Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 09:30:54
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar  (gelezen 59305 keer)

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #165 Gepost op: 20 maart 2018, 21:08:43 »
Hallo Ruud,

Als je de Programtoets van de DR4018 indrukt, blijft het rode ledje dan "eindeloos" branden of gaat het ledje na korte tijd weer vanzelf uit?

Die antieke wissels zonder eindafschakeling leveren vrijwel altijd problemen op doordat ze gedurende de volledige schakeltijd van èn Koploper èn DR4018 (standaard 800 msec) stroom blijven "vreten". De totale schakeltijd wordt dan per wissel de schakeltijd van Koploper + die van de DR4018, dat loopt al snel naar een volle seconde. En als de schakeltijd van Koploper bijvoorbeeld 200 msec is kunnen er bij wissels zonder eindafschakeling zelfs tegelijkertijd vier wissels actief zijn op dezelfde DR4018, dat is vragen om overbelasting van de DR4018 met als gevolg het "bekende" adresverlies van de DR4018.

Zie hiertoe ook dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221544074#msg3221544074
In dit draadje wordt een toelichting gegeven op de samenhang van (schakeltijd + wachttijd) Koploper en (pulstijd) DR4018.

Ik zou voor wissels zonder eindafschakeling op de DR4018 de Pulstijd van de desbetreffende uitgangen (zie CV238 t/m 253) terugbrengen naar de waarde 20, hetgeen overeenkomt met een Pulstijd van 125 msec. Je kunt daarna ook nog de schakeltijd van Koploper voor die specifieke wissels terugbrengen naar een waarde van 50 msec, waardoor de totale schakeltijd (en dus de tijd dat er stroom "gevreten" wordt) nog maar 175 msec is.

Wat binnen Koploper de "standaardwaarde" voor de schakeltijd voor wissels is heb ik even niet bij de hand, maar ik denk dat deze wel in de handleiding terug te vinden is. Je kunt de bij jou in gebruik zijnde waarde terugvinden onder het tabblad Algemeen > Instellingen per database > Seinen/Wissels....

En Koploper biedt de mogelijkheid om de schakeltijd zelfs per individuele wissel op te geven... ;)

Maar let er wel op: de pulstijd van de DR4018 wordt altijd toegevoegd aan de schakeltijd van Koploper...

Succes!

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 21:16:06 door Bert_Apd »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #166 Gepost op: 20 maart 2018, 23:07:04 »
Thx voor de link, wist dat er al eens een stuk over geschreven was, maar kon het niet vinden.
Van de week ff na kijken waar alles op staat. Dacht de Koploper wissel eigenschappen per wissel op 20ms gezet had. De DR4018 staat op standaard. Koploper zelf zal ik moeten checken.

DR4018 program led blijft netjes branden tot ik het op uitgang 1 aangesloten wissel bedien. Is volgens mij ook juist.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #167 Gepost op: 23 februari 2021, 22:18:29 »
Het wordt weer eens hoog tijd om na lange tijd van stilstand en stoeien met Koploper, om verder te denken over het baanplan op de rijtafels.
De baan bestaat eigenlijk uit een groot lang enkel spoor dat via twee schaduwstations naar de rijtafels komt. Deze enkel spoor is echter zo gelegd dat het lijkt of er dubbel spoor ligt. Dat betekend echter dat een trein altijd via de rijtafel twee etages naar bededen gaat, het onderste schaduwstation door rijdt, dan de middelste schaduw station door rijdt en dan via de spiraal weer naar boven op de rijtafel terecht komt, enz enz. De baan wordt gevoed door een DR5000 waarop 3x boosters DR5033 (voor elke etage één, De DR5000 zelf zit niet aan de baan)
Omdat ik echter ook wil kunnen rondrijden zonder naar beneden te moeten is er een dubbele driehoek bedacht die dit mogelijk maakt.........maar die geven dan dus twee keerlussen. Gewoon twee Digikeijs DR5013 zou je dan denken, heb je gelijk de bezetmeldingen geregeld???? Of is er een andere mogelijkheid? En waar moet ik de scheidingen dan maken?

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #168 Gepost op: 23 februari 2021, 23:19:18 »
Zijn de kruisingen in de driehoek ook echte kruisingen (dus geen Engelse wissels) en hebben die van elkaar geïsoleerde sporen ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2021, 08:02:48 »
Ja, de kruisingen in de driehoek en de kruising richting brug bij de deur hebben elektrisch gescheiden sporen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2021, 09:50:21 »
Als je de linkerkant van de driehoek beschouwt als een deel van een rondgaande baan, dan zou je het hele rechtse stuk als keerlus kunnen inrichten.  Dus de isolaties meteen na de wissels aan de linkerkant en de als Y-wissels getekende wissels in het naar boven gaan de stuk.  De andere isolaties van de keerlussen zouden dan voor het begin van het enkelspoor met brug kunnen liggen.  Of lengtes genoeg zijn voor detectiestukken weet ik niet, ik gebruik altijd en sinds lang alleen keerlusmodules zoals de Lenz LK200.

Nog een vraagje:  je tekent met pijlen de rijrichting. Is de kruising bij het begin van het enkelspoor ook zo'n echte kruising met isolatie van de kruisende sporen ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2021, 14:19:59 »
Ja dat is ook een geïsoleerde kruising.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2021, 17:13:14 »
Dan is het simpel, als ik er van uit mag gaan dat het schaduwstation geen verrassingen heeft.  Dus ene kant in, andere kant uit zoals de rode pijltjes aangeven.

Je hebt dan alleen bij de driehoek de 2 al eerder aangeduide keerlussen, met de meest simpele methode op te lossen.  Over detectiestukken, dus een andere oplossing, daar mag je je zelf of iemand anders zich over buigen, dat is mijn vak niet.  Maar ik denk dat dat ook niet zo moeilijk is, als er tenminste voldoende lengte beschikbaar is.

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2021, 17:16:34 »
Ik zit me in een keer te bedenken, dat er misschien helemaal geen keerlussen in zitten.  Zal er nog eens goed met rood en blauw naar kijken.

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2021, 17:52:37 »
Ik heb even alle sporen in rood en blauw gevolgd:  geen keerlussen zolang je in de stations geen overloopwissels hebt.
Het is één opgevouwen hondenbot met een zijlijntje, dat weer netjes in de hoofdbaan invoegt
Probleem opgelost ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #175 Gepost op: 24 februari 2021, 18:19:03 »
Ja, dat zou ik eigenlijk wel willen, maar dan creëer ik er zeker één. Die ik bovendien niet gemakkelijk oplos. Helaas  ;D.
Wordt het nu alleen nog uitzoeken waar de bezetmelders moeten komen in en rond het station en met name bij de driehoek.
 
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 18:20:40 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #176 Gepost op: 13 mei 2021, 21:29:42 »
Vandaag maar weer eens bezig geweest met de eigenlijke rijtafel.
Omdat het van geen kante gaat lukken om met één doorlopend spoor een dubbel spoor te creëren waarbij ik van en naar de spiraal kan rijden en waarbij het ook nog eens mogelijk is om op de rijtafel rond te rijden zonder het gedwongen ritje naar de schaduwstations te maken, heb ik besloten een deel van de rijtafel iets te verbreden.
De laatste tafel was vierkant 95x95cm en vormde daarmee ook in de schaduwstations de bocht die het ingangsspoor neemt richting wisselstraten. Op de bovenste rijtafel geeft dit wat problemen met de aansluitende tafels die 80cm breed zijn. Dus vandaag een extra stuk multiplex van 12.5cm gemaakt om dit te verbreden.
Ook hier weer wat latwerk eronder gelijmd zodat het tegen de bestaande tafelrand geschroefd kon worden.



Ook de tussen tafel verbreed met een stuk van 15cm extra zodat deze nu op 95cm uit komt  (y).



En zo ziet het er dan van schuin beneden uit. Een overhang buiten de poten van 12,5 tot 15cm.



Verder is er ca de helft van de opgestelde treinen tijdelijk verhuisd richting nieuwe vitrine.



Dit om het Koploper dynamisch schaduwstation te kunnen gaan testen. Ik ben nu zo ver dat de daarin overgebleven treinen nu in de blokken staan en deze in Koploper als bezet worden gezien :). Langzaam begint het iets te worden.

Nu maar weer eens verder denken over het aan te leggen sporenplan  :-\.
Wordt vervolgd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #177 Gepost op: 23 november 2023, 22:04:43 »
Eindelijk weer eens wat tijd gevonden om wat spoor te leggen op de eigenlijke rijtafel. Het paradespoor wordt een luchtspoor. Direct eronder ligt ook een spoor. Ernaast een zak spoor.....en daarvoor komt nog een stijgspoor  ;D. Dit wordt gedeeltelijk gecamoufleerd door woningen.

Klinkt ingewikkeld, maar dat is nodig om op de boventafels rond te kunnen blijven rijden zonder dat je naar de schaduwstations op -1 en -2 gaat. De schaduwstations vormen eigenlijk één doorlopend spoor met op -2 een waaier van 10 sporen en op -1 een waaier van 9 sporen met elk een lengte van zo'n meter of 3 gemiddeld, waar per spoor twee treinen moeten kunnen stallen.

Dan nu de plaatjes.
Op de voorgrond de stationsporen 4 en 5, met naar rechts de aftakking naar de lokloods.



De dubbele bocht naar links zal straks door stadshuizen aan het zicht onttrokken worden.



De op en afgaande sporen aan de achterkant.







Verder eindelijk iets gemaakt om het toetsenbord uit de weg te kunnen schuiven. Hiervoor twee serverrails en wat zaag en laswerk moeten verrichten. Het geheel daarna zo onder de tafel geschroefd.




Wordt vervolgd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #178 Gepost op: 02 maart 2024, 22:21:56 »
Na lange tijd de laatste weken weer eens flink aan de treinbaan gewerkt. Veel soldeerwerk, bezetmelders, ringleiding enz. En dan kan eindelijk de eerste trein een rondje over de eigenlijke rijtafel rijden. Een mijlpaal dus ;D.

https://youtube.com/shorts/d5ACN6UqgK0?feature=share
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #179 Gepost op: 02 maart 2024, 22:46:24 »
Hoi Ruud,
Kan de video niet bekijken, staat op privé.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums