 februari 2015, 02:44:37
Tjonge! Wat mooi is dit  (y)
Ik heb zelf net een Sprinter 2-tje gekocht, vandaar dat ik ff de zoekfunctie op 'sprinter' had gezet en dus dit draadje tegenkwam...
Errug netjes, zorgvuldig en met veel geduld gedaan; goed zooooo !!!

Ik ben zelf (nog) niet van plan er een 3-tje van te maken, maar ik werd 'gedwongen'om toch het hele draadje door te lezen!

Groeten van René uit B'wijk...
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Treinbegeleider op 10 oktober 2016, 22:21:30
Goedenavond,

Kan iemand mij vertellen hoeveel een middenbak SGM vandaag de dag waard is, zowel gebouwd als ongebouwd. Wat is een goede prijs?

Alvast bedankt!

Douwe.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Reggy op 11 oktober 2016, 09:21:26
Ik heb nog 2 sprinters staande waar ik van 1 een 3 delige wil maken dan heb ik er 3 in 2 delen en 1 in 3 delen, en nu gaat het waarschijnlijk dolen maar het zijn dus 4 sprinters. Ik ga maar op zoek naar spoorcuriosa.
Hans
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: henk op 11 oktober 2016, 09:51:17
Het bedrijfje Spoorcuriosa bestaat niet meer.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
Bericht door: Dennis1984 op 22 november 2016, 20:18:21
Op de beurs in Houten waren die middenbakken te koop voor zo'n € 175,- geloof ik. Ik weet niet zeker of dat gebouwd of ongebouwd was, ik liep er snel langs opzoek naar Zwitsers :).