Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:47:58
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Sander Fondse
Vandaag om 07:48:12
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Sander Fondse
Vandaag om 07:35:31
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:31:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: Polderdam (een update)  (gelezen 24148 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #45 Gepost op: 30 December 2015, 22:44:35 »
Een serieuze overdenking, zo aan het eind van het jaar.

Een tijd al weer helemaal niets aan mijn treinbaan gedaan.
Reden, nou de afgelopen mooie zomer en ik zit een beetje vast in het ontwerp.
Een dubbelsporige baan (links en rechts om rijdende treinen) is toch een heel klein beetje te veel van het goede in schaal H0 en de ruimte die ik ter beschikking heb.
Dus loop ik al een week of twee te piekeren en te dimdammen.
De gehele zooi te koop zetten(rollend materieel en rails) en overstappen naar schaal N(H0 is 1:87 en N is 1:160) dus dat scheelt aan ruimte die het in beslag neemt.

Ik ben er nog niet uit.
Wordt zeker vervolgd.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #46 Gepost op: 30 December 2015, 22:59:40 »
Is wat voor te zeggen overstappen op N.
Maar is wel nog meer gepriegel in de techniek, en detaillering van de scenery.

Niet nog eens een nieuw HO plan herzien?

Deze verzameling heb je ook niet in korte tijd opgebouwd.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #47 Gepost op: 30 December 2015, 23:22:17 »
Tja...
N spoor is veel kleiner is dus meer gepriegel. Ho is wat groter vind ik ook lekkerder werken. Later als ik wat ouder wordt en mijn zicht en motoriek verminderd moet ik er niet aan denken om zo te priegelen met n schaal :o Misschien even een nieuw plan bedenken?:)

David

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #48 Gepost op: 30 December 2015, 23:40:26 »
Piet, de meesten van ons boven de 50 stappen juist over naar een grotere schaal, geen kleinere...... ;) vaak omdat onze ogen slechter worden en die kleinere treintjes zijn dan vaak toch wat lastiger.
Ik zou er nog eens goed over nadenken, vaak is de schaal waar je zover mee bent gekomen toch de betere. Voor ons beiden is dat H0  8)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #49 Gepost op: 31 December 2015, 10:30:29 »
Misschien kunnen we je helpen? Ik kan zo je oorspronkelijke ontwerp niet terugvinden. Misschien is het een goed idee je plan waar je vanuit bent gaan bouwen hier te plaatsen en aan te geven waarom je inzichten veranderd zijn?

Ik lees uit je bericht je wilt graag doorgaande treinen maar de ruimte is te beperkt. Je oplossing (maar daar ben je zelf ook nog niet tevreden over lijkt 't) is overgaan naar een kleinere schaal.
Alternatieven zo even door me uit de mouw geschud, dus niet noodzakelijkerwijs compleet:
- kopstation maken (één keerlus ipv twee);
- kleinschaliger ontwerp (rangeren, lokaalspoorlijntje oid);
- pendelen ipv keren, dus treinstellen of trek-duw ipv getrokken treinen.

Ik neem aan dat je er in dat afgelopen half jaar ook al uitgebreid over hebt nagedacht. Kun je aangeven met welke alternatieven je al hebt gespeeld en wat voor jou de voors en tegens waren?

Ik weet niet hoe groot je ruimte is. Indien er geen of te weinig ruimte is voor keerlussen, is er dan wel ruimte voor bijvoorbeeld een lus aan weerszijden naar een schaduwstation, al dan niet met een helix?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #50 Gepost op: 31 December 2015, 11:16:49 »
Mijn opvatting is: als je ruimte te klein is, dan moet je niet te groot denken.
Ga voor iets simpels. De ultieme simpelheid is: in het zichtbare deel een enkelsporige paradebaan en verder alleen maar landschap. Achter de coulissen leg je dan een meersporig schaduwstation aan vanwaaruit de treinen om beurten hun rondje maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #51 Gepost op: 31 December 2015, 16:00:29 »
Ik lees uit je bericht je wilt graag doorgaande treinen maar de ruimte is te beperkt.
Ja inderdaad ik heb twee Elocs van NS(een 1200 en een 1100) ieder met een stam van resp 4 ICE en 5 Plan F wagons.
Maar ook 2 DE-2 's en een DE-1 die zouden kunnen pendelen, net als de 2 x PlanV en de Hondekop.
Alternatieven zo even door me uit de mouw geschud, dus niet noodzakelijkerwijs compleet:
- kopstation maken (één keerlus ipv twee)
Telkens kopmaken met de 1200 en 1100 lokt niet erg aan.
- kleinschaliger ontwerp (rangeren, lokaalspoorlijntje oid)
Zou kunnen maar dan moeten die lange wagons het veld ruimen.

Ik weet niet hoe groot je ruimte is. Indien er geen of te weinig ruimte is voor keerlussen, is er dan wel ruimte voor bijvoorbeeld een lus aan weerszijden naar een schaduwstation, al dan niet met een helix?
Ja en van dat laatste wil ik nou juist af.
Want hoe zorgvuldig je je rails ook legt als het ergens fout gaat is dat altijd op een onbereikbare plek.

Mijn baanplan:

Het gele deel is het station op niveau 0 en het turquoise is het schaduw station op niveau -1.
De getekende helixen bestaan uit 3 en een halve omwenteling dubbelsporig.
De afmetingen van de ruimte zijn 3,85 bij 4,90 m.
Maar misschien is het zoals Klaas zegt, denk ik te groot.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #52 Gepost op: 31 December 2015, 20:24:07 »
En hoe ver ben je met de realisatie? Heb je alles al technisch voor elkaar, of liggen er hele delen nog niet? Kun je nog gaan voor een heel ander plan zonder al te grote gevolgen of moeten we het zoeken in kleine veranderingen? Wat is je eigen idee daarover?

Als alleen de bereikbaarheid het probleem is zou je alleen het schaduwstation kunnen weglaten en er gewoon twee doorgaande ondergrondse sporen van maken die je meer bereikbaar vooraan legt. Begrijp je wat ik bedoel? Dan ben je de storinggevoelige Märklin-wissels kwijt op een moeilijke plek en kun je er ook ingeval van een ontsporing gemakkelijker bij. Je hebt voldoende lengte om het ondergrondse deel (incl helixen) in een aantal blokken te verdelen en zo een aantal treinen uit het zicht te houden. Nadeel is dat je dan niet meer ongezien de volgorde van je treinenloop kunt veranderen. Dat moet dan in het zicht, in je station.


PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #53 Gepost op: 31 December 2015, 20:58:05 »
Ja alles rijdt naar behoren, daar heb ik geen klachten over.
En wat betreft de storingsgevoeligheid van de wissels, al mijn wissels hebben verwijderde microswitches en zitten op decoders die maar .5 sec de spoel bekrachtigen.
Het grootste probleem dat ik heb is contact problemen in het schaduw station.
Ik denk dat een heel ander baanplan het enige alternatief is als ik H0 blijf gebruiken.

Maar nogmaals ik ben er nog niet uit.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #54 Gepost op: 31 December 2015, 21:32:55 »
Je rijdt C-rails en die willen snel vervuilen is mijn ervaring. Ik heb er zelf (nog) niet mee geëxperimenteerd, maar hoor goede verhalen: zou ATF een oplossing kunnen zijn voor nu? En dan nadenken over de toekomst met een ander plan?



PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #55 Gepost op: 26 January 2016, 22:23:57 »
Ik ben er uit voor wat de baan betreft, de spiralen gaan uit het ontwerp en ik ga een rondlopende baan maken.
Ook ga ik het strikte Hollandse thema verlaten, ik ga rijden met wat ik leuk vind en komen er K-rails te liggen.

Met het oog op de veranderingen heb vorige week een 3016 met 2 maal 4018 gekocht.
En het setje heb zojuist opgehaald.

Leuk detail:
de Originele verpakkingen waar in de advertentie over gesproken werd, bleken Roco doosjes te zijn.
Met als gevolg dat ik meteen in de onderhandeling ging en de set voor €10,00 minder de deur uit ging.




Door op de foto's te klikken krijg je fullsize beeld.
Algemene indruk van het gehele setje is dat dat het weinig rijuren heeft, erg schoon is en er prima uit ziet.
De verlichting (binnen en buiten) brandt, alleen de kappen schijnen wat door, dus die gaan met alufolie licht dicht gemaakt worden..
Ik ben van plan in de passagiersruimtes led strips aan te brengen.
De motor wordt vervangen door een 5* hoog vermogen exemplaar(60943) en er komt een decoder Lokpilot 4.0 of een laissdcc v2(de decoder van Alex) in de motorwagen.
In de aanhangers wil ik ook verlichting hebben en ik denk dat ik daar in beide een functie decodertje ga bouwen.
Met de individuele slepers onder de aanhangers hoeft dat niet zo'n grote verbouwing te worden.

Wordt vervolgd.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #56 Gepost op: 26 January 2016, 23:29:56 »
Ben blij te lezen dat je weer inspiratie hebt gevonden. (y)

Hopelijk volgt er weer een bouwupdate.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #57 Gepost op: 27 January 2016, 13:18:45 »
Piet, ga lekker door met HO. Ook ik ga mij wat moeilijker bewegen dus ben blij als de treinenbaan goed loopt. Als je graag doorgaande treinen over je baan wil is het misschien verstandig een ondergronds opstel terrein te maken. Bij ons werkt dat prima en het is elke keer weer een verrassing welke trein nu weer het station komt binnen rollen.

Groet, Fred.




Knollendam

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #58 Gepost op: 27 January 2016, 15:25:22 »
Ja , er zijn soms mensen die te hoog grijpen , Piet ga over op N-Spoor , dan kan je meer kwijt ...........Ik houd het wel bij H0 ,  heb een ruimte van bijna 30 vierkante meter , mijn schaduwstation is 7,50 x 1,00 mtr en dat 2x zowel onder het NL gedeelte als onder het Oostenrijks gedeelte
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 15:44:36 door Kcid »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #59 Gepost op: 27 January 2016, 15:31:08 »
Hoi, Kcid

Ik begrijp je reactie niet helemaal. De essentie van Piets verhaal is dat hij juist gekozen heeft om bij HO te blijven. Kwestie van de laatste post goed lezen.
Kwijt is met t!

Je kan je post zelf nog wijzigen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.