Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.
De stroom valt wel mee... een 10kv leiding naar een gemiddeld industrieterein zou het wel eens zwaarder te verduren kunnen hebben.Wat vervelender is, is dat deze belasting niet constant is. Maar dat is het bij 1800V ook niet.De stroom is wel een stuk lager dan bij 1800V. Bijna 14x lager zelfs.Wat stroom en afstand tot mogelijke slachtoffers met elkaar te maken hebben moet je met toch eens vertellen..... De isolatie afstand heeft te maken met de spanning, niet met de stroom.
Een 10kV-kabel is als het goed is redelijk symmetrisch belast, 25 kV bovenleiding heeft dat niet (de stroom loopt terug via de spoorstaven, er ontstaat een lus), dus is het resulterende veld niet laag zoals bij een 10kV-kabel, maar redelijk hoog.
De 25 kV-bovenleiding kan 1000 A leveren (gekoppelde TGV), dat past niet door de gemiddelde 10kV-kabel.
Wat de beïnvloeding door stroom betreft: stroom leidt tot inductieve koppeling, zoek op elektromagnetische compatibiliteit voor meer info.
Ombouw naar 3kV is relatief 'eenvoudig' vergeleken met ombouw naar 25kV.Voordeel van 3kV DC is dat het samen kan met ATB. Hoe het met de treinstellen en locomotieven zit weet ik niet. Het 'oude' materiaal heeft vaak 750V motoren in serie, en voor de hulpapparatuur wordt de 1800V omgezet naar de werkspanning. Dus de motorschakelingen aanpassen en andere spanningsomzetters.
Voor moderner materiaal weet ik het niet, is dit b.v. IGBT gebaseerd zou het zo maar eens heel simpel aan te passen zijn, mits de ingang 3kV aankan.....
Nee, hoor. De stromen zijn juist kleiner (hogere spanning=lagere stroom).