Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje  (gelezen 33798 keer)

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2014, 00:46:56 »

Iedereen weer bedankt voor de reacties!


Hey Thijs,

Dank je voor het recept. Ik ga die Valejo eens proberen.
Ik zag trouwens dat je een plaatsgenoot bent  ;D

Dit draadje gaat iig in mijn archief voor het moment dat ik mijn sprinter(s) ga aanpakken.

Jakop

Als je je er niet uit komt met die verf kan je altijd langskomen. Lekker dichtbij  :P

Mooi stukje werk, maar bij mij weten heeft de tussenbak van de Sprinter toch ook drie deuren ?

Ik zie er hier maar twee, of heb ik wat gemist ?


Inderdaad wat Jakop zei. Voor de de vlaflip kom je af en toe nog messing opleg deurtjes tegen. k heb gelukkig een setje te pakken kunnen krijgen  ;D

Ben benieuwd naar het resultaat! Valt en staat in mijn ogen altijd met het spuitwerk! Overigens erg jammer dat die tussenbakken van Mastica zo moeilijk te verkrijgen zijn. Zag vandaag in Houten er een liggen, al gebouwd en verschrikkelijk slecht met de kwast geverfd voor het luttele bedrag van 65Euro  :-X

Ik heb er ook ooit zo een gekocht, maar dan voor een stuk minder. De verf zat er bijna net o dik op als die roosters bij de deuren. Ik heb het voor een behoorlijke lange tijd in de Revell airbrush cleaner gelegd, de verf kwam er af, maar er kwamen ook behoorlijk wat scheuren in. Dit heb ik uiteindelijk gerepareerd met een hoop plamuur en schuur werk ;D. Tevens zaten hier ook nog extra deurtjes bij.


Het resultaat na het repareren van de zijwanden. De achterwanden waren ook afgebroken

En ik me maar afvragen of ik de enige was die dat spul in het vizier had om te gebruiken voor NS-geel en reclamebaanblauw...

Vraagje: ik moet dat spul zo'n beetje in het cupje druppelen en er meteen mee gaan spuiten om uitharden tegen te gaan: hoe doe jij dat?

Ik heb mezelf  ook lange tijd afgevraagd als er andere waren die dit spul gebruikte of als ik de enige was :P. Ik heb er veel over kunnen vinden van mensen die er mee verweren, maar niemand die er complete treinstellen mee spoot. Zelf heb ik een soort van de trial & error methode toegepast. En uiteindelijk beviel het mij wel.

De verf heeft inderdaad de neiging op snel te drogen, bepaalde kleuren zijn ook eigenlijk te dik, of toevallig bij sommige potjes. De Grijze verf die ik gebruik (German Grey) is hier een voorbeeld van. Deze 'druppel' ik direct vanuit het flesje in het cupje van de airbrush. Om ophoping van verf in het mondstuk te voorkomen is het belangrijk om eerst wat lucht te laten gaan, dan de verf en ook weer eindigen met lucht. (Lucht - Verf - Lucht). Zo voorkom je spetters of uitdroging in het mondstuk. Verder als het wat dikker is kan het verdund worden met Vallejo Thinner, het schijnt dat kraanwater of gedestilleerd water net zo goed werkt. Ikzelf heb dat nog niet uitgeprobeerd.

Het mengen van de verf doe ik niet in het cupje van de airbrush, ik 'druppel'het in een groter potje en dan meng ik het door goed te schudden. De grotere mengpotjes die ik gebruik zijn ook van Vallejo en zijn voorzien van maatvoering (ml) en ook een druppelaar.

Ook niet onbelangrijk is de druk waarmee je spuit. Ik spuit met een druk van 1,5 bar op een afstand van 15 cm. Als je met een te hoge druk spuit, is de verf al droog voordat het het model bereikt en zal het niet goed hechten en dus ook geen mooi resultaat geven.

Hopelijk bedoelde je dit met je vraag en heb ik het kunnen beantwoorden. Zo niet, dan hoor ik het wel weer.  :)



 

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2014, 00:51:29 »
Hallo allemaal,

Ik had zelf ook nog een klein vraagje.
Weet er iemand ook als zowel eerste klas als tweede klas de zelfde rode interieur heeft?

Groetjes

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2014, 01:08:46 »
Neen, in de verbouwde vlaflipversie heeft de eerste klasse rood/oranje achtige bekleding, de tweede klasse is blauw met een motiefje. Bij de originele versie was de tweede klasse rode skai, de eerste klasse was bekleed met stof in een iets andere rood met grijze hoofdsteunen als ik het goed heb.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 01:12:02 door AlfaArjen »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2014, 01:27:21 »
De verf heeft inderdaad de neiging op snel te drogen, bepaalde kleuren zijn ook eigenlijk te dik, of toevallig bij sommige potjes.
Gunst, alle potjes die ik heb zijn spuitklaar. Daar hoef ik niets aan te doen.
Om ophoping van verf in het mondstuk te voorkomen is het belangrijk om eerst wat lucht te laten gaan, dan de verf en ook weer eindigen met lucht. (Lucht - Verf - Lucht). Zo voorkom je spetters of uitdroging in het mondstuk. Verder als het wat dikker is kan het verdund worden met Vallejo Thinner, het schijnt dat kraanwater of gedestilleerd water net zo goed werkt. Ikzelf heb dat nog niet uitgeprobeerd.
Ik spuit altijd wat lucht voor en na verf, maar het helpt helaas niet. Kraanwater heb ik wel eens geprobeerd om de droging tegen te gaan: dat leek iets te helpen, maar niet veel.

Zelfs spuit ik met 1,2 tot 1,3 bar. De spuitafstand weet ik niet eens precies maar zal haast wel overeenkomen. Het is bij mij meer het probleem dat ik er een stuk mee spuit en ik even, om wat voor reden voor een seconde of 5-10 het spuiten moet onderbreken.
Daarna lukt verder spuiten vaak niet: ik moet de druk even opvoeren en weer terugdraaien of een druppel water zo goed mogelijk mengen met de verf in het cupje om er weer mee te kunnen werken.

Nu probeer ik me te herinneren of ik het al eens met m'n Evolution geprobeerd heb, maar volgens mij wel (het veel kleinere cupje deed me besluiten het eens met dat Vallejo spul te proberen omdat het veel fijner doseerde: bij m'n Badger 150 morste ik vaak verf vanuit het cupje (toegegeven, dat zat vaak wat voller dan nodig was, maar erg handig heb ik de badger met mijn formaat handen, nooit gevonden)

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2014, 14:58:53 »
Neen, in de verbouwde vlaflipversie heeft de eerste klasse rood/oranje achtige bekleding, de tweede klasse is blauw met een motiefje. Bij de originele versie was de tweede klasse rode skai, de eerste klasse was bekleed met stof in een iets andere rood met grijze hoofdsteunen als ik het goed heb.

Bedankt voor de informatie!


Zelfs spuit ik met 1,2 tot 1,3 bar. De spuitafstand weet ik niet eens precies maar zal haast wel overeenkomen. Het is bij mij meer het probleem dat ik er een stuk mee spuit en ik even, om wat voor reden voor een seconde of 5-10 het spuiten moet onderbreken.
Daarna lukt verder spuiten vaak niet: ik moet de druk even opvoeren en weer terugdraaien of een druppel water zo goed mogelijk mengen met de verf in het cupje om er weer mee te kunnen werken.

Nu probeer ik me te herinneren of ik het al eens met m'n Evolution geprobeerd heb, maar volgens mij wel (het veel kleinere cupje deed me besluiten het eens met dat Vallejo spul te proberen omdat het veel fijner doseerde: bij m'n Badger 150 morste ik vaak verf vanuit het cupje (toegegeven, dat zat vaak wat voller dan nodig was, maar erg handig heb ik de badger met mijn formaat handen, nooit gevonden)

Raar dat het bij jou zo snel opdroogt. Ik mer zelf ook wel dat het snel wil drogen, maar ik hoef nooit de druk op te voeren o.i.d. Heel soms komt het wel eens voor bij mij dat het ook wat stroever gaat, dan maak ik het mondstuk schoon en dan doet ie het weer.

Misschien kan het ook wel met de naalddikte te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker als dat enige invloed kan hebben. De airbrush die ik gebruik is een Iwata Neo met een naald dikte van 0.35 mm.



Dan heb ik zelf ook nog een vraag. Ik wil namelijk het interieur maken voor de tussenbak. Hiervoor gebruik ik het zelfde interieur als in de originele sprinter, ik heb ze uit een 'donor' bak. Ik ben gaan zoeken naar afbeeldingen en indelingstekeningen, maar dit is tevergeefs. Wel kan ik foto's van tweede klas vinden. Wel heb ik antwoord gekregen over de kleur van de eerste klas stoelen.

Mijn uiteindelijke vraag is als er iemand weet hoe de indeling in elkaar zit of als er iemand foto's en/of indelingstekeningen heeft.

Zelf heb ik alvast een indeling gemaakt aan de hand van de raamindeling:



Uiteindelijk ben ik ook van plan om er een mal van te maken zodat ik die kan gebruiken voor de andere tussenbakken die ik nog heb liggen.

Alvast bedankt! ;D

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2014, 18:30:18 »
Hoi Thijs,

In het boek elektrische treinen in Nederland deel 3 staat op pagina 125 o.a. een plattegrond van een tussenbak. Mocht je dat boek niet hebben, dan kan ik die pagina wel voor je scannen. Ik volg je werkzaamheden op de voet, ben zelf ook een tijdje geleden begonnen met dit rijtuig, maar door verschillende oorzaken niet verder af kunnen maken.

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2014, 19:02:43 »
Hoi Thijs,

In het boek elektrische treinen in Nederland deel 3 staat op pagina 125 o.a. een plattegrond van een tussenbak. Mocht je dat boek niet hebben, dan kan ik die pagina wel voor je scannen. Ik volg je werkzaamheden op de voet, ben zelf ook een tijdje geleden begonnen met dit rijtuig, maar door verschillende oorzaken niet verder af kunnen maken.

Groeten,
Bart

Hoi Bart,

Ik heb dit boek jammer genoeg niet, als je het voor mij zou kunnen scannen zou dat super zijn. Ik ga zelf ook nog kijken als ik dit boek nog ergens kan kopen ;D.

Groetjes

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2014, 21:11:02 »
Hier is weer een status update van de werkzaamheden van vandaag  (en gister avond) :)

Gisteravond had ik nog even 'snel' de binnenkant van de sprinterbakken gespoten. Zo konden deze de nacht drogen.
De volgende dag (vandaag) kon de eerste laag geel, na het wassen en afplakken van de binnenkant, erop. Vervolgens haal ik de tape er weer vanaf en laat ik de bakken drogen tot morgen, dan kan de volgende laag erop.

Tussen alle spuitlagen schuur ik de bakken heel lichtjes en nat met korrel 2500. Wel is het goed oppassen voor de randen, omdat hier altijd minder verf zit kan je hier sneller dooreen gaan. De laatste laag wordt niet meer gepolijst, omdat je nooit overal evenveel kan schuren en evenveel druk kan geven en krijg je dus vegen.
Dit heb ik ook bij de tussenbak gedaan.

      



Terwijl de gele verf aanhet drogen is, ben ik begonnen met het afplakken van de blauwe banen. Als eerste had ik een mal gemaakt uit styreen van één baan. Deze kon ik op de juiste positie leggen en hierlangs de tape plakken. Langs de ramen drukte ik de tape met een satéprikker aan. Dit voorkomt dat de verf eronder zal gaan lopen.
Als eerste heb ik dus de onderkant en de bovenkant getapet. Vervolgens de zijkant. Voor de tussenruimte heb ik strookjes gesneden en deze er vervolgens opgeplakt.

Daarna de rest van het model weer met action tape afgedekt en het spuitwerk kan beginnen. Bij het spuitwerk moet je er vooral op letten dat je haaks op het model spuit. Als je onder een hoek spuit kan je de verf onder het tape spuiten en zo ontstaan er bloedingen.
Na het spuiten verwijder ik weer direct de tape. De tape trek ik van de verf weg. Ik haal de tape meteen na het spuiten weg om te voorkomen dat ik de blauwe verf 'kapot' trek doordat de verf ook op de tape droogt.

   

   





Onder de deur moet ik nog een beetje grijs zien te krijgen  ;D. Verder ben ik tevreden met het resultaat.

Tot zover voor vandaag, hopelijk heb ik morgen nog tijd om de tweede laag geel erop te spuiten.

Groetjes

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2014, 21:15:53 »
Het ziet er strak uit. Ga zo door! (y)   Ik volg je met mijn volle aandacht.

Gr Jason

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2014, 21:20:01 »
Hoi Thijs,

Je gaat lekker snel zeg. Als je mij je e-mailadres per pb doorgeeft kan ik je de scans met plattegronden van de tweetjes en drietjes toesturen. Trouwens, je hebt de indeling volgens mij helemaal goed.

Groeten,
Bart
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 21:26:34 door Bart Zegers. Reden: toevoeging »
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2014, 21:21:28 »
Indrukwekkend! Meer hoef ik niet te zeggen.......
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2014, 21:25:21 »
Mooi man! Je hebt de kleuren goed te pakken met je mengelarij  (y)

tibezemer

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • sprinter 3-tje
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2014, 00:41:51 »
Goedemorgen allemaal ;D

Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.

Vandaag ben ik bezig geweest met met spuiten van de tweede laag geel en het interieur van de tussenbak. Voor het interieur van de tussenbak heb ik gebruikt gemaakt van de tekeningen van Bart, hartstikke bedankt hiervoor. Op deze tekening ontdekte ik ook dat er op 1 van de bakken her raampje achter gewoon nog open was. Dus nog even wat plaatjes gezegd en het klopte inderdaad. eentje is er nog open. Dit heb ik dan maar ook meteen aangepast.

Voor het interieur heb ik als eerste een styreen plaatje op maat gesneden die in de bak past. vervolgens heb ik de bankjes uit een sprinter gebruikt. Omdat in de tussenbak het gewichtsplaatje en een extra styreen plaatje zitten, zaten de stoelen hoger dan de andere bakken. Ik heb van alle stoeltjes een maar millimeter aan de onderkant verwijderd zodat deze mooi op gelijke hoogte zitten.

   

 



 Terwijl de lijm aan het drogen was ben ik begonnen met het spuitwerk. Eerst de voorbereidingen getroffen; licht schuren, wassen, drogen, afplakken en spuiten.



Na het spuiten was de lijm van het interieur goed uitgehard. Ik had eerder in dit blog verteld dat ik misschien een mal zou aan maken van het interieur. Na het inkorten van de stoeltjes wist ik het zeker dat ik een mal ging maken.

Eerst had ik een bakje gemaakt waarin het interieur wordt geplaatst. Dit heb ik wel met dubbelzijdig tape vastgemaakt zodat het niet gaat schuiven. Even wat silicone-rubber aangemaakt en het bakje kan vol gegoten worden. nu maar hopen dat het goed gaat  :P.





Over de luchtbellen maak ik mij geen zorgen, deze gaan groot en deels weg door er op de onderkant te kloppen. De rest gaat wel in de loop van de nacht weg. Belangrijk is dat de ondergrond waterpas is bij het gieten.
Nu maar hopen dat het goed gaat  ;D

Dit was het weer.

Groetjes!
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2014, 14:58:27 door tibezemer »

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2014, 06:17:01 »
Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ. Ik was net met de laatste zin bezig en ik klik zo alles weg... Dus nu maar een ´verkorte´versie  :P.

Dat is mij ook een paar keer overkomen, vandaar dat ik dergelijke verslagen tegenwoordig eerst in Word type en als het klaar is, incl. uploaden van foto's, copy-paste plaats.

Als die gieterij lukt is er hier een serieuze belangstellende voor 1 stuks....  :D

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - De bouw van een SGMII Sprinter 3-tje
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2014, 07:47:27 »
Graag gedaan Thijs, ik ben blij dat je er wat aan hebt.
Ik heb ook zeker interesse in een gegoten interieur voor de tussenbak, ben benieuwd hoe het wordt.

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS