Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 21917 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #60 Gepost op: 24 January 2014, 22:32:26 »
@ de diverse mensen: Dank voor de uitleg!, maar dat verandert niets aan het feit, dat "passieve veiligheid" (waarschijnlijk) 'veiliger' is dan "actieve veiligheid" en op de meeste mensen ook béter overkomt... En dan maakt het waarschijnlijk geen moer uit, of het dan om "fossielen uit het Stoomtijdperk" gaat of 'jonge honden', die echter wél hun hersens gebruiken!

Zoals ík het zie en begrijp: als er een trekdraad brak viel een sein automatisch terug op STOP of WAARSCHUWING, als relais sneuvelden of de spanning wegviel gingen lichtseinen over op een batterij en terug naar STOP, maar óók de electrisch aangestuurde mechanische seinen terug naar 'de Veiligheidsstand' (STOP of WAARSCHUWING)! En dan moest je dus via die telefoonkast bij dat sein contact opnemen met de verantwoordelijke Post, de Verkeersleiding enzovoorts. En dat zou nu dus inderdaad dan bést via Telerail of GSM-R kunnen, maar dus wél ALTIJD met tussenkomst van een MENS (waarvan ik als hij/zij op die plek zit, aanneem/verwacht/EIS dat die nadenkt en weet waar ie mee bezig is ...
In het ERTMS-draadje riep iemand, dat het wel prettig is dat een mens, ook al is die slechts analoog  ::), apparatuur die kennelijk niet over de juiste input beschikt kan "overrulen"... Volgens mij is DAT de énige, maar ook ultieme reden, dat er nog steeds iemand op die bok zit! Het gaat 99,5% van de tijd 'goed' en dan is die mens-daar-voorin dus overbodig, maar waarschijnlijk méér belast, dan wanneer hij/zij daadwerkelijk actief zou moeten 'rijden': Je moet immers afwachten/oppassen/controleren tót er in 'het systeem' iets fout gaat, maar dan ook binnen seconden handelen op een manier die jouw managers weken later nog steeds acceptabel vinden (en dat de bulk van die managers nog geen honderdste van jouw kennis, kunde of vakmanschap heeft is onbelangrijk: ZIJ zitten in die belachelijke salarisschaal, hebben die duur klinkende en wellicht imponerende titel, maar meestal geen flauw idee over de droeve dagelijkse realiteit of een greintje van jouw vakmanschap!...

Sorry, als ik mensen, die wél weten waar ze over spreken nu heb aangevallen of beledigd; maar zij zullen mijn grieven dan ongetwijfeld herkennen (en wellicht zelfs onderschrijven...) Dan wél graag via een pb.

Heb ik hooguit de kreet: Als iets goed functioneert, waarom moet je dat dan veranderen? Innovatie is goed, maar zorg eerst dat je alle kinderziektes eruit hebt! (En dat houdt dus ook een 'verouderingstest' in: die "klimaatmartelkamer" in Wenen voor railvoertuigen is niet alleen een leuk speeltje: dat ding heeft nut! (Kijk naar de Amsterdamse Combino!) Is er ook zoiets voor "Infra"? (of doen ze dat daar ook?)

Ik geef Moddemeijer gelijk: TECHNIEK is niét 'onfeilbaar', MECHANICA wél (althans éérder) en beste Thom  ;) Lees je berichtje (waarvan ik overigens geen milliseconde betwijfel dat je het oprecht meent en dat je daarin gelooft) nog eens terug: Twijfels, wensen, aannames en HOOP op succes/verbetering! Mooie doelen, maar zo werkt het niet in de Veiligheidswereld; daar moet het écht aantoonbaar Fail-Safe ZIJN, "Foolproof", "Idiotensicher" of welke term je maar wilt gebruiken!
In het verhaal mis ik nóg een belangrijk punt: ONDERHOUD!!! (en dan ben ik inderdaad zo'n ouwe ***  :-X , die nog steeds méér ziet in preventief onderhoud dan 'doorrijden-tot-het-stuk-gaat') In mijn beleving waren er vroeger/'vrôegâh'  ;) mínder  verstoringen van de dienst dan tegenwoordig...
@Peter (Zaandam-Zuid): nee vriend, daar maak je een foutje: DE WISSELTONGEN zijn ongetwijfeld vergrendeld/gezekerd in "de eindstelling", maar er is géén controle dat de zo noodzakelijke correcte relatie tussen die tongen nog bestaat! (en dat is volgens mij bij een NSE-steller wél het geval...)

Ik hoop ook ná deze post nog vriendjes te hebben  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #61 Gepost op: 25 January 2014, 21:23:36 »
Frans van Meerwijk,

Volgens mij is het zo dat de wisselsteller in de eindtoestand vergrendeld wordt. Het maakt niets uit of het een Ebi-switch of een NSE-steller is. Van de NSE-steller weet ik dat de vergrendelde positie teruggemeld wordt. Dat zegt helemaal niets over de actuele stand van de tongen. Ja als de vebinding tussen steller en tongen in orde is, dan kan je wel aannemen dat het wissel goed ligt.

NSE-steller falen o.a. door vuilophoping. In een elektromechanisch seinhuis was de oplossing simpel. Leg het wissel 10x om en daarna is er meestal niets meer aan de hand. Ik weet niet hoe onder NX beveiliging en elektronische beveiliging het probleem wordt opgelost. Wissels moeten regelmatig omgelegd worden, anders krijg je storingen. Ook zo een gouden regel: techniek die niet gebruikt wordt, doet het niet. Denk maar aan een auto die na een maand stilstand weer moet gaan rijden.

Wat betreft het verschil tussen actieve en passieve veiligheid, ik hoef alleen maar Fukushima te noemen. Als de reactor in Fukushima inherrent veilig (passief) was geweest (dat kan en is duurder) dan was er niet zo een ramp gebeurd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #62 Gepost op: 25 January 2014, 22:08:22 »
@Frans,

Een korte reactie op je verhaal, maar je gaat er kennelijk van uit dat men afgestapt is van het idee 'fail-safe' bij de spoorwegen, maar ik durf er geen moment aan te twijfelen dat dat in de infra wereld nog steeds de geldende regel is en ook geldt voor die EBI-switch.


Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #63 Gepost op: 26 January 2014, 13:06:11 »
Beste heren,

We begrijpen elkaar wel  ;)
Ik heb slechts beperkte kennis en druk me daarbij nogal eens "wat onhandig" uit...
Ik twijfel er niet aan, dat 'fail-safe' nog steeds de Standaard is!
Daarbij wist ik dus niet/realiseerde ik me niet voldoende, dat géén van beide systemen die zo essentiële verbinding tussen beide wisseltongen kennelijk "bewaakt"! Want uiteraard is een breuk in die verbinding levensgevaarlijk (en nu wellicht de oorzaak?)

En dat is het verschil tussen de 'goedwillende hobbyist' en de échte deskundige...

Het zal niet de eerste keer zijn, dat een onderdeel dat € 0,05 kost de uiteindelijke oorzaak blijkt van een calamiteit...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #64 Gepost op: 26 January 2014, 17:53:29 »
Bij een NSE steller (En ik verwacht de EBI idem) worden de standen van de BEIDE tongen wel degelijk gecontroleerd, ze zijn immers ook allemaal seperaat verbonden met de steller.

In een documentje van de vorige pagina, staat dat juist uitgebreid beschreven :)


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #65 Gepost op: 26 January 2014, 18:22:39 »
Zie  even het Oranje boek over wissels. , pag32.
 De spernok kan  in een gleuf in de schieter  vallen en verhindert het bewegen ervan. Als de gleuven van de schieter en de controleschieter naast elkaar (Op een lijn liggen) valt de spernok er in. Dan worden ook de wisselstand relais bekrachtigd.
 Vr Gr, Peter

 De  Oranjeboeken  vind je bij :
http://www.irse.nl/kennis/kennis.htmlboek

« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 21:39:54 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling vh bericht. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #66 Gepost op: 26 January 2014, 22:12:17 »
Die link werkt zo niet. De laatste letters 'boek' achter .html horen er niet:

http://www.irse.nl/kennis/kennis.html

Groetjes,
Emiel

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #67 Gepost op: 27 January 2014, 08:52:58 »
Iedereen dank voor de uitleg voor een 'simpele ziel' en de links.
Het is slecht weer, dus ik ga lezen... (En als het droog is op een station eens wat zorgvuldiger naar een wissel kijken... ;) )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #68 Gepost op: 18 December 2014, 11:48:49 »
Op nu.nl staat een bericht over de bevindingen van de Onderzoeksraad.
Daarin ook een duidelijke animatie over de toedracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #69 Gepost op: 18 December 2014, 12:03:29 »
De beelden van de ontsporing zelf zijn wel spectaculair, die had ik nog niet gezien..

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #70 Gepost op: 18 December 2014, 12:33:10 »
Duidelijke uitleg en ik denk toch ook wel een pijnlijke conclusie.

Jeffrey

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #71 Gepost op: 18 December 2014, 18:55:08 »
Het meest pijnlijke is volgens mij dat 'gebrek aan onderhoud': Prutrail moet zich héél erg schamen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #72 Gepost op: 18 December 2014, 20:00:14 »
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #73 Gepost op: 18 December 2014, 20:11:28 »
Yep, maar dan is het toch de professionaliteit van die club om aan te geven, dat het niet uitkan en zij eventueel zelfs het contract éénzijdig beëindigen... Kost ongetwijfeld geld, maar lijkt mij béter/verantwoorder dan het doormodderen dat ze nu doen.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #74 Gepost op: 18 December 2014, 20:45:06 »
Eenzijdig jezelf opheffen dus al bedrijf, je van je bestaansrecht ontnemen, en honderden, zo niet duizenden mensen in de WW laten belanden?
Plus een spoorweg net zonder onderhoud.
Beter te weinig dan geen.
En reken maar dat Prorail zich intern naar Den Haag laat horen, maar ze moeten ook het contract maar weer krijgen.
Beetje vreemde spagaat.
Je opdrachtgever wil van alles van je, je geeft aan dat dat niet uit kan, maar sputter niet te veel tegen, want dan gaat het werk naar een ander.
Die komt de zelfde spagaat tegen, en zo blijven we in feite aan de gang.
We, de politiek en de burger/belastingbetaler, moeten eens realistisch worden.
Als we van alles willen, moeten we daar het noodzakelijke/benodigde voor betalen.
Zo niet, dan kan er ook minder dan we willen.