Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:02:15
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06

Auteur Topic: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )  (gelezen 33092 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« Gepost op: 07 December 2013, 14:06:49 »
Na twee jaar plannen en uitwerken gaat de bouw van mijn (inmiddels onze) droombaan dan eindelijk van start. Al lange tijd wil ik een grrootse baan bouwen waarbij de aantal treinen en lengtes geen issue meer zouden zijn. Tevens wilde ik een ontwerp die veel mogelijkheden bied en niet snel zal vervelen. Na veel teken en denkwerk ben ik uitgekomen op Erlebniswelt Domburg welke ik samen met mijn broer ga bouwen.

Erlebniswelt Domburg is een modelbaan in U-vorm met een afmeting van 420 x 320 in N-spoor. De modelbaan bestaat uit 3 lagen: 2x Schaduwstation en 1 bovenbouw. De bovenbouw bestaat uit 4 sublagen: Scenery, S-Bahn, Paradespoor en Industrie. De opzet is dusdanig groot dat er veel mogelijkheden zijn.

Zo bestaat de baan uit:

- Hoofdbaan
- S-Bahn
- Industrie
- Stoomdepot
- Tram
- MCC Car System.

Het geheel word gelegd met Peco rails en aangestuurd door middel van Dinamo en iTrain.

Met trots presenteren we aan u, Erlebniswelt Domburg:

De Bovenbouw

Hier bevind zich het centraal station, een groot station met 6 perronsporen voor het normale treinverkeer, 2 perronsporen voor de S-Bahn, 2 doorrijdsporen en wachtsporen net buiten het station. Naast de perrons liggen goederen ontvangst- en vertreksporen voor het nodige rangeerwerk.

Het depot bestaat uit een ringloods en diverse verzorgingssporen. Vanuit het rangeergedeelte rijd een enkelsporig lijntje weg naar het industrieterrein waar er veel rangeermogelijkheden zijn ontworpen.

Aan de linkerzijde loopt een enkelsporige afsplitsing weg achter de helix langs. Dit spoor is een servicespoor. Via dit spoor kunnen we treinen op en af de baan halen zonder dat we door de scenery heen moeten.

Links na de wachtsporen en wisselstraten duikt de hoofdbaan de helix in naar het eerste schaduwstation.
Voor de wisselstraten is een S_Bahn halte getekend welke in een schuine helling ligt omdat het spoor daar onder de hoofdbaan verdwijnt om naar een diepte van -12,5 cm een eigen wereld in te gaan met diverse haltes en schaduwstation.

Aan de rechterzijde van het station vertrekt de hoofdbaan een tweede helix in naar het eerste schaduwstation maar deze maakt na 1,5 omwenteling een uitzwaai via het paradespoor om weer verder te gaan. In dit paradespoor zitten wissels om spookrijden mogelijk te maken.

Voor het station begint een tramlijn die door het centrum zal rijden met een aftakking naar een kleine remise. Dit zal gecombineerd worden met MCC auto's. Laatsgenoemde zullen doorrijden naar de industrie.

Het paradespoor

De S-Bahn

Deze laag kent twee haltes. Een was zichtbaar op de eerste foto (buiten de halte industrie om) De tweede word onedrgronds, zichtbaar vanaf de zijkant onder het paradespoor.

Alle hierboven getoonde lagen worden gelegd in peco code 55

Het eerste schaduwstation

Het onderste schaduwstation

De beide schaduwstations zijn beide hetzelfde opgezet. Met enig verschil dat de eerste SS word uitgevoerd met Peco Streamline code 80 (14 graden wissels) en het tweede SS met Peco streamline 80 rails en Peco settrack code 80 wissels (22 graden wissels). Zo heb ik maximale lengtes en minimale risico's

De SS is opgezet dat je van vier kanten er in kan en er van vier kanten ook weer uit kan rijden. Elke mogelijk bedenkbare route is mogelijk zo.

Een flink project welke niet over één nacht ijs al gaan, het tempo zal bepaald worden door de portemonee. Maar wel enorm leuk om te maken.

Zoals genoemd word de baan bestuurd door Dinamo met iTrain.

We hebben sinds dinsdag een ruimte beschikbaar met een goed klimaat. Deze gaan we binnenkort opknappen en naar verwachting zullen we net na de jaarwisseling gaan starten met de bouw van het onderste SS.

Stay Tuned

Groetjes Martin en Christian Domburg
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2013, 15:15:40 »
Jeroen

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2013, 15:28:29 »
Zozo, dat zijn grootse plannen! Dat is zelfs voor een ervaren modelbouwer een grote uitdaging lijkt me.

Eén puntje valt me op. De beide schaduwstations zijn dubbelsporig. Dat geeft je een uitdaging bij de klimspiralen omdat je daar kruisende sporen hebt. Als je het buitenste spoor op het hoogste schaduwstation aansluit en het binnenste op het onderste, dan zou het misschien iets optimaler kunnen (afhankelijk van de draairichting van je klimspiralen uiteraard, die worden me uit de tekening niet helemaal duidelijk).

Ik ben heel benieuwd wat het thema wordt van de baan. Uit "Erlebniswelt", "S-Bahn" en de locatie Domburg (ongetwijfeld veel Duitsers in de zomermaanden) wordt het wellicht Duits? Welk tijdperk? Wordt het uiteindelijk ook opengesteld voor publiek? Heel veel succes met de bouw!

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2013, 15:45:12 »
..... Uit "Erlebniswelt", "S-Bahn" en de locatie Domburg (ongetwijfeld veel Duitsers in de zomermaanden) wordt het wellicht Duits? .... Heel veel succes met de bouw!
alleen ligt Domburg in dit geval in Harderwijk volgens mij....
mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2013, 16:05:33 »
Voor mij ligt Domburg in Walcheren, Zeeland.
Jeroen

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2013, 16:11:12 »
Hij trapt erin...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2013, 16:14:41 »
 ;D.

Maargoed, t'is wel een knaller van een baan, ben benieuwd naar de bouw.

Stephan.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2013, 16:28:11 »
Ach.........wat volwassen..

\  /
  O
  ^

Jeroen

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2013, 17:47:33 »
Zozo, dat zijn grootse plannen! Dat is zelfs voor een ervaren modelbouwer een grote uitdaging lijkt me.

Ach ik zie het inderdaad ook als een uitdaging maar wie me kent van N-spoorforum weet dat dat juist mijn motiveert  ;D

Citaat
Eén puntje valt me op. De beide schaduwstations zijn dubbelsporig. Dat geeft je een uitdaging bij de klimspiralen omdat je daar kruisende sporen hebt. Als je het buitenste spoor op het hoogste schaduwstation aansluit en het binnenste op het onderste, dan zou het misschien iets optimaler kunnen (afhankelijk van de draairichting van je klimspiralen uiteraard, die worden me uit de tekening niet helemaal duidelijk).

Als je de lijnen goed volgt dan zal je zien dat de SS een hondebot vorm heeft. De twee middelste sporen zijn met elkaar doorverbonden. Daarbij heeft de helix van SS1 naar SS2 in beide richtingen bereidbaar op beide sporen. We hebben geprobeerd om elke denkbaar mogelijke route mogelijk te maken in beide schaduwstations

Citaat
Ik ben heel benieuwd wat het thema wordt van de baan. Uit "Erlebniswelt", "S-Bahn" en de locatie Domburg (ongetwijfeld veel Duitsers in de zomermaanden) wordt het wellicht Duits? Welk tijdperk? Wordt het uiteindelijk ook opengesteld voor publiek? Heel veel succes met de bouw!

OPengesteld voor publiek dat zou best eens kunnen  (y) op doktersverzoek ben je altijd welkom. We houden bewust de baan vrij van een specifiek thema  of tijdperk. We bouwen naar Duits voorbeeld maar en mogen van ons best een hondekop en ICE3 naast een BR03 met Gorlitz staan. Ook andere landen zullen er voorbij komen. Waarom geen sleep met 9 amerikaanse buffels en een containertrein van 7 meter  ;D ;D

@ de Rest:

Omdat ze dat dorpje gewoon naar ons hebben vernoemd  ;)

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2013, 17:58:29 »
Sow! Welke bank hebben jullie beroofd? Of breng je je aandelen naar de beurs?
Ambitieuze plannen hoor, en zo te lezen ook aardig overdacht  (y)

Groet,
Jan

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2013, 18:04:01 »
Ziet er op zich prima uit, vooral het feit dat het station "dwars" ligt bevalt me. Ik vind 2 zaken jammer:
- De andere sporen liggen "recht". Dat geeft een kunstmatig gezicht. Ik zou ze op z'n minst onder een kleine hoek leggen in de zichtbare delen.
- Met zo'n grote ruimte zou ik minstens 1 2-sporige "parade-strecke" maken, en nog liever 2! Dus een zo lang mogelijk baanvak dat liefst dwars door het landschap loopt, eventueel in een lichte curve, waar je met een trein met realistische lengte dus van minimaal 2 meter niet het gevoel hebt dattie meteen weer in een tunnel verdwijnt of van de rand van de tafel valt.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2013, 20:31:54 »
We hebben geprobeerd om elke denkbaar mogelijke route mogelijk te maken in beide schaduwstations
Dat is tegelijk ook mijn punt: waarom wil je dat? Je ziet er verder toch niets van? Als je wilt dat treinen in een telkens wisselende volgorde in zicht verschijnen kun je dat toch ook electronisch regelen?

Omdat ze dat dorpje gewoon naar ons hebben vernoemd  ;)
Het duurde even voor ik dat door had (en ik was duidelijk niet de enige)   ;D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2013, 12:28:25 »
Ziet er op zich prima uit, vooral het feit dat het station "dwars" ligt bevalt me. Ik vind 2 zaken jammer:
- De andere sporen liggen "recht". Dat geeft een kunstmatig gezicht. Ik zou ze op z'n minst onder een kleine hoek leggen in de zichtbare delen.
- Met zo'n grote ruimte zou ik minstens 1 2-sporige "parade-strecke" maken, en nog liever 2! Dus een zo lang mogelijk baanvak dat liefst dwars door het landschap loopt, eventueel in een lichte curve, waar je met een trein met realistische lengte dus van minimaal 2 meter niet het gevoel hebt dattie meteen weer in een tunnel verdwijnt of van de rand van de tafel valt.

De reden waarom we de hoofdsporen bovenlangs in een rechte lijn liggen heeft te maken omdat we de maximale ruimte willen creeren voor industrie, MCC en natuurlijk voor vloeiende wisselstraten. Het industriedeel kan ik nog wel wat mee gaan spelen maar dat zien we wel als we daaraan toe zijn :)

Er zit al een paradespoor van ruim 3 meter wat in N-spoor best lang is. Meer paradesporen zou ten kosten gaan van de mooie wisselstraten en mogelijkheden welke voor ons weer erg belangrijk zijn. Het is maar net wat je mooier vind om naar te kijken natuurlijk :)

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2013, 12:30:58 »
Dat is tegelijk ook mijn punt: waarom wil je dat? Je ziet er verder toch niets van? Als je wilt dat treinen in een telkens wisselende volgorde in zicht verschijnen kun je dat toch ook electronisch regelen?
Het duurde even voor ik dat door had (en ik was duidelijk niet de enige)   ;D

Nee juist anders:

Als een trein op het schaduwstation links onder binnenrijd dan moet hij ook links onder weer terug kunnen rijden of een van de andere vier uitgangen kunnen pakken. Daarom dat we de functionaliteit zo hoog weten te houden. Daarbij hebben we in ons achterhoofd gehouden dat we de maximale ruimte willen gebruiken om te voorkomen dat we meer treinen hebben dan sporen. Iets waar ik me enorm aan erger

Groetjes

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2013, 12:44:26 »
Indrukwekkende, ambitieuze en doordachte plannen.
Veel succes met de uitvoering. (y)

Groet,
Bas