Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:02:15
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06

Auteur Topic: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )  (gelezen 33093 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2013, 09:56:26 »
Wat mark zegt is idd wel iets om even naar te kijken,zou zonde zijn als er om de haverklap zwarte stof je baan opwaait  :-\
Verder ziet het er indrukwekkend uit  (y)
Wat is trouwens de reden om te kiezen voor kurk als onderlaag ipv bv parket ondervloer platen van welke merk dan ook ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2013, 09:57:13 »
Gaan weer ook doen. Dit word late dicht gebouwd. Er zit nog een laag op met isolatie. Het wad vroeger en graanloods. Maar het is verbouwd en geschikt gemaakt voor bedrijvigheid.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2013, 09:59:23 »
Toernootje: kurk is het beste dusver.  Hier kunnen we sleuven uit snijden voor de wissel aandrijvingen en bedrading. Daarbij dempt het flink en is helemaal niet duur. Heen het van kurkenzo.nl

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 28 December 2013, 12:38:09 »
Ik vindt het een indrukwekkend project maar vraag me toch iets af.
Op het nu gebouwde stuk komt je indrukwekkende schaduwstation.
Daar zal een hoop bedrading aan komen.
Hoe denk je daar nog onder te kunnen komen om alles aan te sluiten, c.q. weg te werken en (je weet maar nooit, Murphy is ook treinengek  ;D ) ooit bij te kunnen in geval van een storing  ???
Gr.
Eric

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2013, 12:53:55 »
Ik meen dat in twee van mijn vorige reacties eeeds toegelicht te hebben.  Even terug lezen en je weet hoe we dat gaan doen

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 28 December 2013, 13:01:23 »
Inderdaad even overheen gelezen. :-[
Hoop dat het je gaat lukken met al die servo's langs de rand en dn onder de rails door naar de diverse wissels. Zal een uitdaging worden om dat betrouwbaar werkend te krijgen.
Gr.
Eric

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #36 Gepost op: 28 December 2013, 13:03:36 »
Wij zijn gek op uitdagingen

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2014, 18:54:53 »
Alaaf vrienden,

Er is weer een mooie update omtrent de bouw. Inmiddels begint het zenuwcentrum vorm te krijgen en gaan we starten met de installatie van Dinamo en de infrastructuur.

De drie printen zijn de 2 RM-U's (Dinamo controller) en de UCCI (MCC Controler) Zijn krijgen hun voeding via de USB.
De electra snoeren worden later netjes gebundeld zodra de commucatie verbindingen naar het dinamo systeem is aangelegd. Dan pakken we alles in één keer op. De printen zijn gemonteerd met 3x30 schroeven en kunststof busjes. Een geslaagde methode welke we gaan gebruiken om van de week de TM-H's en CD16 printen te monteren.

Op deze foto zijn de diverse voedingen te zien voor dit gedeelte van de baan.

Van links naar rechts:

7,5 V voor de OC32, servo's en relais
5V en 12V voor de TM-H's en CD16's
15V voor de rijspanning van Schaduwstation 2 (onderste)
15V voor de rijspanning van Schaduwstation 1 (bovenste)
15V voor de rijspanning van de helixen en het paradespoor

Waaom zoveel rijspanning voedingen? Dezelfde reden waarom je bij DCC boosters nodig hebt. Hoe meer treinen er rijden des te meer power je moet hebben.

Morgen gaan we de infrastructuur en de TM-H's en CD16's plaatsen voor de beide SS. Middels buizen 16mm willen we de 230V, Laagspanning en diverse communicatiebussen verspreiden langs de printen.

Een ander memorabel moment is de bestelling van alle rails en wissels voor het onderste schaduwstation. Dit is mogelijk gemaakt door een verkoop van marelburg:

48x Peco ST6 Code 80 wissel links 22 graden
49x Peco ST5 Code 80 wissel rechts 22 graden
5 kokers Peco streamline code 80 flexrails.

We hebben de 22 graden wissels met geisoleerd hardstuk getest met diverse stomers en de wissels slaagden de test met glans. van de 10 passages kwam het een enkele keer voor dat het hartstuk een hapering verzorgde.

Waarom geen peco 80 met electrofrog? Deze zijn goedkoper, schelen ruimte en nog belangrijker je hoeft het hartstuk niet te polariseren wat ruim honderd relaisprintjes maken scheelt. Enkel voor het gebruik van servo's een tweetal draadjes solderen om de tongen te omzeilen. Qua rijeigenschappen hebben de wissels ten opzichte van code 55 een ruim voldoende in mijn ogen. Ik heb het getest met een BR03, BR80 (jazeker de drieasser), BR65 en een BR86. Daarbij een ICE, Talent2, V200, G1206 en een BR103. Allen reden super over de wissels heen. In de schaduwstations zullen geen 3 assers komen hoogstwaarschijnlijk. Die blijven allemaal op het scenerydeel in het depot of de industrie. Alle stukken in het zicht worden gelegd met Peco 55 wissels en rails.

Ik heb hiervan een paar filmpjes gemaakt, die worden nu geupload. Ik zal ze vanavond even plaatsen.

Groetjes Martin

edit:

Hierbij de beloofde filmpjes:

http://youtu.be/1yWzsnkc05o
BR03 in actie, bleek dat een asje niet goed op de rails stond  :D

http://youtu.be/pfRyMD4pu90
BR80 in actie

http://youtu.be/OxTkraXvwCY
De SSN 65 in actie.

Note: Alle locs hadden sinds de twee-daagse beurs in Zutphen niet meer gereden en de wielen heb ik expres niet gereinigd. ZO heb je een trouwe test.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2014, 19:27:33 door martindomburg »

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #38 Gepost op: 07 January 2014, 22:50:18 »
Dinsdag is ons vaste klusavondje en ook vanavond zijn er weer meters gemaakt :)

Broeder is begonnen met het plaatsen van de TM-H en CD16 printen voor SS1 (2x) en SS2 (6x)

De Geel/Groene aders waarmee de pcb"s worden doorverbonden is voor de GND van de printen. In theorie zouden er piekstromen bereikt kunnen worden van 10 Ampere. Dit is bij H0 het geval, in N-spoor is dat een stuk minder. Desniettemin houden we dit gewoon aan volgens de handleidingen. Rechts van de TM-H reeks komen twee OC32. Aan de beide uiteinden van deze baan komen aan weerskanten nog 2 sets TM-H voor de helixen en een OC32 voor de wisselstraat aan de helix zijde.

Zelf heb ik een begin gemaakt aan de infrastructuur van het power management (lekker duur woord haha)

Hier ziet u een verdeelpunt van 230V AC. Dit is voor de diverse voedingen in de baan. De distributie geschied met soepel draad 2,5 mm2. De bos die omhoog ligt zijn de draden voor de TM-H reeks op de vorige foto's De PVC buis was helaas op dus de rest zal volgende week een vervolg gaan krijgen,

Hier zit het meeste werk. De power management vraagt om veel aandacht vanwege de omvang van dit project. Om alles uit elkaar te kunnen houden hebben we een kleurcode lijst opgesteld:

Kleur   Diameter   Soort
Bruin   2,5   230V AC L
Blauw   2,5   230V AC N
Geel/groen   2,5   230V AC PE
Blauw   2,5   VDC GND
Blauw   1,0   VDC GND
Zwart    2,5/1,5   15 VDC  Rijspanning voor de blokken
Geel   1,0   12 VDC Voeding CD16
Paars   1,0   5 VDC Voeding TM-H
Oranje 1,0   7,5 VDC Voeding OC32, servo's, relais
Rood   1,0   12 VDC Voeding Scenery
blauw   0,2   Blokspanning staaf a
Rood   0,2   Blokdetectie a
Geel    0,2   Blokdetecie b
Groen   0,2   Hartstuk wissel
Oranje 0,2   Uitgang OC32

De linker serie klemmenstroken is voor de distributie van de 7,5V voedingsbron van de OC32, servo's en relais. De rechter serie is van links naar rechts: Sterpunt GND, VP Rijspanning SS1, VP Rijspanning SS2, VP Rijspanning Helixen

VP: Voltage positief (+)
GND: Ground (-)

De ground van alle voedingen moet je bij DC (gelijkspanning) aan elkaar koppelen om zo potentiaalverschillen te voorkomen. Dit kan je het beste in sterpunt doen omdat je indien het in een lus word gedaan de GND kan gaan "zweven" (even googlen en je weet wat het is)

Dit sterpunt gebruik je vervolgens om alle GND aansluitingen te bedraden. Als laatste is het verstandig om dit sterpunt te verbinden met de aarde van je netstroom.

Er ligt inmiddels al een beste partij draad, de diameters van de aders zouden een slag kleiner kunnen maar gezien ik van mijn werk veel beschikking heb over deze diameters ga ik graag aan de veilige kant zitten. Zeker niet verkeerd omdat er straks een grote hoeveelheid treinen tegelijk over de baan kan bewegen.

Word uiteraard weer flink vervolgt

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #39 Gepost op: 10 January 2014, 20:45:19 »

Onze krultang heeft na een vrij middagje al weer wat meer gestallte gekregen. IK verwacht binnenkort een brief van Essent of ze mijn centrale eens mogen komen bekijken  :mrgreen:

De buizen zijn gereed en ook alle draden liggen op hun plek. Wat enkel nog mist zijn 4 blokkaarten voor de helixen, de voorzieningen zijn al wel aangebracht.

Nu rest nog het aansluiten van al het geweld, ik heb alvast begonnen met het onder spanning brengen van de voedingen om zo de juiste spanningswaarde in te regelen. Daarna kon ik beginnen met het aansluiten van de verdeelpunten

Zondagmiddag pakken we dit weer verder op.

Nu kreeg ik her en der wat terrechte vragen die ik best wel eens nader uit zou kunnen leggen:

Vraag: Waarom gebruik je electrabuizen?
Vanwege ruimte en het overzicht. De buizen zijn 16mm en geven meer ruimte winst dan bedradingskokers. Het "plintgootje" gaan we alleen gebruiken voor de blokbedrading. Een bedradingskoker is vrij duur (buis is voor mij inkoop maar liefst 16x goedkoper) en omdat ik zowel sterkstroom als zwakstoom bij elkaar heb wil ik dat scheiden. Daarbij heb je ook communicatiekabels voor de diverse bussen. Deze moet je altijd gescheiden houden van sterkstromen vanwege hun magnetische veld.

Bij een kleine baan is dat niet zo snel aan de orde, maar in dit formaat weer wel.

De buizen van boven naar beneden:

1) RS485 bus voor de OC32 bestaande uit 2 kabels UTP Cat 5e
2) Databus en clockbus voor de blokkaarten. beide uitgevoerd in een UTP kabel. Er zijn twee sets voor elke RMU 1 set
3) Alle GND draden ook wel bekend als Ground, Massa of min
4) Positieve voedingsspanningen (+) 5V, 12V, 7,5V
5) Rijspanningen voor de blokken

In het rechterdeel is er ook nog een buis voor de 230V sterkstroom tbv de voedingen

Vraag: Waarom zulke dikke aders?
dat komt door het formaat van de baan, ik gebruik maar liefst drie voedingen voor de blokken. Deze installatie si voor zowel de beide schaduwstations als de beide helixen. In theorie zouden daar 30 treinen tegelijk kunnen rijden. Dat is verdeeld over totaal 12 blokkaarten wat gelijk is aan 96 blokken en 192 detecties. Voeg daar eens 150 wissels aan toe en 32 relais en de fun is compleet. Je wilt dan natuurlijk wel dat de electra voorziening goed geregeld is en bestand is tegen piekstromen.

dat laatste is voornamelijk het aantal treinen. En N-spoor loc neemt al gauw 500 mA op wat in zou houden bij 30 treinen dat ik een voeding moet hebben van 15 Ampere voor de blokken. Gezien de afstand van de bekabeling  zou ik 4 tot 6 mm2 aders moeten toepassen. Door de blokken te verdelen over meerdere voedingen en de blokkaarten parralel te bekabelen ipv doorlussen kan de diameter gereduseerd worden naar 1 mm2.

Daarom ga ik uit de voedingen weg met 2,5 mm2, en splits ik op naar elke blokkaart met 1 mm2. Alleen de GND de blokkaarten voer ik met 2,5 mm2 uit om zo piekstromen af te kunnen voeren zonder dat er storingen optreden in de communicatie. Daarbij heb ik ook nog eens de GND van de prints aan elkaar doorverbonden en met de Ground verbonden via een 2,5 mm2 ader. Een kleine quote uit de manual van de TM-H:

Citaat
"De TM-H heeft absoluut een goede aardaansluiting nodig (de 0Volt). De drivers kunnen bij
flinke belasting gezamenlijk een forse piekstroom trekken van wel 10A. Een weerstand van
slechts 0,05 Ohm in de aardleiding veroorzaakt hiermee al een potentiaalverschil 0.5 Volt,
voldoende om de communicatie tussen TM-H’s onderling ernstig te verstoren. De 0 Volt
aansluiting op de power connector is hiervoor absoluut onvoldoende"

Kleine toevoeging: Ik heb bewust soms de ader doorsnede een tandje groter genomen omdat ik met mijn werk de beschikking heb over deze draden in verschillende kleuren.

Zoals jullie lezen is er bewust voor gekozen om de energie voorziening zo groot op te stellen. Het aantal rijdende treinen is een schatting maar met zoveel blokken ter beschikbaar moet je er altijd voor zorgen dat je voorziening geen beperking kan opleveren.

Nogmaals: Voor een normale modelbaan is deze opzet vaak onnodig, wij houden gewoon van lekker gek  :lol:  :lol: Maar onthoud: 's werelds grootste genieën werden eerst voor gek verklaard voordat ze de wereld verbeterde  :mrgreen:

Groetjes Martin

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 10 January 2014, 20:50:29 »
Martin,

Denk je aan de brandmelders onder de baan?

Gr, Bert

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #41 Gepost op: 10 January 2014, 20:59:30 »
Is niet nodig lijkt me. Wat zou en rookmelder kunnen brengen? Als erWat gaat smelten ruik je dat wel. Kan absoluut geen kwaad daar niet van.

Kwestie van goed installeren en weten wat je doet dan is de kans op brand minimaal. Als ik brandmelders zou plaatsen is dat om friturende decoders te detecteren hihi

Nee zonder gekheid. De buis en draden zijn zelfdovend. Ik gebruik amp en adereindhulzen voor de afmontage en de voedingen zijn kortsluitveilig. Neem daarbij dat de installatie achter een aardlek zit en een overspanningsbeveiliging heeft. De oorzaken van Brand in de installatie zijn getakled iig.

Groetjes

« Laatst bewerkt op: 10 January 2014, 21:01:14 door martindomburg »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 10 January 2014, 21:05:24 »
Miniatur Wunderland, in Hamburg, iets groter... Heeft er diverse onder en achter de baan hangen. Er zijn leuke video's te vinden met de reden waarom... ;)
Uitgebrande decoders op schaduwstations e.d. Het is maar een hint...

Gr, Bert

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #43 Gepost op: 10 January 2014, 21:13:17 »
Ok tnxs dat ga ik even bekijken.  Ik ga het zeker overwegen. Met dynamo heb ik nog nooit een verbrande decoder gehad. Bij sluiting word de blokuitgang uitgeschakeld. Je ziet ook nooit de sluiting functies van de decoders. Je krijgt in itrain een signaal.

Des niettemin ga ik het zeker overwegen. Oplossen is beter dan genezen. Tnxs voor de tip kerel

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #44 Gepost op: 11 January 2014, 11:52:08 »
Dat zier er netjes uit. :)
Ik begrijp uit de tekeningen, dat voor de bedrading en compomenten een veelsporig emplacement wordt aangelegd. Kun je bij een storing dan nog wel bij de bedrading komen?

Groet,
Bas