Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13581 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2014, 15:03:31 »
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.
Nee, hoor. De stromen zijn juist kleiner (hogere spanning=lagere stroom). En of het echt gevaarlijk is? Als je de bovenleiding wat hoger hangt valt dat ook wel weer mee, er zijn immers zat landen waar 25kV "gewoon" langs perrons hangt, al dan niet een stukkie hoger ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2014, 15:04:36 »
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.

De stroom valt wel mee... een 10kv leiding naar een gemiddeld industrieterein zou het wel eens zwaarder te verduren kunnen hebben.
Wat vervelender is, is dat deze belasting niet constant is. Maar dat is het bij 1800V ook niet.
De stroom is wel een stuk lager dan bij 1800V. Bijna 14x lager zelfs.

Wat stroom en afstand tot mogelijke slachtoffers met elkaar te maken hebben moet je met toch eens vertellen..... De isolatie afstand heeft te maken met de spanning, niet met de stroom.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2014, 15:09:51 »
Kan iemand op een rijtje zetten wat de verschillen tussen 25kV wisselspannin en 3kV gelijkspanning zijn voor de treinen?

Bij 25kV trek je sneller op dan bij 3kV.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2014, 15:15:17 »
Is al voor je gedaan
Jeroen

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2014, 15:17:57 »
Het idee voor 3000 Volt komt overigens niet bij Prorail vandaan. Het is geopperd bij een door Kivi/Niria in 2012 gehouden
enquete "witboek spoor". Zie http://www.deingenieur.nl/nl/artikel/30151/het-dossier-witboek-spoor.html
Mvrgr
Koopmans

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2014, 15:29:04 »
De stroom valt wel mee... een 10kv leiding naar een gemiddeld industrieterein zou het wel eens zwaarder te verduren kunnen hebben.
Wat vervelender is, is dat deze belasting niet constant is. Maar dat is het bij 1800V ook niet.
De stroom is wel een stuk lager dan bij 1800V. Bijna 14x lager zelfs.

Wat stroom en afstand tot mogelijke slachtoffers met elkaar te maken hebben moet je met toch eens vertellen..... De isolatie afstand heeft te maken met de spanning, niet met de stroom.
Een 10kV-kabel is als het goed is redelijk symmetrisch belast, 25 kV bovenleiding heeft dat niet (de stroom loopt terug via de spoorstaven, er ontstaat een lus), dus is het resulterende veld niet laag zoals bij een 10kV-kabel, maar redelijk hoog. De 25 kV-bovenleiding kan 1000 A leveren (gekoppelde TGV), dat past niet door de gemiddelde 10kV-kabel. Wat de beïnvloeding door stroom betreft: stroom leidt tot inductieve koppeling, zoek op elektromagnetische compatibiliteit voor meer info.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #21 Gepost op: 09 January 2014, 15:48:36 »
Een 10kV-kabel is als het goed is redelijk symmetrisch belast, 25 kV bovenleiding heeft dat niet (de stroom loopt terug via de spoorstaven, er ontstaat een lus), dus is het resulterende veld niet laag zoals bij een 10kV-kabel, maar redelijk hoog.
Alleen bij de meest simpele 25kv systemen. Tegenwoordig wordt overal een retour leiding gebruikt. (al dan niet in tegenfase).
Die hangt wel verder van de bovenleiding dan de aders van een 10kV kabel, maar het is veel minder dan de 5-6m tussen bovenleiding en spoorstaaf.

Citaat
De 25 kV-bovenleiding kan 1000 A leveren (gekoppelde TGV), dat past niet door de gemiddelde 10kV-kabel.
25MW zie je inderdaad op lijnen zoals de betuwe lijn en de HSL, maar dat is dan ook wel meteen de top voor wat betreft 25kv systemen.
Maar ook dat is een constante stroom. Voor storingen moet je kijken naar wat er staat te schakelen.
Bij 1800V heb je een stroom tot zo'n 4000A die aan/uit klappert (b.v. wanneer de afnemer even stuitert). Bij 25kv is dat dus 4x zo klein.

Citaat
Wat de beïnvloeding door stroom betreft: stroom leidt tot inductieve koppeling, zoek op elektromagnetische compatibiliteit voor meer info.

Ik weet wat emc is, maar 'slachtoffers' impliceert toch wel wat anders.
Inductieve koppeling is voor een mens niet zo heel interesant. En is de afstand van een bovenleding meer dan voldoende.
Als met 'slachtoffers' voornamelijk aparatuur wordt bedoelt zou je gelijk kunnen hebben.


Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #22 Gepost op: 09 January 2014, 16:01:05 »
Ombouw naar 3kV is relatief 'eenvoudig' vergeleken met ombouw naar 25kV.
Voordeel van 3kV DC is dat het samen kan met ATB. Hoe het met de treinstellen en locomotieven zit weet ik niet. Het 'oude' materiaal heeft vaak 750V motoren in serie, en voor de hulpapparatuur wordt de 1800V omgezet naar de werkspanning. Dus de motorschakelingen aanpassen en andere spanningsomzetters.
Voor moderner materiaal weet ik het niet, is dit b.v. IGBT gebaseerd zou het zo maar eens heel simpel aan te passen zijn, mits de ingang 3kV aankan.....

En, zoals we dagelijks kunnen zien in Maastricht en Roosendaal kan 3kV materiaal wel onder onze 1800V. Misschien niet voor langere tijd, maar in theorie zou je kunnen beginnen met materiaal ombouwen. Als je dat zo doet dat het wel voor langere tijd onder 1800V kan heb je de eerste hobbel al genomen.

Dan per traject ombouwen naar 3kV. Kwestie van goed plannen, en misschien tijdelijk tijdens de ombouw van de onderstations op een traject dieselmateriaal inzetten. Dus is wellicht simpeler dan gedacht  ;) .
« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 16:03:51 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2014, 16:46:23 »
Ombouw naar 3kV is relatief 'eenvoudig' vergeleken met ombouw naar 25kV.
Voordeel van 3kV DC is dat het samen kan met ATB. Hoe het met de treinstellen en locomotieven zit weet ik niet. Het 'oude' materiaal heeft vaak 750V motoren in serie, en voor de hulpapparatuur wordt de 1800V omgezet naar de werkspanning. Dus de motorschakelingen aanpassen en andere spanningsomzetters.

Zo'n beetje het enige materiaal dat nog zo rijd is plan-V, en dat gaat ook niet lang meer duren.

Citaat
Voor moderner materiaal weet ik het niet, is dit b.v. IGBT gebaseerd zou het zo maar eens heel simpel aan te passen zijn, mits de ingang 3kV aankan.....

Even de spanning in zo'n schakeling twee keer zo hoog maken zal nog best een hele klus zijn.
In feite ga je de elektrische installatie dan flink aanpassen en zal zeker alles nog een keer doorgerekend moeten worden.

Wat makkelijker is, is om een downchopper van 3kV naar 1.8kV te plaatsen.
Dan kan het grootste deel grofweg hetzelfde blijven. Maar je moet wel zo'n extra installatie nog in de cabine kunnen bedienen.
En een downchopper erbij 'plakken' is echt niet veel makkelijker dan een 25kV transformator en gelijkrichter plaatsen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je het materieel zowel voor 3kV als voor 25kV flink moet verbouwen en opnieuw toegelaten moet krijgen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2014, 17:18:48 »
Nee, hoor. De stromen zijn juist kleiner (hogere spanning=lagere stroom).
Het ging hier om de vergelijking tussen een 25kV bovenleiding en hoogspanningsleidingen. En daar heeft Duvel in grote lijnen gelijk, hoewel er ook hoogspanningslijnen zijn die 800A kunnen voeren.
Een vergelijking met 10kV kabels gaat helemaal niet op, omdat die kabels geen meetbare straling geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #25 Gepost op: 09 January 2014, 18:23:14 »
Daar heb ik ook weleens aan gedacht. Houden de isolatoren zich wel goed bijvoorbeeld? Moeten die glazen isolatoren (ik heb er één thuis liggen) dan niet de dubbele lengte krijgen?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #26 Gepost op: 09 January 2014, 19:11:43 »
Ik neem aan dat je doelt op de overgang van 1800 naar 3000 volt. Daarvoor zijn geen andere isolatoren nodig. De huidige zijn al geschikt voor 3000 volt. Dat is nl. de eerste waarde in hoogspanningsisolatoren.
Dat kun je b.v zien bij de spanningssluis in Roosendaal (waar je overigens nauwelijks meer bij kan komen). Aan de Nederlandse en aan de Belgische kant zie je precies dezelfde isolatoren zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #27 Gepost op: 09 January 2014, 19:17:06 »
Leuk ideetje, maar er is geen geld voor lijkt me.

Dirk

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #28 Gepost op: 09 January 2014, 20:03:01 »
Denk het wel....

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2014, 20:10:53 »
Een economische crisis moet niet een reden zijn om nooit meer te investeren....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin