Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Dick55
Vandaag
om 10:26:17
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:25:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Bennie66
Vandaag
om 10:22:55
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 10:05:08
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 10:02:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
MaraNCS
Vandaag
om 09:58:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
CeesJ
Vandaag
om 09:56:25
De Projecten van RetroJack
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 09:48:48
RTM in 0m
door
Huup
Vandaag
om 09:39:52
Swalbenburg, N modulebaan
door
meino
Vandaag
om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:07:58
Roco 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:34:24
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
tothebeach
Vandaag
om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West
door
Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Hellingspercentages
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Hellingspercentages (gelezen 5139 keer)
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Hellingspercentages
«
Gepost op:
11 December 2013, 15:51:30 »
Hallo,
Ik had een vraag over hellingspercentages op de spoorbaan. Ik weet dat je per meter max 5cm kan stijgen en nog liever een cm of 3. Maar nu is mijn vraag net andersom. Met wat voor percentage kan je een trein laten dalen? Kan je die wel 10cm per meter later dalen bijv?
Vraag me dan namelijk het volgende af als leek zijnde: de trein rijdt een bepaalde snelheid op de baan, dan gaat hij dus de daling inzetten. Gaat hij dan gewoon sneller dalen of remt hij terug op de snelheid die hij reedt op het motortje wat erin zit? ALs hij op het motortje bijremt lijkt me dat ook niet goed, vandaar dus mijn vraag. Want ik lees namelijk wel heel veel over de stijging maar kon zo snel niets vinden over de maximale daling van een trein
Met vriendelijke groeten
Marieke
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #1 Gepost op:
11 December 2013, 16:02:13 »
Misschien heb je
hier
wat aan
En welkom op het forum trouwens
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #2 Gepost op:
11 December 2013, 16:03:13 »
Een steilere helling naar beneden is minder problematisch dan omhoog. De trein zal wat sneller rijden
Geen idee of je analoog of digitaal rijdt, maar bij moderne(re) dedcoders zit er een lastergeling ingebouwd die zelf het toerental van de motor terugregelt zodat de snelheid constant blijft. Dan heb je sowieso geen probleem dat je motor overbelast wordt. Maar ook dan zou ik de helling niet te steil maken.
Gelogd
Gr.
Eric
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #3 Gepost op:
11 December 2013, 16:05:50 »
Hellingen echt niet stijler maken dan 3%.
Stijging/daling, noem het helling dan is de verwarring ook direct weg
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #4 Gepost op:
11 December 2013, 16:08:11 »
Hey
Snelle reacties hier haha. Dank voor de warme welkom. Nou ik heb zelf nog geen modelspoor baan, maar ben druk bezig om iets te ontwerpen al twijfel ik nog tussen een bergbaan en een stadsbaan haha. Tja totaal verschillend maar goed dan moet ik eerst eens kijken of ik zelf wat stadshuizen kan maken want vind het aanbod maar beetje hetzelfde wat betreft de modelspoorhuisjes. Geen flatgebouwen enz.
Maar het beste is dus om gewoon de 3% regel zeg maar aan te houden voor zowel een stijging als daling. Dan zit je het veiligst zeg maar.
Groetjes
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #5 Gepost op:
11 December 2013, 16:10:00 »
Zeker weten.
Gelogd
Gr.
Eric
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #6 Gepost op:
11 December 2013, 16:14:04 »
Ok dan weet ik genoeg. Dan moet ik daar dus rekening mee houden bij het ontwerpen van de baan. Het zou natuurlijk wel willen met zahnrad, maar volgens mij werkt dat niet bij heel veel treinen of trammetjes
Nou even opnieuw naar de tekenafdeling haha
groeetjes
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #7 Gepost op:
11 December 2013, 16:26:12 »
Er zijn maar een paar modellen uitgevoerd met een tandrad. Deze kunnen tot 35% stijging aan.
Voor een lokaal bergbaantje erg leuk!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #8 Gepost op:
11 December 2013, 16:36:03 »
Ok dat dacht ik dus ook al. Mmm dus een trein gelijk een ondergrondse tunnel in laten rijden dan ben je al snel 1,5 tot 2 meter nodig zeg maar.
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #9 Gepost op:
11 December 2013, 16:51:10 »
2 meter heb je inderdaad nodig om ondergronds te kruisen (schaal H0).
Je kan ook eens naar Klimspiralen kijken. Die kan je in een berg wegwerken.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #10 Gepost op:
11 December 2013, 18:25:32 »
Ok, ik zal eens wat webshops bijlangs gaan en wat merken als faller en kijken wat er precies in het assortiment te verkrijgen is
Dank jullie wel
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12267
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #11 Gepost op:
11 December 2013, 19:02:15 »
Het grote gevaar met stijle dalingen is dat de sleep met rijtuigen/wagons,tegen de lok aan duwt en dat bijkans miss het 1 en ander ontspoord omdat de lichtere wagons worden "weg gedrukt" .
En aangezien je met tandrad enkel een lok hebt die stijl aankan,heb je dr nog niet veel aan aangezien de wagons/rijtuigen niets kunnen met tandrad
(ofwel een lok met 2@3 rijtuigjes is dan ook het max haalbaar)
*owjah welkom trouwens
*
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #12 Gepost op:
11 December 2013, 19:19:04 »
Dank je wel Floris.
Mmm inderdaad het drukken van de wagons tegen de lok waardoor die ontspoort. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar inderdaad
Heel veel geleerd vandaag als nieuwkomer haha
Dank daarvoor
Gelogd
Hanklijn
Offline
Berichten: 27
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #13 Gepost op:
12 December 2013, 09:05:49 »
Op mijn tuinspoor heb ik hellingen van 5%. Het is dan stevig aanpoten voor de tractie (zonder antislipbandjes). Berninabahn gaat zelfs tot 7%. Het totale gewicht van de wagens mag dan niet meer zijn dan 110% van het lokgewicht. Heb zelfs meegemaakt tijdens een RhB-fotosafari dat de loks in een bocht de trein moest laten terug rijden naar een recht stuk wegens ontsporingsgevaar. (Alp Grüm)
«
Laatst bewerkt op: 12 December 2013, 09:08:04 door Hanklijn
»
Gelogd
V200-G2000
Offline
Berichten: 2857
Re: Hellingspercentages
«
Reactie #14 Gepost op:
16 April 2014, 20:28:44 »
Ik heb ook nog een vraagje over hellingpercentages. Ik heb de encyclopedie gelezen en heb zelf in mijn h0 baan max 3% hellingen. Maar geldt dat voor alle schalen? Ook voor TT bijvoorbeeld?
Gelogd
Richard
Dieselstadt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.0.html
Opeldorf:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58539.0
124*, 43 G2000'en, 42 V200'en, 3 D800'en
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Hellingspercentages