Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 22372 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #75 Gepost op: 18 December 2014, 20:49:28 »
Prorail is van de overheid weten we nog wel. Een contract met jezelf beëindigen schiet niet erg op. Het gaat uiteindelijk om budget en prioriteiten en de afgelopen jaren hebben we met zijn alleen vooral lopen krijsen dat het toch een schande is als een treiin een paar minuten te laat is. Zo'n rapport kan de prioriteiten hopelijk weer een beetje naar het goede midden brengen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #76 Gepost op: 18 December 2014, 20:52:52 »
Heel simpel, ze hadden niet moeten privatiseren!

Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #77 Gepost op: 18 December 2014, 20:55:58 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #78 Gepost op: 18 December 2014, 22:25:16 »
Behalve dan dat iedereen nu vooral bezig is met rekeningen naar elkaar te sturen in plaats van zijn werk te doen ;)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #79 Gepost op: 18 December 2014, 22:38:13 »
Ik weet hier niet genoeg van om een echt gefundeerde mening te geven, maar is er in NL dan een alternatief voor Prorail?
Ik zou als bedrijf mijn naam niet zo gemakkelijk te grabbel gooien... :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #80 Gepost op: 18 December 2014, 22:52:32 »
Intermezzo:
Wellicht wat kort leesvoer over wat Prorail is en doet:
Volgens de Prorail site
Volgens Wiki
Vergelijk Prorail met wat Rijkswaterstaat voor de auto- en vaarwegen doet. Die kun je dus eenvoudig weg niet opheffen....  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #81 Gepost op: 19 December 2014, 11:36:32 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Prorail is inderdaad niet geprivatiseerd. Maar NS: ja en nee. Nee in de zin dat de NV nog altijd 100% eigendom is van de staat en ja in de zin van: de NV is vanaf 1995 onderop in de organisatie opgesliptst in een holding en diverse BV's, waarvan er ook een aantal zijn afgestoten. Waar dan vooral knowhow mee verdween uit het bedrijf en dat zich nu commerciëel verhuurt binnen en buiten de spoorwereld.
Groetjes,
Emiel

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #82 Gepost op: 19 December 2014, 11:47:40 »
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.

Even voor de goede orde: In deze is Prorail niet de utivoerende instantie, slechts opdrachtgever en beheerder van het spoor. De werkelijkheid is dat Prorail, in dit geval Hilversum, als onderdeel van een zogenaamd PGO (Prestatie Gericht Onderhoudscontract) op de markt heeft gegooid. De diverse aannemers hebben zich als hongerige wolven op de opdracht gestort, waarbij met absurd lage prijzen is ingeschreven. Volgens mij heeft Strukton er zelfs nog een rechtzaak over gevoerd, want voor de buhne verkondigde Strukton dat er door anderen wordt gestunt met de prijzen en dat zij daar niet aan mee doen. Inmiddels staat ook Strukton het water aan de lippen en heeft men afgelopen half jaar weer het nodige werk "gekocht"

Het is jammer dat door deze ratrace met prijzen de veiligheid onderdeel is geworden van de prijzenoorlog. En Prorail laat het helaas gewoon gebeuren ondanks dat men voor de Buhne verkondigd dat Veiligheid het belangrijkste is.....

In het geval Hilversum speelt mee dat PGO contracten worden afgerekend op aantallen storingen. Zolang het bewuste wissel geen storing geeft (maar wel langzaam slijt) zal de aannemer (in dit geval Asset-Rail) geen tijd en energie stoppen in extra onderhoud maar zich eerder richten op wissels die regelmatig verstoring geven om niet beboet te worden door ontstane treinvertrsgingen.

Overigens wel een spectaculair filmpje van de ontsporing. Ondanks de lage snelheid ziet het er allemaal beangstigend uit, lijt bijna een modelspoorbaan (waar dit soort ontsporingen wel vaker voorkomen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #83 Gepost op: 19 December 2014, 12:08:29 »
Maar op je modelbaan verbreekt de verbinding tussen je tongen niet zo snel :p

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #84 Gepost op: 19 December 2014, 12:14:56 »
Interessant filmpje, vooral de reacties van de wachtende fietsers. Die gaan er allemaal meteen vandoor. Ik denk dat ik was staan blijven kijken...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #85 Gepost op: 19 December 2014, 12:25:44 »
Ja, en dan vooral een bak die nog iets verder uitbreekt, achter je of zo, of een kantelende trein, en nergens meer heen kunnen.
Dit is geen wel overwogen reactie, maar een reflex, en dat is iets HEEL anders.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #86 Gepost op: 19 December 2014, 12:32:39 »
Absoluut, die mensen reageren in een reflex. Ik bedoelde meer dat ik aan de grond genageld zou blijven staan...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #87 Gepost op: 19 December 2014, 12:42:43 »
Dat is natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid.

Ik ben zelf ooit met een lege geledebus op de snelweg in potdichte mist betrokken geweest in een grote kettingbotsing met 3 doden. Daar heb ik mezelf later van afgevraagd "als ik nou zo en zo had gereageerd, had dan niet .....", maar alle experts/politie zeiden me, dat ik mezelf niet gek moest maken en verwijten maken, want ik had gehandeld in een natuurlijke reflex, en daar helpt geen enkele training tegen, laat staan dat je tijd van nadenken hebt.
Een kennis van mijn ouders had al jaren in Engeland gewoond en gereden, en woonde en reed inmiddels al jaren in Australië, links dus. In de outback, op gravel wegen, rijdt men veelal in het midden, tot je een tegenligger tegenkomt. Hij kwam bij een bocht een roadtrain met 3 opleggers tegen. In een reflex dook hij naar rechts, die roadtrain naar links. Liep gelukkig redelijk goed af. Alleen licht gewond ......