Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 21909 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #45 Gepost op: 17 January 2014, 18:50:40 »
De ballast veert niet terug na na een passerende trein, de rails wel.

Mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #46 Gepost op: 18 January 2014, 19:02:31 »
Zie bericht van Arjan-V een blz terug.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56725.msg3221425932.html#msg3221425932
Ik lees daar alleen wat roestrijden nou eigenlijk is, daar staat helemaal niet dat de trein dat ook daadwerkelijk aan het doen was en er is dus helemaal geen sprake geweest van roestrijden...

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #47 Gepost op: 18 January 2014, 23:15:35 »
Wat ik vreemd vind op de fotos, van wissel 3B lijken beide tongen aan te liggen.....
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #48 Gepost op: 20 January 2014, 16:37:41 »
Volgens Spoor.Pro.NL

De intercity die vorige week bij Hilversum uit de rails liep, is ontspoord doordat het wissel defect was. Dat is uit een eerste analyse van het incident naar voren gekomen, zo meldt ProRail. De spoorbeheerder gaat uit voorzorg alle vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. ProRail zegt de kans ‘zeer klein’ te achten dat een vergelijkbaar defect nog een keer wordt aangetroffen. De inspecties kunnen mogelijk invloed hebben op het treinverkeer. SpoorPro plaatste donderdag al een foto van de kapotte wissel.
 

De intercity ontspoorde woensdagmiddag vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden Bussum. Het tweede rijtuig liep daarbij naast de rails. De intercity reed volgens NS zo’n 40 tot 50 kilometer per uur. Ten tijde van de ontsporing zaten ongeveer 150 reizigers in de trein. Niemand raakte daarbij gewond.
 
Bij het ongeluk raakte de bovenleiding en sporen over enkele honderden meter beschadigd. De trein moest van het spoor worden getakeld en de wissels werden voor onderzoek zorgvuldig verwijderd. Naast ProRail en NS is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek gestart naar het incident. Ook deskundigen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gingen woensdag ter plaatse.
 
Recht stuk spoor
 
Om tijd te winnen, heeft ProRail een recht stuk spoor teruggelegd. Het treinverkeer kon daarom zaterdag al worden hervat. De vier beschadigde wissels worden vooralsnog niet vervangen, omdat ze volgens de spoorbeheerder niet nodig zijn voor de dagelijkse treinenloop. Of de wissels later nog worden teruggeplaatst wordt nog bekeken.
 

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat een incident niet mag leiden tot het schrappen van wissels. “Dit soort wissels heb je nodig voor de bijsturing van treinen. Als een trein niet van spoor kan wisselen, dan wordt het traject verstoringsgevoelig.”
 
Zorgen
 
Maatschappij Voor Beter OV gaf vlak na de ontsporing aan zich zorgen te maken over de onderhoudstoestand van de spoorinfrastructuur en de treinen. De reizigersorganisatie vindt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport NS en ProRail onder verscherpt toezicht dient te stellen.
De bouw van Berkendam is begonnen.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #50 Gepost op: 23 January 2014, 10:53:20 »
Hallo,
 Zijn datde betonnen wissels met een tussen de dwarliggers liggende wisselsteller ?
 Hoe heet dat type steller ?
Vr Gr ,
       Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #51 Gepost op: 23 January 2014, 11:03:02 »
Dat zijn Ebi-switch wissels. De hele installatie zit dan in een een stalen dwarsligger. Zie ook:

http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=256

Het zwakste punt van zo'n wissel is de breekbout-verbinding in het stangenstelsel die moeten voorkomen dat de hele installatie ontzet raakt als zo'n wissel wordt open gereden. Ik vrees dat her en der in den lande die breekbout "niet meer de originele vorm heeft", om het voorzichtig uit te drukken.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #52 Gepost op: 23 January 2014, 11:24:06 »
Bedankt ,Emiel.
 Als  oud monteur vh Seinwezen had ik die naam natuurlijk moeten weten .
 Dank ook voor de link.
Wat je schrijft over die breekbout wist ik  niet.
 De nog veel gebruikte oude stellers hebben een soort slipkoppelijng ,die niet kapot gaat.
Maar hij moest wel geinspecteerd worden na een openrijding dacht ik.
 Vr Gr,
       Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #53 Gepost op: 23 January 2014, 11:32:40 »
Peter: ten aanzien van NSE wisselstellers vond ik deze links naar opleidingsboeken uit 1984 (wellicht ken je ze). Meteen maar even bewaard:

http://www.irse.nl/resources/Oranje-boeken/Het-Wissel-deel-1.pdf

en

http://www.irse.nl/resources/Oranje-boeken/Het-Wissel-deel-2.pdf

Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2014, 11:37:37 »
Hallo Emiel,
     Bedankt voor deze linkjes.
 Heel goed.
 Ik had dit materiaal nog niet. (1962 !)
  In "mijn "tijd hadden ze dat niet ,meestal alleen een diktaat.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2014, 20:02:36 »
In Noord-Groningen is het treinverkeer volledig ontregeld omdat de treinen slechts stapvoets deze Ebi-switch wissels mogen passeren. De halfuursdienst is vervangen door een uursdienst. In Sauwerd worden vannacht de nodige wissels vervangen. Deze wissels zijn vrij nieuw en pas neergelegd bij de spoorverdubbeling bij Sauwerd. Verder valt het op dat in Noord-Groningen de laatste weken opvallend veel noodreparaties aan de infrastructuur plaats vinden. Allemaal niet geplande buiten dienststellingen. Weet iemand wat ze doen?

Het essentiële verschil tussen klassieke en Ebi-switch wissel is de "hefrug". Een klassieke wisseltong loopt met een rol over de hefrug. De tong moet omhoog getild worden om omgelegd te worden. Daarom heeft de tong twee stabiele standen waarin de tong door de zwaartekracht als het ware vergrendeld is.

De Ebi-switch wissel hebben geen hefrug en moeten daarom door de wisselsteller vergrendeld worden. Hoe dat gaat, dat weet ik niet.

Citaat http://www.nicospilt.com/index_wissels.htm Nico Spilt

EBI-switch in de ban

Begin 2005 heb ik uit welingelichte bron vernomen dat de EBI-switch in de ban is gedaan. De EBI-switch wordt geleverd door Bombardier. Ze blijken sneller te slijten dan de bedoeling was. Daar komt men dus ook lekker op tijd achter; zoiets kun je toch van tevoren testen met een duurproef? Klassieke wisselstellers gaan 18 jaar mee. Met de EBI-switches die er nu liggen gaan we over pakweg tien jaar dus leuke dingen beleven: "als gevolg van een wisselstoring bij Harmelen..."

Nog twee interessante pagina's
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/veel_hinder_bij_ongeplande_werkzaamheden_vanwege_vervangen_wissels-145963
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rover:_slijtage_wissels_was_al_jaren_bekend-145965
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 20:14:26 door Moddemeijer »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #56 Gepost op: 23 January 2014, 20:25:03 »
 ??? :o Zie ik hier een "voordeel van de Marktwerking"? [Sarcasme UIT]
Immers deze dingen zijn ongetwijfeld goedkoper in aanschaf dan "echte wisselstellers", maar de krenteweger-van-dienst is even vergeten dat Alle Waar Naar Zijn Geld Is... >:(

Hoeveel van die krengen liggen er inmiddels in het net? Ik begin plotseling al die meldingen over 'sein- en wisselstoringen' in een ánder licht te zien...

Frans (die altijd dacht dat EBI de Extra Beveiligde Inrichting in Vught is...)
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 22:45:07 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik kleine letters vermijden.. »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #57 Gepost op: 23 January 2014, 22:04:16 »
Niet gelijk zo negatief inspringen en denken, de EBI switch is voorgekomen uit nieuwere technieken en zou daarmee een stuk betrouwbaarder zijn door zijn gesloten behuizing en ook onderhoudsvrijer zijn.

Grote kans dat dat ding in aanschaf zelfs nieteens goedkoper is dan de oude steller, dus roepen dat men overal maar op bezuinigd is wel erg overdreven.
Te zuinig zijn is natuurlijk niet goed, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk niet verder moet kijken dan je neus lang is...

De tijd achterhaald soms de technieken van de vroeger en brengt wel degelijk verbeteringen, anders hadden we vandaag de dag nog met stoomtreinen gereden.


Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #58 Gepost op: 23 January 2014, 23:44:09 »
Thom

Ik vind het idee van een moderne wisselsteller op een dwarsligger gemonteerd een uitstekend idee. Dat is vooruitgang.

Er is ook iets als "passieve" en "actieve" veiligheid.  In de tijd van stoomtreinen dacht zo veel mogelijk in passieve veiligheid. Als een systeem vaalt, dan keert het kapotte systeem automatisch in een veilige toestand terug. Een hefrug in een wissel is typisch een product van passieve veiligheid. Systemen waarbij de veiligheid onleend wordt aan de actieve werking van het systeem, die systemen zijn principieel fout.

Even een gedachte experiment. Stel een stuk staal dat van de trein valt slaat de wisselsteller kapot. Dat kan gebeuren. Wat gebeurd er dan met het wissel. Een wissel met hefrug blijft in de laatst bekende stand liggen. Bij een wissel zonder hefrug komen de tongen los te liggen. Dat is precies het verschil tussen passieve en actieve veiligheid.

In de klassieke spoorwegbeveiliging was de passieve veiligheid het dominerende principe. Nu vertrouwd men op onveilbare techniek. Als er één ding is dat ik geleerd heb, dan is het dat techniek nimmer onveilbaar is!!!

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #59 Gepost op: 23 January 2014, 23:52:01 »
De Ebiswitch en de NSE-steller (dat is die oude) zijn ongeveer even duur en tegenwoordig ongeveer even vaak gestoord. Dat laatste was in de eerste jaren van de Ebiswitch niet het geval: toen stoorde die veel vaker dan de NSE-steller. Vandaar dat ProRail toen een paar jaar pas op de plaats heeft gemaakt met het inbouwen van de Ebiswitch om eerst de problemen met de steller te verhelpen.
De hefrug wordt al een aantal jaren niet meer toegepast bij NSE-stellers, juist om storingen te voorkomen. De tong wordt ook niet vergrendeld door de hefrug (de heuvel in spoorse taal) maar door het vergrendelmechanisme in de wisselsteller. Zo'n mechanisme zit zowel in de Ebiswitch als in de NSE-steller. Het gedachtenexperiment van Moddemeijer klopt daarom ook niet: een wissel ligt ook zonder hefrug wel degelijk mechanisch vergrendeld. De stelling dat er tegenwoordig alleen op onfeilbare techniek vertrouwd wordt, is volstrekte onzin.

Groeten,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 23:56:09 door Zaandam-Zuid »