Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Je koopt een oud boek.... door Karben
Vandaag om 20:20:46
Zelf bomen en struiken maken door ronaldvd2000
Vandaag om 19:58:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:43:57
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 19:37:39
Van China naar Tilburg door Alexander
Vandaag om 19:30:26
VERPLAATST: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:51
VERPLAATST: Spoorwegbordje gezocht door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:38
VERPLAATST: Vraag over CorelDraw in combinatie met snijlab.nl door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:51
VERPLAATST: Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:20
VERPLAATST: Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:59
VERPLAATST: Spoorplannen van bestaande stations gezocht, NL en B door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:38
VERPLAATST: Je koopt een oud boek.... door Bert van Gelder
Vandaag om 19:26:22
VERPLAATST: Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Bert van Gelder
Vandaag om 19:25:22
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:23:01
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Alexander
Vandaag om 19:06:57
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Dave.......
Vandaag om 19:05:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:00:10
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 18:50:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:37:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:14:39
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:12:56
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door Noordernet
Vandaag om 18:05:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 18:03:49
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Forever Rocofan
Vandaag om 17:54:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:44
Warme Stoof van SNCF voor NS, artikel in Loco Revue door jowi
Vandaag om 17:27:19
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Menno
Vandaag om 17:14:13
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door Jeronimos
Vandaag om 16:02:20
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar  (gelezen 49628 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1659
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #165 Gepost op: 20 maart 2018, 21:08:43 »
Hallo Ruud,

Als je de Programtoets van de DR4018 indrukt, blijft het rode ledje dan "eindeloos" branden of gaat het ledje na korte tijd weer vanzelf uit?

Die antieke wissels zonder eindafschakeling leveren vrijwel altijd problemen op doordat ze gedurende de volledige schakeltijd van èn Koploper èn DR4018 (standaard 800 msec) stroom blijven "vreten". De totale schakeltijd wordt dan per wissel de schakeltijd van Koploper + die van de DR4018, dat loopt al snel naar een volle seconde. En als de schakeltijd van Koploper bijvoorbeeld 200 msec is kunnen er bij wissels zonder eindafschakeling zelfs tegelijkertijd vier wissels actief zijn op dezelfde DR4018, dat is vragen om overbelasting van de DR4018 met als gevolg het "bekende" adresverlies van de DR4018.

Zie hiertoe ook dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221544074#msg3221544074
In dit draadje wordt een toelichting gegeven op de samenhang van (schakeltijd + wachttijd) Koploper en (pulstijd) DR4018.

Ik zou voor wissels zonder eindafschakeling op de DR4018 de Pulstijd van de desbetreffende uitgangen (zie CV238 t/m 253) terugbrengen naar de waarde 20, hetgeen overeenkomt met een Pulstijd van 125 msec. Je kunt daarna ook nog de schakeltijd van Koploper voor die specifieke wissels terugbrengen naar een waarde van 50 msec, waardoor de totale schakeltijd (en dus de tijd dat er stroom "gevreten" wordt) nog maar 175 msec is.

Wat binnen Koploper de "standaardwaarde" voor de schakeltijd voor wissels is heb ik even niet bij de hand, maar ik denk dat deze wel in de handleiding terug te vinden is. Je kunt de bij jou in gebruik zijnde waarde terugvinden onder het tabblad Algemeen > Instellingen per database > Seinen/Wissels....

En Koploper biedt de mogelijkheid om de schakeltijd zelfs per individuele wissel op te geven... ;)

Maar let er wel op: de pulstijd van de DR4018 wordt altijd toegevoegd aan de schakeltijd van Koploper...

Succes!

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 21:16:06 door Bert_Apd »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #166 Gepost op: 20 maart 2018, 23:07:04 »
Thx voor de link, wist dat er al eens een stuk over geschreven was, maar kon het niet vinden.
Van de week ff na kijken waar alles op staat. Dacht de Koploper wissel eigenschappen per wissel op 20ms gezet had. De DR4018 staat op standaard. Koploper zelf zal ik moeten checken.

DR4018 program led blijft netjes branden tot ik het op uitgang 1 aangesloten wissel bedien. Is volgens mij ook juist.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #167 Gepost op: 23 februari 2021, 22:18:29 »
Het wordt weer eens hoog tijd om na lange tijd van stilstand en stoeien met Koploper, om verder te denken over het baanplan op de rijtafels.
De baan bestaat eigenlijk uit een groot lang enkel spoor dat via twee schaduwstations naar de rijtafels komt. Deze enkel spoor is echter zo gelegd dat het lijkt of er dubbel spoor ligt. Dat betekend echter dat een trein altijd via de rijtafel twee etages naar bededen gaat, het onderste schaduwstation door rijdt, dan de middelste schaduw station door rijdt en dan via de spiraal weer naar boven op de rijtafel terecht komt, enz enz. De baan wordt gevoed door een DR5000 waarop 3x boosters DR5033 (voor elke etage één, De DR5000 zelf zit niet aan de baan)
Omdat ik echter ook wil kunnen rondrijden zonder naar beneden te moeten is er een dubbele driehoek bedacht die dit mogelijk maakt.........maar die geven dan dus twee keerlussen. Gewoon twee Digikeijs DR5013 zou je dan denken, heb je gelijk de bezetmeldingen geregeld???? Of is er een andere mogelijkheid? En waar moet ik de scheidingen dan maken?

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Veroniek
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #168 Gepost op: 23 februari 2021, 23:19:18 »
Zijn de kruisingen in de driehoek ook echte kruisingen (dus geen Engelse wissels) en hebben die van elkaar geïsoleerde sporen ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2021, 08:02:48 »
Ja, de kruisingen in de driehoek en de kruising richting brug bij de deur hebben elektrisch gescheiden sporen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Veroniek
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2021, 09:50:21 »
Als je de linkerkant van de driehoek beschouwt als een deel van een rondgaande baan, dan zou je het hele rechtse stuk als keerlus kunnen inrichten.  Dus de isolaties meteen na de wissels aan de linkerkant en de als Y-wissels getekende wissels in het naar boven gaan de stuk.  De andere isolaties van de keerlussen zouden dan voor het begin van het enkelspoor met brug kunnen liggen.  Of lengtes genoeg zijn voor detectiestukken weet ik niet, ik gebruik altijd en sinds lang alleen keerlusmodules zoals de Lenz LK200.

Nog een vraagje:  je tekent met pijlen de rijrichting. Is de kruising bij het begin van het enkelspoor ook zo'n echte kruising met isolatie van de kruisende sporen ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2021, 14:19:59 »
Ja dat is ook een geïsoleerde kruising.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Veroniek
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2021, 17:13:14 »
Dan is het simpel, als ik er van uit mag gaan dat het schaduwstation geen verrassingen heeft.  Dus ene kant in, andere kant uit zoals de rode pijltjes aangeven.

Je hebt dan alleen bij de driehoek de 2 al eerder aangeduide keerlussen, met de meest simpele methode op te lossen.  Over detectiestukken, dus een andere oplossing, daar mag je je zelf of iemand anders zich over buigen, dat is mijn vak niet.  Maar ik denk dat dat ook niet zo moeilijk is, als er tenminste voldoende lengte beschikbaar is.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Veroniek
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2021, 17:16:34 »
Ik zit me in een keer te bedenken, dat er misschien helemaal geen keerlussen in zitten.  Zal er nog eens goed met rood en blauw naar kijken.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Veroniek
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2021, 17:52:37 »
Ik heb even alle sporen in rood en blauw gevolgd:  geen keerlussen zolang je in de stations geen overloopwissels hebt.
Het is één opgevouwen hondenbot met een zijlijntje, dat weer netjes in de hoofdbaan invoegt
Probleem opgelost ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #175 Gepost op: 24 februari 2021, 18:19:03 »
Ja, dat zou ik eigenlijk wel willen, maar dan creëer ik er zeker één. Die ik bovendien niet gemakkelijk oplos. Helaas  ;D.
Wordt het nu alleen nog uitzoeken waar de bezetmelders moeten komen in en rond het station en met name bij de driehoek.
 
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 18:20:40 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #176 Gepost op: 13 mei 2021, 21:29:42 »
Vandaag maar weer eens bezig geweest met de eigenlijke rijtafel.
Omdat het van geen kante gaat lukken om met één doorlopend spoor een dubbel spoor te creëren waarbij ik van en naar de spiraal kan rijden en waarbij het ook nog eens mogelijk is om op de rijtafel rond te rijden zonder het gedwongen ritje naar de schaduwstations te maken, heb ik besloten een deel van de rijtafel iets te verbreden.
De laatste tafel was vierkant 95x95cm en vormde daarmee ook in de schaduwstations de bocht die het ingangsspoor neemt richting wisselstraten. Op de bovenste rijtafel geeft dit wat problemen met de aansluitende tafels die 80cm breed zijn. Dus vandaag een extra stuk multiplex van 12.5cm gemaakt om dit te verbreden.
Ook hier weer wat latwerk eronder gelijmd zodat het tegen de bestaande tafelrand geschroefd kon worden.



Ook de tussen tafel verbreed met een stuk van 15cm extra zodat deze nu op 95cm uit komt  (y).



En zo ziet het er dan van schuin beneden uit. Een overhang buiten de poten van 12,5 tot 15cm.



Verder is er ca de helft van de opgestelde treinen tijdelijk verhuisd richting nieuwe vitrine.



Dit om het Koploper dynamisch schaduwstation te kunnen gaan testen. Ik ben nu zo ver dat de daarin overgebleven treinen nu in de blokken staan en deze in Koploper als bezet worden gezien :). Langzaam begint het iets te worden.

Nu maar weer eens verder denken over het aan te leggen sporenplan  :-\.
Wordt vervolgd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).