Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 21922 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #75 Gepost op: 18 December 2014, 20:49:28 »
Prorail is van de overheid weten we nog wel. Een contract met jezelf beëindigen schiet niet erg op. Het gaat uiteindelijk om budget en prioriteiten en de afgelopen jaren hebben we met zijn alleen vooral lopen krijsen dat het toch een schande is als een treiin een paar minuten te laat is. Zo'n rapport kan de prioriteiten hopelijk weer een beetje naar het goede midden brengen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #76 Gepost op: 18 December 2014, 20:52:52 »
Heel simpel, ze hadden niet moeten privatiseren!

Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #77 Gepost op: 18 December 2014, 20:55:58 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #78 Gepost op: 18 December 2014, 22:25:16 »
Behalve dan dat iedereen nu vooral bezig is met rekeningen naar elkaar te sturen in plaats van zijn werk te doen ;)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #79 Gepost op: 18 December 2014, 22:38:13 »
Ik weet hier niet genoeg van om een echt gefundeerde mening te geven, maar is er in NL dan een alternatief voor Prorail?
Ik zou als bedrijf mijn naam niet zo gemakkelijk te grabbel gooien... :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #80 Gepost op: 18 December 2014, 22:52:32 »
Intermezzo:
Wellicht wat kort leesvoer over wat Prorail is en doet:
Volgens de Prorail site
Volgens Wiki
Vergelijk Prorail met wat Rijkswaterstaat voor de auto- en vaarwegen doet. Die kun je dus eenvoudig weg niet opheffen....  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #81 Gepost op: 19 December 2014, 11:36:32 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Prorail is inderdaad niet geprivatiseerd. Maar NS: ja en nee. Nee in de zin dat de NV nog altijd 100% eigendom is van de staat en ja in de zin van: de NV is vanaf 1995 onderop in de organisatie opgesliptst in een holding en diverse BV's, waarvan er ook een aantal zijn afgestoten. Waar dan vooral knowhow mee verdween uit het bedrijf en dat zich nu commerciëel verhuurt binnen en buiten de spoorwereld.
Groetjes,
Emiel

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #82 Gepost op: 19 December 2014, 11:47:40 »
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.

Even voor de goede orde: In deze is Prorail niet de utivoerende instantie, slechts opdrachtgever en beheerder van het spoor. De werkelijkheid is dat Prorail, in dit geval Hilversum, als onderdeel van een zogenaamd PGO (Prestatie Gericht Onderhoudscontract) op de markt heeft gegooid. De diverse aannemers hebben zich als hongerige wolven op de opdracht gestort, waarbij met absurd lage prijzen is ingeschreven. Volgens mij heeft Strukton er zelfs nog een rechtzaak over gevoerd, want voor de buhne verkondigde Strukton dat er door anderen wordt gestunt met de prijzen en dat zij daar niet aan mee doen. Inmiddels staat ook Strukton het water aan de lippen en heeft men afgelopen half jaar weer het nodige werk "gekocht"

Het is jammer dat door deze ratrace met prijzen de veiligheid onderdeel is geworden van de prijzenoorlog. En Prorail laat het helaas gewoon gebeuren ondanks dat men voor de Buhne verkondigd dat Veiligheid het belangrijkste is.....

In het geval Hilversum speelt mee dat PGO contracten worden afgerekend op aantallen storingen. Zolang het bewuste wissel geen storing geeft (maar wel langzaam slijt) zal de aannemer (in dit geval Asset-Rail) geen tijd en energie stoppen in extra onderhoud maar zich eerder richten op wissels die regelmatig verstoring geven om niet beboet te worden door ontstane treinvertrsgingen.

Overigens wel een spectaculair filmpje van de ontsporing. Ondanks de lage snelheid ziet het er allemaal beangstigend uit, lijt bijna een modelspoorbaan (waar dit soort ontsporingen wel vaker voorkomen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #83 Gepost op: 19 December 2014, 12:08:29 »
Maar op je modelbaan verbreekt de verbinding tussen je tongen niet zo snel :p

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #84 Gepost op: 19 December 2014, 12:14:56 »
Interessant filmpje, vooral de reacties van de wachtende fietsers. Die gaan er allemaal meteen vandoor. Ik denk dat ik was staan blijven kijken...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #85 Gepost op: 19 December 2014, 12:25:44 »
Ja, en dan vooral een bak die nog iets verder uitbreekt, achter je of zo, of een kantelende trein, en nergens meer heen kunnen.
Dit is geen wel overwogen reactie, maar een reflex, en dat is iets HEEL anders.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #86 Gepost op: 19 December 2014, 12:32:39 »
Absoluut, die mensen reageren in een reflex. Ik bedoelde meer dat ik aan de grond genageld zou blijven staan...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #87 Gepost op: 19 December 2014, 12:42:43 »
Dat is natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid.

Ik ben zelf ooit met een lege geledebus op de snelweg in potdichte mist betrokken geweest in een grote kettingbotsing met 3 doden. Daar heb ik mezelf later van afgevraagd "als ik nou zo en zo had gereageerd, had dan niet .....", maar alle experts/politie zeiden me, dat ik mezelf niet gek moest maken en verwijten maken, want ik had gehandeld in een natuurlijke reflex, en daar helpt geen enkele training tegen, laat staan dat je tijd van nadenken hebt.
Een kennis van mijn ouders had al jaren in Engeland gewoond en gereden, en woonde en reed inmiddels al jaren in Australië, links dus. In de outback, op gravel wegen, rijdt men veelal in het midden, tot je een tegenligger tegenkomt. Hij kwam bij een bocht een roadtrain met 3 opleggers tegen. In een reflex dook hij naar rechts, die roadtrain naar links. Liep gelukkig redelijk goed af. Alleen licht gewond ......