Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:30:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:25:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II  (gelezen 21083 keer)

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #45 Gepost op: 06 January 2014, 15:40:11 »

David,

De rails met ballast waarover je het hebt, zijn de gewone PIKO A-gleis bovenop trackbed van Woodland Scenics.  Het geheel moet dan nog worden geballast...

Hans
oke bedankt:D


Groetjes David

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #46 Gepost op: 07 January 2014, 06:02:20 »

Dank voor de uitleg, daar heb ik overheen gekeken  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2014, 22:15:53 »
Vandaag heb ik aan de tweede brug gewerkt.  Gaat over de brug rechts achter op het plan.  In totaal moet 90 graden gedraaid worden en ik kon maar twee peilers een plaats geven.  Het grote middenstuk moet vrij overspannen worden.  Aan de uiteinden heb ik in polystyreen al twee "stenen" boogbruggen gemaakt die verder nog met decoratieplaat moeten worden afgewerkt.  De middenste overbrugging ga ik als een vakwerkbrug afwerken.  Ik heb daarvoor al plastic profielen gevonden.  Om het realistisch te bouwen zal dat veel tijd en effort vragen ...

En omdat de boog niet altijd kan gespannen staan heb ik ook al eens wat van mijn rollend materieel op de baan laten poseren.  Hier een BR94 van de KPEV (Fleischmann) met hospitaalwagons (set van Fleischmann). Foto werd genomen in wat ooit het gezellige station van Eisenfeld moet gaan worden ...



Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #48 Gepost op: 09 January 2014, 17:04:22 »
Echt mooie oude locs


Groetjes David

Jobr

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #49 Gepost op: 09 January 2014, 17:12:52 »
Ziet er al mooi uit die brug.
Ik had het zelf gedaan met piepschuim en dan gips erover.
Ik ben benieuwd hoe die van jou er straks uit komt te zien.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #50 Gepost op: 09 January 2014, 18:26:00 »
Van zulke treinen wordt ik nou geil :P :P. Prachtig! Helaas (nou ja, zo dramatisch is het niet) ben ik nu overgestapt naar NS-stoom. Maar ik heb nog menig loc en wagen der Pruisische spoorwegen klaar liggen om ingezet te worden. Eén opkoper wilde het al voor weinig opkopen. Maar zo gek ben ik niet. En laten we wel zeggen, als ik jouw spullen zie, kriebelt het weer. ;)
« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 18:28:11 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #51 Gepost op: 09 January 2014, 22:16:37 »
Vandaag heb ik de tweede helling vorm gegeven.  Deze keer niet op de manier waarop de vorige is gemaakt.  Ik heb deze keer een 7cm brede bedding in polystyreen uitgesneden. Daarna een soort konische steunen uitgesneden en op hoogte gesneden.  Nu dien ik enkel nog met montagekit alles vast te lijmen en de openingen onder de bedding met piepschuim of polystyreen op te vullen voor de stevigheid...  De helling is 3,2% en daar kunnen mijn loks makkelijk op met 4 vierassers erachter, dus ik maak me niet al te veel zorgen.

Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #52 Gepost op: 10 January 2014, 22:25:16 »
Ziezo, de tweede helling is klaar.  Alles is verlijmd en ook het trackbed is aangebracht.  Ik heb net even het nieuwe stuk ingereden en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de geleiding van de Piko sporen.  Ik doe het proefrijden analoog met een oud Lima transfootje van zeker 30 jaar oud.  Het is aangesloten in het station.  Ik heb nu even via SCARM (tool waarmee ik het baanplan op PC heb ontworpen) nagerekend en tot achter het station betekent dat dat de lok zich daar op meer dan 9 meter van de transfo bevindt.  En de loks luisteren even goed naar de transfo als wanneer ze ernaast staan.  Ook rijden ze bij gelijk voltage op de transfo even vlug.  De geleiding tussen de railstukken moet dus bijna perfect zijn.  Mooi !  8)

Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #53 Gepost op: 10 January 2014, 23:37:17 »
Ik begin even te twijfelen over de draaischijf in het plan.  Ik zou ook met een driestandige lokloods kunnen werken zonder schijf.  Ik heb het even gesimuleerd op PC.  Welk alternatief verkiezen jullie ?  Met of zonder schijf ?  Dank voor jullie gewaardeerd advies...

MET draaischijf :


ZONDER draaischijf :
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #54 Gepost op: 10 January 2014, 23:53:25 »
Persoonlijk zou ik voor de draaischijf gaan.
Groeten Joop, machinist Lls

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #55 Gepost op: 11 January 2014, 08:48:17 »
MET draaischrijf. Zeker als je hem al in je bezit hebt. Het vergroot immers de "speelmogelijkheden".

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • live steam en oude treinen
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #56 Gepost op: 11 January 2014, 09:21:19 »
Zeker de draaischijf gebruiken, je hebt immers loks met een tender! Daarnaast, je kunt vanaf de draaischijf zelfs nog een spoor de andere kant op laten lopen en aansluiten aan het spoor waar "kibri zand" bijstaat. Ook aan de andere kant van het oprijdspoor is nog plaats. Daar kan bv een kraantrein een plekje vinden. Bovendien is een draaischijf een leuke blikvanger op de baan die veel extra details en speelplezier toevoegt. 

Een ander dingetje wat het plan wat rustiger maakt rondom de draaischijf is als je het spoor dat onder "brug zelfbouw" doorloopt in een tunnel zou leggen en het spoor wat achterlangs loopt ook. Ipv de zelfbouwbrug blijft dat dan een hooglopend spoor op een bergrug en het geeft je de mogelijkheid een soort schaduwstation te hebben. Je zou er zelfs nog een spoor bij kunnen bouwen onder de berg, om nog een extra trein weg te kunnen zetten. Dat ga je in je huidige plan namelijk erg missen denk ik..

je baanplan vind ik leuk en de manier waarop je het in realiteit omzet is mooi strak. Dat garandeert een goede werking straks. Vergeet niet wat meerdere aansluitpunten te maken om de spanningstoevoer op peil te houden..

Mooi materieel ook!

groet Daan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #57 Gepost op: 11 January 2014, 09:37:13 »
Ook hier wordt gekozen voor je versie met draaischijf.
Buiten eerder genoemde argumenten,is het altijd handig als een stoomloc met neus voor een trein trekt en niet met tender voor.
Met neus voor mag en kan een stoomloc namelijk harder rijden dan achterste voren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #58 Gepost op: 11 January 2014, 09:55:45 »
Hey,

Ook ik zou kiezen voor de draaischijf optie. Of je hem nu wel niet al in je bezit hebt geeft het je veel meer mogelijkheden. Je zou zelfs nog meer opstelsporen kunnen neerleggen. Of aan de linkerkant een ontslakkings gedeelte maken.

Succes!

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Eisenfeld : nieuwbouw project h0 tijdperk I/II
« Reactie #59 Gepost op: 11 January 2014, 10:45:57 »
Dank voor jullie reacties.  Ik heb ook de voorkeur voor de draaischijf.  Ik heb ze nog niet maar het geeft inderdaad een extra dimensie aan de baan.  Ik denk de Heljan draaischijf nr. 89121 te nemen.  Deze kan loks tot 30 cm keren !  En ik denk zo : beter iets groter dan net te klein.  Je weet immers niet wat er nog zo al zal rondrijden in de toekomst op deze baan. Heeft iemand ervaring met deze draaischijf.  Iemand ervaring met Peco of Roco draaischijven ?
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.