Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Bennie66
Vandaag om 10:22:55
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:14:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 10:02:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 09:58:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 09:56:25
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 09:39:52
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
  

Auteur Topic: Hellingspercentages  (gelezen 5134 keer)

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Hellingspercentages
« Gepost op: 11 December 2013, 15:51:30 »
Hallo,

Ik had een vraag over hellingspercentages op de spoorbaan. Ik weet dat je per meter max 5cm kan stijgen en nog liever een cm of 3. Maar nu is mijn vraag net andersom. Met wat voor percentage kan je een trein laten dalen? Kan je die wel 10cm per meter later dalen bijv?

Vraag me dan namelijk het volgende af als leek zijnde: de trein rijdt een bepaalde snelheid op de baan, dan gaat hij dus de daling inzetten. Gaat hij dan gewoon sneller dalen of remt hij terug op de snelheid die hij reedt op het motortje wat erin zit? ALs hij op het motortje bijremt lijkt me dat ook niet goed, vandaar dus mijn vraag. Want ik lees namelijk wel heel veel over de stijging maar kon zo snel niets vinden over de maximale daling van een trein

Met vriendelijke groeten

Marieke

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Hellingspercentages
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2013, 16:02:13 »
Misschien heb je hier wat aan ;)

En welkom op het forum trouwens (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2013, 16:03:13 »
Een steilere helling naar beneden is minder problematisch dan omhoog. De trein zal wat sneller rijden  8)
Geen idee of je analoog of digitaal rijdt, maar bij moderne(re) dedcoders zit er een lastergeling ingebouwd die zelf het toerental van de motor terugregelt zodat de snelheid constant blijft. Dan heb je sowieso geen probleem dat je motor overbelast wordt. Maar ook dan zou ik de helling niet te steil maken.
Gr.
Eric

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2013, 16:05:50 »
Hellingen echt niet stijler maken dan 3%.

Stijging/daling, noem het helling dan is de verwarring ook direct weg ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2013, 16:08:11 »
Hey

Snelle reacties hier haha. Dank voor de warme welkom. Nou ik heb zelf nog geen modelspoor baan, maar ben druk bezig om iets te ontwerpen al twijfel ik nog tussen een bergbaan en een stadsbaan haha. Tja totaal verschillend maar goed dan moet ik eerst eens kijken of ik zelf wat stadshuizen kan maken want vind het aanbod maar beetje hetzelfde wat betreft de modelspoorhuisjes. Geen flatgebouwen enz.

Maar het beste is dus om gewoon de 3% regel zeg maar aan te houden voor zowel een stijging als daling. Dan zit je het veiligst zeg maar.

Groetjes

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2013, 16:10:00 »
Zeker weten.  ;D
Gr.
Eric

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2013, 16:14:04 »
Ok dan weet ik genoeg. Dan moet ik daar dus rekening mee houden bij het ontwerpen van de baan. Het zou natuurlijk wel willen met zahnrad, maar volgens mij werkt dat niet bij heel veel treinen of trammetjes

Nou even opnieuw naar de tekenafdeling haha

groeetjes

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2013, 16:26:12 »
Er zijn maar een paar modellen uitgevoerd met een tandrad. Deze kunnen tot 35% stijging aan.
Voor een lokaal bergbaantje erg leuk!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2013, 16:36:03 »
Ok dat dacht ik dus ook al. Mmm dus een trein gelijk een ondergrondse tunnel in laten rijden dan ben je al snel 1,5 tot 2 meter nodig zeg maar.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellingspercentages
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2013, 16:51:10 »
2 meter heb je inderdaad nodig om ondergronds te kruisen (schaal H0).

Je kan ook eens naar Klimspiralen kijken.  Die kan je in een berg wegwerken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2013, 18:25:32 »
Ok, ik zal eens wat webshops bijlangs gaan en wat merken als faller en kijken wat er precies in het assortiment te verkrijgen is

Dank jullie wel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hellingspercentages
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2013, 19:02:15 »
Het grote gevaar met stijle dalingen is dat de sleep met rijtuigen/wagons,tegen de lok aan duwt en dat bijkans miss het 1 en ander ontspoord omdat de lichtere wagons worden "weg gedrukt" .
En aangezien je met tandrad enkel een lok hebt die stijl aankan,heb je dr nog niet veel aan aangezien de wagons/rijtuigen niets kunnen met tandrad  ;)
(ofwel een lok met 2@3 rijtuigjes is dan ook het max haalbaar)
*owjah welkom trouwens  ;D*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2013, 19:19:04 »
Dank je wel Floris.

Mmm inderdaad het drukken van de wagons tegen de lok waardoor die ontspoort. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar inderdaad

Heel veel geleerd vandaag als nieuwkomer haha

Dank daarvoor

Hanklijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Hellingspercentages
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2013, 09:05:49 »
Op mijn tuinspoor heb ik hellingen van 5%. Het is dan stevig aanpoten voor de tractie (zonder antislipbandjes). Berninabahn gaat zelfs tot 7%. Het totale gewicht van de wagens mag dan niet meer zijn dan 110% van het lokgewicht. Heb zelfs meegemaakt tijdens een RhB-fotosafari dat de loks in een bocht de trein moest laten terug rijden naar een recht stuk wegens ontsporingsgevaar. (Alp Grüm)
« Laatst bewerkt op: 12 December 2013, 09:08:04 door Hanklijn »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2857
    • Richie's homepage
Re: Hellingspercentages
« Reactie #14 Gepost op: 16 April 2014, 20:28:44 »
Ik heb ook nog een vraagje over hellingpercentages. Ik heb de encyclopedie gelezen en heb zelf in mijn h0 baan max 3% hellingen. Maar geldt dat voor alle schalen? Ook voor TT bijvoorbeeld?