Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
roco br24 door bellejt
Vandaag om 15:32:15
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 15:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Jint Nijman
Vandaag om 14:08:17
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22

Auteur Topic: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II  (gelezen 20135 keer)

HDK

• Offline Offline
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #60 Gepost op: 11 January 2014, 10:48:32 »
Vergeet niet wat meerdere aansluitpunten te maken om de spanningstoevoer op peil te houden..
groet Daan.
@Daan,
Inderdaad ga ik op regelmatige basis de ringleiding met de sporen verbinden.  Vraag is alleen hoe regelmatig ?  Om de meter, om de 2 meter ?  Ik ga dat zeker doen voor ieder segment (dus voor en na iedere wissel), maar wat met gewoon rechtdoor lopende stukken ?
Dank voor je inzicht
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #61 Gepost op: 11 January 2014, 11:07:26 »
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

HDK

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 11 January 2014, 11:21:34 »
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
Oei, ik werk enkel met flex rails waar het nodig is, voor de rest met de normale stukken van max 239mm lang.  Ieder stuk verbinden gaat me dus wel een paar honderd solderingen opleveren ...

HDK

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 11 January 2014, 12:16:44 »
@Daan et all,
Ik heb even de omgeving van de draaischijf bijgewerkt en inderdaad, wat je suggereert kan werken (extra sporen + aansluiting naar nevenspoor).  Vooral de aansluiting naar het nevenspoor er boven is goed.  Op die manier is een lok daar nooit opgesloten (kan weg via wissel en draaischijf als hij wagons achterlaat aan de goederenloods).
Ook de extra sporen die aansluiten zijn inderdaad handig. Ik heb nl een spoorkraan die ook een plaats kan krijgen daar.  Het is er wel eentje van DB (dus post-WO II) en dus is die niet zo historisch correct in mijn baan, maar ik vind het zo'n mooie set (Fleischmann 5597 - zie foto) dat ik die wel even wil gebruiken als eye-catcher.
Ik heb ook even de brug weggelaten en er een tunnel onder gelegd.  Is inderdaad rustiger en ik heb nu ook een dubbel schaduwstation(netje) kunnen aanleggen.  De lengte is beperkt (1,1m) maar toch.  Jullie dienen ook te weten dat de dubbele aansluiting rechtsonder er eentje is naar een kleine module die ik als test maakte.  Het gaat om een vier-spoors rangeerstation waar dus ook al een en ander kan staan.  Dit is evenwel een module die altijd dient weggenomen te worden na gebruik, dus als ik even beslis om die niet te gebruiken dan heb ik nu een alternatief.
Nog suggesties ?
Dank
Hans

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 11 January 2014, 13:57:32 »
Mooi baanplan zeg en die kraan ook!

Groetjes David

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #65 Gepost op: 11 January 2014, 17:25:01 »
Hallo Hans,

Zo had ik het spoor naar "kibri zand" nog niet bedacht, maar is inderdaad ook een prima idee, een klein lokje kan dan na het afleveren van de wagentjes naar de draaischijf en staat niet klem in de hoek.
Mijn idee was om het spoortje aan de andere kant mee naar boven te laten lopen, parallel aan het toeloopspoor naar de draaischijf (dat kan overigens nog steeds). Zo heb je een mogelijkheid om een lok van kolen en water te voorzien voordat hij de baan opgaat terwijl een binnenkomende lok via het andere spoor toch de draaischijf op kan..
Misschien wordt het dan wel te vol en te druk in die hoek t.o.v. de rest van de baan..

Ikzelf zou zo om de 2 a 3 meter een aansluiting maken. Als er in de toekomst onverhoopt toch een keer een stuk niet helemaal lekker meedoet, dan kun je altijd nog een draadje over de raillas solderen, daar zie je ook weinig van terug.
De Piko A-gleis gebruik ik ook al een paar jaar en de raillasjes blijven goed contact houden, ook als ze zijn ingelijmd of al een keer of wat uit elkaar zijn gehaald..

groet daan.

HDK

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2014, 10:54:43 »
@Daan,

Je hebt wel een punt. als de bekoling op het aansluitspoor tussen hoofdspoor en de draischijf staat. kan er niemand op of af de draaischijf zolang een lok bekoold wordt.  Een dubbel aansluitspoor is de oplossing. Om het niet drukker te maken heb ik één van de bestaande sporen aangesloten op het hoofdspoor. 
Zo zie je maar weer : dit forum werkt !  ;D

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #67 Gepost op: 12 January 2014, 14:38:14 »
Hallo Hans,

inderdaad, zo zat het ongeveer in mijn hoofd..  (y)
Mooie oplossing met dat y wissel.. Nadeeltje daarvan is dat die dingen bijna net zo duur zijn als een 3 wegwissel.. (mocht je toch een 3 weg nemen, dan kun je het middelste spoor tot net voor de kolenbunker doortrekken om een kolenwagen voor aanvoer van de kolen op weg te zetten..)

Maar zo blijf je bezig en de oplossing zo ziet er goed uit.

groet Daan.

HDK

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 January 2014, 15:29:52 »
De Y-wissel heb ik al... Maar ik ga het niet nog drukker maken dan het nu is.  Als er kolen moeten bijgeleverd worden dan blijft het andere spoor vrij voor het verkeer van en naar de schijf.  Ik ben tevreden zoals de omgeving van de draaischijf nu is.  Dank voor de hulp iedereen !  :D
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 19:03:07 door HDK »

HDK

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 January 2014, 22:09:24 »
Vandaag maar een uurtje kunnen werken aan de Eisenfeld-baan.  In concreto ben ik bezig geweest met het leggen van 2 cm polystyreen onder wat de munitiefabriek zal worden.  Deze zone ligt 2 cm hoger dan het basisvlak om de simpele reden dat ik daarmee de te overwinnen hoogte vanaf de heuvel rechts in de baan met 2 cm kon verminderen, gevolg 3,2% stijging ipv bijna 4%.  Deze zone heb ik dus verhoogd en heb direct ook de plaats aangegeven waar de rivier zal komen te liggen.  Een ander voordeel van de 2cm extra is ook dat ik de rivier "dieper" in het landschap kan leggen (4cm polystyreen naar de multiplex ipv 2 cm). 
Daarna heb ik trackbed voor het rangeerspoor aangebracht.  Jullie zullen misschien wel gemerkt hebben dat ik een derde rangeerspoor heb aangelegd links in de baan.  Dat kwam omdat ik vernomen had dat de munitiefabriek niet alleen granaten, maar ook artilleriekanonnen zou gaan assembleren.  Daarvoor zal een oprij-ramp nodig zijn en die zal zich bevinden aan het derde spoor.  Voor de munitiefabriek zal ik gebruik maken van de kit Faller 130978.  Dat is eigenlijk een meubelfabriek, maar het uiterlijk van de fabriek is ook voor andere doeleinden geschikt.

« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 22:11:43 door HDK »

HDK

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 15 January 2014, 22:05:38 »
Vandaag nog wat verder gewerkt aan de linkerbocht en dan eens de mal van de draaischijf gepresenteerd op de baan.  Ik heb gekozen voor de draaischijf van Heljan (nr 89121).  Ze kan loks keren tot 30cm lang, dus daar heb ik op veilig gespeeld.  Nog niet alle sporen zijn aanwezig (wacht nog op een levering).  Bovenaan rechts zien jullie de wissel voor het "ontsnappingsspoor".

HDK

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 22 January 2014, 13:13:41 »
Beste forum-leden,
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het trackbed.  Dat is nu volledig in orde.  Volgende activiteit is het op maat zagen en vorm geven van de stukken flex rail (tussen de stukken die met vaste rails zijn gevormd). 
Daarna moeten de rails in principe worden vastgelijmd, maar voor ik dat doe, wil ik bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan).  Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC.  Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring.  Ik heb dan ook veel vragen :

- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.

Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...

Hans

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #72 Gepost op: 22 January 2014, 14:31:31 »
Om het voor anderen makkelijker temaken wat antwoorden te kunnen geven op de vraag van de segmenten,zou je misschien de laatste versie van je hele baanplan hier nog is kunnen bij mikken  ;)
Want ik denk dat er misschien nog wel wat is veranderd daaraan in de tussentijd en dan klopt het verhaal niet meer/de hulp met segmenten bepalen dus ook niet meer  ;D
Meer als dit kan ik er ook niet over zeggen,ben helemaal niets aan het doen met voorbereiden op automatisch rijden i.c.m. een pc,dus een leek hiermee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HDK

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 22 January 2014, 22:21:13 »
@Floris,
Goed idee want er zijn hier en daar wel wat details veranderd.  Hierbij het laatste baanplan. 

Allen,
Vandaag heeft er ook voor het eerst een lok het volledige (dubbele) rondje kunnen rijden !  Ik heb de laatste stukken flexrail op het hoofdtraject gelegd en zelfs met één aansluitpunt wordt de stroom blijkbaar voldoende geleid om het volledige traject onder stroom te houden...  Dit had ik niet verwacht.  Piko A-gleiss is dus daar voor wel goed.
Ik ben verleden week ook wat aan het "falleren" geslagen en heb de Möbelmanufaktur in elkaar gezet. Deze wordt op mijn baan omgevormd tot Munitionswerkstatt;D Hierbij een sfeerbeeldje...

HDK

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 24 January 2014, 17:24:24 »
Ik herhaal even mijn vraag ....

Ik wil bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan).  Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC.  Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring.  Ik heb dan ook veel vragen :

- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.

Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...