Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13287 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Gepost op: 09 January 2014, 09:41:49 »
Via Nico Spilt kwam ik op deze site. 3000V, dan kunnen Belgische, Italiaanse en Poolse loks gewoon hier rijden (vergeet ik er nu nog 1)  ;D
(Mits natuurlijk het hele toelatinggereutel ::))

Groet,
Michel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2014, 10:11:44 »
Hallo,

Ombouw naar 3kV DC, zoals in Belgie, is veel makkelijker dan naar 25kV AC zoals bijvoorbeeld de havenspoorlijn te Rtd, Betuwelijn of HSL.

Heeft te maken met de isolatie afstanden van het geheel.

Het is alleen een behoorlijke klus om dit even te doen, en dan moet je nog wat treinstellen ombouwen.
Ook een leuke logistieke uitdaging...  ;D
Mvg, Marcel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2014, 10:25:44 »
Hmmm, eerst kosten voor ombouw naar 3 kV, later nog eens voor 25 kV. Laten ze dan direct naar 25 kV gaan.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2014, 10:30:03 »
Makkelijker is in dit geval maar betrekkelijk.
Wat de bovenleiding zelf betreft is het inderdaad makkelijker. Daar hoef je niks aan te doen, want de isolatoren zijn al geschikt voor 3kV.
Onderstations moeten wel omgebouwd worden. Andere trafo's en andere gelijkrichters, waarschijnlijk ook andere schakelaars. Kortom, de hele inventaris van de onderstations moet vervangen worden.
De treinstellen lijkt mij het lastigst. De VIRM's zijn al voorbereid voor ombouw naar 25kV. Dat moet nu allemaal anders worden. Ombouw van locs en treinstellen is vooral een probleem omdat het er zo veel zijn.

Wel apart dat ze nu hun aandacht richten op ombouw naar 3kV. Jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen (ik dacht in het blad Elektrotechniek) waarin werd uitgelegd dat men wilde ombouwen naar 25kV, maar dat dat vanwege de prijs en de technische complicaties niet haalbaar was. Een paar jaar later stond in hetzelfde blad een artikel waarin werd betoogd dat niet ombouwen op de lange termijn nog duurder zou uitpakken. En nu kiezen ze dus voor een tussenoplossing van 3kV.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2014, 11:30:21 »
Ach, waar maak men zich druk om, de kosten worden door de belasting betaler betaald. Op die manier is het een voordelige hobby. Kijk eens wat er zoal langs de kant staat bij NS. Een 1700 koste al gauw 4 miljoen, een stuurrijtuig 1 miljoen. En dan al die 6400en en 16/1800en En dat staat allemaal weg te rotten. Om droevig van te worden.

Groet, Fred.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2014, 11:35:15 »
Je moet wel even in het achterhoofd houden dat deze wijsheid komt van de dezelfde club die het aantal wissels het liefst naar nul zou reduceren.

Het is echt weer zo'n tussenoplossing waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Het vermogen wat je erbij krijgt is nog geen twee keer zo hoog, je blijft met een grote hoeveelheid onderstations zitten, je moet nog steeds al je materieel ombouwen.....

25kv heeft inderdaad andere isolatoren nodig en hier en daar een wat grotere afstand. Daar staat tegenover dat je de draad zelf aanzienlijk dunner kunt maken. Tevens kun je dit bij gewoon onderhoud aan het spoor al voorbereiden. (Op sommige trajecten is dit ook al gedaan, Hanzelijn, Amsterdam-Utrecht).
Hier en daar hou je dan een tunnel/viaduct over waar het echt niet kan, maar ook dat zullen er niet zoveel zijn en ook deze zullen om de grofweg 20-30 jaar grondig aangepakt moeten worden.

Het vraagt alleen wat goede lange termijn planning en juist dat zal het uiteindelijk wel de nek om doen.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2014, 11:35:39 »
Maar die spullen zijn aan revisie toe, en dat is af en toe duurder dan nieuw spul.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2014, 12:31:25 »
Je moet wel even in het achterhoofd houden dat deze wijsheid komt van de dezelfde club die het aantal wissels het liefst naar nul zou reduceren.

Het is echt weer zo'n tussenoplossing waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Het vermogen wat je erbij krijgt is nog geen twee keer zo hoog, je blijft met een grote hoeveelheid onderstations zitten, je moet nog steeds al je materieel ombouwen.....

25kv heeft inderdaad andere isolatoren nodig en hier en daar een wat grotere afstand. Daar staat tegenover dat je de draad zelf aanzienlijk dunner kunt maken. Tevens kun je dit bij gewoon onderhoud aan het spoor al voorbereiden. (Op sommige trajecten is dit ook al gedaan, Hanzelijn, Amsterdam-Utrecht).
Hier en daar hou je dan een tunnel/viaduct over waar het echt niet kan, maar ook dat zullen er niet zoveel zijn en ook deze zullen om de grofweg 20-30 jaar grondig aangepakt moeten worden.
Helaas heeft 25 kV een grote elektromagnetische invloed op de omgeving, zodat je er niet bent met een paar grotere isolatoren.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2014, 12:51:53 »
Die elektromagnetische invloed wordt toch gecompenseerd doordat de versterkingsleiding op de tegenfase staat?
Dus ik denk dat de invloed op de omgeving niet groter is dan van een gewone hoogspanningsleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2014, 13:37:01 »
25 kV is onbruikbaar zolang we hier met ATB rijden... Pas als het volledige net onder ERTMS rijdt is 25kV toe te passen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2014, 13:38:24 »
Hopelijk wordt ook het oude elektrische museummaterieel omgebouwd. Dan betekent dat geen permanente stilstand. Ik begrijp dat er wel een fors prijskaartje aan vast hangt. Maar goed het is nog lang niet zo ver.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2014, 13:40:11 »
Pas als het volledige net onder ERTMS rijdt is 25kV toe te passen.
Nou, dat is dan een goede reden om beide ombouwen gelijktijdig aan te pakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2014, 13:41:32 »
Hopelijk wordt ook het oude elektrische museummaterieel omgebouwd.
dan zet je er toch een weerstandje tussen  ;D
Of de motoren in serie, ofzo.
(hier spreekt de electroleek :D)

Groet,
Michel

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2014, 13:42:53 »
Die elektromagnetische invloed wordt toch gecompenseerd doordat de versterkingsleiding op de tegenfase staat?
Dus ik denk dat de invloed op de omgeving niet groter is dan van een gewone hoogspanningsleiding.
Toch wel, want de stromen zijn groter, en de afstand tot mogelijke slachtoffers kleiner.
Met vriendelijke groeten, altijd.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2014, 14:03:29 »
Nou, dat is dan een goede reden om beide ombouwen gelijktijdig aan te pakken.

Je zou zeggen van wel, alleen kost dat een afschuwelijke berg geld. Plus dat als je alles in 1 keer doet er zeer veel materieel onttrokken moet worden, zeer veel trajecten langdurig platliggen en al dat soort vervoerstechnische ellende. Aangezien je ERTMS wel onder 1800 V gelijkstroom aan kan leggen zal men dat als eerste doen, en daarna komt pas 25 kV in beeld denk ik. De spreiding van het geheel heeft ook gewoon te maken met geld, als je morgen bekend maakt dat je voor 4 miljard het spoor begint te verbouwen denk ik niet dat de politiek veel vrienden maakt. En dat zullen ze dan ook nooit zo doen. Alles gefaseerd en uitgesmeerd over meerdere jaren zodat de totale kosten niet zo opvallen.