Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13320 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2014, 15:03:31 »
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.
Nee, hoor. De stromen zijn juist kleiner (hogere spanning=lagere stroom). En of het echt gevaarlijk is? Als je de bovenleiding wat hoger hangt valt dat ook wel weer mee, er zijn immers zat landen waar 25kV "gewoon" langs perrons hangt, al dan niet een stukkie hoger ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2014, 15:04:36 »
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.

De stroom valt wel mee... een 10kv leiding naar een gemiddeld industrieterein zou het wel eens zwaarder te verduren kunnen hebben.
Wat vervelender is, is dat deze belasting niet constant is. Maar dat is het bij 1800V ook niet.
De stroom is wel een stuk lager dan bij 1800V. Bijna 14x lager zelfs.

Wat stroom en afstand tot mogelijke slachtoffers met elkaar te maken hebben moet je met toch eens vertellen..... De isolatie afstand heeft te maken met de spanning, niet met de stroom.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2014, 15:09:51 »
Kan iemand op een rijtje zetten wat de verschillen tussen 25kV wisselspannin en 3kV gelijkspanning zijn voor de treinen?

Bij 25kV trek je sneller op dan bij 3kV.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2014, 15:15:17 »
Is al voor je gedaan
Jeroen

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2014, 15:17:57 »
Het idee voor 3000 Volt komt overigens niet bij Prorail vandaan. Het is geopperd bij een door Kivi/Niria in 2012 gehouden
enquete "witboek spoor". Zie http://www.deingenieur.nl/nl/artikel/30151/het-dossier-witboek-spoor.html
Mvrgr
Koopmans

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2014, 15:29:04 »
De stroom valt wel mee... een 10kv leiding naar een gemiddeld industrieterein zou het wel eens zwaarder te verduren kunnen hebben.
Wat vervelender is, is dat deze belasting niet constant is. Maar dat is het bij 1800V ook niet.
De stroom is wel een stuk lager dan bij 1800V. Bijna 14x lager zelfs.

Wat stroom en afstand tot mogelijke slachtoffers met elkaar te maken hebben moet je met toch eens vertellen..... De isolatie afstand heeft te maken met de spanning, niet met de stroom.
Een 10kV-kabel is als het goed is redelijk symmetrisch belast, 25 kV bovenleiding heeft dat niet (de stroom loopt terug via de spoorstaven, er ontstaat een lus), dus is het resulterende veld niet laag zoals bij een 10kV-kabel, maar redelijk hoog. De 25 kV-bovenleiding kan 1000 A leveren (gekoppelde TGV), dat past niet door de gemiddelde 10kV-kabel. Wat de beïnvloeding door stroom betreft: stroom leidt tot inductieve koppeling, zoek op elektromagnetische compatibiliteit voor meer info.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #21 Gepost op: 09 January 2014, 15:48:36 »
Een 10kV-kabel is als het goed is redelijk symmetrisch belast, 25 kV bovenleiding heeft dat niet (de stroom loopt terug via de spoorstaven, er ontstaat een lus), dus is het resulterende veld niet laag zoals bij een 10kV-kabel, maar redelijk hoog.
Alleen bij de meest simpele 25kv systemen. Tegenwoordig wordt overal een retour leiding gebruikt. (al dan niet in tegenfase).
Die hangt wel verder van de bovenleiding dan de aders van een 10kV kabel, maar het is veel minder dan de 5-6m tussen bovenleiding en spoorstaaf.

Citaat
De 25 kV-bovenleiding kan 1000 A leveren (gekoppelde TGV), dat past niet door de gemiddelde 10kV-kabel.
25MW zie je inderdaad op lijnen zoals de betuwe lijn en de HSL, maar dat is dan ook wel meteen de top voor wat betreft 25kv systemen.
Maar ook dat is een constante stroom. Voor storingen moet je kijken naar wat er staat te schakelen.
Bij 1800V heb je een stroom tot zo'n 4000A die aan/uit klappert (b.v. wanneer de afnemer even stuitert). Bij 25kv is dat dus 4x zo klein.

Citaat
Wat de beïnvloeding door stroom betreft: stroom leidt tot inductieve koppeling, zoek op elektromagnetische compatibiliteit voor meer info.

Ik weet wat emc is, maar 'slachtoffers' impliceert toch wel wat anders.
Inductieve koppeling is voor een mens niet zo heel interesant. En is de afstand van een bovenleding meer dan voldoende.
Als met 'slachtoffers' voornamelijk aparatuur wordt bedoelt zou je gelijk kunnen hebben.


Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #22 Gepost op: 09 January 2014, 16:01:05 »
Ombouw naar 3kV is relatief 'eenvoudig' vergeleken met ombouw naar 25kV.
Voordeel van 3kV DC is dat het samen kan met ATB. Hoe het met de treinstellen en locomotieven zit weet ik niet. Het 'oude' materiaal heeft vaak 750V motoren in serie, en voor de hulpapparatuur wordt de 1800V omgezet naar de werkspanning. Dus de motorschakelingen aanpassen en andere spanningsomzetters.
Voor moderner materiaal weet ik het niet, is dit b.v. IGBT gebaseerd zou het zo maar eens heel simpel aan te passen zijn, mits de ingang 3kV aankan.....

En, zoals we dagelijks kunnen zien in Maastricht en Roosendaal kan 3kV materiaal wel onder onze 1800V. Misschien niet voor langere tijd, maar in theorie zou je kunnen beginnen met materiaal ombouwen. Als je dat zo doet dat het wel voor langere tijd onder 1800V kan heb je de eerste hobbel al genomen.

Dan per traject ombouwen naar 3kV. Kwestie van goed plannen, en misschien tijdelijk tijdens de ombouw van de onderstations op een traject dieselmateriaal inzetten. Dus is wellicht simpeler dan gedacht  ;) .
« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 16:03:51 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2014, 16:46:23 »
Ombouw naar 3kV is relatief 'eenvoudig' vergeleken met ombouw naar 25kV.
Voordeel van 3kV DC is dat het samen kan met ATB. Hoe het met de treinstellen en locomotieven zit weet ik niet. Het 'oude' materiaal heeft vaak 750V motoren in serie, en voor de hulpapparatuur wordt de 1800V omgezet naar de werkspanning. Dus de motorschakelingen aanpassen en andere spanningsomzetters.

Zo'n beetje het enige materiaal dat nog zo rijd is plan-V, en dat gaat ook niet lang meer duren.

Citaat
Voor moderner materiaal weet ik het niet, is dit b.v. IGBT gebaseerd zou het zo maar eens heel simpel aan te passen zijn, mits de ingang 3kV aankan.....

Even de spanning in zo'n schakeling twee keer zo hoog maken zal nog best een hele klus zijn.
In feite ga je de elektrische installatie dan flink aanpassen en zal zeker alles nog een keer doorgerekend moeten worden.

Wat makkelijker is, is om een downchopper van 3kV naar 1.8kV te plaatsen.
Dan kan het grootste deel grofweg hetzelfde blijven. Maar je moet wel zo'n extra installatie nog in de cabine kunnen bedienen.
En een downchopper erbij 'plakken' is echt niet veel makkelijker dan een 25kV transformator en gelijkrichter plaatsen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je het materieel zowel voor 3kV als voor 25kV flink moet verbouwen en opnieuw toegelaten moet krijgen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2014, 17:18:48 »
Nee, hoor. De stromen zijn juist kleiner (hogere spanning=lagere stroom).
Het ging hier om de vergelijking tussen een 25kV bovenleiding en hoogspanningsleidingen. En daar heeft Duvel in grote lijnen gelijk, hoewel er ook hoogspanningslijnen zijn die 800A kunnen voeren.
Een vergelijking met 10kV kabels gaat helemaal niet op, omdat die kabels geen meetbare straling geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #25 Gepost op: 09 January 2014, 18:23:14 »
Daar heb ik ook weleens aan gedacht. Houden de isolatoren zich wel goed bijvoorbeeld? Moeten die glazen isolatoren (ik heb er één thuis liggen) dan niet de dubbele lengte krijgen?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #26 Gepost op: 09 January 2014, 19:11:43 »
Ik neem aan dat je doelt op de overgang van 1800 naar 3000 volt. Daarvoor zijn geen andere isolatoren nodig. De huidige zijn al geschikt voor 3000 volt. Dat is nl. de eerste waarde in hoogspanningsisolatoren.
Dat kun je b.v zien bij de spanningssluis in Roosendaal (waar je overigens nauwelijks meer bij kan komen). Aan de Nederlandse en aan de Belgische kant zie je precies dezelfde isolatoren zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #27 Gepost op: 09 January 2014, 19:17:06 »
Leuk ideetje, maar er is geen geld voor lijkt me.

Dirk

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #28 Gepost op: 09 January 2014, 20:03:01 »
Denk het wel....

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2014, 20:10:53 »
Een economische crisis moet niet een reden zijn om nooit meer te investeren....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin