Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 12502 keer)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #60 Gepost op: 07 december 2013, 21:05:49 »
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Hmm, ik denk dat dat sterk afhangt wat je allemaal digitaal aanstuurt en hoeveel treinen met verlichting je op de baan simultaan hebt rijden, zei de gek met 47 A.  ;D
Greetz, Hans

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #61 Gepost op: 07 december 2013, 21:45:34 »
Hallo Hans, zou je iets van een schema voor me hebben hoe je alles aan elkaar gekoppeld hebt.

Ik zit zelf ook te denken om de lenz lv102 als booster te gaan gebruiken, dus kan wel wat voor info gebruiken.

vast bedankt,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #62 Gepost op: 07 december 2013, 21:56:47 »
@Henk: Wat voor zekeringen gebruik je dan?

@MallePietje: Mijn slechte ervaringen met kortsluitingen en een letterlijk gesmolten gloednieuwe lok is op onze clubbaan met een 10A voeding.
     Maar dat zal met een 10A booster echt niet anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2013, 21:59:01 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #63 Gepost op: 07 december 2013, 22:04:01 »
HansQ,

Een booster van 5 amp is geen probleem om mee te rijden per sector op de baan, dat durf ik rustig aan. Die 5 amp zul je niet de hele tijd halen. Ik zie meer risico in een 3 Amp booster die de hele tijd maximaal moet presteren.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #64 Gepost op: 07 december 2013, 22:18:55 »
Tja... ik rijd N-spoor en dan is 5A veel meer dan voor een H0 lok.
Maar een H0 lok die op een wissel puntstuk staat te "lassen" met 5A lijkt me ook niet altijd even gezond...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #65 Gepost op: 07 december 2013, 23:08:09 »
Maar dat gebeurt dus ook niet. Lenz heeft al jaren een 5A versterker, zowel in de centrale als in de booster, en heeft kennelijk een afdoende beveiliging. Nooit problemen mee gehad. ESU en zelfs Märklin zitten tegenwoordig ook eerder op 4 of 5A. Dat zijn geen merken die grote risico´s nemen.

Mijn 10A Edits booster had ik via zelfherstellende zekeringen van 3A op vier plaatsen op mijn vorige baan aangesloten. Van die platte schijfjes. Heeft bijna 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Nog mooier is een booster met meerdere eindtrappen. Klaas heeft daarvan ergens op dit forum nog een schema gezet.

Een zware booster vergt wat meer zorgvuldigheid bij het aansluiten, maar hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een grotere hekel aan boosterovergangen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #66 Gepost op: 08 december 2013, 01:32:50 »
Hoi Henk, bedoel je deze? http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090
Die gebruik ik ook, maar ze zijn nogal langzaam... en niet erg nauwkeurig.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #67 Gepost op: 08 december 2013, 08:48:07 »
Ja iets dergelijks. Nooit wat gemerkt van traag of onnauwkeurig. Meestal reageert de beveiliging van de booster zelf natuurlijk sneller en dat is ook de bedoeling. Deze waren slechts bedoeld voor de schaarse situaties waarin de kortsluitstroom door een lok te klein was om de beveiliging van de booster aan te spreken. En dan waren ze ruimschoots snel genoeg om schade te voorkomen.

Mooier is de zware booster met meerder uitgangstrappen. Klaas heeft een schema voor een aangepaste Edits gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif
« Laatst bewerkt op: 08 december 2013, 08:50:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #68 Gepost op: 15 december 2013, 13:15:59 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.

Ik snap dat een frustrerend probleem als dit rijden met meerdere boosters wel vervelend maakt. Maar op de club en zo te zien bij hans ook moet het prima kunnen. Schijnbaar is alleen de Roco slecht ontworpen. Ik heb in dit draadje genoeg alternatieven gehoord, van zelfbouw tot andere merken.

Op de club hebben we de E niet aangesloten. Dit zodat het de rest van de baan niet stoort. Wissel vergeten met rangeren is makkelijk en vervelend als alles stil komt. Trein komt vanzelf wel tot stilstand als hij het blok in rijdt waar de booster uit is.

Misschien over heen gelezen, maar welk onderdeel is stuk in de Roco's? H-brug / eindtrap?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #69 Gepost op: 15 december 2013, 13:18:28 »
Alles wat ik er van gezien heb ( niet zelf meegemaakt :P ) is dat de High-side P-channel MOSFETS er uit piepen...

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2013, 14:42:42 »
Precies op pagina 2 de foto van de schade.

Ik denk dat het de db4 van ldt wordt, en blijven rijden met de mm en roco 10764 (ik heb weer voorraad via ebay).

Dit lijkt me de goedkoopste oplossing, met een doorlopende nul op de baan.

Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #71 Gepost op: 15 december 2013, 15:41:30 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.


Dan moet je wel als de dood zijn voor zowat ieder elektrisch apparaat in huis. Veel beveiliging werkt volgens het prinpe dat er heel eventjes meer stroom loopt dan eigenlijk de bedoeling is, waarna de stroom wordt verbroken. De beveiliging schakelt de booster zo snel af, dat niks op de baan de kans krijgt warm of koud te worden. Die kwetsbare Roco versterkers zijn bij wijze van spreken gevaarlijker. Zo'n verbrandende eindtrap kan een ongewenste verbinding maken.

Het probleem van een dikke booster ontstaat niet als er 10A gaat lopen, zodat de booster afslaat, maar als die 10A niet gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bedrading in een lok dat onmogelojk maakt, en de booster dus niet afslaat. Vandaar de apart gezekerde secies.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 16:35:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.