Je moet wel even in het achterhoofd houden dat deze wijsheid komt van de dezelfde club die het aantal wissels het liefst naar nul zou reduceren.Het is echt weer zo'n tussenoplossing waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Het vermogen wat je erbij krijgt is nog geen twee keer zo hoog, je blijft met een grote hoeveelheid onderstations zitten, je moet nog steeds al je materieel ombouwen.....25kv heeft inderdaad andere isolatoren nodig en hier en daar een wat grotere afstand. Daar staat tegenover dat je de draad zelf aanzienlijk dunner kunt maken. Tevens kun je dit bij gewoon onderhoud aan het spoor al voorbereiden. (Op sommige trajecten is dit ook al gedaan, Hanzelijn, Amsterdam-Utrecht).Hier en daar hou je dan een tunnel/viaduct over waar het echt niet kan, maar ook dat zullen er niet zoveel zijn en ook deze zullen om de grofweg 20-30 jaar grondig aangepakt moeten worden.
Pas als het volledige net onder ERTMS rijdt is 25kV toe te passen.
Hopelijk wordt ook het oude elektrische museummaterieel omgebouwd.
Die elektromagnetische invloed wordt toch gecompenseerd doordat de versterkingsleiding op de tegenfase staat?Dus ik denk dat de invloed op de omgeving niet groter is dan van een gewone hoogspanningsleiding.
Nou, dat is dan een goede reden om beide ombouwen gelijktijdig aan te pakken.