Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!  (gelezen 32197 keer)

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2015, 10:10:35 »
Nog een plaatje gevonden van deze set:


Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2015, 12:25:36 »
Even een zijspongetje naar de 1:1 OBB rijtuigen bij NS in dienst: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2015, 13:42:36 »
Deze rijtuigen waren inderdaad gehuurd door de NS van de OBB voor de Beneluxtrein. MTE heeft de modeluitvoering laten maken door ACME onder nummer 90035 en 90036.

gr, Jeroen

Nee, die bedoel ik niet.
Ik heb ooit foto gezien in RH of RM van dit type OBB rijtuig



Direct gekoppeld aan een NS rijtuig in deze kleur (rest van de trein stond niet op de foto)


Deelplaatjes uit eerder bericht.

In het bijschrift stond dat de OBB rijtuigen gehuurd waren door NS.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 13:45:26 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2015, 17:44:37 »
Misschien iets later, toen de Donauwalzer int 222/223 was?
Daar zaten ook zowel ÖBB als NSI rijtuigen in, alleen weet ik niet welke typen en zo.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2015, 17:51:04 »
Oke, dan weet ik niet zo direct in welke trein deze rijtuigen ook hebben gezeten. Ik zal morgen even kijken want ik heb meen ik ergens in mijn archief een foto (niet zijnde de Donauwalzer) waar deze OBB rijtuigen ook in zaten. weet alleen nu niet welke int. trein dit was (ik ben nu op mijn werk en niet thuis). Als dit inderdaad zo is dan zal ik foto even inscannen en hier plaatsen.

Gr, Jeroen

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2015, 18:26:43 »
Toch wellicht nog een antwoord gevonden. Kijk even naar de foto in dit draadje (naar beneden scrollen). Het schijnt dat deze rijtuigen in 2008 voorkwamen in de CNL 312/313 Amsterdam-Wenen. Let wel op er zijn meerdere typen van dit OBB rijtuig. Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling. De Railtop modellen zijn van 21-91 serie. Alleen de combinatie met de NS Bcm klopt dan niet want deze zat niet in deze CNL en de OBB rijtuigen werden ook niet gehuurd door de NS.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12690.150.html
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 18:44:01 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2015, 21:57:24 »
Hier nog wat linkjes met de samenstelling van EN 214/215 en EN 224/225 Donauwalzer in de jaren '90.
Nog even over de Bmz van de OBB. In het 2e linkje (uit 1996) staat een de OBB Bmz uit de serie 61 81 21-71 genoemd. Weet iemand of deze 21-71 serie altijd in de Donauwalzer zat of kwam de OBB Bmz 73 81 21-91 ook voor in deze trein?
Ik heb hierna lopen zoeken maar heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.  ???

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/d224.php#5

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=NS&cislo=215&nazev=&rok=1996

Gr, Jeroen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2015, 22:25:00 »
Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling.

Volgens mij is dat helaas niet juist Jeroen.

Je hebt niet luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 61 81 xx-xx
Vervolgens zit er een verschil tussen 21-70 /21-90 enerzijds en 21-71 / 21-91 anderzijds.
De eerste heeft SGP draaistellen, de andere heeft Fiat draaistellen.
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
De 90/91 zijn dus ex 70/71.

Vervolgens heb je luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 73 81 xx-xx
Deze rijtuigen zaten niet in de Donauwalzer, maar wel in de CNL 300/301

Groet,

Michiel

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2015, 12:41:22 »
Michiel bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg  (y) Dan weten we dat ook weer  :)
Dan zijn als ik het goed begrijp de 61 81 21-XX de juiste bakken voor de Donauwalzer. Een 21-71 heeft er in ieder geval ingezeten want deze staat vermeld op www.vagonweb.cz. Ik heb nog wel twijfels of de 21-70 is gebruikt in de Donauwalzer. Weet je toevallig waneer de 70/71 serie is omgebouwd naar de 90/91?

Nog even terugkomend op de foto die ik nog had. Die is van de D 224/225. Dit is de Bayern Austria Nachtexpres.
Deze trein is van begin jaren 90 en is dus de voorganger geweest van de Donauwalzer.

Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 14:11:39 door Euronight Jeroen »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2016, 11:20:45 »
1x OBB Bmz
1x OBB Bcmz
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm in rood/wit

Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2016, 19:11:36 »
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2016, 11:28:21 »
Citaat
Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
 

Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2016, 19:52:13 »
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2016, 19:59:29 »
Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Ah, ik dacht zo een blauw witte met opschrift Liegewagen. Beetje hoekig dak,  maar die dus niet.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2016, 19:13:14 »
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)
Voor, tijdens én na de upgrade zijn er rijtuigen alsnog omgebouwd voor 200 km/u, maar dat heeft geen verband met de klimaatregeling: de meeste series hebben die altijd al gehad. In de loop van de jaren zijn wel de vensters met kleine klapramen vervangen door volledig vaste ramen, misschien veroorzaakt dat de verwarring.
Niet geklimatiseerd waren alleen de rijtuigen met grote schuiframen, zoals de Bmz 21-70.5.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 19:16:37 door EN446 »