Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
booster vraag door Ben
Vandaag om 19:49:55
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13242 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Gepost op: 09 January 2014, 09:41:49 »
Via Nico Spilt kwam ik op deze site. 3000V, dan kunnen Belgische, Italiaanse en Poolse loks gewoon hier rijden (vergeet ik er nu nog 1)  ;D
(Mits natuurlijk het hele toelatinggereutel ::))

Groet,
Michel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2014, 10:11:44 »
Hallo,

Ombouw naar 3kV DC, zoals in Belgie, is veel makkelijker dan naar 25kV AC zoals bijvoorbeeld de havenspoorlijn te Rtd, Betuwelijn of HSL.

Heeft te maken met de isolatie afstanden van het geheel.

Het is alleen een behoorlijke klus om dit even te doen, en dan moet je nog wat treinstellen ombouwen.
Ook een leuke logistieke uitdaging...  ;D
Mvg, Marcel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2014, 10:25:44 »
Hmmm, eerst kosten voor ombouw naar 3 kV, later nog eens voor 25 kV. Laten ze dan direct naar 25 kV gaan.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2014, 10:30:03 »
Makkelijker is in dit geval maar betrekkelijk.
Wat de bovenleiding zelf betreft is het inderdaad makkelijker. Daar hoef je niks aan te doen, want de isolatoren zijn al geschikt voor 3kV.
Onderstations moeten wel omgebouwd worden. Andere trafo's en andere gelijkrichters, waarschijnlijk ook andere schakelaars. Kortom, de hele inventaris van de onderstations moet vervangen worden.
De treinstellen lijkt mij het lastigst. De VIRM's zijn al voorbereid voor ombouw naar 25kV. Dat moet nu allemaal anders worden. Ombouw van locs en treinstellen is vooral een probleem omdat het er zo veel zijn.

Wel apart dat ze nu hun aandacht richten op ombouw naar 3kV. Jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen (ik dacht in het blad Elektrotechniek) waarin werd uitgelegd dat men wilde ombouwen naar 25kV, maar dat dat vanwege de prijs en de technische complicaties niet haalbaar was. Een paar jaar later stond in hetzelfde blad een artikel waarin werd betoogd dat niet ombouwen op de lange termijn nog duurder zou uitpakken. En nu kiezen ze dus voor een tussenoplossing van 3kV.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2014, 11:30:21 »
Ach, waar maak men zich druk om, de kosten worden door de belasting betaler betaald. Op die manier is het een voordelige hobby. Kijk eens wat er zoal langs de kant staat bij NS. Een 1700 koste al gauw 4 miljoen, een stuurrijtuig 1 miljoen. En dan al die 6400en en 16/1800en En dat staat allemaal weg te rotten. Om droevig van te worden.

Groet, Fred.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2014, 11:35:15 »
Je moet wel even in het achterhoofd houden dat deze wijsheid komt van de dezelfde club die het aantal wissels het liefst naar nul zou reduceren.

Het is echt weer zo'n tussenoplossing waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Het vermogen wat je erbij krijgt is nog geen twee keer zo hoog, je blijft met een grote hoeveelheid onderstations zitten, je moet nog steeds al je materieel ombouwen.....

25kv heeft inderdaad andere isolatoren nodig en hier en daar een wat grotere afstand. Daar staat tegenover dat je de draad zelf aanzienlijk dunner kunt maken. Tevens kun je dit bij gewoon onderhoud aan het spoor al voorbereiden. (Op sommige trajecten is dit ook al gedaan, Hanzelijn, Amsterdam-Utrecht).
Hier en daar hou je dan een tunnel/viaduct over waar het echt niet kan, maar ook dat zullen er niet zoveel zijn en ook deze zullen om de grofweg 20-30 jaar grondig aangepakt moeten worden.

Het vraagt alleen wat goede lange termijn planning en juist dat zal het uiteindelijk wel de nek om doen.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2014, 11:35:39 »
Maar die spullen zijn aan revisie toe, en dat is af en toe duurder dan nieuw spul.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2014, 12:31:25 »
Je moet wel even in het achterhoofd houden dat deze wijsheid komt van de dezelfde club die het aantal wissels het liefst naar nul zou reduceren.

Het is echt weer zo'n tussenoplossing waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Het vermogen wat je erbij krijgt is nog geen twee keer zo hoog, je blijft met een grote hoeveelheid onderstations zitten, je moet nog steeds al je materieel ombouwen.....

25kv heeft inderdaad andere isolatoren nodig en hier en daar een wat grotere afstand. Daar staat tegenover dat je de draad zelf aanzienlijk dunner kunt maken. Tevens kun je dit bij gewoon onderhoud aan het spoor al voorbereiden. (Op sommige trajecten is dit ook al gedaan, Hanzelijn, Amsterdam-Utrecht).
Hier en daar hou je dan een tunnel/viaduct over waar het echt niet kan, maar ook dat zullen er niet zoveel zijn en ook deze zullen om de grofweg 20-30 jaar grondig aangepakt moeten worden.
Helaas heeft 25 kV een grote elektromagnetische invloed op de omgeving, zodat je er niet bent met een paar grotere isolatoren.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2014, 12:51:53 »
Die elektromagnetische invloed wordt toch gecompenseerd doordat de versterkingsleiding op de tegenfase staat?
Dus ik denk dat de invloed op de omgeving niet groter is dan van een gewone hoogspanningsleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2014, 13:37:01 »
25 kV is onbruikbaar zolang we hier met ATB rijden... Pas als het volledige net onder ERTMS rijdt is 25kV toe te passen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2014, 13:38:24 »
Hopelijk wordt ook het oude elektrische museummaterieel omgebouwd. Dan betekent dat geen permanente stilstand. Ik begrijp dat er wel een fors prijskaartje aan vast hangt. Maar goed het is nog lang niet zo ver.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2014, 13:40:11 »
Pas als het volledige net onder ERTMS rijdt is 25kV toe te passen.
Nou, dat is dan een goede reden om beide ombouwen gelijktijdig aan te pakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2014, 13:41:32 »
Hopelijk wordt ook het oude elektrische museummaterieel omgebouwd.
dan zet je er toch een weerstandje tussen  ;D
Of de motoren in serie, ofzo.
(hier spreekt de electroleek :D)

Groet,
Michel

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2014, 13:42:53 »
Die elektromagnetische invloed wordt toch gecompenseerd doordat de versterkingsleiding op de tegenfase staat?
Dus ik denk dat de invloed op de omgeving niet groter is dan van een gewone hoogspanningsleiding.
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.
Met vriendelijke groeten, altijd.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2014, 14:03:29 »
Nou, dat is dan een goede reden om beide ombouwen gelijktijdig aan te pakken.

Je zou zeggen van wel, alleen kost dat een afschuwelijke berg geld. Plus dat als je alles in 1 keer doet er zeer veel materieel onttrokken moet worden, zeer veel trajecten langdurig platliggen en al dat soort vervoerstechnische ellende. Aangezien je ERTMS wel onder 1800 V gelijkstroom aan kan leggen zal men dat als eerste doen, en daarna komt pas 25 kV in beeld denk ik. De spreiding van het geheel heeft ook gewoon te maken met geld, als je morgen bekend maakt dat je voor 4 miljard het spoor begint te verbouwen denk ik niet dat de politiek veel vrienden maakt. En dat zullen ze dan ook nooit zo doen. Alles gefaseerd en uitgesmeerd over meerdere jaren zodat de totale kosten niet zo opvallen.