Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:25:18
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: NS koopt 19 Traxx locomotieven  (gelezen 40394 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #60 Gepost op: 19 June 2015, 11:40:13 »
Zoals die Amtrak bagage - stuurstand dingen? Dus wel de carrosserie maar zonder motoren etc.

Die TRAXX is toch een lease. / huur loc? Wat krijg je daar standaard voor stuur kabels op als je een basis versie bestelt?
Dat is maar je wilt.

Deze zijn volledig koop en dus gewoon eigendom NS.

Stuurstroom gaat gewoon over de UIC kabel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #61 Gepost op: 19 June 2015, 11:57:30 »
Ik heb zitten zoeken naar UIC kabel, en daar is wel wat over te vinden. Maar dat gaat over sluiten van de deuren, omroepinstallatie en schakelen van de verlichting. Maar over het besturen van de loc vind ik daar niks. Of zit ik naar het verkeerde type te kijken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2015, 12:09:45 »
D'r zijn een aantal verschillende kabels met verschillend aantal aders, volgens mij maken de Traxxen gebruik van de 18 polige variant.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #63 Gepost op: 19 June 2015, 13:12:58 »
Ik krijg het idee dat het rijden in trek/duw-bedrijf tot dogma is verheven.
Oorspronkelijk bedoeld om te besparen in de exploitatie (personeel en een of twee extra treinstammen omdat je korter kunt keren, de aanwezigheid van zowel dat personeel als die stammen overigens ook heel nuttig om de betrouwbaarheid van je dienst te vergroten), kan ik me niet voorstellen dat er per saldo nog iets van die besparing overeind blijft, als je daar 18 extra locomotieven voor nodig hebt.

Huub

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #64 Gepost op: 19 June 2015, 13:25:53 »
Punctualiteit, punctualiteit en punctualiteit.
Geen problemen bij niet vlot lopende remproeven.
Het vak van rangeerder is afgeschaft.
Locomotieven worden niet meer gekocht maar geleased: heb je er eentje niet meer nodig, doe hem de deur uit, heb je er eentje extra nodig, 1 mailtje is genoeg; net zo aantrekkelijk als uitzendkrachten tegenover vast personeel.
Geen afschrijvingskosten, geen grote revisies, alleen maar de tevoren te calculeren lease kosten -- waar je nog over onderhandelen kunt ook.
En tenslotte: probeer bijv. in Utrecht Centraal maar eens een loc om te laten lopen -- overal worden alle wissels opgeruimd door ProRail.
Een trein met 1 loc laten keren bij een verstoring is vrijwel overal onmogelijk geworden.

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #65 Gepost op: 19 June 2015, 13:46:24 »
Volgens mij heeft NS deze locs wel gekocht. Is goedkoper dan leasen als je zeker weet dat er jaren vast werk voor is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #66 Gepost op: 19 June 2015, 14:10:24 »
Klopt! Alle geel/blauwe Traxx locs zijn eigendom.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #67 Gepost op: 19 June 2015, 14:11:44 »
Niet diegene die toch gereviseerd worden momenteel? Die komen wel geel/blauw terug maar zijn dacht ik wel geleased. Of is mijn info weer eens verkeerd? ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #68 Gepost op: 19 June 2015, 14:14:06 »
Dat zijn en blijven lease bakken ;)
Groeten Joop, machinist Lls

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #69 Gepost op: 19 June 2015, 14:14:33 »
Ook als er wel geleased wordt, ben je gebonden aan contract-termijnen die niet met 1 mailtje opzegbaar zijn. Bovendien is het gemak van snelle opzegbaarheid gewoon verrekend in de leasetarieven. Leasemaatschappijen zijn geen filantropen.
Voor 18 locs kun je nog wel wat rangeerders/storingsmonteurs in dienst nemen die juist voor die punctualiteit uitermate nuttig kunnen zijn.
Als je die punctualiteit zo belangrijk vindt, moet je ook niet zo extreem krap je materieelpositie plannen, dat een vertraagde trein de rest van de dag merkbaar is in de omloop.
Ik durf de weddenschap wel aan dat deze dienst met lange keringen en omlopen op de eindpunten een stuk betrouwbaarder, punctueler en goedkoper is dan dezelfde dienst met korte keringen zonder omlopen op de eindpunten.

Dat Prorail alle wissels opruimt, is een zaak van Prorail, niet van NS. Prorail moet gewoon gevraagde paden leveren. En als daarvoor wissels nodig zijn om om te lopen, heeft Prorail die gewoon te laten liggen. Het is al te gek voor woorden dat Prorail bepaalt dat NS bepaalde relaties via Utrecht niet meer kan aanbieden. Maar aangezien dat ding niet in Utrecht komt (waar keren ook zonder omlopen inmiddels zo goed als onmogelijk is geworden), is dat voorbeeld ook niet relevant.
Op de keerpunten en relevante tussenstations waar deze trein komt, is omlopen nog gewoon mogelijk (en gebeurt in elk geval deels ook nog).

Huub

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #70 Gepost op: 19 June 2015, 14:40:33 »
Dat heeft niet eens direct te maken met alle opgeruimde wissels, maar ook met de huidige spoorbezettingen, vooral aan perrons die echt zo ruim niet meer zijn met de huidige drukte en opvolgtijden.

Vergis je niet in wat zoiets aan personeel kost, je hebt op meerdere standplaatsen in een 3 ploegendienst dan een aantal mensen nodig en die dien je ook nogeens op te leiden.
En wat doe je als je met zo'n trein strand en ergens moet keren? Mcn bij NSR mogen tegenwoordig geen lokken meer aan en af koppelen dus dan zou je daarvoor ook nog eens het hele Mcn park moeten opleiden.

En in Ut zullen deze stammen niet komen, maar Asd is het verhaal niet veel anders...

Nu wordt het straks een paar schakelaars om en naar de andere lok wandelen en je bent weer weg...

« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 14:43:08 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #71 Gepost op: 19 June 2015, 16:36:45 »
Zijn dan dure schakelaartjes...  ;)
Ik kan niet vinden wat deze 18 loks kosten, maar voor 11 loks uit dezelfde familie die eerder aan een Poolse vervoerder werden geleverd, moest 41 miljoen  op tafel worden gelegd. Dan heb je alleen de locs. Onderhoud komt er nog bij.
NS zal mogelijk een wat scherpere prijs eruit hebben kunnen halen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de order onder de 50 miljoen uitkomt. 
Daar kun je heel wat mensen voor in dienst nemen en opleiden.

Dat Mcn bij NSR geen loc's meer mogen aan- en afkoppelen is een keuze van NSR. Het staat het bedrijf vrij daarin een andere keuze te maken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #72 Gepost op: 19 June 2015, 23:09:16 »
Maar ook die keus maken kost geld aan opleidingen en herinstructie...

De truc blijft dat men snel een betrouwbaar product wil en moet leveren en dan gaan omlopen vergt een hoop extra menselijke en technische handelingen welke de nodige risico's mee brengt. Ik kan me voorstellen dat men daar niet meer op zit te wachten.

50 miljoen extra investeren is niet veel als daar tegenover staat dat je een hele concessie kwijt kan raken met alle gevolgen van dien... Daarnaast is daar een deel wel weer van terug te krijgen als je de lokken straks verkoopt als er nieuw materieel koopt.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 23:15:04 door Thom »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #73 Gepost op: 19 June 2015, 23:14:41 »
Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #74 Gepost op: 19 June 2015, 23:16:23 »
Nouja, men moet wat nu en ombouwen van stuurstanden blijkt te lang te gaan duren dus is dit een sneller alternatief.