Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning  (gelezen 8449 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #45 Gepost op: 23 februari 2021, 09:45:35 »
dirk dat jitteren komt gewoon om dat de servo's voedingspanning krijgen terwijl het stuursignaal er nog niet is .
Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb hier nog 1 servo liggen waar de elektronica nog niet is uitgesloopt. Als ik die aansluit zonder stuursignaal en ik schakel de voeding herhaaldelijk in en uit, dan gebeurt er helemaal niks.
Er zijn servodecoders die het stuursignaal uitschakelen nadat de servo zijn eindpositie heeft bereikt. En dat doen ze juist om jitteren te voorkomen. Dus mijn conclusie is dat jitteren niet gebeurt als het stuursignaal ontbreekt.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #46 Gepost op: 23 februari 2021, 10:12:18 »
Citaat
Zie alleen niet erg hoe een elco het probleem van jitterende servo’s bij het opstarten van de baan gaat oplossen.
Het is ook meer onder het mum van baadt het niet, schaadt het niet. Het zou misschien kunnen helpen. Je zou in ieder geval je voeding een beetje ontlasten.

Ik ga morgen anavond ook even proberen met mij MG90 servo's om er spanning op te zetten zonder een stuur signaal. Ook wil ik kijken of ik jitter kan veroorzaken door met een schakelaar pulsjes te geven.

Ik heb overigens zelf een soortgelijk probleem ervaren toen een arduino zichzelf resette wanneer ik een DC gevoerde ontkoppelaar (spoel) uitschakelde. De arduino stuurde de spoel aan met een relais en zodoende had ik een ontkoppelde voeding. De vrijloop diode zat bij mij echter niet goed en de opgewekte puls van de spoel bij het afschakelen zorgte ondanks de relais aansturing dat de arduino zichzelf resette. Elke keer dat dit gebeurde, schoven de servo's een paar (~20) graadjes op. Maar ze bewogen niet heen en weer. Ik zag ook mijn led lantaarns flikkeren. Om eerlijk te zijn, weet ik niet precies hoe die puls de arduino kon resetten. Ik denk dat de schakelende voeding niet zo blij was met een puls en als reactie een spanningsdip creeerde ofzo ???. Ik weet wel dat de vrijloop diode over de spoel het probleem wegnam.

Het resetten zal ook geleid moeten hebben tot een pulsje op het stuursignaal van de servo. Dus ik wil ook proberen om een servo op een niks doende arduino pin aan te sluiten en de reset knop een paar in te drukken and see what happens

Citaat
Welk stuursignaal bedoelen jullie dan?
Het signaal van de arduino naar de servomotor toe. Het is een blokgolf van 50Hz met een puls lengte tussen de 1ms en 2ms, die bedoelen we.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #47 Gepost op: 23 februari 2021, 10:37:02 »
Er was weer iemand die het nodig vond om via een PB te reageren.
Als je wil reageren op wat hier gebeurt, doe dat dan hier en niet via PB.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #48 Gepost op: 23 februari 2021, 12:09:12 »
Dat waag ik te betwijfelen.

(y) +1

Citaat van: Klaas Zondervan
Er zijn servodecoders die het stuursignaal uitschakelen nadat de servo zijn eindpositie heeft bereikt. En dat doen ze juist om jitteren te voorkomen.

(y) +1

Citaat van: Klaas Zondervan
Dus mijn conclusie is dat jitteren niet gebeurt als het stuursignaal ontbreekt.

(y) +1

Er was weer iemand die het nodig vond om via een PB te reageren.
Als je wil reageren op wat hier gebeurt, doe dat dan hier en niet via PB.

Precies: (y) +1

Grtzz,

Karst, die zelf vind, dat het "springen" bij het aanzetten voor 90% aan de kwaliteit van de servo ligt.... ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #49 Gepost op: 23 februari 2021, 12:52:08 »
Het is ook meer onder het mum van baadt het niet, schaadt het niet. Het zou misschien kunnen helpen. Je zou in ieder geval je voeding een beetje ontlasten.

Als je een suggestie doet, moet je toch een idee hebben hoe het zou kunnen werken?

Los daarvan, juist bij het aanzetten van de baan moeten die elco's eerst worden opgeladen en wordt de voeding alleen maar zwaarder belast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #50 Gepost op: 23 februari 2021, 13:01:50 »
Er zijn servodecoders die het stuursignaal uitschakelen nadat de servo zijn eindpositie heeft bereikt. En dat doen ze juist om jitteren te voorkomen.

Klaas, zou dat alleen zijn bij de digitale servo's? Ik kan me voorstellen dat de digitale controller dat kan regelen. Maar kan me even niet voorstellen hoe dat bij een analoge servo geregeld kan zijn.

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #51 Gepost op: 23 februari 2021, 13:09:11 »
Bert, ik zie dat heel simpel. Als de stuurpuls ontbreekt, dan heeft de servo geen referentie meer en ook geen reden om van stand te veranderen.
Misschien zijn er nog enkele mensen die mijn experiment willen herhalen. Dus een servo aansluiten op de plus en de min van de voeding en de stuurdraad los laten. En laat dan hier even weten wat het resultaat is.

hans1958

  • Gast
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #52 Gepost op: 23 februari 2021, 14:05:26 »
klaas ik heb het een aantal malen getest met 20 sg90 servo's en als ik voeding en stuursignaal gelijk aanzet jitteren ze alle maal.
als ik het stuursignaal eerst aanzet en dan de voeding van de servo's geen gejitter meer wat ook volkomen logisch is.(dit waren goedkope chinese krengen 1 e per stuk aangesloten op arduino).
een robbe servo heeft helemaal nergens last van maar die zijn behoorlijk duur.
en wat mij ook opgevallen is , is dat ze nogal gevoelig zijn voor externe stoor signalen.
toen ik mijn functie generator op 50hz blokgolf aanzette begonnen de servo's gekke dingen te doen.
heb toen de bedrading van 1 servo afgeschermd met alufolie en daar aan de 0 gekoppeld toen was dat probleem ook weg.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 16:50:57 door hans1958 »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #53 Gepost op: 23 februari 2021, 16:44:53 »
Hi All,

Net even de door Klaas gevraagde test gedaan.
Als ik een servo op spanning zet via de servodecoder, zonder de digitale spanning, zie en voel je de servo iets verspringen, maar meer gebeurt er niet. Ze gaan zeker niet staan jitteren.
Bij een paar keer aan en uitschakelen blijven de andere servo's ook stil. Kennelijk zijn ze dan in hun neutrale stand terecht gekomen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #54 Gepost op: 23 februari 2021, 16:46:30 »
als ik het stuursignaal eerst aanzet en dan de voeding van de servo's geen gejitter meer wat ook volkomen logisch is.
Kun je ook uitleggen waarom je dat volkomen logisch vindt?
En als je het andersom doet, dus de voeding aanzetten zonder dat de stuurdraad is aangesloten, wat gebeurt er dan?

hans1958

  • Gast
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #55 Gepost op: 23 februari 2021, 16:49:18 »
gaan ze jitteren
het logische is dat de servo gaat zoeken naar de ingestelde stand en als het signaal er niet is blijft ie zoeken dus gaat ie jitteren bekend fenomeen in de modelvlieg wereld.
daar geld ook eerst zender aan dan pas de vliegtuig elektronika anders heb je klapperend stuurvlakken en gaat de boel stuk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #56 Gepost op: 23 februari 2021, 16:50:12 »
@Dirk,
Wat bedoel je met: 'zonder de digitale spanning' ? Bedoel je dan het digitale signaal uit de centrale, of de stuurpuls naar de servo?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #57 Gepost op: 23 februari 2021, 17:01:27 »
Hans,
wat jij vertelt vind ik niet zo logisch. Als er geen stuursignaal is kan de servo helemaal niet zoeken naar de ingestelde  stand want die is er niet.
De vergelijking met RC vliegen gaat ook niet op. Als je de spanning in het vliegtuig aanzet zonder zendersignaal dan geeft de ontvanger wel een stuurpuls naar de servo maar die is onbestemd omdat het zendersignaal ontbreekt.

Om het nog eens duidelijk te zeggen: met het stuursignaal bedoel ik de stuurdraad aan de servo, dus de witte/gele/oranje draad. En niet de informatie uit de centrale (of uit de zender bij RC vliegen)

Om nog even te herhalen wat ik heb getest: ik heb voeding gezet op de rode en bruine draad van mijn servo zonder dat de oranje draad was aangesloten. En dan gebeurt er helemaal niks. En dat vind ik dan weer heel logisch want zonder die stuurpuls weet de servo niet wat hij moet doen, dus doet hij niks.

hans1958

  • Gast
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2021, 17:05:11 »
ik heb dit getest met goedkope sg 90 servo's en het blijkt daadwerkelijk zo te zijn ook de stoor gevoeligheid van die dingen is beneden alle peil heb de test zowel met arduino gedaan als met een servo tester.
tegenwoordig stuur ik mijn wissels met micro stappen motortjes werkt nog veel mooier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Servo's gaan trillen bij aanzetten spanning
« Reactie #59 Gepost op: 23 februari 2021, 17:08:12 »
Dan kunnen we dus constateren dat er een verschil is tussen servo's. Die van mij is een MC-410 en die geeft geen krimp. Die van jou is een SG-90 en dat is kennelijk een zenuwpees.