Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 18:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II  (gelezen 20936 keer)

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #60 Gepost op: 11 January 2014, 10:48:32 »
Vergeet niet wat meerdere aansluitpunten te maken om de spanningstoevoer op peil te houden..
groet Daan.
@Daan,
Inderdaad ga ik op regelmatige basis de ringleiding met de sporen verbinden.  Vraag is alleen hoe regelmatig ?  Om de meter, om de 2 meter ?  Ik ga dat zeker doen voor ieder segment (dus voor en na iedere wissel), maar wat met gewoon rechtdoor lopende stukken ?
Dank voor je inzicht
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #61 Gepost op: 11 January 2014, 11:07:26 »
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #62 Gepost op: 11 January 2014, 11:21:34 »
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
Oei, ik werk enkel met flex rails waar het nodig is, voor de rest met de normale stukken van max 239mm lang.  Ieder stuk verbinden gaat me dus wel een paar honderd solderingen opleveren ...
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #63 Gepost op: 11 January 2014, 12:16:44 »
@Daan et all,
Ik heb even de omgeving van de draaischijf bijgewerkt en inderdaad, wat je suggereert kan werken (extra sporen + aansluiting naar nevenspoor).  Vooral de aansluiting naar het nevenspoor er boven is goed.  Op die manier is een lok daar nooit opgesloten (kan weg via wissel en draaischijf als hij wagons achterlaat aan de goederenloods).
Ook de extra sporen die aansluiten zijn inderdaad handig. Ik heb nl een spoorkraan die ook een plaats kan krijgen daar.  Het is er wel eentje van DB (dus post-WO II) en dus is die niet zo historisch correct in mijn baan, maar ik vind het zo'n mooie set (Fleischmann 5597 - zie foto) dat ik die wel even wil gebruiken als eye-catcher.
Ik heb ook even de brug weggelaten en er een tunnel onder gelegd.  Is inderdaad rustiger en ik heb nu ook een dubbel schaduwstation(netje) kunnen aanleggen.  De lengte is beperkt (1,1m) maar toch.  Jullie dienen ook te weten dat de dubbele aansluiting rechtsonder er eentje is naar een kleine module die ik als test maakte.  Het gaat om een vier-spoors rangeerstation waar dus ook al een en ander kan staan.  Dit is evenwel een module die altijd dient weggenomen te worden na gebruik, dus als ik even beslis om die niet te gebruiken dan heb ik nu een alternatief.
Nog suggesties ?
Dank
Hans






Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #64 Gepost op: 11 January 2014, 13:57:32 »
Mooi baanplan zeg en die kraan ook!


Groetjes David

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • live steam en oude treinen
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #65 Gepost op: 11 January 2014, 17:25:01 »
Hallo Hans,

Zo had ik het spoor naar "kibri zand" nog niet bedacht, maar is inderdaad ook een prima idee, een klein lokje kan dan na het afleveren van de wagentjes naar de draaischijf en staat niet klem in de hoek.
Mijn idee was om het spoortje aan de andere kant mee naar boven te laten lopen, parallel aan het toeloopspoor naar de draaischijf (dat kan overigens nog steeds). Zo heb je een mogelijkheid om een lok van kolen en water te voorzien voordat hij de baan opgaat terwijl een binnenkomende lok via het andere spoor toch de draaischijf op kan..
Misschien wordt het dan wel te vol en te druk in die hoek t.o.v. de rest van de baan..

Ikzelf zou zo om de 2 a 3 meter een aansluiting maken. Als er in de toekomst onverhoopt toch een keer een stuk niet helemaal lekker meedoet, dan kun je altijd nog een draadje over de raillas solderen, daar zie je ook weinig van terug.
De Piko A-gleis gebruik ik ook al een paar jaar en de raillasjes blijven goed contact houden, ook als ze zijn ingelijmd of al een keer of wat uit elkaar zijn gehaald..

groet daan.


HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2014, 10:54:43 »
@Daan,

Je hebt wel een punt. als de bekoling op het aansluitspoor tussen hoofdspoor en de draischijf staat. kan er niemand op of af de draaischijf zolang een lok bekoold wordt.  Een dubbel aansluitspoor is de oplossing. Om het niet drukker te maken heb ik één van de bestaande sporen aangesloten op het hoofdspoor. 
Zo zie je maar weer : dit forum werkt !  ;D

Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • live steam en oude treinen
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #67 Gepost op: 12 January 2014, 14:38:14 »
Hallo Hans,

inderdaad, zo zat het ongeveer in mijn hoofd..  (y)
Mooie oplossing met dat y wissel.. Nadeeltje daarvan is dat die dingen bijna net zo duur zijn als een 3 wegwissel.. (mocht je toch een 3 weg nemen, dan kun je het middelste spoor tot net voor de kolenbunker doortrekken om een kolenwagen voor aanvoer van de kolen op weg te zetten..)

Maar zo blijf je bezig en de oplossing zo ziet er goed uit.

groet Daan.



HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #68 Gepost op: 12 January 2014, 15:29:52 »
De Y-wissel heb ik al... Maar ik ga het niet nog drukker maken dan het nu is.  Als er kolen moeten bijgeleverd worden dan blijft het andere spoor vrij voor het verkeer van en naar de schijf.  Ik ben tevreden zoals de omgeving van de draaischijf nu is.  Dank voor de hulp iedereen !  :D
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 19:03:07 door HDK »
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #69 Gepost op: 12 January 2014, 22:09:24 »
Vandaag maar een uurtje kunnen werken aan de Eisenfeld-baan.  In concreto ben ik bezig geweest met het leggen van 2 cm polystyreen onder wat de munitiefabriek zal worden.  Deze zone ligt 2 cm hoger dan het basisvlak om de simpele reden dat ik daarmee de te overwinnen hoogte vanaf de heuvel rechts in de baan met 2 cm kon verminderen, gevolg 3,2% stijging ipv bijna 4%.  Deze zone heb ik dus verhoogd en heb direct ook de plaats aangegeven waar de rivier zal komen te liggen.  Een ander voordeel van de 2cm extra is ook dat ik de rivier "dieper" in het landschap kan leggen (4cm polystyreen naar de multiplex ipv 2 cm). 
Daarna heb ik trackbed voor het rangeerspoor aangebracht.  Jullie zullen misschien wel gemerkt hebben dat ik een derde rangeerspoor heb aangelegd links in de baan.  Dat kwam omdat ik vernomen had dat de munitiefabriek niet alleen granaten, maar ook artilleriekanonnen zou gaan assembleren.  Daarvoor zal een oprij-ramp nodig zijn en die zal zich bevinden aan het derde spoor.  Voor de munitiefabriek zal ik gebruik maken van de kit Faller 130978.  Dat is eigenlijk een meubelfabriek, maar het uiterlijk van de fabriek is ook voor andere doeleinden geschikt.

« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 22:11:43 door HDK »
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #70 Gepost op: 15 January 2014, 22:05:38 »
Vandaag nog wat verder gewerkt aan de linkerbocht en dan eens de mal van de draaischijf gepresenteerd op de baan.  Ik heb gekozen voor de draaischijf van Heljan (nr 89121).  Ze kan loks keren tot 30cm lang, dus daar heb ik op veilig gespeeld.  Nog niet alle sporen zijn aanwezig (wacht nog op een levering).  Bovenaan rechts zien jullie de wissel voor het "ontsnappingsspoor".

Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #71 Gepost op: 22 January 2014, 13:13:41 »
Beste forum-leden,
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het trackbed.  Dat is nu volledig in orde.  Volgende activiteit is het op maat zagen en vorm geven van de stukken flex rail (tussen de stukken die met vaste rails zijn gevormd). 
Daarna moeten de rails in principe worden vastgelijmd, maar voor ik dat doe, wil ik bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan).  Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC.  Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring.  Ik heb dan ook veel vragen :

- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.

Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...

Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #72 Gepost op: 22 January 2014, 14:31:31 »
Om het voor anderen makkelijker temaken wat antwoorden te kunnen geven op de vraag van de segmenten,zou je misschien de laatste versie van je hele baanplan hier nog is kunnen bij mikken  ;)
Want ik denk dat er misschien nog wel wat is veranderd daaraan in de tussentijd en dan klopt het verhaal niet meer/de hulp met segmenten bepalen dus ook niet meer  ;D
Meer als dit kan ik er ook niet over zeggen,ben helemaal niets aan het doen met voorbereiden op automatisch rijden i.c.m. een pc,dus een leek hiermee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #73 Gepost op: 22 January 2014, 22:21:13 »
@Floris,
Goed idee want er zijn hier en daar wel wat details veranderd.  Hierbij het laatste baanplan. 

Allen,
Vandaag heeft er ook voor het eerst een lok het volledige (dubbele) rondje kunnen rijden !  Ik heb de laatste stukken flexrail op het hoofdtraject gelegd en zelfs met één aansluitpunt wordt de stroom blijkbaar voldoende geleid om het volledige traject onder stroom te houden...  Dit had ik niet verwacht.  Piko A-gleiss is dus daar voor wel goed.
Ik ben verleden week ook wat aan het "falleren" geslagen en heb de Möbelmanufaktur in elkaar gezet. Deze wordt op mijn baan omgevormd tot Munitionswerkstatt;D Hierbij een sfeerbeeldje...



Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #74 Gepost op: 24 January 2014, 17:24:24 »
Ik herhaal even mijn vraag ....

Ik wil bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan).  Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC.  Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring.  Ik heb dan ook veel vragen :

- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.

Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.