Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Nebenbahn Ep3
Vandaag
om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:06:40
Wat was jullie allereerste loc?
door
R1954
Vandaag
om 19:01:05
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:10:54
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MarcNL
Vandaag
om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 14:49:58
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101
door
bellejt
Vandaag
om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 10:55:10
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:34:01
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:32:05
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:48:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg ) (gelezen 33100 keer)
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
«
Reactie #15 Gepost op:
08 December 2013, 16:53:35 »
Ook nog ruimte voor wat landelijk gebied?
Nu lijkt het, alsof alles stedelijk of industrieel is.
2 punten:
-landelijk gebied laat zich makkelijk, snel en goedkoop aanleggen
-echte treinen rijden meestal het grootste deel van de tijd buiten de stad.
Is geen kritiek, je moet gewoon bouwen waar je zin in hebt, maar ik vroeg het me gewoon af.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #16 Gepost op:
08 December 2013, 18:39:50 »
Eve snel gezien en het ziet er ambitieus uit
Ben erg benieuwd naar welke tijdperk je aan wilt houden (als dat van toepassing is)
Het ziet er in elk geval naar uit dat je de komende tijd wel zoet zult zijn met het realiseren van dit project
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #17 Gepost op:
15 December 2013, 13:59:35 »
Vrienden
Na 2 jaar plannen is de bouw van Erlebniswelt dan toch eindelijk van start gegaan!!!! We hebben de ruimte bijna klaar en het hout voor het eerste gedeelte is besteld. Dinsdag word de laatste hand gelegd om de ruimte bouwklaar te krijgen en dan word ook het hout afgeleverd voor het onderste schaduwstation.
Erg spannend en wij hebben er dan ook enorm veel zin in om te beginnen.
Zo komt het frame eruit te zien van het onderste schaduwstation:
Nadat de komende weken het frame word gebouwd gaan we wat rails aanschaffen voor een rijproef met de Peco code 80 wissels. Omdat ze 22 graden zijn met een kunststof overgang in het hartstuk willen we kijken of al ons materiaal hier goed over rijd. Bij een aantal gebruikers hebben we al gezien dat het perfecte rijeigenschappen kent voor zo'n grote hoek, maar we willen het natuurlijk zelf ervaren.
Daarbij gaan we ook op zoek naar een goede leverancier van kurk als ondervloer. Iemand suggesties?
Wat ook erg leuk word is dat we zelf printen gaan maken voor Erlebniswelt. Zo dacht ik aan eigen relaisprinten voor hartstukpolarisatie of printen om gemakkelijk de OC32 en CD16 aan te sluiten. Op de website
http://www.picbasic.nl/index_etsen.htm
is een duidelijke uitleg te vinden hoe je simpel zelf PCB's kan etsen. Een erg leuk expiriment waar ik al naar uit kijk. Erg goedkoop en effectief.
Ik heb alvast een hartstukpolarisatieprint ontworpen met 4 relais voorzien van statusled en blusdiode:
De print is ontworpen met het gratis programma Eagle.
Later deze week hoop ik wat foto's van de ruimte te kunnen plaatsen
Stay Tuned
P.s.:
Het baanplan vind u hier
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #18 Gepost op:
15 December 2013, 17:24:45 »
Na het slechte nieuws over Marelburg kan ik wel wat goed nieuws brengen voor Erlebniswelt. We hebben de ruimte leeg gehaald en gereed om klaar te maken voor de plaatsing van het frame. Morgen ga ik de naten dichtmaken en dinsdag word de radiator verplaatst.
Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #19 Gepost op:
17 December 2013, 22:32:50 »
Vrienden,
Vanavond was de eerste officiele avond van ons Erlebniswelt avontuur 8-)
Vanavond stonden een paar erg belangrijke voorbereidingen op het programma:
De radiator is verplaatst om ruimte te winnen voor de baan. Was wel even wat werk maar met goed resultaat
Om straks schermen op te kunnen hangen hebben we de achterwand voorzien van een 18mm multiplex plaat. Dit zal straks vol gaan hangen met beeldschermen
Als straks de baan helemaal functioneel is qua rails en electronica gaan we voor dat we aan de scenery beginnen starten met de aanbreng van een hemel. De bedoeling is dat er achtergrond platen tegen de muren komen. Tegen het plafond komen dichte frieslijsten voorzien van LED verlichting om dag- en nachtsimulatie uit te kunnen voeren. Pas als dat gereed is zal er aan de scenery gewerkt gaan worden.
De geschaafd vuren balken 45x45 om het frame van het onderste schaduwstation te maken.
12mm meranti multiplex als bodem van de laag. Hierop komt 2mm kurk
Zo dat was een druk avontje, komende maandag gaan we starten met het frame
Groetjes
ca.gorter
«
Reactie #20 Gepost op:
18 December 2013, 13:22:07 »
Leuk om te volgen.
Dit is echt vanaf het begin zo!
Kees Gorter
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #21 Gepost op:
22 December 2013, 16:57:38 »
Vandaag zijn we begonnen met de bouw van het frame. Dusver hebben we het achterste deel weten te fabriceren. We hebben een balken frame gelegd met dwarsliggers om de 55 cm.
De hoogte van het schaduwstation is 10 cm zodat er 30 cm zit tussen de shaduwlagen. We hebben ervoor gekozen om de poten om de meter te plaatsen aan de buitenzijde zodat de gewichtsverdeling optimaal word. Bovenop de rij poten komt het sceneryframe te liggen met de S-Bahn, paradespoor, industrie, station, depot en scenery.
De buitenste poten zijn vastgezet aan de wand. Morgen gaan we de poten aan de voorzijde plaatsen (deze is om de boel waterpas te houden) en beginnen we aan het korte linker deel.
Het begin is er
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #22 Gepost op:
24 December 2013, 19:17:51 »
Er is weer een update zo vlak voor kerst
Gisteren zijn Chris en ik verder gegaan met het frame. We hebben het linker deel geplaatst maar na het afmaken van het achterste deel werd een vermoeden die ik al had werkelijkheid. Het bovenste schaduwstation is te breed waardoor we heel moeilijk erbij kunnen komen als er wat in het onderste station gebeurd.
Ik had hier al rekening mee gehouden maar toch wil je het eerst in het echt zien. De tussenruimte is al naar 40 cm verhoogt maar nog steeds vind ik de bereikbaarheid onacceptabel.
Daarom hebben we besloten om het onderste schaduwstation als hoofd te gebruiken (Nog steeds ruimte voor 40 treinen tot een lengte van 7 meter). Het bovenste schaduwstation word nu een stuk smaller (30 cm) en zal funtioneren als voorstation waarin de reguliere treinen en/of goederentreinen kunnen wachten. Dit gaat ruimte bieden voor 6 treinen die alle 4 de helix ingangen kunnen bereiken.
Een stuk kleiner maar best noodzakelijk. We hebben een noodopstelling geprobeerd om de situatie te beoordelen:
De bovenste plank is de laag waarop de scenery gaat komen. Persoonlijk ben ik er best tevreden over, ja jammer van het feit dat er geen 2 grote schaduwstations meer zijn maar toch zijn er nog genoeg mogelijkheden op een functionele manier. En we kunnen altijd goed bij de beide schaduwdelen kunnen komen.
Het resultaat van de werkzaamheden dusver:
Vrijdag gaan we het rechterdeel monteren.
Zoals jullie zien is er een houten achterwand geplaatst, zo kan ik mooi uitleg geven over een paar vragen van lezers.
Op de houten achterplaten worden alle Dinamo en eigen printen gemonteerd. OP de bodem worden langs de kant alleen servo's geplaatst. In het midden komen 3 voedingen, 6 TM-H's en CD16, 8 OC32 en leidingen gemonteerd. Dit moet genoeg zijn voor de beide schaduwdelen. Rechts van de middenste deel aan de voorzijde komt de pc te staan met ernaast de 2 RM-U's en een UCCI voor MCC.
Ik krijg ook veel vragen of ik onderlangs niets moet bedraden. Het antwoord is nu we gaan over op bluetooth...........
Geintje natuurlijk, er komt 2mm kurk op te liggen waarin ik sleuven kan maken voor de wisselaandrijving en rijdraden. De bedrading komt dan in die sleuven te liggen richting de pinten. Deze sleuven dekken we af met ducktape
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #23 Gepost op:
25 December 2013, 17:55:51 »
Na een tip op n-spoorforum is er een wisselstraat toegevoegd
Zo heb ik 12 opstelsporen van 2-3 meter. In itrain kan ik twee achter elkaar liggende sporen combineren als 1 perronspoor. Hierdoor kunnen treinen langer dan 3 meter toch gebruik maken van 2 blokken.
Ik heb inmiddels de opzet in itrain gemaakt van de beide schaduwstations en de helixen. Hetgeen we ons dit jaar erg druk mee gaan maken
de linker helix (code HEL):
de rechter helix met het paradespoor (Code HER en PS):
bovenste schaduwstation (code SS1)
onderste schaduwstation (code SS2)
De codes gebruik ik om de componenten in iTrain de benamen. Zo heten de blokken SS2_01 enz.
Dan houd je alles overzichtelijk.
De kurk is inmiddels binnen, dinsdag krijgen we de eerste bestelling rails om de peco settrack 80 wissels te testen en komen de voedingen binnen.
Gaat allemaal al lekker.
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #24 Gepost op:
28 December 2013, 00:08:57 »
dat heb je goed Chris :lol:
Nu we vakantie hebben kunnen we best vaak wat doen. Dus daarom wederom een update uit het altijd warme .......... Kamertje in Ermelo:
Vandaag hebben we de rechter module in elkaar gezet en is het grootste deel van de bodem klaar.
Boven de huidige wandborden zijn we nu bezig om extra borden omhoog te steken tussen de poten in. Dit dient meteen als bevestiging voor leidingen en hij steekt een paar centimeters boven de bovenste schaduwlaag uit zodat er meteen een valbescherming ontstaat. Dit gaan we volgende week verder afmaken.
Dan begint het eerste houtwerk aan zijn einde te komen. De kurk is inmiddels binnen en dinsdag gaan we de proefrails en voedingen ophalen.
Je zal je wel afvragen wat die rare constructie is rechts in de hoek:
Hier komt de PC te staan. OP de houten plank zit een spanningsslof met overspanningsbeveiliging. Hiernaast komen de beide RM-U interfaces (Dinamo) en de UCCI interfae (MCC). Zij halen de voeding uit de USB van de PC, daarom wil ik die do dicht mogelijk bij de pc hebben.
Om nu te voorkomen dat je tegen de printen of tegen het uitknopje van de slof
aanschoft of stoot, heb ik twee planken gezet. Hierdoor heb je toch bescherming tegen lomp gedrag zonder dat je hele deur en scharnierende constructies moet maken.
Maar er is meer te doen. Nu de bodem is geplaatst valt ineens op hoe lang de lengtes wel niet zijn. Hierom hebben we besloten het schaduwstation op te splitsen in sporen van 2-3 meter i.p.v. 4-6 meter. Even voor de gein een lange sleep neerleggen van 3 meter bleek niet zo makkelik als gedacht.
Het nieuwe ontwerp:
De gestippelde sporen zijn de doorrijsporen. Door deze wijziging gaan we van 37 opstelsporen naar 50 opstelsporen. Er is nog steeds 1 spoor van 4,30 meter maar de rest zit tussen de 2-3 meter. Wat voor iTrain geen probleem is, is een trein langer dan gebruikt hij de twee achter elkaar liggende blokken.
Groetjes
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #25 Gepost op:
28 December 2013, 02:46:58 »
Lekker op de knieen...
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
nachbar
«
Reactie #26 Gepost op:
28 December 2013, 09:16:46 »
Hi Martin,
Ziet er indrukwekkend uit!
Mooie ruimte voor zo'n uitgebreide n-baan.
Waarom bouw je je schaduwstation zo laag? Als ik naar je ruimte kijk dan ben je volgens mij niet echt beperkt in de hoogte van je baan.
Blijf je volgen!
Gr.
Jeroen
Buurdal I
Bührtal II
Bührtal III
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #27 Gepost op:
28 December 2013, 09:29:38 »
Omdat ik niet te hoog wil gaan met de bovenbouw maar toch de maximale bereikbaarheid wil hebben gezien de diepe van de baan. En ik woon er niet veel mee als hij 20 cm hoger zit. Er komt nog een laag bij. bovenkant poten is onderkant scenery. Zie een paar foto's terug
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #28 Gepost op:
28 December 2013, 09:30:24 »
Tnxs voor je reactie
Omdat ik niet te hoog wil gaan met de bovenbouw maar toch de maximale bereikbaarheid wil hebben gezien de diepe van de baan. En ik woon er niet veel mee als hij 20 cm hoger zit. Er komt nog een laag bij. bovenkant poten is onderkant scenery. Zie een paar foto's terug.
Marc tramt
«
Reactie #29 Gepost op:
28 December 2013, 09:37:59 »
Dat schuine deel met die bruine planken, is dat de onderzijde van het dakbeschot?
Mijn ervaring met oude huizen is dat daar altijd stof uit komt, van dat fijne zwarte poeder. Als dat inderdaad het dakbeschot is zou ik er nog wat mee doen.
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
11
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )